Larm för inbrott och brand med kamera till garaget

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Känns som ett larm skulle vara bra att ha i garaget i dessa tider med alla idioter som inte kan skilja på mitt och ditt. Har hundgården ca 15 m från garaget och hundar sägs ju ska vara lite avskräckande för tjuvar med det känns ändå som läge för ett larm.

Det jag vill ha är ett larm med en kamera, en magnetkontakt, en iIR-sensor, två rökdäckare och en utomhus siren. Vill att ena rökdäckaren sak gå att slå av om man svetsar i garaget.

Kollade med en firma som har hand om larm på jobbet med det skulle kosta runt 18000 kr och det känns lite häftigt om man kan mixtra ihop nåt själv som funkar, i det priset är ju installation och allt sånt med men det känndes ändå lite häftigt. Kommer i vilket fall som helst inte kunna koppla det till nån väktarfirma för dom är minst en timme borta där jag bor dock så tror jag mer på en siren då garaget är hyfsat öppet och högt beläget så grannarna runt ikring lär ju reagera.

Nån som har tips på vad man ska köpa?
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Ajax börjar bli rätt poppis och det går dessutom utmärkt att installera på egen hand om man inte har tummen placerad mitt i den. Rätt prisvärt om man jämför med övriga alternativ och skulle man få för sig att ansluta det till en larmcentral så går det också att göra. Tyvärr har de inte några kameror som tillbehör utan du får köpa fristående kameror som kan RTSP och ansluta larmet dit istället, så det är både fördel och nackdel beroende på hur man ser på saken.

Det har diskuterats rätt mycket om det på andra forum så du kan läsa mer här t.ex: https://www.byggahus.se/forum/threads/ajax-alarm-systems.301036/
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nåt sånt som jula larmet kompletterat med en kamera som har SD-kort för inspelning verkar ju vara ganska bra om det bara funkar. Har du erfarenhet av det larmet? Hur det är att koppla kamera till det? Försökte läsa bruksanviningen men blev som inte klok på hur man gör eller hur många enheter man kan ha till det.

Vill ha två IR-sensorer, två rörelsesenorer, en kamera och en magnetkontakt och GSM-upprigning. Här är väl kruxet att jag helst skulel vilja ha en extärn antemm med tanke på mobiltäckningen där jag bor.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Tror inte du kan integrera en kamera till larmet. Vi kör wifikameror med rörelsedetektor samt app på telefonen.

IR detektor tror jag inte finns. Det finns däremot sensorer man kan sätta på en brandvarnare som registrerar ljud.

Vill minnas att man kan ha 8 olika zoner. Varje zon bör kunna ha oändligt med sensorer. Det står inte på sms vilken zon som larmet triggats på, bara att larmet är triggat.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollade classes billigare larm som skulle gå på runt 5000 kr med det jag vill ha men frågan är judå det ärappstyrt hur bra är det? Kan mitt som det är appen försvinna så larmet blir obrukbart om tillverkaren eller snarare distrubutören konkar och försvinner?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nåt sånt som jula larmet kompletterat med en kamera som har SD-kort för inspelning verkar ju vara ganska bra om det bara funkar. Har du erfarenhet av det larmet? Hur det är att koppla kamera till det? Försökte läsa bruksanviningen men blev som inte klok på hur man gör eller hur många enheter man kan ha till det.
Problemet med att ha kortet med bilderna i utrymmet du filmar är ju att tjuven kan antingen slå sönder kameran, då klarar sig kanske kortet, eller ta kameran, och då är du av med bevisen också. Antingen sparar du inspelat material i en molntjänst eller så ser du till att ha lagringen skild från kameran hemma.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kamerorna som följer med larmen är i de flesta fall så kassa att man lika gärna kan vara utan dom.
Jag skulle köpa en lös wifi-kamera som någon föreslog tidigare i tråden. Själv har jag 6x kameror (Arlo Pro) riggade runt kåken och de funkar mycket bra.

En sniklösning är annars Biltemas uppfartslarm för 200.- med en trådlös mottagare som du kan ha tex i sovrummet. Då plingar den så fort något rör sig i garaget. Bra räckvidd har de dessutom.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har ett Anran system från Aliexpress. Med det så kan jag ställa in att få mail vid rörelse och det skulle ju funka inne i huset. Jag har mina 4 wifi kameror utomhus och har därför inte igång mailfunktionen då den skulle starta varje gång en fågel passerade. Spelar in och lagrar på Hårddisk i 6 dagar.
OBS! om någon funderar på att köpa ett sånt system så ta ett utan hårddisk och sätt dit en som är anpassad för övervakning själv...Den kineserna sätter dit är en vanlig disk för datorer vilket både låter och blir till slut instabilt av värmen.

Någon nämnde hund... Grannens stod glatt och tittade på när öststatare rensade hallen på värdesaker, vår hund väckte oss när tjuven gick över vår grusgård.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har börjat kolla lite på Ajax systemet vore smidigt att köpa det av någon i sverige som kan ge support då jag hatar såna här tekniska grejer. Vill bara skruva upp sakerna och sen ska det fungera;)

Jämten som jag har nu är ganska oduglig som vakthund han skäller inte i hundgården, i och för sig vet jag ju inte om han skäller älg heller då han bara är 6 mån ;) Chihuahuan är ju bättre som vakthund för den skäller åt allt med den fryser ju ihjäl om man ska ha den i hundgården och sen har den lite väl klent skall:D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jämten som jag har nu är ganska oduglig som vakthund han skäller inte i hundgården, i och för sig vet jag ju inte om han skäller älg heller då han bara är 6 mån ;) Chihuahuan är ju bättre som vakthund för den skäller åt allt med den fryser ju ihjäl om man ska ha den i hundgården och sen har den lite väl klent skall:D
Att ha vakthundar inlåsta i en hundgård bredvid det dom ska skydda, gör dom någon som helst nytta då, egentligen? :va Är inte det lite som att montera ett larm, men klippa bort sirenen för att inte orsaka hörselskador på buset? :D Skaffa ett par hangarschäfrar istället, då kan du nog skippa larmet :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att ha vakthundar inlåsta i en hundgård bredvid det dom ska skydda, gör dom någon som helst nytta då, egentligen? :va Är inte det lite som att montera ett larm, men klippa bort sirenen för att inte orsaka hörselskador på buset? :D Skaffa ett par hangarschäfrar istället, då kan du nog skippa larmet :D

Jag har lekt med tanken att göra hela gården till en hundgård, man behöver ju inte staket idag, det räcker ju med halsband på hunden och en nedgrävd signalkabel så håller sig hunden på gården. Och så en liten hundkoja dit hunden kan krypa in och få värme.

Sen kan man ju välja fritt hur aggressiv hundras man önskar :brynad
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det sägs ju att hundar ska avskräcka tjuvar, sätter jämten igång att skälla i hundgården bredvid garaget är det ju stor risk att han drar till sig uppmärksamhet att nåt är på gång.

Undra vad som händer om man lagar sig en ovtjarka eller två att ha i garaget och den sen biter ihjäl en inbrottstjuv? Fast risken är väl att man blir uppäten själv:va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det sägs ju att hundar ska avskräcka tjuvar, sätter jämten igång att skälla i hundgården bredvid garaget är det ju stor risk att han drar till sig uppmärksamhet att nåt är på gång.

Undra vad som händer om man lagar sig en ovtjarka eller två att ha i garaget och den sen biter ihjäl en inbrottstjuv? Fast risken är väl att man blir uppäten själv:va

Finns det ingen kropp kvar så behöver du inte bekymra dig om den saken.
Ingen i Sverige har blivit dömd för mord på en saknad person.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nä det är väl svårt att bevisa om det försvunnit en tjuv i några arga hundar. Fast risken är nog lika stor att ungarna eller man själv blir tagen som verkar ju inte lite lynniga dom där rysshundarna.

Jag satsar nog på larm i första läget;)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vi köpte larm från sikkert hjem nåt danskt funkar helt ok .Fast vi har inte köpt deras kamera så vet inte hur den är .Sen har vi en hund med som iallafall låter farlig
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top