MotoGP 2018 16 - Motul Grand Prix of Japan

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klantighet eller medvetet? Vågar man chansa med sånt?

Eller enbart punktering ? Läckande däckventil ?
Eller mätfel ? I teamet eller vid kontrollen.

Fabio Quartararo
Disqualified. Tire pressure was 0.02 too low. Really happy about my week-end. What doesn't kill you makes you stronger
https://www.crash.net/motogp/news/908282/1/moto2-quartararo-stripped-motegi-win

Vad kör man för däckfabrikat i Moto2 och vad är lägsta tillåtet däcktryck ?
Svar: Dunlop
http://www.motogp.com/en/news/2017/...supplier-to-moto2-and-moto3-until-2020/247201
Fram ? 2,1 bar (?)
Bak ? 1,0 / 1,1 bar (?)
från
https://www.dunlop.eu/dunlop_ie/Images/Dunlop Track and On Road Guide 2014_tcm2366-168774.pdf
och lite mera bara för att öka förvirringen.....
https://www.drrs-moto.com/docs/Tire-inflation-pressure-recommendations-2017.pdf

Vilket däcktryck hade Fabios hoj vid kontrollen ?
Fram ?
Bak ?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
På grund av säkerhetsskäl så finns ett minsta tillåtet tryck för respektive däck. Lite olika värde beroende på exakt vilket däck som används (ej de värden som länkas i posten ovan). I vissa specifika förhållanden så är prestandan (greppet) bättre med ett lägre tryck och då försöker man ligga nära det minsta tillåtna trycket.

Av denna anledning är min gissning att det valda trycket var synnerligen medvetet, men att man räknade lite fel, att warm-up varvet gick långsammare än normalt, att väntan på griden blev några sekunder för lång eller att det inte gick att pusha tillräckligt hårt under det första varvet. Och vips så låg man under gränsen.

Trycket loggas hela tiden av trådlösa sensorer i fälgarna och kontroll av detta tryck är en av de analyser som IRTA's kontrollant gör, av varje förare efter varje pass. Reglerna är solklara - ligger man under gränsen så blir man obönhörligt diskad, så det finns ingenting att bråka om.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Fan att Dovi vurpa för jag hade fått rätt på mina 3 första jag tippade.
MM är så värdig vinnare av både race och championship.:rock
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alatalo skriver
Trycket loggas hela tiden av trådlösa sensorer i fälgarna och kontroll av detta tryck är en av de analyser som IRTA's kontrollant gör, av varje förare efter varje pass. Reglerna är solklara - ligger man under gränsen så blir man obönhörligt diskad, så det finns ingenting att bråka om.

Märkligt att man inte höjer trycket då när man ligger under !
Såg lastbilar i Egypten 1977 där man kunde ändra däcktrycket medan man körde.
För 51 år sedan !
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Märkligt att man inte höjer trycket då när man ligger under !
Såg lastbilar i Egypten 1977 där man kunde ändra däcktrycket medan man körde.
För 51 år sedan !

Viktoptimerade tävlingslastbilar? Här räcker det att göra rätt innan start så slipper man extravikt.
---------
Tråkigt att Dovi vurpade och att MM vann mästerskapet. Vet inte varför jag inte gillar MM, men det är en känsla som finns med sen "länge" precis som med Hamilton på fyra hjul.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Måste säga att detta varit en av de bästa säsongerna och det är synd och skam att den inte fick avgöras i Valencia.

All cred till MM som verkligen visar både mognad och race craft tillsammans med sin otroliga talang.

Hoppas verkligen att yamaha kan stänga luckan till ducce och honda till nästa säsong samt att suzuki och ktm tar ett steg till(aprilia får gärna göra det också men dom verkar ha ganska stora problem).
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Prova att se hur han kör hoj så kanske du ändrar dig... ;)

Vårdslöst, menar du? De flesta förare verkar närma sig gränsen genom att successivt öka farten, inte genom att krascha eller halvvurpa för att sen sänka tempot.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vårdslöst, menar du? De flesta förare verkar närma sig gränsen genom att successivt öka farten, inte genom att krascha eller halvvurpa för att sen sänka tempot.

Nä, jag menar med enorm talang.
En förmåga att ligga på gränsen, och ibland lite över, och ändå komma runt.
Att vinna trots att han inte har bästa hojen på en viss bana.
Att rädda framhjuls-släpp. :3freak

Typ så. :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Vårdslöst, menar du? De flesta förare verkar närma sig gränsen genom att successivt öka farten, inte genom att krascha eller halvvurpa för att sen sänka tempot.

De gånger Marquez vurpar så höjer han farten efteråt :fakta ;)
De enda som inte kör ”vårdslöst” i MotoGP är de som inte hinner ifatt andra förare.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Märkligt att man inte höjer trycket då när man ligger under !
Såg lastbilar i Egypten 1977 där man kunde ändra däcktrycket medan man körde.
För 51 år sedan !

Som sagt, det handlar om optimering av däcktrycket ner på sista decimalen och i det här fallet hade man sannolikt en strategi som falerade för att något i söndagens förhållanden ändrades mer än normalt gentemot fredagen och lördagen.

Det kan vara så enkelt att man låg precis över gränsen på fredag och lördag och därför använde samma däcktryck - eller gjorde exakt samma kompensering som man normalt gör - inför racet. Sedan lyckades föraren av någon anledning inte få upp temperaturen under warm-up varvet eller racets första varv och vips så droppade däcktrycket under gränsen. Och då är man diskad, helt enligt reglementet.

En anläggning som själv justerar trycket är inte tillåtet enligt Moto2-reglementet. Och knappast praktisk på en racehoj, om den ska ha någorlunda precision...?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Viktoptimerade tävlingslastbilar? Här räcker det att göra rätt innan start så slipper man extravikt.
---------
Tråkigt att Dovi vurpade och att MM vann mästerskapet. Vet inte varför jag inte gillar MM, men det är en känsla som finns med sen "länge" precis som med Hamilton på fyra hjul.

Det är precis det som det inte gör. Som Alatalo skriver, bara ett av hans exempel
väntan på griden blev några sekunder för lång

"Racing" ? år 2018 !
Snarare "Teater", "Film" eller "Underhållning" tycker jag.
Har en känsla av att "Racing" skulle behöva en egen Mats-Eric Nilsson. #

Och detta är inte unikt för MC !
Samma i F1 !
https://jyllands-posten.dk/sport/mo...benzin-kostede-kevin-magnussen-vmpoint-i-usa/

# Eller det kanske är precis vad "Racing" absolut inte behöver !
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som sagt, det handlar om optimering av däcktrycket ner på sista decimalen och i det här fallet hade man sannolikt en strategi som falerade för att något i söndagens förhållanden ändrades mer än normalt gentemot fredagen och lördagen.

Det kan vara så enkelt att man låg precis över gränsen på fredag och lördag och därför använde samma däcktryck - eller gjorde exakt samma kompensering som man normalt gör - inför racet. Sedan lyckades föraren av någon anledning inte få upp temperaturen under warm-up varvet eller racets första varv och vips så droppade däcktrycket under gränsen. Och då är man diskad, helt enligt reglementet.

En anläggning som själv justerar trycket är inte tillåtet enligt Moto2-reglementet. Och knappast praktisk på en racehoj, om den ska ha någorlunda precision...?

För mig är det naturligt att man använder redan befintlig däcktryckmätare för att ställa in trycket. Onödigt sätta dit en däcktryckmätare till.
Och det innebär att precisionen blir precis så bra eller dålig som den däcktryckmätare som redan används för kontrollen av däcktrycket.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Har aldrig hört talas om herr Nilsson, men om det bara är en i ett startfält som inte klarar av att ha marginaler till reglerna så är det inte reglerna som är fel. Vilka andra regler ska man strunta i lite då och då? Motorvolym? Gummiblandning?
Visst sjutton är det surt om man blir diskad pga småsaker, men nånstans drar man gränsen.
Tycker man inte att regelverket är rätt får man låta bli att delta.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Tråkigt att Dovi vurpade och att MM vann mästerskapet. Vet inte varför jag inte gillar MM, men det är en känsla som finns med sen "länge" precis som med Hamilton på fyra hjul.

Inget illa menad, varför kan du inte bara erkänna att du inte gillar när yngre generationen dominerar inom motorsporten:va:va:va

För vissa är det nog inte lätt att smälta in eller acceptera det när man blir äldre....

Det är lite synd när det blir så:(


Vårdslöst, menar du? De flesta förare verkar närma sig gränsen genom att successivt öka farten, inte genom att krascha eller halvvurpa för att sen sänka tempot.

Jag kan hålla med om att MM kör lite aggressivt ibland men nu märks att han har
verkligen mognad väldigt mycket med tiden:)

Tycker du att L Hamilton kör också vårdslöst och pga det gillar du inte honom heller då?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har aldrig hört talas om herr Nilsson, men om det bara är en i ett startfält som inte klarar av att ha marginaler till reglerna så är det inte reglerna som är fel. Vilka andra regler ska man strunta i lite då och då? Motorvolym? Gummiblandning?
Visst sjutton är det surt om man blir diskad pga småsaker, men nånstans drar man gränsen.
Tycker man inte att regelverket är rätt får man låta bli att delta.

Den där skulle jag dubbelgilla om det gick! :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Inget illa menad, varför kan du inte bara erkänna att du inte gillar när yngre generationen dominerar inom motorsporten:va:va:va

För vissa är det nog inte lätt att smälta in eller acceptera det när man blir äldre....

Det är lite synd när det blir så:(




Jag kan hålla med om att MM kör lite aggressivt ibland men nu märks att han har
verkligen mognad väldigt mycket med tiden:)

Tycker du att L Hamilton kör också vårdslöst och pga det gillar du inte honom heller då?

Tyckte han körde aggressivt Och vårdslöst i början men nu är det bara aggressivt och det är helt ok.
Han hittar gränsen och går sällan över den under race och det är ett tydligt tecken på att han vet vad han gör.

Värdig mästare, tycker nog alla som vinner är det egentligen men med MM är det ingen diskussion. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vårdslöst, menar du? De flesta förare verkar närma sig gränsen genom att successivt öka farten, inte genom att krascha eller halvvurpa för att sen sänka tempot.

Är så man gör för att dominera(om man bara kan..)
Kör till gränsen tidigt under helgen för att sedan lägga sig lite under och lära sig köra där medans alla andra sakta närmar sig gränsen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Inget illa menad, varför kan du inte bara erkänna att du inte gillar när yngre generationen dominerar inom motorsporten:va:va:va

För vissa är det nog inte lätt att smälta in eller acceptera det när man blir äldre....

Det är lite synd när det blir så:(




Jag kan hålla med om att MM kör lite aggressivt ibland men nu märks att han har
verkligen mognad väldigt mycket med tiden:)

Tycker du att L Hamilton kör också vårdslöst och pga det gillar du inte honom heller då?
Nä, jag har inget emot yngre förare som kör snyggt. Rätt utstrålning är det viktigaste i alla situationer!
Både Rins och Petrucci tycker jag kan vara glädjeämnen att se.

L HAM kör snyggt som sjutton numera och mer värdig mästare får man svårt att hitta, men han är väl kanske lite fjollig och gnällig för min smak.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top