Expert på tvättmaskiner – vad är detta?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vi har två gånger fått ner elände i form av mindre trasa till pumpen. Eftersom den fastnar innan pumpen kommer man inte åt den via rensluckan. Första gången var det rätt mycket huvudbry, andra gången misstänkte jag vad det var och kunde genom att lägga den ner lossa en slang på pumpen, ta bort trasan, dit med slangen igen och ställa den upp och den fungerade igen. Det tog ca en kvart andra gången.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Vad gör man när maskinen vägrar tömma ut vattnet? Det är väl förstås någon ventil som inte öppnar, men är det bara att kasta ut den ock köpa ny eller finns det nåt man kan åtgärda?

Gammal maskin men har funkat bra annars, och det verkar inte vara stopp i den för det gick att spola vatten baklänges via dräneringsslangen.


EDIT: Efter att konsulterat google hämtade jag ficklampan och granskade rensluckan och pumpen mer mer noggrant och där hittade jag en M6 mutter med två brickor varav den ena brickan inklämd i pumpen.
Knappast frun som är skyldig så jag får får väl skylla på husspöket Sigurd, det var han som bodde i huset förut.

Precis samma sak hände mig för en tid sedan. Då hittade jag inte mindre än 5 hårband insnodda i impellern...
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Sorry för sent svar, är inte så aktiv här längre.
Beroende på maskin möjligtvis men för henne så höll elektrikern bara inne vad jag antar var power-knappen i typ 5 sekunder om jag inte minns fel så släppte det.
Men ladda hem manual i pdf-form, det bör stå där hur du ska göra på just din maskin.

Om du inte redan har fått igång den vill säga...
Tack för toppensvar, även om det var sent. Min maskin började fungera ”av sig själv” innan jag läste om den här barnlås-funktionen. Men nu vet jag till nästa gång!

:)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack för toppensvar, även om det var sent. Min maskin började fungera ”av sig själv” innan jag läste om den här barnlås-funktionen. Men nu vet jag till nästa gång!

:)

Fel som lagar sig "av sig själv" brukar vara glappfel. Eller någon kabel som är avskavd och jordar ibland.

Eller något annat... :rodnar
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fel som lagar sig "av sig själv" brukar vara glappfel. Eller någon kabel som är avskavd och jordar ibland.

Eller något annat... :rodnar

Så var det 1998. 2018 är det inte ovanligt att det är någon jävla inbyggd dator som hamnat i felaktigt tillstånd och det kan gå över lite när den känner för det :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha , nästan rätt - arbetsminnen i elektronik tål ju bara en viss del skrivcykler.
Man har ju felrättning och överkapacitet men när översaldot är förbrukat så brukar det börja bli senilt.
Man har minnen med betydligt sämre cykler än typ SSD till datorer....

Snåla tillverkare har inte ens överkapacitet utan där är livslängden skrivcykler.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tidsutlösare har bestämt att den är förbrukad...
I framtiden lär det bli så med alla elektronikapparater.
Ungefär som med bläckpatroner där ett chip kollar hur mycket produkten är använd och sedan stänger av, oavsett det egentliga skicket.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top