Expert på tvättmaskiner – vad är detta?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Den ett år gamla Electrolux-tvättmaskinen går klart ett program, men vägrar sätta igång nästa. Displayen lyser och blinkar som den ska, men den rör sig inte ur fläcken när man trycker på sätt-igång-knappen.

Så ser jag en liten skruv vid sidan av maskinen och när jag lutar maskinen och drar den framåt lite en liten ”grej”.

De här två ledtrådarna (vad är ”grejen” för något?) - kan de förklara varför maskinen inte går igång? Tog en bild in i maskinen underifrån, men ser inte någon uppenbar plats där de här två hör hemma...
 

Bifogat

  • IMG_5071.JPG
    IMG_5071.JPG
    574.4 KB · Visningar: 87
  • IMG_0021.JPG
    IMG_0021.JPG
    876.3 KB · Visningar: 106

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Närbild på den okända grejen:
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2018-10-15 kl. 22.34.44.jpg
    Skärmavbild 2018-10-15 kl. 22.34.44.jpg
    35.1 KB · Visningar: 51
  • Image-1 2.jpg
    Image-1 2.jpg
    319 KB · Visningar: 47
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Låter som ett fint recept till en brasa det här =) Garanti?

Modellbeteckning/sprängskiss?

Ren gissning - Insexan fungerar som axel eller mothåll och plåtskruven fixerar något, eftersom den är så liten o oduglig har den lossnat vilket resulterat i att insexan gängat upp sig.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Nya fakta i fallet:
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2018-10-16 kl. 14.36.20.png
    Skärmavbild 2018-10-16 kl. 14.36.20.png
    105.3 KB · Visningar: 33
  • Skärmavbild 2018-10-16 kl. 14.35.27.jpg
    Skärmavbild 2018-10-16 kl. 14.35.27.jpg
    55.2 KB · Visningar: 39

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Delen som låg under tvättmaskinen var i själva verket en del från tvättkorgen. Men den lilla plåtskruven kommer vrkligen från tvättmaskinen.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Dystert. Lutar åt att jag köper en ny tvättmaskin. Så onödigt eftersom den här ser ut som ny under skalet, men ser ju inte var den lossnade skruven hör hemma...!

:(
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Tror inte att den lilla plåtskruven får programmet att stanna, är nog kanske kretskortet som låst sig eller gått sönder.

Edit: länkar till kretskort, kostar ca 2000 kr för ett nytt.
Kolla här, kanske du hittar ett nytt kretskort till tvättmaskin.

Hur du byter själv (dra ur kontakten först!):
https://youtu.be/kl8Do0jEqR0
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Dystert. Lutar åt att jag köper en ny tvättmaskin. Så onödigt eftersom den här ser ut som ny under skalet, men ser ju inte var den lossnade skruven hör hemma...!

:(

Den är bara ett år, åberopa garantin!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Den köptes för ett år sedan, men var bara nästan ny då.

Om det är mindre än tre år så har du reklmationsrätt enligt KKL. Dock måste felet vara ursprungligt för att inte hamna på dig, men i värsta fall brukar du ofta kunna välja i att strunta i att hämta ut maskin och då slippa felsökningskostnad om dom nu skulle hävda handhavandefel, bevisbördan ligger på dig.

Känns jävligt snett att slänga något som bara är lite drygt 1 år istället för att få det lagat...
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
...bevisbördan ligger på dig.
Jo, det är snett det där med ursprungliga fel som köparen behöver bevisa.

Känns jävligt snett att slänga något som bara är lite drygt 1 år istället för att få det lagat...
Ja, verkligen! Därför blev jag jävligt glad när den plötsligt fungerar!

:cpparty

Tänkte att ifall jag har tur som en tok har den ”lagat sig själv” när jag skakat om den lite efter att ha lagt den ner och tagit bort sidorna. Så jag anslöt den till eluttaget igen, valde ett program och tryckte på kör. Och fan om den inte började tvätta!

:hoppa
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Electrolux är så härliga så att det kan gå igång ett barnlås på den vid strömavbrott. Väldigt märkligt men jag har en kund som ringde mig förra veckan där jag installerade en Electroluxmaskin, hon frågade vart hon kunde köpa en ny sådan.
Jag skickade ut elektrikern som konstaterade att hon hade haft strömlöst någon timme och maskinen hade satt på barnlåset.

Så ett tips är att kolla detta, den betedde sig nämligen precis som du beskriver. Den hade ett program igång när strömmen gick, körde färdigt det när strömmen hoppade igång och sen gick det inte att få igång den igen trots att displayen var igång en stund för att sedan vara helt svart.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Electrolux är så härliga så att det kan gå igång ett barnlås på den vid strömavbrott. Väldigt märkligt men jag har en kund som ringde mig förra veckan där jag installerade en Electroluxmaskin, hon frågade vart hon kunde köpa en ny sådan.
Jag skickade ut elektrikern som konstaterade att hon hade haft strömlöst någon timme och maskinen hade satt på barnlåset.

Så ett tips är att kolla detta, den betedde sig nämligen precis som du beskriver. Den hade ett program igång när strömmen gick, körde färdigt det när strömmen hoppade igång och sen gick det inte att få igång den igen trots att displayen var igång en stund för att sedan vara helt svart.
Det låter ju precis som det jag råkade ut för, slog faktiskt av huvudströmbrytaren i lägenheten några sekunder. Barnlås alltså. Vad gör man för att få upp det alltså, om man ska göra det på rätt sätt?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det låter ju precis som det jag råkade ut för, slog faktiskt av huvudströmbrytaren i lägenheten några sekunder. Barnlås alltså. Vad gör man för att få upp det alltså, om man ska göra det på rätt sätt?

Sorry för sent svar, är inte så aktiv här längre.
Beroende på maskin möjligtvis men för henne så höll elektrikern bara inne vad jag antar var power-knappen i typ 5 sekunder om jag inte minns fel så släppte det.
Men ladda hem manual i pdf-form, det bör stå där hur du ska göra på just din maskin.

Om du inte redan har fått igång den vill säga...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad gör man när maskinen vägrar tömma ut vattnet? Det är väl förstås någon ventil som inte öppnar, men är det bara att kasta ut den ock köpa ny eller finns det nåt man kan åtgärda?

Gammal maskin men har funkat bra annars, och det verkar inte vara stopp i den för det gick att spola vatten baklänges via dräneringsslangen.


EDIT: Efter att konsulterat google hämtade jag ficklampan och granskade rensluckan och pumpen mer mer noggrant och där hittade jag en M6 mutter med två brickor varav den ena brickan inklämd i pumpen.
Knappast frun som är skyldig så jag får får väl skylla på husspöket Sigurd, det var han som bodde i huset förut.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top