Stockholm - Dalarna. Tips på fina vägar?

Rollern

Ny medlem
Gick med
1 May 2018
Ort
STOCKHOLM
Hoj
2012 Yamaha YZF-R125
Snart är sista säsongen med 125:an slut. :tummenupp

Hade tänkt att åka från Stockholm till Dalarna med en kompis denna vecka.
Om någon har gjort denna resa har ni tips på fina vägar?
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Hej Rolllern!
Här kommer lite tips på några av mina favoritvägar:
Ta RV70 från Enköping mot Sala. Innan Fjärdhundra, vid Lådö sväng av till vänster mot Tortuna (en stor husvagnsfirma ligger på höger sida). Vägen är riktigt kurvig med bra beläggning. Från Tortuna kör du mot Tillberga. Därefter tar du väg 56 mot Sala. Vid Hallsta tar du av till höger mot Vad. Härliga kurvor med Nordslingan-vibbar, kurvigt och kuperat. Efter ett tag kommer du till en T-korsning, ta vänster här så kommer du åter till 56án mot Sala.
I Sala tar du väg 256 mot Salbohed. Efter ett par km kör du av till höger mot Broddbo. Nu kommer du till en nyasfalterad sträcka som är som gjord för att piska en 125a med! Kurvig, se upp med småsten i innerkurvorna! Vid Broddbo korsar du rv70 och kör mot Möklinta, underbar väg! I Möklinta tar du av mot Nässelbo, Mårtsbo, Rosshyttan, för att åter komma upp på rv70.
Om du fortfarand är sugen på härliga kurvor kan du från Hedemora ta väg 270 mot Långshyttan. Väl där fortsätter du på 270 till väg 80, den vägen är riktigt kul! Sen 80 mot Falun, tråkig transportsträcka.
Mellan Falun och Borlänge (Amsberg) går en väg som heter 293. I riktning mot Amsberg kan man ta till höger mot Rexbo och sen köra mot Insjön. Fantastisk hojväg, Dalarnas slingerbulten!

Det var lite tips på mina favoritvägar! Mycket nöje!
 

Rollern

Ny medlem
Gick med
1 May 2018
Ort
STOCKHOLM
Hoj
2012 Yamaha YZF-R125
Hej Rolllern!
Här kommer lite tips på några av mina favoritvägar:
Ta RV70 från Enköping mot Sala. Innan Fjärdhundra, vid Lådö sväng av till vänster mot Tortuna (en stor husvagnsfirma ligger på höger sida). Vägen är riktigt kurvig med bra beläggning. Från Tortuna kör du mot Tillberga. Därefter tar du väg 56 mot Sala. Vid Hallsta tar du av till höger mot Vad. Härliga kurvor med Nordslingan-vibbar, kurvigt och kuperat. Efter ett tag kommer du till en T-korsning, ta vänster här så kommer du åter till 56án mot Sala.
I Sala tar du väg 256 mot Salbohed. Efter ett par km kör du av till höger mot Broddbo. Nu kommer du till en nyasfalterad sträcka som är som gjord för att piska en 125a med! Kurvig, se upp med småsten i innerkurvorna! Vid Broddbo korsar du rv70 och kör mot Möklinta, underbar väg! I Möklinta tar du av mot Nässelbo, Mårtsbo, Rosshyttan, för att åter komma upp på rv70.
Om du fortfarand är sugen på härliga kurvor kan du från Hedemora ta väg 270 mot Långshyttan. Väl där fortsätter du på 270 till väg 80, den vägen är riktigt kul! Sen 80 mot Falun, tråkig transportsträcka.
Mellan Falun och Borlänge (Amsberg) går en väg som heter 293. I riktning mot Amsberg kan man ta till höger mot Rexbo och sen köra mot Insjön. Fantastisk hojväg, Dalarnas slingerbulten!

Det var lite tips på mina favoritvägar! Mycket nöje!

Tack så mycket för hjälpen!
 

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Kul med fler tips på vägar till Dalarna. Jag kör dit regelbundet på sommaren och vill helst undvika väg 69 och 70. Har kört över Möklinta och även väg 270 mellan Långshyttan och Hofors är fint.

P

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Såg att väg 270 var med redan. :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Man kan svänga av i Bålsta och ta väg 263 och hålla mot Hjälstaby och vidare till Örsundsbro för att sen sikta på Långtora. Där är nästa riktmärke Fjärdhundra och sen enligt tidigare.

Ett alternativ från Örsundsbro är att åka mot Järlåsa och sen korsa 72:an och sen vänster i Östfora. Efter en stund är man i Heby och sen vetefan.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Tack så mycket för hjälpen!

Varsågod det var så lite så!
Fick höra av min bror som bor utanför Falun att vägen mot Rexbo (som var nyasfalterad när jag bodde i Falun för 20 år sedan) numer har en ganska ojämn och sliten beläggning. Men vägsträckningen är ändock riktigt kul!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har något svagt minne av Märsta - Sugtina - Billbyvägen - 263:an - Hjälstavägen - Örsundsbro - Nysätravägen - Järlåsa - Morgongåva - Heby. Bitvis tråkig men bitvis ganska kurvig. Hamnade till slut på ofrivillig övernattning i Tärnsjö (mer åt gästrikehållet) eftersom första MV F4 1000 envisades med att spotta tändlås ungefär var femtionde mil...
 

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Runt Heby är det ganska tradigt. :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Jag ska utforska dessa tips nästa år. Vill kunna åka på roliga vägar hela vägen. :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Varsågod det var så lite så!
Fick höra av min bror som bor utanför Falun att vägen mot Rexbo (som var nyasfalterad när jag bodde i Falun för 20 år sedan) numer har en ganska ojämn och sliten beläggning. Men vägsträckningen är ändock riktigt kul!

Ja. Vägbeläggningen är ganska sliten där eftersom man inte gjort något åt vägen dom senaste 20 åren eller så. Bara hällt på bitumen och grus på sprickor och liknande för att laga. Det är fortfarande en trevlig väg.

Värt att tänka på är att det är en hel del 50 sträckningar förbi stugområden och boende där det kan springa barn så det kan vara värt att hålla igen på dom delarna av vägsträckningen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top