Roligaste insteget till att tävla i roadracing? Supermono cup!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du behöver bara vanlig rr-licens, den tar du lätt på en helg. Kolla på Svemo, där finns mer info.

Trist, Svemo endast svenska medborgare. Srra, obegripligt. Norge? Nah, men konstigt nog verkar det enklast trots krav på klubbmedlemsskap och ett bra konstigt tugg. :3freak
 

Kalkas64

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Västra Frölunda
Hoj
Ducati 996S -01, Ducati 996SPS -99, Ducati Monster 1000 -05, KTM Duke 690R -16
ör på Norge då - där går ju en av tävlingarna dessutom, Vålerbanan! :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Trist, Svemo endast svenska medborgare. Srra, obegripligt.

Hur menar du? Min sambo är dansk medborgare och har haft licens 6-7 år nånting. Boende i Sverige såklart, tävlat SEC senaste 3 åren...?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Trist, Svemo endast svenska medborgare. Srra, obegripligt. Norge? Nah, men konstigt nog verkar det enklast trots krav på klubbmedlemsskap och ett bra konstigt tugg. :3freak

"Svemo utfärdar licenser enbart till förare som är svenska medborgare (permanent bosatt i Sverige, svenskt personnummer, inskriven i nordisk försäkringskassa)."

Som jag fattar det innebär det inte att du måste vara född svensk, bara du har ett personnummer och är permanent boende här, har du inte det får du vända dig till ditt förbund i ditt hemland, vill säga där du är skriven.

Förmodligen behöver du även norskt personnummer i norge, har för mig tjejen var tvungen att skriva sig där för att få ut sitt, men har inte orkat kolla upp det åt dig, kanske de inte kräver det, maila och fråga.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur menar du? Min sambo är dansk medborgare och har haft licens 6-7 år nånting. Boende i Sverige såklart, tävlat SEC senaste 3 åren...?

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Jag har bara läst villkoren på hemsidan.....
Självklart kommer jag att ta kontakt för att undersöka möjligheten till undantag när det blir aktuellt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
"Svemo utfärdar licenser enbart till förare som är svenska medborgare (permanent bosatt i Sverige, svenskt personnummer, inskriven i nordisk försäkringskassa)."

Som jag fattar det innebär det inte att du måste vara född svensk, bara du har ett personnummer och är permanent boende här, har du inte det får du vända dig till ditt förbund i ditt hemland, vill säga där du är skriven.

Ja, det är ju just det, att flytta land och skaffa personnummer känns ju inte hållbart för lite byråkrati. I landet där jag är skriven fattar jag inte ett jota av vad de säger, så det kommer inte heller att bli något plus att det är ytterligare två hela resdagar extra när man ska över. Politik och byråkrati är underbara saker.

Oh well, man kan ju alltid rejsa på gata. :tummenupp
 

flint_swe

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Skultuna
Hoj
Yamma SZR Supermono
Gänget som åker/bygger supermono är de underbaraste du kan tänka dig. Jag har blitt för harig och bekväm men har grejorna kvar. Yamma szr 718 som dunkade på rätt bra för ett gäng år sedan. Piloten var väl inte den vassaste dock ;).
Grejorna är kvar (Bra pryttlar) men behöver en kärleksfull husse/matte med lite mer jävlaranamma än mig. Höga krav på engagemang o rimliga slantar så är det ditt. Vad sägs? Kul om grejorna kommer till nytta!
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Stod tidigare att någon körde med en rc390. Hur fungerar det? Hänger man med eller är bara i vägen?

Svårt att få ihop roadracing med familjeliv, men tänkte ändå göra ett försök att komma tillbaka. Skaffat en 390 för att testa en tävling i SSP300. Men eftersom supermono alltid har lockat lite är jag sugen på att testa när det är årsracet i sviestad.
Egentligen mest för att jag länge velat åka dit och titta, men det har aldrig blivit av. Aldrig varit där överhuvudtaget trots att det verkar vara en bana jag hade gillat. Så när jag i år har både hoj och licens hade det varit ett perfekt tillfälle, beroende på hur det ser ut på jobbet.

edit., vad brukar anmälningsavgiften ligga på till supermono?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Stod tidigare att någon körde med en rc390. Hur fungerar det? Hänger man med eller är bara i vägen?

Svårt att få ihop roadracing med familjeliv, men tänkte ändå göra ett försök att komma tillbaka. Skaffat en 390 för att testa en tävling i SSP300. Men eftersom supermono alltid har lockat lite är jag sugen på att testa när det är årsracet i sviestad.
Egentligen mest för att jag länge velat åka dit och titta, men det har aldrig blivit av. Aldrig varit där överhuvudtaget trots att det verkar vara en bana jag hade gillat. Så när jag i år har både hoj och licens hade det varit ett perfekt tillfälle, beroende på hur det ser ut på jobbet.

edit., vad brukar anmälningsavgiften ligga på till supermono?

Klart du ska bli med! :nicka

Charlotta åker med oss på sin SSP300 hoj, en RC390.

Det är väldigt blandad fart i serien, så oavsett hoj/tempo hittar man alltid någon att fajtas med.

Anm.avgifterna nog legat i snitt runt 2500:- för en helg, det har skiljt lite mellan olika arrangörer/banor.
 
Last edited:

Kalkas64

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Västra Frölunda
Hoj
Ducati 996S -01, Ducati 996SPS -99, Ducati Monster 1000 -05, KTM Duke 690R -16
Halloj,

Sen start på Supermono Cup 2020! Blir nog bara 2-3 racehelger, kanske bara två helger a två race i sverige!

Bra läge att testa!!

Nya ekipage för i år är bla EN VItpilen, Yamaha SZR, Prototyp-bygge runt en 690-stånka osv.
Dessutom verkar det finnas de som strokat sina 690/701, det blir tydligen både 732 och 796 på gridden i år! :yoparty

Hoppas vi ses på KTM-dagarana på Gelleråsen - där dyker nog många Supermono upp, tveka inte att komma o tjöta lite!

:rock
 

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Hur fungerar kvalen för en race helg?

Är det kval fredag och sedan placering under lördagen som bestämmer startruta för söndagen?
 

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
https://ta.svemo.se/Public/Pages/File/CompetitionRuleReportView.aspx?cId=11934&download=True

Kolla TR för Gelleråsen racet, det är inte mycket träning på en racehelg.

Jag kollade på den tidigare men begriper bara inte skillnaden på "fri träning" och "tidsträning 1 & 2"
Om tidsträning är kvalet innebär det två tillfällen att få till en kvaltid inför lördagen eller är "träning 1" för placering under lördagen och "träning 2" placering för söndagen?

Säkert självklart när man förstår men nu är jag vilsen och det var ett par år sedan jag ställde upp i något race.
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Jag kollade på den tidigare men begriper bara inte skillnaden på "fri träning" och "tidsträning 1 & 2"
Om tidsträning är kvalet innebär det två tillfällen att få till en kvaltid inför lördagen eller är "träning 1" för placering under lördagen och "träning 2" placering för söndagen?

Säkert självklart när man förstår men nu är jag vilsen och det var ett par år sedan jag ställde upp i något race.

Som jag fattat det så är Tidsträning 1 & 2 kval. bästa tid oavsett om det är i 1 eller 2 är startruta. Samma startruta båda racen.
Friträning räknas inte som kval.
 

Kalkas64

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Västra Frölunda
Hoj
Ducati 996S -01, Ducati 996SPS -99, Ducati Monster 1000 -05, KTM Duke 690R -16
Mästare 2020 blev Dennis Älvenstrand på en KTM Duke 690 2014! Vann alla (!!) fyrqa race - jo det blev ju en rätt stympad säsong!!

Inför 2021 ser det ut att bli ett gäng nya förare, Cagiva Mito med KTM 690, Vitpilen 701, Kawasaki 450, Yamaha SZR och kanske ett bygge på en TIGCRAFT-ram! :)

Förhoppningsvis blir det full tävlingskalender 2012!
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Står sig Yamaha SZR fortfarande i klassen? Funderat på en sån ett tag nu, med tank och kåpor från TZR
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Med 48 hk och 160 kg blir du nog tokrökt av en KTM 690 med 74 hk och 149 kg, som dessutom sitter i ett mycket bättre chassie....

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_szr660 95.htm

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/ktm/KTM_690_SMC R_19.html

Ah, trodde inte där var så mycket mer pulver i en kotte.
Men det var mest chassit jag tänkte på, för om jag inte är fel ute var väl SZRs chassi väldigt bra för sin tid? Sen är det jag som har svårt för att inse att den modellen redan är hela 25år gammal, och att motorcyklar faktiskt har utvecklats.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top