Sy egna MC-kläder

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mina tätaste brallor är ett par skinnbyxor(!) från Halvarssons.
Det följde med en bibel av taggar där man kunde läsa om alla fantastiska rymdmaterial dom sytt in i brallorna och dopat skinnet med.

Jag läste aldrig igenom något - jag ville bara ha något att kasa på som inte går sönder direCkt.
Sååå trött på textil som bara blir slamsor så fort man går omkull.
Brallorna är 100 täta, även nu, efter 5 intensiva år.
Dom blir tunga och kalla efter ett helt dygn i regn - kalla för att alla porer fylls med vatten isf luft, men dom är ta mig tusan täta.

Tyvärr är det så att i klassen under 5000 spänn per del så kan man få lite vad som helst - och få vara nöjd med det.
Går man upp några 1000 per del från textilträsket så hamnar man i förstaklassvagnen där det är ständig påfyllning, nöjd kund-garanti och tjafsfria byten av undermåliga produkter lååångt efter det att Konsumentköplagen tappat styrfart.

Eller vad säger Brooklyn ”cry once”...?

Brooklyn säger Buy quality, cry once.

Men jag säger också Buy used, don’t cry at all.

Jag har förutom lite gott&blandat fem stycken MC-ställ som skulle kosta i närheten av 100.000 om jag köpte dem nya. Det gjorde jag inte. Jag har gett mellan 800 och 1900kr för dem.

Alla är fullständigt regntäta även efter 80 mil i nordnorskt ösregn (ca 164,386% våtare än svenskt) och då skall man betänka att de är mellan 7 och 15 år gamla och har åtskilliga tusen mil bakom sig.

Så jag säger köp begagnade

Rukka
Klim
BMW
Stadler

Och rikta in dig på High End-serierna så har du ställ som håller dig torr, varm och skärpt. Sedan får du klä dig rätt under och vara beredd på att täta kläder inte är så behagliga när temperaturen börjar krypa uppåt 30 grader.

Förutom det som jag menar är ställens Columbi ägg; BMW Atlantis som är ett skinnställ som är vattentätt. Varmt när det är svalt, svalt när det är varmt, behagligt runt kroppen, skyddar som skinn skall och håller +30 år om man sköter det.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är lite udda och kör med regnställ när det regnar. :rodnar

Tvådelat, sådant ventilerat som man kan cykla med, för kortare sträckor och när det är varmt.
Ett gammalt Rukkahelställ med Barry Sheenes autograf när det är svalare och vid längre resor.

Det här är en likadan jacka som mitt väl använda men fortfarande täta helställ! :tummenupp
https://www.ebay.com/itm/Well-Used-...h=item33f73518e1:g:H8EAAOSwehVaj8Ka:rk:1:pf:0

Fast helst vill jag vara som alla andra och sätta på Gore Tex! :tungan
https://www.youtube.com/watch?v=_nSRW2LwJw0
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Man kan hitta Goretex overaller som man kan använda som regnställ.
Dom kan vara ganska dyra ala 2000 fast det är nya militära från engelska/amerikanska surplushoppar.
Dom är grymma som regnställ och speciellt på hoj.

Jag en Usairforce fuelhandlers , tankningspersonalens med det dyraste Gtexmebranet som finns.
Fick det typ gratis men man kan hitta dom och andra för några tusen.

Det är imga problem att ha både ett Gtextextilställ och denna på också - man kan inte bli blöt fast man kör ironbut 300 mil spöregn.

Sökord för Goretex overaller är i div kombos:
Goretex Coverall Overall Surplus Military
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det måste vara ungefär så här Highland tänkte innan de släppte sin 450 cross - det finns ju inga bra 450 på marknaden, så vi bygger en sådan...

Här är annars en bra ledtråd:

Top of the line modellerna hos premiummärken

Precis som Bergnäsaren skulle ha gjort - snyftat endast en gång.

Jag har för övrigt klarat mig i väl ventilerat och perforerat race-skinnställ i drygt femton år och jag har aldrig klagat på väder och vind (så länge niklasinorr inte hittar denna tråd).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har för övrigt klarat mig i väl ventilerat och perforerat race-skinnställ i drygt femton år och jag har aldrig klagat på väder och vind (så länge niklasinorr inte hittar denna tråd).

Klaga på väder och vind, är det inte bara bönder som hålls med sådant?

"Sommargäst: -Tjena Andersson, fint väder idag!

Mjölkbonde Andersson: -Ja IDAG ja..."
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Klotar du i hemgjorda grejer så kan det väl bli svårt att få ut ersättning från olycksfallsförsäkring
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Brooklyn säger Buy quality, cry once.

Men jag säger också Buy used, don’t cry at all.

Jag har förutom lite gott&blandat fem stycken MC-ställ som skulle kosta i närheten av 100.000 om jag köpte dem nya. Det gjorde jag inte. Jag har gett mellan 800 och 1900kr för dem.

Alla är fullständigt regntäta även efter 80 mil i nordnorskt ösregn (ca 164,386% våtare än svenskt) och då skall man betänka att de är mellan 7 och 15 år gamla och har åtskilliga tusen mil bakom sig.

Så jag säger köp begagnade

Rukka
Klim
BMW
Stadler

Och rikta in dig på High End-serierna så har du ställ som håller dig torr, varm och skärpt. Sedan får du klä dig rätt under och vara beredd på att täta kläder inte är så behagliga när temperaturen börjar krypa uppåt 30 grader.

Förutom det som jag menar är ställens Columbi ägg; BMW Atlantis som är ett skinnställ som är vattentätt. Varmt när det är svalt, svalt när det är varmt, behagligt runt kroppen, skyddar som skinn skall och håller +30 år om man sköter det.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Bra tips! Jag köpte mitt första textilställ på Blocket, visserligen ett Halvarsson, men gav 1000 kr har jag för mig. Det var det värt för att slippa övningsköra i körskolans äckliga svettiga ställ. Måttligt använt, en runda i tvättmaskinen och det var som nytt.

Sålde det för samma när jag köpte mitt Rukka.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ett tips när det regnar och man skall köra långt är att sitta på ett typ "sittunderlag" med räfflor/knottror på ovansidan.
Då rinner vattnet ut åt sidorna så man slipper sitta i en sjö. Ju större knottror desto bättre. Finns tex dörrmattor man kan klippa till lagom storlek. Vill man lyxa till det ordentligt kan man fästa det med små kardborreduttar.
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
Hör efter med en välsorterad Rukka-butik! Jag är 185 lång, smal (numera) 70 kg och har långa ben. Mitt problem när jag skulle köpa textilställ var att benen var för korta på varenda byxa som passade mig i midjan. Men Rukka gick att beställa med långa ben så jag provade det och problemet var löst!

Har för övrigt inte blivit blöt i mitt Rukka-ställ, och då har jag inte ens värstingen. Det som kan hända är att det sipprar in lite i nacken då min jacka inte har neoprenkragen. Men det går att stoppa med buff eller liknande, plus att det är lite det läcker in. Att inte köra med tail tidy hade säkert hjälpt också, men hellre cool än torr.

För övrigt är det nog svårt att 100% garantera 100% torr efter många mil i ösregn. Kapilläreffekter tex. Men jag har upptäckt att med Goretexhandskar och stövlar plus mitt Rukka-ställ så är jag i princip helt torr under ösregn. Men man får inte glömma att Goretex andas rätt dåligt, och ännu sämre blir det när yttertyget är genomblött, vilket gör det värre på sommaren - du svettas men kläderna hinner inte göra sig av med fukten. Alltså, impregnera om yttertyget och klä dig inte för varmt.

Köp kvalitet på ett ställ om du vill vara så torr som möjligt. Syr du själv så trumpeten är torr, kommer det att läcka in någon annanstans. Rukka med flera har pysslat med detta i många år och är jävligt bra på att hålla dig så torr som möjligt. Men satsa på ett av tillverkarnas bättre ställ. Hade jag köpt idag hade jag köpt jacka med tätare krage. Men får nog vänta några år, mitt Rukka är bara typ 8 år gammalt. :)

Håller med, Jag köpte Rukkas dyraste ställ med neoprenkragen i våras och det är skillnad mot de billigare, och konstigt vore det väl annars. Men som du säger också det gäller att inte klä sig för varmt under och framförallt om det ska bli fler somrar likt den vi hade i år.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan bara hålla med Hixman.
Jag bytte till KLIM i år och det är en helt ny nivå på att hålla sig torr i regn men även, vilket varit oumbärligt denna sommar, att det luftar igenom så mycket bättre! :)
Dessutom väger de nya D3O-skydden ingenting och känns knappt.
Så det hela känns mer som ett skall-skydd fast det är bättre på allt.
Jag var ändå nöjd med min Halvarsson/Lindstrands-kombo men KLIM är nåt HEEELT annat. :fakta
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Klotar du i hemgjorda grejer så kan det väl bli svårt att få ut ersättning från olycksfallsförsäkring

Nja. Du kan säkert få problem med att få ersättning för dom hemgjorda grejorna.
Däremot tror jag inte att försäkringsbolagen kollar upp något alls vad gäller CE märkning och liknande på kläderna. Dom förväntar sig att du har godkänta skydd och har det som villkor på försäkringen men eftersom det är lite si och så vad gäller CE märkning av kläder så är det svårt att kravställa på det.

Däremot anser jag att det nog är större risk att kläder man syr ihop själv trasas sönder om man går i backen. Det är en sak att få tag på rätt tyger som ska hålla. En helt annan att klara av att fixa sömmar som håller när man plötsligt saknar en hoj under sig i 100 km/h. Och söndertrasade kläder är ju i stort sett samma sak som inga kläder alls vad gäller skador.

Jag har då inte hört talas om något fall där försäkringsbolagen ens frågat någonting alls om kläderna man hade på sig. Det enda dom gjort är att dom begärt kvitton eller prisuppgift på kläder som dom skall lämna ersättning för pga att dom blivit förstörda. (Huvudsakligen för att räddningstjänsten har en tendens att klippa upp kläder om dom behöver komma åt)
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Nja. Du kan säkert få problem med att få ersättning för dom hemgjorda grejorna.
Däremot tror jag inte att försäkringsbolagen kollar upp något alls vad gäller CE märkning och liknande på kläderna. Dom förväntar sig att du har godkänta skydd och har det som villkor på försäkringen men eftersom det är lite si och så vad gäller CE märkning av kläder så är det svårt att kravställa på det.

Däremot anser jag att det nog är större risk att kläder man syr ihop själv trasas sönder om man går i backen. Det är en sak att få tag på rätt tyger som ska hålla. En helt annan att klara av att fixa sömmar som håller när man plötsligt saknar en hoj under sig i 100 km/h. Och söndertrasade kläder är ju i stort sett samma sak som inga kläder alls vad gäller skador.

Jag har då inte hört talas om något fall där försäkringsbolagen ens frågat någonting alls om kläderna man hade på sig. Det enda dom gjort är att dom begärt kvitton eller prisuppgift på kläder som dom skall lämna ersättning för pga att dom blivit förstörda. (Huvudsakligen för att räddningstjänsten har en tendens att klippa upp kläder om dom behöver komma åt)
Och när dom frågar efter kvitton och du svarar att det inte finns några för kläderna är hemgjorda vad tror du dom tänker då?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Och när dom frågar efter kvitton och du svarar att det inte finns några för kläderna är hemgjorda vad tror du dom tänker då?

Det varierar säkert från bolag till bolag. När jag klotade sist och skulle få ny Schuberth-hjälm var det ingen som frågade efter kvitto. Jag lämnade in den gamla hjälmen hos återförsäljaren samtidigt som jag provade ut ny.

Men för den sakens skull kan man säkert få problem med icke-godkända kläder, men tror mest det skulle kunna påverka självrisken (Svedea tex där man får lägre premie om man lovar ATGATT.

Edit: Jag läser som en sopa... ja någon reglering för hemsytt blir det nog inte...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag syr mina egna kläderrrr

[video]https://www.facebook.com/SVTHumor/videos/jag-syr-mina-egna-kl%C3%A4derur-i-manegen-med-glenn-killing-live/1665500533487314/[/video]
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top