2200kr för montering av däck

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag har fått en offert som jag accepterat. 800kr för monteringen + 300kr för att jag har egna däck. Har bokat tid hos Starol i Enköping.
Låter mer rimligt än 2200, men fortfarande ganska dyrt.
Huvudsaken är ju att du är nöjd och att däcken blir monterade på rätt sätt :tummenupp
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det inte samma med mc som med bil? För på bilar bokar man in bytet på valfri däckverkstad samtidigt som man beställer däcken på däck online.

Då kostar bytet max 110:- per hjul inklusive balansering o montering på bilen.

Vet dock inte om det är samma på mc o däckonline.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Är det inte samma med mc som med bil? För på bilar bokar man in bytet på valfri däckverkstad samtidigt som man beställer däcken på däck online.

Då kostar bytet max 110:- per hjul inklusive balansering o montering på bilen.

Vet dock inte om det är samma på mc o däckonline.

Problemet är väl om man som TS vill lämna in hela hojen och få däcken bytta. Jag skulle INTE låta lokala däckkrängaren demontera och montera hjulen på min hoj. (Vill inte se när de drar framaxeln med mutterknackaren...)
Lösa hjul däremot brukar inte vara några bekymmer.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det bästa är ju så klart om man kan göra det själv.
Men nu är det ju rätt många av oss som inte kan, vill, har plats eller möjlighet att göra sånt själv.

Vi som tillhör någon av dessa kategorier ska kanske akta oss för att aktivt slå ut verkstäder som vi är beroende av genom att tjäna lite pengar genom att handla däck på nätet?

Har man möjlighet att byta själv så är det ju en helt annan femma.

Men 2200 är så klart vansinnigt dyrt.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Går man in på Däckonline, Dexon, Hojdäck och söker på deras samarbetspartners så är det väldigt få mc verkstäder. Hittar bara två i min närhet nämligen Aros Racing och Mc Verkstan i Eskilstuna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Går man in på Däckonline, Dexon, Hojdäck och söker på deras samarbetspartners så är det väldigt få mc verkstäder. Hittar bara två i min närhet nämligen Aros Racing och Mc Verkstan i Eskilstuna.

Det måste ju räcka till med 2 verkstäder. Vad var priset via däck krängar firmorna då?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Låter mer rimligt än 2200, men fortfarande ganska dyrt.
Huvudsaken är ju att du är nöjd och att däcken blir monterade på rätt sätt :tummenupp

Ja, 1100 kanske är lite i överkant men ändå inte helt orimligt om man ska täcka in arbetskostnad, kostnad för lokaler, avskrivning på verktyg, utbildning av personal etc.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Jepp såäre tyvärr. kolla vilka skitdäck som sitter på många nya hojar. Märkesdäck som är under all kritik, dessutom oftast ombrandade.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jepp såäre tyvärr. kolla vilka skitdäck som sitter på många nya hojar. Märkesdäck som är under all kritik, dessutom oftast ombrandade.

Antingen har du däckverkstad och är full av skit, eller så har någon som är full av skit, tutat i dig massor av skit som du har svalt med hull och hår.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Som nybliven mc-förare samt mc-ägare passar jag på att slänga in en kort fråga i tråden

Både fram- och bakdäcket på min hoj behöver egentligen bytas men jag undrar hur mycket däckpriserna skiljer sig mellan säsongerna? Nu på hösten när säsongen nästan är över förväntade jag mig nästan att man kanske slumpade bort årets däck till halva priset, men kollar på t.ex Däckonline finns inte direkt några reor

Tjänar jag inget på att köpa däck på hösten istället för våren/sommaren?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Många vill ju byta däck nu innan nästa säsong så då behöver de
ju inte rea
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Som nybliven mc-förare samt mc-ägare passar jag på att slänga in en kort fråga i tråden

Både fram- och bakdäcket på min hoj behöver egentligen bytas men jag undrar hur mycket däckpriserna skiljer sig mellan säsongerna? Nu på hösten när säsongen nästan är över förväntade jag mig nästan att man kanske slumpade bort årets däck till halva priset, men kollar på t.ex Däckonline finns inte direkt några reor

Tjänar jag inget på att köpa däck på hösten istället för våren/sommaren?

Däckonline behöver inte rea ut något i princip, dom är så stora så det blir sålt oavsett. Jag har under mina år med hoj märkt att mest rea hittar du hos din lokala mchandlare. Har dom råkat få lite för många över på höstkanten, gärna av en modell som är eller blir uppdaterad, så kan man få ett schysst pris.

Hojdäck.se brukar ha kampanjer på hela set då och då som är fint prisade, men då återstår ju monteringslottot om du inte kränger själv.

Jag är precis som flera skrivit innan skeptisk till att lämna mina hjul eller hoj hos någon som inte sysslar med mc regelbundet. Allt från repade fälgar till felmonterat nojar jag (kanske i onödan, men det tar inte bort nervositeten) över.

Jag har länge funderat på att börja kränga själv, men det slutar alltid hos handlaren ändå, köper däck där också. Jag är egentligen töntigt nog mest nervös över att repa mina fälgar om jag gör det själv...
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
...Men nu är det ju rätt många av oss som inte kan, vill, har plats eller möjlighet att göra sånt själv.

Vi som tillhör någon av dessa kategorier ska kanske akta oss för att aktivt slå ut verkstäder som vi är beroende av genom att tjäna lite pengar genom att handla däck på nätet?


Agree. Kostar så lite att bygga upp en hygglig relation till sin mc-handlare/mc-verkstad men ger oftast fantastiskt mycket tillbaka. Gynnar alla, inklusive snikgökarna i sin jakt på "sparade" 100-lappar, att vi har kvar en livs levande mc-bransch i det här landet. Det är okej med lite taskig självinsikt, men väldigt många fixar långt mindre än vad de tror, så låt de som kan det, göra det. Och lämna aldrig, aldrig, aldrig någonsin hojen till en bildäcksnasare!

Detta är min åsikt. Om du inte gillar den, har jag andra!
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Nu bor du ju inte i närheten av mej men jag hade tagit 800:- för montering på denna hojen.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Nästa gång du kör till Tyskland och köper öl så slänger du in hjulen i bilen också.

100:- / hjul
200:- / hjul på hoj

Maskin och balansering hemma.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Agree. Kostar så lite att bygga upp en hygglig relation till sin mc-handlare/mc-verkstad men ger oftast fantastiskt mycket tillbaka. Gynnar alla, inklusive snikgökarna i sin jakt på "sparade" 100-lappar, att vi har kvar en livs levande mc-bransch i det här landet. Det är okej med lite taskig självinsikt, men väldigt många fixar långt mindre än vad de tror, så låt de som kan det, göra det. Och lämna aldrig, aldrig, aldrig någonsin hojen till en bildäcksnasare!

Detta är min åsikt. Om du inte gillar den, har jag andra!

Spot on! Det är väl lite där jag landat. Jag förstår om man har flera hojar, kör mycket bana osv så blir det många skiften på ett år, då är det rätt schysst att kunna fixa själv.

Men för en sådan som mig, som har (snart) en hoj, och kanske gör av med mellan en till tre uppsättningar per år, är det gött att ha en handlare jag litar på, som bjuder på kaffe och en provtur av en hoj medan man väntar. Och ja, jag vill ju gärna ha kvar så många (bra) handlare som möjligt.

Har varit utan hoj några år, men ändå följt med, mest här. Men upptäckte nu när det var dags för ny att Bröderna Hörberg i Löddeköpinge slagit igen. Trist. Nu blir jag igen kund hos JE68, som ju för Triumph, och hoppas jag får fortsatt goda erfarenheter, och att de finns kvar så klart!

När jag köpte min förra Street Triple R gick Triumph Landskrona i kånken efter någon månad. Jag förlorade inte mer än en uppsättning grepp ekonomiskt, men däremot blev det ju omedelbart problem med service och garanti eftersom det var en ny hoj.

I digress.... men för att återgå till trådämnet - 2200 spänn för ett byte känns klart överprisat, men att en bullpåse eller för den delen en hundring eller två ska räcka till en momsverksamhet känns också galet. Någonstans mittemellan, typish...:tummenupp
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Antingen har du däckverkstad och är full av skit, eller så har någon som är full av skit, tutat i dig massor av skit som du har svalt med hull och hår.

Tyvärr jag har inte däckverkstad men du har rätt jag är full av skit och som du skriver, någon har tutat i mig detta och jag har svalt det, case closed :)
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Ok då gör jag det, du jobbar på (eller kanske tom driver) ett företag som håller på med däck och är skitsur för att man kan köpa likadana däck som du säljer på nätet för ett mkt lägre pris och du tappar kunder pga det.
Har jag rätt?

Nej tyvärr så är det inte men frågan var ju varför verkstaden vill ha hutlöst mycket betalt, dom är ju helt enkelt inte sugna att kränga däck som inte är köpta av dom, simple as that !!
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Rimligt pris är 100 kr / däck för montering och balansering. Tid ca 5 min om man har däckmaskin. Allt annat är antingen ocker eller att de inte vet vad de håller på med. Jag gissar båda.

Snack om garantier och folk som kommer tillbaks för ombalansering är ju förstås bara lögn. Sunt förnuft.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Nej tyvärr så är det inte men frågan var ju varför verkstaden vill ha hutlöst mycket betalt, dom är ju helt enkelt inte sugna att kränga däck som inte är köpta av dom, simple as that !!
Nja. TS fråga var "tar det tre timmar att byta fram och bakdäck på en Honda 1000 CBF?"
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top