Bakbromsen fastnar S1000RR

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Hejsan i höstmörkret!

Min BMW S1000RR fick för sig att intermittent släpa bakbromsen, rullar fint när jag börjar köra och sen plötsligt ska han bromsa med bakbromsen så att skivan glöder och jag står vid vägkanten. När bromsen svalnat går hjulet att rulla igen.

Jag har inte tryckt med bakbromsen alls, bara frambroms, sitter dessa system ihop som på vissa Honda ?

Idag skulle jag vara duktig, åkte till Claessons i Bromölla och köpte nya bromsbelägg, det gamla som satt på den sidan där kolven är va helt böjt, som en banan!

Jag plockade av Oket, rengjorde kolven och motionerade den medans jag bytte bromsvätska (i mitt huvud va det fukt i bromsvätskan al’a bytt ett år för sent,därav expanderar de o trycker på kolven när de blir varmt)

Monterar ihop allt, men nytt fett på glidpinnarna, en liten gnutta pasta på beläggens anliggningsytor, KLAR, ut och kör,

OCH SAMMA PROBLEM IGEN, nya beläggen är dödade


Har detta hänt er ? Några idéer ? Smått panik, det fina vädret håller nog inte för evigt :)


Tack på förhand!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är de så enkelt att du har för mycket bromsvätska i behållaren? Tappa ur lite om de finns lilla minsta misstanke att de ger övertryck dvs för hög nivå!
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Tack för svar Boost!

Nivån är precis över MIN, ville ha det lågt av den anledningen, tryckte in kolven helt innan jag satte på gummi och lock på behållaren just för att ha mer vaccum än övertryck där i .
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag vet ingenting om just din moppe och hur bromssystemet på den är uppbyggt.
Men jag vet att det är vanligts att bromsslangens gummi sväller på insidan och då fungerar som en backventil. Det ger exakt den symptom dom du beskriver.

Mitt tips. Kolla om det är stopp i slangen.
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Tack litenochklen :)

Planen nu är att skruva av fotbromssylindern och motionera den, och gå igenom slangen.

Bromsvätskan som va i innan jag bytte, hade varit i LÄNGE. Den va mörk om man säger så!

Hoppas på att det är så enkelt, så att jag slipper köpa reservdelar och kan lägga pengar på roliga delar istället :)
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det låter som bromsvätskan inte kan rinna tillbaka till bromspumpen, så blir det om det inte är ett litet spel mellan bromspedal och bromspump.
Jag har haft exakt samma problem på min hoj och då hjälpte det att justera spelet där.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack litenochklen :)

Planen nu är att skruva av fotbromssylindern och motionera den, och gå igenom slangen.

Bromsvätskan som va i innan jag bytte, hade varit i LÄNGE. Den va mörk om man säger så!

Hoppas på att det är så enkelt, så att jag slipper köpa reservdelar och kan lägga pengar på roliga delar istället :)
Bromsvätskan behåller sin viskositet även om den blir gammal, åldern gör inte att den kommer att börja fungera som en backventil alldeles av sig själv. Inte börjar den expandera mer för att den blir varm heller.

Men som nick burn är inne på, du måste ha spel i länkaget så att pumpen öppnar returen. Det är ju vanligt att kinabromsgrepp passar dåligt, så att det alltid är lite tryck på kolven till bromspumpen, och då pumpar man bara upp mer och mer tryck, tills det nyper.
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Jag tackar ödmjukast för svar!!

Spelet till fotbromsen är ganska litet ja, jag ska justera det asap och provköra !
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Kan du trycka bromsvätska bakvägen? Från luftnippel till behållaren.
Kan du det så är det inte stopp.
Annars slangen som bråkar eller huvudcylindern som inte går tillbaka helt.
Mina teorier iallafall ????
 

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
3cl: jagvprovade din teori på att trycka tillbaka bromsvätska. Dessutom hade pinnen som går från pedalen till kolven antagligen vibrerat loss... så det va inget spel, jag skruvade in den och spände låsmuttern som va helt lös såklart, NU FUNKAR BROMSEN SOM DEN SKA.

Att det va så lätt egentligen, önska jag skrev här i forumet direkt !!


Tack!! :)
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Bromskolven kärvar i oket förmodligen , du får plocka ned och renovera det.
Stålkolv i aluminiumgods har gett alurost på i bromscylinderns yttre delar innan oringen.
I vissa fall även i spåret för ringen.

Ta i säg och rengör , slipa rent glidytan innan oringen med 600 våtpapper , du kan även dra av kolvarna med samma papper.

Oringar kan hålla 20k mil så du behöver inte köpa nya - notera bara exakt hur dom satt riktning och i vilka ok dom satt samt att du inte vränger dom ut och in eller så - dom skall in exakt där dom satt och åt samma håll
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top