Swm rs650r

Gick med
4 Aug 2014
Ort
Österlen
Hoj
Vet inte
Hej! Har letat ganska länge efter en utbytarhoj till min Yamaha, då den är lite för tung. Är inte intresserad av KTM. Har tittat på AJP PR7, Bmw Xchallenge och SWM RS650R.
Men, hur kommer det sig att man inte kan köpa SWM RS650R i Sverige? Har sett ett antal i Tyskland när jag har varit där. Någon som har importerat en, här på forumet?

Hälsningar, Wilhelm!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men, hur kommer det sig att man inte kan köpa SWM RS650R i Sverige? Har sett ett antal i Tyskland när jag har varit där.

Just det kan jag besvara:

Tyskland: 82
Sverige: 10


Miljoner innevånare, alltså. Marknaden finns där nere. Att importera ett uddamärke till Sverige blir aldrig mer än en entusiastverksamhet, rimligen på hobbynivå - och det inser köparna.

Gillar du gamla Husqvarna 630 TE?
Kolla på en beggad sådan då.
Det är nämligen det en SWM 650 är - ett med kinesiska pengar återuppstånden gammal TE 630.

Det verkar vara Shineray som finansierar verksamheten, och den nya akronymen SWM parat med den gamla loggan skorrar när man vet vad som låg bakom namnet från början.

Gamla SWM var en kortlivad "komponentsammanfogare" som det nära nog gick 13 på dussinet av i norra Italien under -70 och 80-talen. Vilket epitet man skall ge dagens "Speedy Working Motors" är oklart.

"Restlagerracer" med dragning åt gravplundring och renommésnyltning, kanske...?

Hojen har en färgrik historia: utvecklad under Cagivas ägande, producerad under BMWs ägande, ratad av KTM när Pierer tog över och nu producerad under Shinerays "ägande".

En jäkla soppa. Skall man betala med egna inarbetade och surt skattade pengar så hade jag låtit bli.

Jag kan se två förlåtande saker:

# Baserad på 630 TE går det kanske att hitta lite delar som passar när SWM ger upp igen.

# Baserad på 630 TE så finns det en del tillbehör redan klara som INTE hade utvecklats för SWM.
Bland annat har Safari en 25-litare klar till 630 TE.

...som skall ses i ljuset av att dom ännu inte fått klar någon tank till CRF 1000!


Och, nej - jag har inte kört dagens SWM.
Däremot provkörde jag 630 TE när den kom för en massa år sedan. En besvikelse redan då.
 
Last edited:
Gick med
4 Aug 2014
Ort
Österlen
Hoj
Vet inte
Ja, det är såklart. Sverige är väl en liten importör i det stora hela, antar jag. Jag har hört talat om SWM och Husqvarnas förflutna. Har för mig att AJP använder den gamla Te 630-motorn också. Tyckte det var bra, hållbara cyklar. I vart fall den jag har kört och lånat av polaren.
Tänkte att SWM:en kanske skulle vara en lite uppdaterad version av samma hoj, vilket det verkar vara enligt recensioner, men jag har inte kört den dock.

Finns det någon annan lättare dual-sport som inte är KTM 690?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
DRZ 400 alternativt WR250R om du ska ha något lättare som inte är ktm, och som har rimliga intervaller på service samt elstart
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Läser jag det här så verkar mjuka fjädrar i framgaffeln vara en utmaning.
Men ofta går det få tag i hårdare fjädrar som passar i gaffeln.
http://www.brake-magazine.com/rated-swm-rs-650-r/

Nja, det är avigare än så. Husqvarna 630 kändes konstigt balanserad när jag körde den för länge sedan. Den kändes lätt fram utan att verkligen vara det. I den vanliga körpositionen kom man ett snäpp för långt bak för allt annat än slapp raktframkörning.

Ville man krypa fram på hojen för att lägga mer vikt på framhjulet så hände det inte mycket. Det gick liksom inte att skifta fram vikt.
Men, väl uppe på fotpinnarna och stå ostkrok så blev det för mycket. Gaffeln liksom gav upp och det blev tungstyrt och byngligt.

Det kändes som om hårdare framgaffel kanske skulle delvis löst ett problem men troligen ställt till det värre i all annan körning.

...och hur hojen funkar om man hänger på korvlådor och gör äventyrstourer av den vågar knappt tänka på. Chopper på knobbies, typ...?

Hur som helst - ingen lyckad körhoj, säger jag.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top