Löda aluminium

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som testat det och kan berätta mer? Hittade denna video med Ron Covell på 3.40 löder ihop tanken.youtube https://www.youtube.com/watch?v=5nYZXBzVlEA&t=435s där han vid

Jag har ju gassvets och då verkar detta intressant är ju som sugen på att testa knacka fram en tank mest för att testa. Hade tänkt göra den av 1 mm svartplåt men då jag såg detta klipp blev ju aluminium intressant.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Han löder inte, han svetsar. Det är bara att bränna iväg till första bästa svetsgrossist, shoppa ett par burkar flux, en hög aluplåt och börja träna bara.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Att gassvetsa aluminium måste vara de svåraste svetsning som finns?
Varför tigsvetsar han ramurtaget vid ca 8 min in i filmen?
Och varför tigsvetsar han inte hela tanken de måste ju va bet enklare än att gassvetsa.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att gassvetsa aluminium måste vara de svåraste svetsning som finns?
Varför tigsvetsar han ramurtaget vid ca 8 min in i filmen?
Och varför tigsvetsar han inte hela tanken de måste ju va bet enklare än att gassvetsa.

Tyckte han sa att han ville visa att både gassvetsning och TIG svetsning av aluminium är möjligt.
Har för mig att i grannverkstan för många år sedan, svetsare, så använde han ett lod som hade en smältpunkt på ca 400grader jämfört med aluminium ca 600grader. Samt förståss flussmedel när han gassvetsade aluminium.

Vad det gäller svårigheten så är väl magnesium ännu värre än aluminium ? :va
Magnesium Undvikes !
https://www.practicalmachinist.com/vb/general/perils-magnesium-shavings-145819/
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Aluminium kan hårdlödas med zink , man kan köpa alu lod eller köra med offernader till båt t.ex.
Lite speciel teknik.

Dock är lödning av lite större bitar ett jävla jobb då värmesrpidningen ställer till det.
Man måste isolera arbetstycken och dona och desutom förvarnar inte alu när.det blir för varmt utan kollapsar bara.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Misstänker att han Ron säkert har svetsat nån kilometer svetsfog i aluminium med gassvets och han ser ju ut som att han startat sin kariär på den gamla goda tiden då väl gas användes betydligt mer än nu. Om man kollar youtubeklipp på vad karl i övrigt kan åstadkomma ibland med väldigt enkla verktyg så har han nog tränat en hel del plus att han säkert hade blicken för detta med plåt från början

Förmodligen är detta med aluminum och gassvets inte nåt man lär sig på en kväll i garaget utan det kräver nog en hel del träning men intressant är det juspeciellt efter som att jag har en gassvets. Dock tror jag att man ska ge sig på nåt enklare än en tank som första projekt. En liten bakskärm med Lucas lyse till Thruxtonen skulle kanske vara ett lämpligare objekt i aluminium att starta med.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Det går faktiskt tom. att löda aluminium med en helt vanlig lödkolv, men då pratar vi om små detaljer och väldigt tunn godstjocklek.

Jag har t.ex lött på sladdar på tunna aluminiumbläck på litium polymer celler.

Det finns speciella lod för alu, om jag minns rätt så heter det lodet jag använde Alusol och är egentligen till för att användas med gas, men jag smälte ner en bit av alu lodet tillsammans med vanligt lödtenn av bättre kvalité och droppade sen ner det på tidningspapper, lät det kallna och använde sedan dropparna/kulorna till att förtännna aluminiumbläcken och sladdarna och la sen en "droppe/kula" till på bläcket och dit med sladden samtidigt som jag värmde underifrån med lödkolv och resultatet blev över förväntan!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ron Covell spelar nog i elitserien då det gäller att froma plåt, undra hur många i Sverige som klarar av att göra det han gör, kan inte vara så många? Såg nåt klipp där han fixade en kylarmaskiring till en rod och tror nog många hade tyck att dom var klara långt tidigare än honom, förmodligen behövdes bara en slipgrund och sen lack på den delen och inte en gnutta spackel.

Om vi leker med tanken att jag mot förmodan skulle lyckas få till delar att svetsa, löda ihop till en bensintank av aluminium skulle man då rena av kunna löda ihop den med material från en zinkanod från biltema? Är ju lite sugen på att testa detta både med att svetsa och löda aluminium.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Bättre o ha typ tunna stickor med zink än o hålla på med en offeranod som kräver 96kW gasbrännare.
Man kan ju göra mindre bitar av en offeranod men det är andra problem man har med alu lödnining

Innan man skall hårdlöda Alu måste man googla vad det innebär och teknik sen kan man sätta igång.
Det är en del med att repa oxidsikt under arbetet och så.

Zinklödda fogar blir dock rätt utförda lika hårda som godset själv eller bättre
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tänkte att man tar och skär eller sågar lämpliga pinnar för lödning från en offeranod. Hur är det med svetsningen som han Ron visar krävs det mindre mekaniskt arbete om man svetsar alu med gas än om man löder? Han smetade ju på nåt fluss innan han svetsade förmodar att det ska ta hand om oxiden.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej jag får väl googla, jag har rostfri plåt i garaget så det är väl bara att tillverka ett skrapverktyg av det.

Plötsligt kom jag på när jag verkligen kan ha nytta av detta med att löda, svetsa aluminium, tanken är att kompressormata lill Hondan i vinter och då behövs en ny sidokåpa för remskivan till kompressorn som ska fästas på svänghjulet då hade det ju varit fint att snickra ihop nåt själv eller rent av kunna modda en original sidokåpa med hål och skydd för remskivan och fäste för kompressor och spännrulle direkt i sidokåpan.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja just så stora detaljer och med dom legreringarna kan vara jävligt svåra att hårdlöda utan
att det resulterar i en livslång vistelse på mentalsjukhus.Isolerad och dropp dygnet runt.

Det kan mycket väl gå men kräver definitivt att man hanterar arbetet.
Så börja öva - lägg upp här så andra kan dra nytta av metoden
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja det är att rekomendera i stället , enstaka småjobb är alulod för.

Men folk kanske vill ha betalt boende och ha sängplats bredvid
nån rejält sliten Säpoman från Säkerhetspolisen i Göteborg med
röe utstående ögene som skriker om utomjordingar.

Köp en MIGTIG whatever om ni skall löda större grejer än smycken :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Visst står en tig på önskelistan men är kanske lite svårt att motivera med tanke på hur mycket den skulle användas, då jag ändå har en gassvets och hittade detta youtubeklipp så väcktes iden att testa detta med löda och svetsa aluminium med de grejer som jag redan har.

Har en Telwin 183/3 migsvets googlade lite och det verkar ju som att det ska gå att svetsa aluminium med den men då ska man väl helst ta nåt slangpaket med matning i handtaget. Har i alla fall euro slangpaket på svetsen men det är hyfsat långt skulle tro att det nog är 4 meter men nåt kortare som funkar borde väl gå att hitta.Nån som kan tipsa om vad som behövs för att få den att funka i aluminium?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top