REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13

Löda aluminium

Nån som testat det och kan berätta mer? Hittade denna video med Ron Covell på 3.40 löder ihop tanken.youtube där han vid

Jag har ju gassvets och då verkar detta intressant är ju som sugen på att testa knacka fram en tank mest för att testa. Hade tänkt göra den av 1 mm svartplåt men då jag såg detta klipp blev ju aluminium intressant.
    Senast redigerat av bosse-l den 2018-10-10 klockan 19:21.

Medlem enrosabils avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    zx6r -09 Banhoj, Dorsoduro 1200 -11, vfr400 -87
    Han löder inte, han svetsar. Det är bara att bränna iväg till första bästa svetsgrossist, shoppa ett par burkar flux, en hög aluplåt och börja träna bara.
    Hur svårt kan det va?

#9 Rookie 600

Tack MotoStop, NP-däck, Wellco Welding CO och Etikettdoktorn för att ni gör min satsning i roadracing möjlig!

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Att gassvetsa aluminium måste vara de svåraste svetsning som finns?
    Varför tigsvetsar han ramurtaget vid ca 8 min in i filmen?
    Och varför tigsvetsar han inte hela tanken de måste ju va bet enklare än att gassvetsa.
    Senast redigerat av Boost 3 den 2018-10-10 klockan 22:08.
    BOOST III

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Att gassvetsa aluminium måste vara de svåraste svetsning som finns?
    Varför tigsvetsar han ramurtaget vid ca 8 min in i filmen?
    Och varför tigsvetsar han inte hela tanken de måste ju va bet enklare än att gassvetsa.
    Tyckte han sa att han ville visa att både gassvetsning och TIG svetsning av aluminium är möjligt.
    Har för mig att i grannverkstan för många år sedan, svetsare, så använde han ett lod som hade en smältpunkt på ca 400grader jämfört med aluminium ca 600grader. Samt förståss flussmedel när han gassvetsade aluminium.

Vad det gäller svårigheten så är väl magnesium ännu värre än aluminium ?
    Magnesium Undvikes !
    https://www.practicalmachinist.com/v...avings-145819/
    Senast redigerat av Comeback den 2018-10-10 klockan 23:22.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Aluminium kan hårdlödas med zink , man kan köpa alu lod eller köra med offernader till båt t.ex.
    Lite speciel teknik.

Dock är lödning av lite större bitar ett jävla jobb då värmesrpidningen ställer till det.
    Man måste isolera arbetstycken och dona och desutom förvarnar inte alu när.det blir för varmt utan kollapsar bara.
    Rattar hyllan

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Misstänker att han Ron säkert har svetsat nån kilometer svetsfog i aluminium med gassvets och han ser ju ut som att han startat sin kariär på den gamla goda tiden då väl gas användes betydligt mer än nu. Om man kollar youtubeklipp på vad karl i övrigt kan åstadkomma ibland med väldigt enkla verktyg så har han nog tränat en hel del plus att han säkert hade blicken för detta med plåt från början

Förmodligen är detta med aluminum och gassvets inte nåt man lär sig på en kväll i garaget utan det kräver nog en hel del träning men intressant är det juspeciellt efter som att jag har en gassvets. Dock tror jag att man ska ge sig på nåt enklare än en tank som första projekt. En liten bakskärm med Lucas lyse till Thruxtonen skulle kanske vara ett lämpligare objekt i aluminium att starta med.

Medlem Triumph-Jockes avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Hoj
    2010, Triumph Speed Triple
    Jävlar vad jag skulle vilja kunna forma plåt som han gör...!

Medlem
    Reg.datum
    okt 2005
    Hoj
    Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97
    Det går faktiskt tom. att löda aluminium med en helt vanlig lödkolv, men då pratar vi om små detaljer och väldigt tunn godstjocklek.

Jag har t.ex lött på sladdar på tunna aluminiumbläck på litium polymer celler.

Det finns speciella lod för alu, om jag minns rätt så heter det lodet jag använde Alusol och är egentligen till för att användas med gas, men jag smälte ner en bit av alu lodet tillsammans med vanligt lödtenn av bättre kvalité och droppade sen ner det på tidningspapper, lät det kallna och använde sedan dropparna/kulorna till att förtännna aluminiumbläcken och sladdarna och la sen en "droppe/kula" till på bläcket och dit med sladden samtidigt som jag värmde underifrån med lödkolv och resultatet blev över förväntan!

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj

På två hjul hackes avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Hoj
    zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Ron Covell spelar nog i elitserien då det gäller att froma plåt, undra hur många i Sverige som klarar av att göra det han gör, kan inte vara så många? Såg nåt klipp där han fixade en kylarmaskiring till en rod och tror nog många hade tyck att dom var klara långt tidigare än honom, förmodligen behövdes bara en slipgrund och sen lack på den delen och inte en gnutta spackel.

Om vi leker med tanken att jag mot förmodan skulle lyckas få till delar att svetsa, löda ihop till en bensintank av aluminium skulle man då rena av kunna löda ihop den med material från en zinkanod från biltema? Är ju lite sugen på att testa detta både med att svetsa och löda aluminium.

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Bättre o ha typ tunna stickor med zink än o hålla på med en offeranod som kräver 96kW gasbrännare.
    Man kan ju göra mindre bitar av en offeranod men det är andra problem man har med alu lödnining

Innan man skall hårdlöda Alu måste man googla vad det innebär och teknik sen kan man sätta igång.
    Det är en del med att repa oxidsikt under arbetet och så.

Zinklödda fogar blir dock rätt utförda lika hårda som godset själv eller bättre
    Rattar hyllan

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Jag tänkte att man tar och skär eller sågar lämpliga pinnar för lödning från en offeranod. Hur är det med svetsningen som han Ron visar krävs det mindre mekaniskt arbete om man svetsar alu med gas än om man löder? Han smetade ju på nåt fluss innan han svetsade förmodar att det ska ta hand om oxiden.

14. 2018-10-14, 19:58

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Flussmedel, kanske detta duger ? Metolit 600Al
    https://www.meltolit.se/produkter/lo...lod-aluminium/

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Man skrapar med en rostfri stålsticka under lödningen och bryter oxiden
    Rattar hyllan

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Okej jag får väl googla, jag har rostfri plåt i garaget så det är väl bara att tillverka ett skrapverktyg av det.

Plötsligt kom jag på när jag verkligen kan ha nytta av detta med att löda, svetsa aluminium, tanken är att kompressormata lill Hondan i vinter och då behövs en ny sidokåpa för remskivan till kompressorn som ska fästas på svänghjulet då hade det ju varit fint att snickra ihop nåt själv eller rent av kunna modda en original sidokåpa med hål och skydd för remskivan och fäste för kompressor och spännrulle direkt i sidokåpan.

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Ja just så stora detaljer och med dom legreringarna kan vara jävligt svåra att hårdlöda utan
    att det resulterar i en livslång vistelse på mentalsjukhus.Isolerad och dropp dygnet runt.

Det kan mycket väl gå men kräver definitivt att man hanterar arbetet.
    Så börja öva - lägg upp här så andra kan dra nytta av metoden
    Rattar hyllan

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Är de för enkelt och dyrt att köpa en tigsvets eller migsvets
    BOOST III

Reg.datum
    sep 2006
    Hoj
    Räka
    Ja det är att rekomendera i stället , enstaka småjobb är alulod för.

Men folk kanske vill ha betalt boende och ha sängplats bredvid
    nån rejält sliten Säpoman från Säkerhetspolisen i Göteborg med
    röe utstående ögene som skriker om utomjordingar.

Köp en MIGTIG whatever om ni skall löda större grejer än smycken
    Rattar hyllan

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Visst står en tig på önskelistan men är kanske lite svårt att motivera med tanke på hur mycket den skulle användas, då jag ändå har en gassvets och hittade detta youtubeklipp så väcktes iden att testa detta med löda och svetsa aluminium med de grejer som jag redan har.

Har en Telwin 183/3 migsvets googlade lite och det verkar ju som att det ska gå att svetsa aluminium med den men då ska man väl helst ta nåt slangpaket med matning i handtaget. Har i alla fall euro slangpaket på svetsen men det är hyfsat långt skulle tro att det nog är 4 meter men nåt kortare som funkar borde väl gå att hitta.Nån som kan tipsa om vad som behövs för att få den att funka i aluminium?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

MM93, för mig, är svårsmält. Jag "gillar" helt enkelt inte Marc - dock - med det sagt, alldeles exceptionellt speciell, det är han. I mitt tycke (svårt att medge [...]

Apis
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här