REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Yamaha xtr660
    Inlägg
    37

    Byta till ledlampa Yamaha xt

    I tider då man byter ut glödljus till led i tex hem så borde man ju även göra det på hojen.

    Har en Yamaha xt -12 med vanligt halogen i strålkastaren. Tror att det är en h4 sockel. Är det bara att hitta en led med samma sockel och byta? Eller blir det knas med ström/motstånd etc? Finns ju h4led för ca 100kr på nätet och ljuset bör ju bli mycket bättre?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Jajamensan
    Hoj
    Enfield India
    Inlägg
    138
    "Större mängd ljus" innebär inte med nödvändighet "större mängd ljus på rätt ställe"...

    https://www.sporthoj.com/forum/showt...=1#post6360832

    Slutsats:
    Rent ELEKTRISKT fungerar det bra.
    Men vad gäller ljuset, alltså OPTISKT är min erfarenhet att det inte är värt pengarna.

    Tips från sidlinjen:
    Satsa på BRA glödlampor istället.
    https://www.sporthoj.com/forum/showt...=1#post6360368

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 494
    Två skillnader:
    När det drar mindre ström med LED hemma drar "man" ner produktionen på vattenkraftverken (för det är lätt) eller gaskraftverken (för högst drift kostnad).
    När det drar mindre ström på din hoj så ska på många hojar "laddningsregulatorn" ta hand om överskottet, blir varmare och går sönder snabbare. Bra ?
    Undantag är hojar med sk MOSFET regulatorer där man bryter bort generatorn istället för att elda upp överskottet.
    Har du en sådan hoj där laddningsregulatorn bryter bort generatorn vid tillräcklig batterispänning ?
    DieselSverige skriver att ljusbilden har betydelse och jag INSTÄMMER.
    Vad jag kunnat hitta kom H4 lampan 1971 när Standardstrålkastaren var en rund 7" med specifierad reflektor.
    Placeringen av glödtrådarna, halvljus framför och någon mm över helljus gav den önskade ljusbilden.
    För både halvljus och helljus med samma reflektor.
    Så är det inte idag. Ställer jag in halvljuset rätt på min Triumph Sprint RS (som har H4 lampor) pekar helljuset högt över vägen på samma strålkastare, oanvändbart. Så halvljus höger strålkastare, helljus vänster strålkastare.
    Jag gissar att i länder med vänstertrafik kör Sprint RS med halvljus vänster strålkastare, helljus höger strålkastare.


    Så jag tror inte på byte till LED h4 på din hoj.
    Vill du ha bättre ljus i skogen eller kanske på vägen, skaffa LED pannlampa och sätt på hjälmen.

    Men H4 LED för 100kr är ju bara att prova går det går det och det värsta som kan hända är dåligt ljus, och LED lampan går sönder efter någon timme pga att kylfläns saknas och att du eldar upp laddningsregulatorn för det blir för mycket ström över.

    Jag har själv funderat på att testa LED men priset ca 1300kr
    https://www.scstyling.com/belysning/...konvertering-1
    tvekan om jag får plats med kylflänsen på hojen (kylfläns nödvändig på effekt LED, annars mycket kort livslängd, timmar)
    och tvekan om ljusbilden har gjort att jag avstått.
    Ytterligare ett problem är att LED ofta är 6000K vilket vad jag förstått innebär större risk för att bländas av vägmärken än om det var 3000K eller 4300K.

    Är ljuset kass på hojen mät spänningen över lampstiften, är spänningen under 13 Volt och du har 14 Volt vid batteriet kan relä och 2,5mm2 kabel gör stor skillnad.

    https://www.sporthoj.com/forum/showt...och&highlight=
    Senast redigerat av Comeback den 2018-10-10 klockan 10:22.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  4. #4
    Medlem GubbLasses avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ingarö, Stockholm
    Hoj
    Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 Yamaha yp 250 CFmoto 500
    Inlägg
    2 606
    Jag hade ett h4 led-kit från E-bay för nån hundring på min xt660. Funkade alldeles utmärkt så länge jag hade den. Gav betydligt starkare ljus än orginal. Ljusbilden var säkert inte optimal.
    "Det är bättre att komma lite sent i detta livet, än att komma för tidigt till nästa."

    Gasa klokt.

  5. #5
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    1 095
    En annan sak att tänka på är att du lär inte få halvljuset godkänt på besiktningen om det är LED.
    En bra och godkänd kompromiss är annars att byta till bättre halogenlampor tex https://www.philips.se/c-m-au/X-tremevision
    Jag har själv med gott resultat satt sådana i bilens original-ljus och i en av mina gammelhojar. Lyser bra mkt mer än dom H4/H2 dom ersatte.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Yamaha xtr660
    Inlägg
    37
    Tack för alla inputs. Avvaktar nog led och kör på de där från Philips

  7. #7
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 590
    Citat Ursprungligen postat av mangan76 Visa inlägg
    Tack för alla inputs. Avvaktar nog led och kör på de där från Philips
    Det finns också Osram Nightbreaker som jag kör med.
    Dom ska ge mycket mer ljus och bättre fokuserat på rätt ställe.
    Funkar bra enligt in mening.

    Däremot har alla dom lamporna den lilla nackdelen att dom håller inte lika länge som standardlamporna.
    Har du en hoj med bra med spänning fram till lysena så kan du räkna med att byta lampor relativt ofta.
    På en hoj med lite klenare kablar och spänningsfall fram till lamporna så är det i stort sett en Win-win.

    Min VFR har bra kablage så jag åker på att byta minst en lampa till framför allt halvljuset varje säsong.
    På min TDM var det tunnare kablage och då höll dom betydligt längre.
    The man, the myth, the concept.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Jajamensan
    Hoj
    Enfield India
    Inlägg
    138
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    ***klipp***
    Min VFR har bra kablage så jag åker på att byta minst en lampa till framför allt halvljuset varje säsong.
    På min TDM var det tunnare kablage och då höll dom betydligt längre.
    Men å andra sidan får du ut mer ljus ur lampan på VFR...gissar jag.
    Sänk spänningen med 10%...så tappar du 25 % av "ljuset"...ungefär.
    Det är vad jag mätte mig fram till iallafall.
    Men visst, livslängden på lampan påverkas.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	2018-10-11_11-17-05.jpg
Visningar:	11
Storlek:	16,0 KB
Id:	445292


    OT:
    På bilen byter jag lampor inför varje vinter.
    Sommartid kan man köra med vad skit som helst, men till vintern vill jag ha friska "högpresterande" lampor, som Osram Nightbreaker eller liknande.
    Och inte minst, helst ska lamporna inte gå sönder mitt i mörkaste vintern...

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Inlägg
    1 970
    Innan hadde jag och sambon likadana bilar med Osram Nightbreaker i .Men hennes reducerade halvljus slutade fungera så jag kopplade om så att det blev vanligt halvljus istället .Efter det höll lampan bara 4-5 månader max.
    GSX1400+Kawasaki z750 s

  10. #10
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 590
    Citat Ursprungligen postat av DieselSverige Visa inlägg
    Men å andra sidan får du ut mer ljus ur lampan på VFR...gissar jag.
    Sänk spänningen med 10%...så tappar du 25 % av "ljuset"...ungefär.
    Det är vad jag mätte mig fram till iallafall.
    Men visst, livslängden på lampan påverkas.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	2018-10-11_11-17-05.jpg
Visningar:	11
Storlek:	16,0 KB
Id:	445292


    OT:
    På bilen byter jag lampor inför varje vinter.
    Sommartid kan man köra med vad skit som helst, men till vintern vill jag ha friska "högpresterande" lampor, som Osram Nightbreaker eller liknande.
    Och inte minst, helst ska lamporna inte gå sönder mitt i mörkaste vintern...
    Ja. Absolut. Jag har ju inte mätt men jag tycker mig se att det är vitare ljus på VFR än jag hade på TDM:en. Det tolkar jag som att jag har lite högre spänning till lamporna i VFR:en.
    Huruvida det är mer ljus är ju lite svårt att säga eftersom TDM:en hade en halv och en helljusreflektor. VFR:en har två hel och två halv så det är ju dubbelt så mycket ljus av den anledningen men jag misstänker att om man skulle mäta så är det säkerligen mer ljus ur varje lampa på VFR:en pga högre spänning.
    Det sker som sagt på bekostnad av att jag måste byta lamporna oftare men jag tycker personligen inte att det är något direkt problem att se till att inför varje säsong slänga i nya halvljuslampor. Det tar inte många minuter att göra och sedan kan jag i stort sett köra hela säsongen utan att fundera mer över saken.

    På bilen har jag xenon i halvljuset och jag har 3 st 60 watts LED extraljus så där har jag inte ens funderat över att få ut mer ljus. Det är redan så att alla vägskyltar nästan blir bländande i mörkerkörning med helljuset tänt.
    The man, the myth, the concept.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    778
    Har provat led. Xenon. Samtliga haligen typer o min högst personliga uppfattning är att mest prisvärt alternativ är ett extra relä kablage med direkt ström från batteriet till lamporna gör mest för ljusstyrkan.

    Sedan har min ena opel 2* 360watts LED extraljus i 9" format.. dom verkligen vräker ur sig ljus i massor sa totalt helljus på bilen är 720 watt LED 110 watt xenon o 200 watt halogen nightvision. Bra ljus med andra.ord

  12. #12
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 000
    Citat Ursprungligen postat av GubbLasse Visa inlägg
    Jag hade ett h4 led-kit från E-bay för nån hundring på min xt660. Funkade alldeles utmärkt så länge jag hade den. Gav betydligt starkare ljus än orginal. Ljusbilden var säkert inte optimal.
    Kan du komma ihåg vad de kittet heter eller än bättre en länk.

    Jag kör just nu xenon h4 lampa på ktm 990 och den lyser bara lika som en vanlig h4 nightbreaker. De är en billig xeone ebay h4 så jag hade ingen stor förhoppning. En fördel den ger skarpare ljus för de mötaande då den ligger på ca 4700 i färg
    Senast redigerat av Boost 3 den 2018-10-11 klockan 17:15.
    BOOST III

  13. #13
    Medlem GubbLasses avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ingarö, Stockholm
    Hoj
    Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 Yamaha yp 250 CFmoto 500
    Inlägg
    2 606
    Nä sorry. Har kollat historiken på e-bay. Fanns inte med 2016-18.
    Men det var typ en sån här:
    https://www.ebay.com/itm/Universal-M...2:pf:0&vxp=mtr
    "Det är bättre att komma lite sent i detta livet, än att komma för tidigt till nästa."

    Gasa klokt.

  14. #14
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 000
    Citat Ursprungligen postat av GubbLasse Visa inlägg
    Nä sorry. Har kollat historiken på e-bay. Fanns inte med 2016-18.
    Men det var typ en sån här:
    https://www.ebay.com/itm/Universal-M...2:pf:0&vxp=mtr

    Ok de är ju så billiga att man kan prova till skillnad från denna länk.

    https://www.ebay.com/itm/80W-8000lm-...2:pf:0&vxp=mtr
    BOOST III

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 494
    Citat Ursprungligen postat av boost 3 Visa inlägg
    ok de är ju så billiga att man kan prova till skillnad från denna länk.

    https://www.ebay.com/itm/80w-8000lm-...2:pf:0&vxp=mtr
    Review
    These LEDs are more of a flood pattern. Hardly noticeable between high and low beam.
    Tja

    Hittade dom här
    https://www.amazon.com/JLM-Headlight...ustomerReviews

    Intressant i Reviews av 3000K "60W" LED
    On certain roads (black highways) the lights have a hard time reflecting off the surface to show where the road is
    kanske jag ska sikta på 4300K istället
    Så asfaltenvägen syns och vägmärkena inte bländar. Om jag slår på helljuset.

    och
    The only thing I dislike and it has nothing to do with the bulbs it's just because led is such a low heat making bulb my headlights get iced over and can't melt the ice from the heat of the bulb but I can live with that
    Tydligt att "60W" inte är den elektriska effekt LEDn drar utan kanske att ljuset motsvarar en 60W glödlampa.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-10-12 klockan 19:08.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  16. #16
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    ja
    Hoj
    Yamaha
    Inlägg
    2 470
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Tja

    Påminner om nått jag sett.
    Fabriken fick uppgiften att ändra högsta tillåtet tryck på märkskylten från PS=6 bar till MPa, mer intenationellt.
    Så det blev PS=6 MPa
    Ja men det blev ju jättebra, inte så litet misstag i värsta fall, hahaha.

  17. #17
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    1 095
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Review


    Tydligt att "60W" inte är den elektriska effekt LEDn drar utan kanske att ljuset motsvarar en 60W glödlampa.
    Brukar snarare vara så att värmen hamnar i foten när det gäller LED o just därför blir inte glaset varmt

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    söder
    Hoj
    Aprilia
    Inlägg
    250
    Hur kan man förklara fenomenet att halvljuset fortsätter att lysa en liten stund efter körning trots att nyckeln är uttagen. Ganska vitt ljus (led ?)

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 494
    Citat Ursprungligen postat av CBR1 Visa inlägg
    Hur kan man förklara fenomenet att halvljuset fortsätter att lysa en liten stund efter körning trots att nyckeln är uttagen. Ganska vitt ljus (led ?)
    Kanske Phosphorescence.

    En stund efter att ett material / föremål blivit belyst så avger det ljus.
    Typiska exempel är leksaker som lyser i mörker.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Phosphorescence
    Senast redigerat av Comeback den 2018-10-13 klockan 10:04.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    söder
    Hoj
    Aprilia
    Inlägg
    250
    Får mig närmast att tänka på en skylt för nödutgång, men här pratar vi om en lampa.
    Inget jag sett tidigare.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Höst och motorcyklar blir riktigt fint på bild

Whiskey
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här