Mått motor Kawasaki Er6

Oskar_H

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2018
Ort
Falun
Hoj
Blandat
Hej!
Ny här på forumet även om jag läst ett och annat inlägg här under årens lopp.

Just nu håller jag på att bygga en street-tracker/scrambler-inspirerad pendlarhoj. Från början skulle det vara enkelt, hitta en lämplig off-road rensa bort allt onödigt, slänga på en ny tank och sadel samt lite pill med elen. Som vanligt höll det i ungefär en vecka eller 2 sen var hela cykeln nerplockad i molekyler. Nu blir det wp-gaffel, öhlinsre bak, motardhjul brembo broms fram motogadget m-unit samt lite hemmabygge. Nu när man ändå har hojen isärplockad och en hel vinter framför sig så börjar ett litet frö gro, tänk om man skulle passa på att byta motor när man ändå håller på... och ska man ändå byta, hade det inte varit kul att testa insprutning på samma gång?

Efter att ha sett en kawasaki klr med en kawasaki parallelltwin så var det klart. En sån motor bör man kunna få in i ramen även på min off-roadare. Innan jag gör slag i saken hade det ju varit trevligt att se om det faktiskt är fysiskt möjligt och det är där jag behöver er hjälp. Har sökt med både ljus, lykta och till och med google utan att hitta några mått på kawasaki-motorn som återfinns i er6, versys, ninja 650 osv.

Det är här ni kommer in i bilden, förhoppningsvis finns det någon vänlig själ här som har en av hojarna nämnda ovan stående i garaget och kan mäta upp längd, bredd höjd samt hur brett området på motorn som skulle sticka ner mellan de undre ramsträvorna på en off-roadare skulle vara. Bonuspoäng får man också om man kan mäta upp drevets position i förhållande till motorns bredd. Guldstjärna (kanske lite väl mycket önsketänkande) hade det varit om någon till och med sitter på CAD-data på en motor.

Tackar så mycket på förhand!

Mvh
Oskar
 

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Båstad
Hoj
Moto Guzzi V9 Roamer, DR650se, Scorpa SY250
Kan ta några mått ikväll efter jobbet. Har en ER6n -09
\Chrull
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vad utgår du ifrån för ram?
 

Oskar_H

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2018
Ort
Falun
Hoj
Blandat
Tack Chrull det vore jättesnällt!

Josef: utgår från en Suzuki DR650rs 1990

Mvh
Oskar
 

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Båstad
Hoj
Moto Guzzi V9 Roamer, DR650se, Scorpa SY250
Naturligtvis stod hojen sådär härligt illa till i garaget. Lyckades ta några mått:
Bredd över toppen/cylindrarna: 270mm
Bredd över vevhuset, från vattenpump till generator: 400mm
Oljetråget hänger fint på undersidan med sina ca 140mm i bredd - bör gå att klämma in i en ram.
Tvärr är bilderna usla och det var för trångt för att ta några fler vettiga mått. Hoppas det hjälper något. Annars kanske jag ordna något bättre till helgen.

sida.jpg
IMG_2208.jpg
 

Oskar_H

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2018
Ort
Falun
Hoj
Blandat
Tack så mycket för måtten! Ska damma av mina gamla CAD-kunskaper och börja grovskissa lite.

Om du kommer åt och har tid i helgen får du jättegärna mäta upp totalhöjd och längd på motorpaketet samt ungefärlig höjd från botten av motorn till drevet.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Oskar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top