Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 72
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Hoj
    Bmw K100 84a

Bygga om Bmw K100 cafe racer / scrambler

hallå. Tänkte jag skulle lägga upp lite bilder o funderingar på mitt livs första Mc bygge eller ja min första Mc över lag.
    kan börja med att berätta att jag har dyslexi och stavar som en kratta men de får ni ta =)

köpte min första hoj för ett tag sedan då jag alltid kört Bmw bilar och trivs med dessa bilar så var de ju självklart man skulle ha en Bmw hoj med, så det fick bli en (i mitt tycke brutalt ful) K100 1984, som väl var i helt ok skick men man kan ju inte köra runt på denna modell utan att skäms sorry till er som jag trampar på tårna =)
    Så nu ska de byggas i vinter.

bomba mej gärna med ider och tips
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	43494506_490012038166448_799820578071511040_n.jpg
Visningar:	128
Storlek:	189,5 KB
Id:	445235  

Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Hoj
    Bmw K100 84a
    direkt när den kom in i garaget börja jag skruva av alla kåpor , bara där ser de ju bra mycket bättre ut =)

Namn:	38178417_10155710278873059_2622925055809552384_n.jpg
Visningar:	153
Storlek:	108,8 KB
Id:	445236  

Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Hoj
    Bmw K100 84a
    kapa framskärmen för att få lite råare stuk biten som blev över fick bli en lite bak skärm

Namn:	38023600_10155714151753059_6917541895363100672_n.jpg
Visningar:	122
Storlek:	84,0 KB
Id:	445237  

Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Hoj
    Bmw K100 84a
    beställde nytt styre och sadel

Namn:	39883136_595904910812371_211771149304987648_n.jpg
Visningar:	67
Storlek:	127,7 KB
Id:	445238   Klicka på bilden för en större version

Namn:	39905884_2170211479920491_2409390070810279936_n.jpg
Visningar:	118
Storlek:	113,2 KB
Id:	445239  

Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Hoj
    Bmw K100 84a
    de gamla avgassystemet som vägde ton blev ersatt av mitt hemmabyggda =) hade jag varit mer data kunnig hade jag lagt upp ett video klipp men de få vara

Namn:	40493925_525056191298174_8102558500867014656_n (1).jpg
Visningar:	167
Storlek:	127,0 KB
Id:	445240  

Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Hoj
    Bmw K100 84a
    Rambygg ombyggnad på G ja jag är ingen kung på svetsa =) men inget som lite spackel o färg kan dölja sen

Namn:	41659945_256507791670571_6502482079853314048_n.jpg
Visningar:	187
Storlek:	88,0 KB
Id:	445241  

Medlem
    Reg.datum
    nov 2017
    Hoj
    honda vf750, yamaha xt500
    Snart kommer ”hater” kommentarerna om att du slaktar en gammal klenod.

Blir nog kul bygge lycka till

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Citat Ursprungligen postat av phille0 Visa inlägg
    Snart kommer ”hater” kommentarerna om att du slaktar en gammal klenod.

Blir nog kul bygge lycka till

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Haters?
    Låt mig stå först i kön!

Äsch, jag har resignerat.
    När gubbarna inte vill köra sina hojar längre och ingen annan tycker det är någon idé att ta ut en touringhoj på en resa länge så - wtf!
    Bygg om till något du trivs med.

Men gå iland med jobbet!
    Se till att ha en plan. Vi vill se en färdig, genomtänkt och genomarbetad hoj som du är stolt över - om ett år eller tre. Inte uppgiven annons på ett "påbörjat bygge med mycket nya delar."

Fundera över inriktning!
    "Caféracer/scrambler" får alla med rötter i respektive epok att resa ragg.
    ...eller, gillar du stekt salt sill med vaniljsås?

Handfasta tips:

* Du har redan plockat av instrumentklustret.
    BMW drog upp flera vitala funktioner i den kakburken. Läs på innan du börjar klippa bland kablar.

* Din hoj bär spår av ett förflutet som polishoj.
    Inget fel i det, men en del exemplar kan vara illa avrustade, eller snarare trimmade i kabelmattan av senare ägare.

Lycka till med bygget!
    IBA #40701

pousseur kjellpers avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Hoj
    Triumph Street Triple Rx -15
    Hatar inga motorcyklar och folk får verkligen göra vad fan de vill med sina ägodelar. Dock kan jag inte låta bli att undra; kan man verkligen banta bort så mycket från en tung touringhoj så att den blir smärt och smidig i slutändan?

Är det inte motor, ram, bromsar och allt annat som är tungt utav häll-vete? Blir inte slutprodukten rätt knubbig ändå? Bryr man sig bara inte?

Medlem
    Reg.datum
    dec 2007
    Hoj
    För många enligt hustrun...
    Kul bygge, kan nog bli bra.
    Tänker på en del sjyst ombyggda guldvingar, original ser dom ju hemska ut (förutom den första då) men det har gjorts riktigt balla byggen av dom.
    Inte för att dom blir oerhört lätta eller får helt andra egenskaper, men det ser ju roligare ut i alla fall.
    Brud i burka eller tighta jeans, samma brud men olika förpackning..... ok, inte alla gör sig i jeans men det ökar oftast oddsen

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    De intressanta hjulen och den extremt klossiga motorn gör K100 till en svår hoj att få till ett snyggt bygge på men det går helt klart och om man lyckas har man en kul hoj som definitivt inte är något dussinbygge.

Ett bygge med någon sorts lite retrofuturistisk känsla från runt 1980 hade varit coolt och kunnat funka med både motor och fälgar. Tänk DeLorean, 80-tals TransAm och en avskalad version av estetiken från Death race 2000.

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Jag tycker det är fränt med caferacer och den motorn, men jag skulle vilja ha en annan tank på den, mer retro.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl

Question Varför?

Varför?
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    www.ducatiklubben.se

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Varför?
    Varför inte?
    Det är en trist gammal snuthoj, det råder inte direkt brist på objekt heller.

Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Caféracer

https://scrambleride.se/skillnaden-m...acer-brat-rat/

Lättare att kopiera text än börja skriva ner allt själv...

Vad är en caferacer/scrambler? På svenska blir de Sporthoj/cross...
    Me andra ord två helt olika motorcyklar..

De är inte frågan att klaga, bara förtydliga begreppen..

Så lycka till me bygget..

Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Tja, bristen på objekt skapas ju artificiellt meddelst vinkelkap.

Det känns lite sådär med "men inget som lite spackel o färg kan dölja sen". F-n snygga svetsar och hårdlödningar är konstverk. Det hade väl varit bättre om TS lärt sig svetsa ordentligt innan.

Det står ju visserligen var och en fritt att sätta kapen i det man äger men att göra det "offentligt" och utan sådär värst mycket finess är en annan sak. Det finns visst lika mycket smak som bak, verkar det som.

Varje gång det startas en sån här tråd så kollar jag lite i tråden om Jörgen Karlssons Sportster för att få lite balans i tillvaron.
    Senast redigerat av RymdBörje den 2018-10-10 klockan 09:50.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    www.ducatiklubben.se

Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Hoj
    Bmw K100 84a
    Roligt med respons =) tanken var att hojen ska få en modernare utseende som tex led belysning ,digital hastighetsmätare nya reglage på styre mm.
    Tanken bakom att jag skrev caferacer / scrambler är för jag vet inte riktigt vad jag ska kalla hojen då den hamnar mellan dessa två utseenden.

började med att bygga ihop den till de stuket jag ville ha, sen när alla hållare mm satt där dom skulle blev det att riva hela hojen för att lackera och renovera.

Har googlat en jäkla massa och har en bild i huvudet hur den skall se ut när den är klar,

så här såg den ut innan jag rev ner den .

Namn:	43544707_1201821866642667_4428403503160885248_n.jpg
Visningar:	154
Storlek:	156,3 KB
Id:	445249   Klicka på bilden för en större version

Namn:	43587008_1153340168148748_3376076935854555136_n.jpg
Visningar:	162
Storlek:	550,2 KB
Id:	445250  

Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Hoj
    Bmw K100 84a
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Tja, bristen på objekt skapas ju artificiellt meddelst vinkelkap.

Det känns lite sådär med "men inget som lite spackel o färg kan dölja sen". F-n snygga svetsar och hårdlödningar är konstverk. Det hade väl varit bättre om TS lärt sig svetsa ordentligt innan.

Det står ju visserligen var och en fritt att sätt kapen i det man äger men att göra det "offentligt" och utan sådär värst mycket finess är en annan sak. Det finns visst lika mycket smak som bak, verkar det som.

Varje gång det startas en sån här tråd så kollar jag lite i tråden om Jörgen Karlssons Sportster för att få lite balans i tillvaron.
    Är nog lika bra du tittar bort från denna tråd för du är alldeles för duktig o kan allt för detta projekt
    Senast redigerat av powerbjorkan den 2018-10-09 klockan 17:23.

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Citat Ursprungligen postat av kjellper Visa inlägg
    Hatar inga motorcyklar och folk får verkligen göra vad fan de vill med sina ägodelar. Dock kan jag inte låta bli att undra; kan man verkligen banta bort så mycket från en tung touringhoj så att den blir smärt och smidig i slutändan?

Är det inte motor, ram, bromsar och allt annat som är tungt utav häll-vete? Blir inte slutprodukten rätt knubbig ändå? Bryr man sig bara inte?
    Tro det eller ej, men K100 / K1100 är faktiskt ett slags lättviktsbygge, även i sina mest påklädda varianter.
    Ja, eller - allt är ju relativt, men samtida XVZ 1200 TD och Guldvinge är både avsevärt tyngre och dessutom svårare att hantera vikten med.

Det märks när man skruvar med dem - det är inte mycket stag och grejer inunder. Istället är varje detalj passad in i nästa och bygger sin styrka på det viset.
    Motor/växellåda ser massivt ut - lite bilklossigt och så, men även här har man hållt ned vikten genom materialval och smart design.

Men visst - det ser kompakt och tungt ut, men även det går att vända till en fördel.
    Tänk pitbull, avelstjur eller vithaj - och fortsätt bygga med det maskulint aggressiva formspråket.
    Då blir motorn en bärande del i mer än bara det tekniska bygget och även tankens markerade hunchbackpeofil, med det udda tillbakadragna tanklocket passar in.

Tankens utseende i nedre framkant måste dock modelleras om.
    Fan, man skulle kunna dra lite åt Münch Mammut-hållet och göra en pastisch på det ultraklumpiga stuket!
    På med en doppelscheinwerfer fram från en av de sista Büssinglastbilarna och sedan en riktigt tjock sadel.
    Yay!

How I stopped worring and learnt how to omfamna dagens byggtrend?

Äsch, det går i vågor. Ibland bultar det i tinningarna, men jag väljer att se det som sker genom sotsvarta ironiglasögon.

Det byggs på många gamla K100 / K1100.
    Hojen var på sin tid ett teknikmonster och absolut den likare andra jämförde sig med.
    Den var då den absolut bästa långfärdshojen med en helt fantastisk aerodynamik.
    Faktum är att en K100 / 1100 LT från 80-90tal, med den stora kåpan än idag faktiskt fungerar bättre ute på resa än det mesta som säljs idag.

Jag vet, jag har gjort mer än 10 Ironbuttkörningar på en gammal snut-LT, och bekvämare hoj under verklig körning får man leta efter.

Därför är det så skrattretande att en sådan duglig hojmodell ratas av nästan alla, och lämnas över till byggherrar som river av allt av värde för att reducera den genomtänkta kontinentkrossaren till en ytlig parkeringshoj som vissa fall ser ser årets längsta tur en helg varje höst när mustaschcharaden skall köras.

A sign of the times. Eller, ett tidstecken från alla tidigare generationer - gamla grejer slängs på sophögen även om dom fungerar lika bra som när dom var nya, och i vissa fall bättre än somligt som är nytt idag.

Ut med det gamla, in med det nya. För att det är nytt?

Sett i det ljuset är det bra att någon sätter kapen i hojar andra inte fattar hur bra dom är.
    1 av 10 eller så blir till och med tilltalande. Typ.

Vackert så. Felet ligger inte hos dem som bygger.
    Felet ligger hos oss andra som inte kört skiten ur objekten redan för länge sedan.

Mera mil, gott folk. Det är svaret på alla frågor, redan ställda eller ej.
    IBA #40701

#41#forgotten era/#99# erf/#41# formula1 team tokers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Hoj
    suzuki gs 1000 s formula f1. nico bakker gs1000. harley
    vinkelslips döden slår till igen RIP
    team toker
    #41# forgotten era
    #41# formula 1
    team south coast racing
    #99# erf

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Blir säkert en hit i Indien och liknande länder, ska något slå igenom i Sverige så är 200hk+ och fjorton olika elektroniska hjälpmedel ett krav

Knoddas
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här