Bygga egen laddningsstation inför roadtrip

SIAH

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2018
Ort
Skåne
Hoj
Ingen
Tjena,
Skulle behöva alla elektriker och teknikvetares hjälp.
Tänkte göra en längre roadtrip nästa sommar och tänkte vara självförsörjande med ström. Jag är ganska teknik galen så det lär behövas lite om jag skulle vilja slå läger en vecka utan att ta in på vandrarhem.

Tänkte bygga in en liten dosa i ena sidoväskan med:
Voltmätare till batteriet.
12v uttag.
Två USB laddare med två uttag vardera.
Relä så de bara laddar när hojen är igång.
Av/på knapp eftersom laddarna drar ström när de inte används.
Säkringar.
Förslag?

Så nu till dilemmat -matematik och tekniska specifikationer.
Det jag tänker ladda som mest är 4st power bank på ca 20000 mAh då jag tror det är lagom mängd.
De två laddarna kommer ha 2amp vardera vilket resulterar i fyra uttag med 5v 1amp. Dugligt men inte optimalt.
Jag har inte valt mc än men räknar man på att den har ett 10ah batteri så skulle en 20000 mAh power bank vara ungefär lika mycket eftersom de är 5v (om jag minns rätt från tekniken i nian, snälla rätta mig om jag har fel).
Så jag vill ladda fyra gånger så mycket som original batteriet?
Jag kommer ju att köra ca 4-8 timmar per dag. Man måste ju räkna med att jag kommer stanna för pauser emellan så det blir inte kontinuerligt laddning. Troligen blir det en honda 80-talare så den lär inte ha lika effektiv generator som dagens.

Så kommer jag kunna ladda alla fyra samtidigt utan att ladda ur mc batteriet?
Bör jag montera ett extra batteri eller byta till ett heavy duty batteri för att undvika olycka?
Hur mycket laddar en mc generator ens?
Finns det någon sorts urladdnings spärr så att det inte hamnar under visst antal volt jag kan koppla till reläet?

Alla tips och synpunkter är välkomna och uppskattats.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En MC generator ger massor av ström i storleksordningen 10-20A överskott så du kan tryggt ladda dina grejer och ha allt anslutet. Mitt tips är att ha ett relä från tex skyltbelysningen som slår på laddaren med skyltbelysning igång.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
Troligen blir det en honda 80-talare så den lär inte ha lika effektiv generator som dagens.

1) Generatorn kan vara av samma typ som på en bil, dvs rotorströmmen regleras för rätt utspänning. Helt OK

2) Generatorn kan vara av samma typ som på en modern hoj, 3-fas generator med en permanent magnetrotor
där regleringen av batterispänningen görs med en laddningsregulator bestående av reglerkrets + 3 tyristorer som kortsluter statorlindningarna vid rätt batterispänning följt av en 3-faslikriktare.

Kruxet är att det finns 80-talere med "enklare" reglering.
a) Med släckt ljus är 2 av statorns 3 sladdar anslutna till 3-faslikriktaren.
Ingen reglering utom att bara 1/3 av generatorns kapacitet är tillgänglig.
Och i ena riktning, om batterispänningen för hög, ja då aktiveras också 1 tyristor.
Och i andra riktningen kokas överskottet av ström av i det då vanliga våta blybatteriet, fyll på batterivatten när det behövs.
b) Med tänd belysning kopplas den 3e sladden till 3-faslikriktaren. För full effekt.
Ingen ytterligare reglering, överskottet av ström ska kokas av i det våta blybatteriet.

Är regleringen av den enklare typen ovan skulle jag (fegis) vilja byta till en modern MOSFET regulator-likriktare.

Kopplingsexemplet är från en Suzuki GS 750
 

Bifogat

  • Laddningsregulator-GS750.png
    Laddningsregulator-GS750.png
    51.3 KB · Visningar: 89
Last edited:

SIAH

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2018
Ort
Skåne
Hoj
Ingen
En MC generator ger massor av ström i storleksordningen 10-20A överskott så du kan tryggt ladda dina grejer och ha allt anslutet.

Även på en lite äldre modell?
Blir troligen en 4-cylindrig hoj så lär väl vara lite större generator då?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Även på en lite äldre modell?
Blir troligen en 4-cylindrig hoj så lär väl vara lite större generator då?

Ja även en 80-tals japs har generator som levererar massor av ström. Har du dessutom förgasare och inte insprut så drar hojen väldigt lite ström under drift. Arkilleshälen på äldre hojar brukar vara laddregulatorn. Byt till en modern om du kan.
 

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki
Du behöver nog inte oroa dig så mycket för att dra mer än vad hojen kan leverera. Oavsett hur många eller stora dina powerbanks är så begränsas laddströmmen av dina två USB laddare på 2A vardera. Dessa kommer dra ca hälften så mycket ström från hojens 12V som de leverar ut på 5V. Alltså ca 2A för båda två vilket motsvarar 24W från hojens generator.

Som du skrev själv så kommer dina två 2A laddare bara leverera 1A per uttag. Ska du ladda alla fyra powerbanks samtidigt från tomt kommer det ta 20Ah/1A=20h. Laddar du bara två samtidigt så går det naturligtvis dubbelt så fort.
Men antagligen kommer du inte hinna dra ur dina powerbanks innan du kör igen så detta är inget problem egentligen.

Vad ska du med alla dessa stora powerbanks till? 4x20000mah räcker till att ladda en iPhone ca 40 gånger.
Jag hade satt en av USB laddarna på styret och laddat telefonen + en powerbank i tankväskan under körning. På så sätt är telefonen alltid laddad och behöver man sedan ladda kamera och liknande så kan man koppla in dem i powerbanken över natten.

Vart ska du köra?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som du skrev själv så kommer dina två 2A laddare bara leverera 1A per uttag. Ska du ladda alla fyra powerbanks samtidigt från tomt kommer det ta 20Ah/1A=20h. Laddar du bara två samtidigt så går det naturligtvis dubbelt så fort.
Men antagligen kommer du inte hinna dra ur dina powerbanks innan du kör igen så detta är inget problem egentligen.
Riktigt så enkelt är det inte, dom interna batterierna i powerbanks har ofta 3,7-3,8V, så energiinnehållet blir i bästa fall 76Wh, inte 100Wh. Då ska det, teoretiskt, ta 7,6h att ladda en 20Ah powerbank med 2A. Sen är det ju en massa energiförluster, det är ju inte 100% av den energi man stoppar in som sparas i powerbanken, en del blir värme, en del försvinner i transformeringen 5->3,8V osv, så det tar ändå en bra stund till i praktiken.

På äldre hojar har jag plockat relästyrningen till både eluttag och handtagsvärmare från parkeringsljuset, då kan jag med samma knapp (lysknappen) stänga av allt som drar extra ström om hojens batteri är ledset eller liknande.

Jag brukar alltid ha med en liten powerbank på våra hojturer, och då är det egentligen mest bara för att kunna ladda intercomen på kvällen, mobilen är fulladdad när vi stannar och GPSen drivs av hojen.
 
Last edited:

SIAH

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2018
Ort
Skåne
Hoj
Ingen
Okej så det låter som att jag oroar mig i onödan då. Toppen info.

Vad ska du med alla dessa stora powerbanks till? 4x20000mah räcker till att ladda en iPhone ca 40 gånger.
Jag hade satt en av USB laddarna på styret och laddat telefonen + en powerbank i tankväskan under körning. På så sätt är telefonen alltid laddad och behöver man sedan ladda kamera och liknande så kan man koppla in dem i powerbanken över natten.

Vart ska du köra?

Tänkte köra europa runt samtidigt som jag gör färdigt min dykutbildning. Kommer ha med mig en hel del el prylar som laddas på usb.
Laptop så jag kan plugga
Dykar klocka
Router
Mobil
Projektor (låter lite overkill men den är inte större än en powerbank och väldigt energisnål)
Högtalare
Plasma tändare (reserv)
Ficklampa
Go pro
Kamera
Tillkommer säkert något

Wow. Man inser inte hur nördig man är tills man listar upp det
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Låter som att generatorn inte är problemet utan laddningstiden. Borde jag byta till 4x2A istället?
Fråga dig själv hur mycket du egentligen behöver i form av powerbankenergi? Jag har 2,1A totalt på min hoj, och en powerbank på 5Ah, som sällan används. Visserligen är min GPS direktmatad från hojen, men jag klarar mig ändå en vecka i tält utan eluttag. Så vad du ska ha 300Wh powerbankar till förstår jag inte? Det går åt 30W att värma middagen i en mikrovågsugn, så du kan teoretiskt köra en mikro i 20 minuter med den effekten.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Köp en gammal Guldving, generatorn klarar tusen extraljus och com-radio. Dessutom sitter du som en kung genom Europa, värdigt vinkandes till de mållösa massorna
 

hekke

Medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki
Låter som att generatorn inte är problemet utan laddningstiden. Borde jag byta till 4x2A istället?

Starkare laddare låter som en bra idé, då laddas både prylar och powerbanks upp fortare när du kör. Men jag tror fortfarande du överskattar hur mycket powerbanks du behöver. Även om du har många prylar med dig så behöver de bara laddas motsvarande så mycket de har använts. Eller menar du att du vill kunna slå läger i en vecka utan att behöva starta hojen?

Eftersom du är ute i så god tid så har du ju ett ypperligt tillfälle att testa innan. Använd dina prylar som du har tänkt dig och ladda dem från en powerbank + 2 vanliga USB laddare. Justera sedan efter behov.
 
Last edited:

SIAH

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2018
Ort
Skåne
Hoj
Ingen
Tror mängden kommer passa bra, då kan jag ladda laptopen 6ggr och mobilen 10 och ha lite över till ficklampan.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Har du en nyare hoj med halvhjusautomatik så fixa en knapp så du kan stänga av framlampor - enklast är att att bryta jorden till ljusreläet.Då kan du även ladda vid tomgång med låga varv om du står stilla utan att riskera gå förlust.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top