Carbon eller Sinter

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag skulle vilja veta lite om varför ni valt att använda progressiva belägg, ex typ carbon, eller linjära belägg, ex typ sinter.

Ett bra exempel är att jämföra SBS Dual Carbon med SBS Dual Sinter.

Frågan gäller bara upplevelsen på banan, inte livslängd och pris.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Har kört sbs dual carbon i många år, funkade OK men värdelösa vattenegenskaper.
Gick åt många belägg för de slits fort.
Gått över till DS istället de senaste åren för exaktheten och en grym känsla från första inbromsning tills de är utslitna.

Du sa att inte tänka på ekonomin MEN DS har för mig blivit billigare tack vare livslängden...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Har kört sbs dual carbon i många år, funkade OK men värdelösa vattenegenskaper.
Gick åt många belägg för de slits fort.
Gått över till DS istället de senaste åren för exaktheten och en grym känsla från första inbromsning tills de är utslitna.

Du sa att inte tänka på ekonomin MEN DS har för mig blivit billigare tack vare livslängden...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Hur upplevde du att det kändes att köra med progressiva carbon generellt i torrt?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Hur upplevde du att det kändes att köra med progressiva carbon generellt i torrt?

De behövde mkt värme för att ta ordentligt, men väl där var det OK. Svårare att få bra känsla, tog sämre innan de blev varma så mkt broms i början och sen släppa ut allt eftersom, tidigare bromspunkt än med DS också.
Var de varma så tog de väl nästan lika bra som DS men efter att ha börjat med DS I wont go back :)

Regnrace på Mugello med DC belägg, fick lägga på full broms med full gas vid mitten på rakan för att värma upp beläggen så man hade nån bromsverkan alls när de väl behövdes i slutet på rakan????


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Regnrace på Mugello med DC belägg, fick lägga på full broms med full gas vid mitten på rakan för att värma upp beläggen så man hade nån bromsverkan alls när de väl behövdes i slutet på rakan????
Det där låter ju som receptet på spektakulära vurpor annars :näsblod I synnerhet om greppet övergår från 0 till massor relativt fort :gnissla
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det där låter ju som receptet på spektakulära vurpor annars :näsblod I synnerhet om greppet övergår från 0 till massor relativt fort :gnissla

Övergången var relativt mjuk, men ja, väldigt ”intressant” moment :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där låter ju som receptet på spektakulära vurpor annars :näsblod I synnerhet om greppet övergår från 0 till massor relativt fort :gnissla

För att inte tala om i trafiken. Det börjar regna. Och den omedvetne föraren Behöver bromsa.
I värsta fall en oförklarlig olycka eller var det självmord ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För att inte tala om i trafiken. Det börjar regna. Och den omedvetne föraren Behöver bromsa.
I värsta fall en oförklarlig olycka eller var det självmord ?
Jag har glidit igenom ett vägarbete med låsta framhjul i regn med sporthoj. Det hände verkligen ingenting, och sen blev det plötsligt jävligt bra grepp :gnissla Men då hade jag ju ingen brådska att svänga, som man har på bana, och jag hade inte fullgas samtidigt, så det var bara att åka med och vänta tills det gick över liksom. Men visst, står det en bil ivägen så blir det ju lite jobbigare :rolleyes:
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Visst, tar dåligt helt kalla men när man går ut så räcker det med att bromsa hela vägen till första kurvan. Personligen tycker jag att de är väldigt lättdoserade när man bromsar långt in i kurvan. Det är ju inte så att det plötsligt hugger till. Jag upplever fadning som minst lika obehagligt.

Jag inbillar mej att DC är väldigt snälla mot skivorna, någon som vet hur det ligger till?

Har aldrig provat DS, kanske dags nästa gång.
 
Last edited:

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Kör m sbs dual carbon, ett par tvärnitar så bak lyfter på väg från depå till banan samt komma ihåg att dom tar lite dåligt första 2-3 kurvorna sen kör jag fullt. Efter ha läst om dc var jag rädd när jag gick ut på banan första ggn för jag trodde inte dom skulle ta alls - det behöver man inte vara. Dock ingen erfarenhet i regn #vackertväderåkare....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kör TRW DC och tycker de funkar alldeles utmärkt när man fått värme i de, tar det lite försiktigt första varvet med sen bromspunkt men sen är det bara att köra, lättdoserade från kalla till varma och bra livslängd.
Bytte inför bikeweek förra året och körde alla träningar och race sen körde jag 12 bandagar i år innan jag bytte då de började mattas lite.

Köpte fullflytande brembo och belägg till de, z nånting tror jag beläggen hette, men tyckte inte det var någon större skillnad mot TRW på orginalskivorna så tjejen fick ta brembon istället så kör jag vidare på det som funkar. :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kör TRW DC och tycker de funkar alldeles utmärkt när man fått värme i de, tar det lite försiktigt första varvet med sen bromspunkt men sen är det bara att köra, lättdoserade från kalla till varma och bra livslängd.
Bytte inför bikeweek förra året och körde alla träningar och race sen körde jag 12 bandagar i år innan jag bytte då de började mattas lite.

Köpte fullflytande brembo och belägg till de, z nånting tror jag beläggen hette, men tyckte inte det var någon större skillnad mot TRW på orginalskivorna så tjejen fick ta brembon istället så kör jag vidare på det som funkar. :)

Hyper Carbon som TRW kallar dom för? Du menar då CRQ(eller SRQ som sintrade). Vilka kör du på isåfall?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Scr har jag för mig de hette, kan kolla exakt senare om det inte räcker, till r6.

Ja, dom heter SCR(MCB611SCR till R6). Deras extremaste belägg "racing sintered carbon". TRW har ju en hel del olika varianter av belägg. Tysk kvalite(sitter bl a nu på Triumphhojarna som kommer ut från fabrik)
Jag har krängt en del även till banfolk, dock CRQ, inga sintrade.(fast det varit nyare hojar typ R1).
Tar några varv, men sen grymt bett. CRQ/SRQ.na kostar ju bara dryga 300 till typ R6. SCR:n börjar väl närma sig en tusing?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja, dom heter SCR(MCB611SCR till R6). Deras extremaste belägg "racing sintered carbon". TRW har ju en hel del olika varianter av belägg. Tysk kvalite(sitter bl a nu på Triumphhojarna som kommer ut från fabrik)
Jag har krängt en del även till banfolk, dock CRQ, inga sintrade.(fast det varit nyare hojar typ R1).
Tar några varv, men sen grymt bett. CRQ/SRQ.na kostar ju bara dryga 300 till typ R6. SCR:n börjar väl närma sig en tusing?

1200/sida, blir väl ett par tre kronor per varv på gelleråsen. . . Soppan kostar 5, fjädring-service 2 och däck 40 varvet men vem orkar räkna. . . . :d
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har kört sbs dual carbon i många år, funkade OK men värdelösa vattenegenskaper.
Gick åt många belägg för de slits fort.
Gått över till DS istället de senaste åren för exaktheten och en grym känsla från första inbromsning tills de är utslitna.

Du sa att inte tänka på ekonomin MEN DS har för mig blivit billigare tack vare livslängden...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Intressant! Jag har aldrig märkt varken dåliga våtegenskaper eller dålig livslängd! Har funkat fint tycker jag, och det är få som bromsar om mig!:)
Vågar inte tänka på hur det skulle blivit om jag bytt till DS!!!!:3freak
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Intressant! Jag har aldrig märkt varken dåliga våtegenskaper eller dålig livslängd! Har funkat fint tycker jag, och det är få som bromsar om mig!:)
Vågar inte tänka på hur det skulle blivit om jag bytt till DS!!!!:3freak

Jag kör väl för sakta så de hann bli för kalla helt enkelt :)
Mugellorakan var dock lite intressant när jag inte hade så mycket bromsverkan in i kurva 1....


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Intressant! Jag har aldrig märkt varken dåliga våtegenskaper eller dålig livslängd! Har funkat fint tycker jag, och det är få som bromsar om mig!:)
Vågar inte tänka på hur det skulle blivit om jag bytt till DS!!!!:3freak

Och när jag tänker efter så är det inga direkta problem på hemmabanorna med att de inte tog så bra, men det blev en bättre känsla med DS tycker jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
1200/sida, blir väl ett par tre kronor per varv på gelleråsen. . . Soppan kostar 5, fjädring-service 2 och däck 40 varvet men vem orkar räkna. . . . :d

Precis....vem orkar räkna. Det är väl pengar som en krogrunda. För en del är det så varje helg :)
Skicka pm nästa gång du behöver scr. Dom torde hamna ganska precis på tusenlappen per set.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top