REGLER FÖR ROADRACINGFORUMET
Följ eller riskera exkludering från forumet. Vi vill ha städat!

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från forumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I ROADRACINGFORUMET

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1
    race.exe Hadezs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    GSX-R 1000 ; CBR 600 RR
    Inlägg
    504

    Carbon eller Sinter

    Jag skulle vilja veta lite om varför ni valt att använda progressiva belägg, ex typ carbon, eller linjära belägg, ex typ sinter.

    Ett bra exempel är att jämföra SBS Dual Carbon med SBS Dual Sinter.

    Frågan gäller bara upplevelsen på banan, inte livslängd och pris.


    #12 Rookie 1000
    #17 Rookie 600


  2. #2
    Brumm brumm håkans avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Mantorp Park
    Hoj
    Honda CBR 1000RR SP
    Inlägg
    3 525
    Har kört sbs dual carbon i många år, funkade OK men värdelösa vattenegenskaper.
    Gick åt många belägg för de slits fort.
    Gått över till DS istället de senaste åren för exaktheten och en grym känsla från första inbromsning tills de är utslitna.

    Du sa att inte tänka på ekonomin MEN DS har för mig blivit billigare tack vare livslängden...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
    StensbyRacing goes www.stensby-racing.se

  3. #3
    race.exe Hadezs avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sollentuna
    Hoj
    GSX-R 1000 ; CBR 600 RR
    Inlägg
    504
    Citat Ursprungligen postat av håkan Visa inlägg
    Har kört sbs dual carbon i många år, funkade OK men värdelösa vattenegenskaper.
    Gick åt många belägg för de slits fort.
    Gått över till DS istället de senaste åren för exaktheten och en grym känsla från första inbromsning tills de är utslitna.

    Du sa att inte tänka på ekonomin MEN DS har för mig blivit billigare tack vare livslängden...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
    Hur upplevde du att det kändes att köra med progressiva carbon generellt i torrt?

  4. #4
    Brumm brumm håkans avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Mantorp Park
    Hoj
    Honda CBR 1000RR SP
    Inlägg
    3 525
    Citat Ursprungligen postat av Hadez Visa inlägg
    Hur upplevde du att det kändes att köra med progressiva carbon generellt i torrt?
    De behövde mkt värme för att ta ordentligt, men väl där var det OK. Svårare att få bra känsla, tog sämre innan de blev varma så mkt broms i början och sen släppa ut allt eftersom, tidigare bromspunkt än med DS också.
    Var de varma så tog de väl nästan lika bra som DS men efter att ha börjat med DS I wont go back :-)

    Regnrace på Mugello med DC belägg, fick lägga på full broms med full gas vid mitten på rakan för att värma upp beläggen så man hade nån bromsverkan alls när de väl behövdes i slutet på rakan????


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
    StensbyRacing goes www.stensby-racing.se

  5. #5
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 865
    Citat Ursprungligen postat av håkan Visa inlägg
    Regnrace på Mugello med DC belägg, fick lägga på full broms med full gas vid mitten på rakan för att värma upp beläggen så man hade nån bromsverkan alls när de väl behövdes i slutet på rakan????
    Det där låter ju som receptet på spektakulära vurpor annars I synnerhet om greppet övergår från 0 till massor relativt fort
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  6. #6
    Brumm brumm håkans avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Mantorp Park
    Hoj
    Honda CBR 1000RR SP
    Inlägg
    3 525
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Det där låter ju som receptet på spektakulära vurpor annars I synnerhet om greppet övergår från 0 till massor relativt fort
    Övergången var relativt mjuk, men ja, väldigt ”intressant” moment :-)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
    StensbyRacing goes www.stensby-racing.se

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 494
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Det där låter ju som receptet på spektakulära vurpor annars I synnerhet om greppet övergår från 0 till massor relativt fort
    För att inte tala om i trafiken. Det börjar regna. Och den omedvetne föraren Behöver bromsa.
    I värsta fall en oförklarlig olycka eller var det självmord ?
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  8. #8
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 865
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    För att inte tala om i trafiken. Det börjar regna. Och den omedvetne föraren Behöver bromsa.
    I värsta fall en oförklarlig olycka eller var det självmord ?
    Jag har glidit igenom ett vägarbete med låsta framhjul i regn med sporthoj. Det hände verkligen ingenting, och sen blev det plötsligt jävligt bra grepp Men då hade jag ju ingen brådska att svänga, som man har på bana, och jag hade inte fullgas samtidigt, så det var bara att åka med och vänta tills det gick över liksom. Men visst, står det en bil ivägen så blir det ju lite jobbigare
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  9. #9
    Visst, tar dåligt helt kalla men när man går ut så räcker det med att bromsa hela vägen till första kurvan. Personligen tycker jag att de är väldigt lättdoserade när man bromsar långt in i kurvan. Det är ju inte så att det plötsligt hugger till. Jag upplever fadning som minst lika obehagligt.

    Jag inbillar mej att DC är väldigt snälla mot skivorna, någon som vet hur det ligger till?

    Har aldrig provat DS, kanske dags nästa gång.
    Senast redigerat av Blomsterhondan den 2018-10-07 klockan 09:30.

  10. #10
    Nu ligger IQ och vikt på samma nivå..... Mannes avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Husa braapbraaap
    Inlägg
    740
    Kör m sbs dual carbon, ett par tvärnitar så bak lyfter på väg från depå till banan samt komma ihåg att dom tar lite dåligt första 2-3 kurvorna sen kör jag fullt. Efter ha läst om dc var jag rädd när jag gick ut på banan första ggn för jag trodde inte dom skulle ta alls - det behöver man inte vara. Dock ingen erfarenhet i regn #vackertväderåkare....
    ål-right

  11. #11
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 785
    Kör TRW DC och tycker de funkar alldeles utmärkt när man fått värme i de, tar det lite försiktigt första varvet med sen bromspunkt men sen är det bara att köra, lättdoserade från kalla till varma och bra livslängd.
    Bytte inför bikeweek förra året och körde alla träningar och race sen körde jag 12 bandagar i år innan jag bytte då de började mattas lite.

    Köpte fullflytande brembo och belägg till de, z nånting tror jag beläggen hette, men tyckte inte det var någon större skillnad mot TRW på orginalskivorna så tjejen fick ta brembon istället så kör jag vidare på det som funkar.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  12. #12
    Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Boden
    Hoj
    Da Buzz
    Inlägg
    1 261
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Kör TRW DC och tycker de funkar alldeles utmärkt när man fått värme i de, tar det lite försiktigt första varvet med sen bromspunkt men sen är det bara att köra, lättdoserade från kalla till varma och bra livslängd.
    Bytte inför bikeweek förra året och körde alla träningar och race sen körde jag 12 bandagar i år innan jag bytte då de började mattas lite.

    Köpte fullflytande brembo och belägg till de, z nånting tror jag beläggen hette, men tyckte inte det var någon större skillnad mot TRW på orginalskivorna så tjejen fick ta brembon istället så kör jag vidare på det som funkar.
    Hyper Carbon som TRW kallar dom för? Du menar då CRQ(eller SRQ som sintrade). Vilka kör du på isåfall?

  13. #13
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 785
    Citat Ursprungligen postat av VS Visa inlägg
    Hyper Carbon som TRW kallar dom för? Du menar då CRQ(eller SRQ som sintrade). Vilka kör du på isåfall?
    Scr har jag för mig de hette, kan kolla exakt senare om det inte räcker, till r6.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  14. #14
    Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Boden
    Hoj
    Da Buzz
    Inlägg
    1 261
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    Scr har jag för mig de hette, kan kolla exakt senare om det inte räcker, till r6.
    Ja, dom heter SCR(MCB611SCR till R6). Deras extremaste belägg "racing sintered carbon". TRW har ju en hel del olika varianter av belägg. Tysk kvalite(sitter bl a nu på Triumphhojarna som kommer ut från fabrik)
    Jag har krängt en del även till banfolk, dock CRQ, inga sintrade.(fast det varit nyare hojar typ R1).
    Tar några varv, men sen grymt bett. CRQ/SRQ.na kostar ju bara dryga 300 till typ R6. SCR:n börjar väl närma sig en tusing?

  15. #15
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 785
    Citat Ursprungligen postat av VS Visa inlägg
    Ja, dom heter SCR(MCB611SCR till R6). Deras extremaste belägg "racing sintered carbon". TRW har ju en hel del olika varianter av belägg. Tysk kvalite(sitter bl a nu på Triumphhojarna som kommer ut från fabrik)
    Jag har krängt en del även till banfolk, dock CRQ, inga sintrade.(fast det varit nyare hojar typ R1).
    Tar några varv, men sen grymt bett. CRQ/SRQ.na kostar ju bara dryga 300 till typ R6. SCR:n börjar väl närma sig en tusing?
    1200/sida, blir väl ett par tre kronor per varv på gelleråsen. . . Soppan kostar 5, fjädring-service 2 och däck 40 varvet men vem orkar räkna. . . . :d
    Senast redigerat av He rik den 2018-10-08 klockan 16:52.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

  16. #16
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    8 876
    Citat Ursprungligen postat av håkan Visa inlägg
    Har kört sbs dual carbon i många år, funkade OK men värdelösa vattenegenskaper.
    Gick åt många belägg för de slits fort.
    Gått över till DS istället de senaste åren för exaktheten och en grym känsla från första inbromsning tills de är utslitna.

    Du sa att inte tänka på ekonomin MEN DS har för mig blivit billigare tack vare livslängden...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
    Intressant! Jag har aldrig märkt varken dåliga våtegenskaper eller dålig livslängd! Har funkat fint tycker jag, och det är få som bromsar om mig!
    Vågar inte tänka på hur det skulle blivit om jag bytt till DS!!!!

  17. #17
    Brumm brumm håkans avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Mantorp Park
    Hoj
    Honda CBR 1000RR SP
    Inlägg
    3 525
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Intressant! Jag har aldrig märkt varken dåliga våtegenskaper eller dålig livslängd! Har funkat fint tycker jag, och det är få som bromsar om mig!
    Vågar inte tänka på hur det skulle blivit om jag bytt till DS!!!!
    Jag kör väl för sakta så de hann bli för kalla helt enkelt :-)
    Mugellorakan var dock lite intressant när jag inte hade så mycket bromsverkan in i kurva 1....


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
    StensbyRacing goes www.stensby-racing.se

  18. #18
    Brumm brumm håkans avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Mantorp Park
    Hoj
    Honda CBR 1000RR SP
    Inlägg
    3 525
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Intressant! Jag har aldrig märkt varken dåliga våtegenskaper eller dålig livslängd! Har funkat fint tycker jag, och det är få som bromsar om mig!
    Vågar inte tänka på hur det skulle blivit om jag bytt till DS!!!!
    Och när jag tänker efter så är det inga direkta problem på hemmabanorna med att de inte tog så bra, men det blev en bättre känsla med DS tycker jag.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
    StensbyRacing goes www.stensby-racing.se

  19. #19
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    8 876
    Citat Ursprungligen postat av håkan Visa inlägg
    Jag kör väl för sakta så de hann bli för kalla helt enkelt :-)
    Jo du, så var det nog...

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av håkan Visa inlägg
    Och när jag tänker efter så är det inga direkta problem på hemmabanorna med att de inte tog så bra, men det blev en bättre känsla med DS tycker jag.
    Får nog prova ett set!

  20. #20
    Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Boden
    Hoj
    Da Buzz
    Inlägg
    1 261
    Citat Ursprungligen postat av He rik Visa inlägg
    1200/sida, blir väl ett par tre kronor per varv på gelleråsen. . . Soppan kostar 5, fjädring-service 2 och däck 40 varvet men vem orkar räkna. . . . :d
    Precis....vem orkar räkna. Det är väl pengar som en krogrunda. För en del är det så varje helg :-)
    Skicka pm nästa gång du behöver scr. Dom torde hamna ganska precis på tusenlappen per set.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Höst och motorcyklar blir riktigt fint på bild

Whiskey
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här