Intresserad av att förvärva en MC och skaffa A2-körkort!

Jon Snow

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2018
Ort
Årjäng
Hoj
Ingen just nu
Tjena Tjena!

Jag är ny här på forumet som ni kanske lägger märke till! :lol

Jag har sedan en lång tid tillbaka varit intresserad av att införskaffa en hoj och då även körkort för MC såklart. Sedan någon månad tillbaks har jag börjat kolla in en massa hojjar på YT, och har sen dess snöat in mig på Yamaha MT07.

Sanningen är den att jag nyligen fyllde 20 år och kan därmed ta A2-körkort, men nu är ju vintern på ingång så körkortet får bli efter vintern. Jag har en drös med funderingar som jag vill ha hjälp med och som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med här.

För det första, är det värt att köpa en hoj nu innan vintern? Jag har plats i ett garage, och har även en CTEK som kan underhålla batteriet under vintern. Tänkte just pga att motorcyklar brukar vara billigare när vintern närmar sig, dock så ser jag ingen skillnad på priserna på MT07:eek:rna på blocket från för några månader sen och nu.

Sedan så undrar jag, när det väl kommer till att köpa motorcykeln, är det bättre att köpa en redan strypt hoj, med tail tidy, och eftermarknads-rör eller ska man köpa en orginal och fixa allt själv? Är rädd att om jag köper en där allt detta är fixat så har man glömt att optimera bränsle/luft -tillförseln i samband med nytt avgassystem.

Jag undrar även hur många mil som är mycket när det kommer till motorcyklar, de flesta begagnade jag hittat på blocket ligger runt 500-2000 mil, är det mycket eller lite?

Jag har sagt till mig själv att jag inte vill lägga över 50k för min första MC, och det finns två hojjar som intresserar mig mest, Yamaha MT07 och Kawasaki ER6-N. Där den förstnämnade faller mig mest i smaken men där jag även märkt att ER6-N ligger lite billigare i priset. Så jag har lite svårt att bestämma mig, skulle vara kul att få höra lite andra synvinklar och synpunkter på saken.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Välkommen!
Vintern är bästa tiden att köpa hoj, mycket bättre priser än på våren och oftast lättare att pruta.
Du behöver inte köpa hojen innan vintern, du kan lika bra vänta till januari/februari, då kan man ibland tokfynda när någon stackare börjar få panik över att han ska köpa ny hoj till våren men inte har plats i garaget...
500-2000 mil är inte ett skit på en vanlig gathoj, jag köpte en hoj i början av året med 4500 mil på mätaren och 15 år på nacken, hur fin som helst och gick kanoners.
Det viktigaste är att hojen har skötts väl och det inte har slarvats med service och liknande, och stirra dig inte blind på stämplar i serviceboken då en privatperson med kunskap kan serva hojen minst lika bra (undantag om det är garantier kvar på hojen, då är stämplarna viktiga!).

Har du gjort upp en budget för körkort/skyddsutrustning utöver de 50k du nämner? För det kan kosta en hel del också beroende på om du kan övningsköra privat, vill ha häftigaste racestället och så vidare.

Har själv ägt en ER6N -12 under 2 säsonger varav några hundra mil kördes strypt till 25kw.
Trevlig hoj på alla sätt, Sveriges mest sålda hoj 2006-2010 :tummenupp
Tänk på att det inte finns strypsatser för 35kw till årsmodellerna innan 2012, men eftersom du pratar om eftermarknadsrör och motoroptimeringar etc så chansar jag på att din hoj bara ska vara strypt på pappret och då spelar det ingen roll om det står 25kw eller 35kw.
MT07 kan jag inte säga så mycket om men jag är övertygad om att det är en roligare hoj, typ 20 kilo lättare.
Sen är det väl 1000 mil mellan service på den, ER6 har 600 mil mellan service.

Hoppas ovanstående hjälper lite, lycka till! :banana
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Er6 är ett klockrent alternativ. Billig att försäkra och snäll karaktär. Köp till skyddsbåge eller kraschpuckar om objektet inte har det.

Vad gäller milen så är 2000 inget att tala om. Om den är servad som den ska vill säga...

Gör utrymme i budgeten för personskyddsutrustning istället för bling till första hojen.

Skaffa en handledare och kör litet knix med SMC så spar du deg på att köra i skola. Alla mina sex elever har jag tvingat till kurser med SMC och ingen har varit missnöjd. (en av dem blev instruktör kort efter uppkörningen)
 

Jon Snow

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2018
Ort
Årjäng
Hoj
Ingen just nu
Tack för era underbara svar, känns härligt att få läsa era svar och kunna ta till sig.

Jag tänker inte köra olagligt, men det verkar som att ER6orna och MT07orna har ganska lamt ljud därav kanske ett eftermarknadsrör vore kul. Är det olagligt med dessa? även om man har DB-killer i?

Sen så vill jag att hojen ska ligga på stabila 35kW, så isåfall får jag kika på en ER6a från 2012 och uppåt. Men det stora frågetecknet är om jag vill ha en MT07 eller ER6a... sjukt svårt val då jag inte kan provköra eftersom att jag inte har körkort eller kunskaperna av att köra hoj. Har kört Yamaha Aerox i 3 år och innan det en fiddy när jag var yngre, det är all erfarenhet jag har på 2-hjul.

Jag använde nog begreppet motoroptimering fel, det jag menade var att om tidigare ägaren bytt rör så är jag orolig för att motorn ska paja för att det inte gjorts justeringar till det nya röret, låter det rimligt? har läst runt lite det är därifrån jag fått tankarna.

När det kommer till budget så tänker jag mig under 50 för hojen, för man får väl ändå tillbaks en hel del när man säljer hojen dvs om man skött om den bra, vilket jag gör med allt jag äger. Sen så har jag tänkt mig att försöka hålla mig under 10k när det kommer till skyddsutrustning, vilket jag tror kan bli svårt. körkort vill jag försöka hålla mig runt 10k för, men vet att det mycket väl kan gå upp till 15-20. Men jag ska försöka få tag på någon privathandledare som kan gå med på att övningsköra med mig, finns en lokal MC-klubb som jag hört har en dag i veckan där de samlas och tränar på körning.

Har någon av er erfarenhet av försäkring och skatt när det kommer till de två modeller vi nämnt i tråden, hur högt brukar de ligga? Då jag aldrig har ägt varken bil eller mc (har dock B-körkort) så undrar jag om man verkligen kan göra som många tipsar om, nämligen att försäkra hojjen på någon av föräldrarna? Funkar det i praktiken?

Kraschpuckar låter som något som är väldigt värt att införskaffa utan att det försämrar utseendet, så det ska jag se till att fixa. Hur upplever ni att de funkar, hjälper det verkligen om hojjen tippar?

Jag har ingen aning vad knix är förutom att det är en kurs för motorcyklister, finns det ens i värmland? annars kan det bli krångligt att åka iväg på något sådant.

Visst är väl budgeten lite låg, men tänker lite såhär: ju längre jag har hoj och ju mer jag kör desto mer kommer det växa in och bli en hobby/passion vilket medför att jag kommer köpa finare/bättre skydd.

Kan ju även slänga in att mitt mål med hojjen är såklart att ha köra runt och ha kul, men även använda den till jobbet/universitetet osv. Just därav vill jag inte ha världens klumpigaste skyddsutrustning, utan vill försöka hitta en skyddsutrustning i textil som är ganska modern och lätt att ha och göra med.

Är verkligen jättetacksam för era tips och input, och tack igen för välkomnandet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså, ”fränt ljud” får du inte med dessa hojar oavsett eftermarknadsslipon. Välj en originalhoj eftersom risken för ägarrelaterat tjorv är ungefär 544,3677% lägre.

När du väl har lappen blir intresset för tail tidy, miniblinkers och neonbelysning mindre och intresset för att istället köra hoj större.

Börjar du dessutom åka på SMC-kurser är lyckan gjord.

Om du är klok (vilket få är, bara att acceptera) så köper du en billig A2-hoj, tar lappen med och kör några år. Lägg pengarna på BRA utrustning istället. Bra ställ till humant pris: Beg Rukka, BMW.

Sedan när du kört A2 i några säsonger, KNIX-at en del med SMC och hittat ett bra nätverk av hojåkare säljer du hojen och köper en riktig hoj med den inriktning du nu kommit fram till att du vill ha.

MT-07 eller ER-6 är inga dåliga hojar men det är lågprishojar med allt vad det innebär. Roliga men billiga i fjädring, komfort, bromsar osv. Inga slipon i världen ändrar på det. Inga dåliga köp men det är väl lika bra att köpa en ännu billigare hoj då...


Buy quality, cry once
 

Cartman79

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2018
Ort
Örebro
Hoj
CB 1000 Super Four
Jag hade fixat en gammal sv 650 eller liknade, lagt mer pengar på skyddsutrustning och ev körtkort.
Spara resten. Köp tung hoj när du är vuxen:tummenupp

PS en sv 650 kommer ha schysst ljud, samt med sv 650 menar jag de gamla från tidigt 2000 tal, för typ 20k
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag hade fixat en gammal sv 650 eller liknade, lagt mer pengar på skyddsutrustning och ev körtkort.
Spara resten. Köp tung hoj när du är vuxen:tummenupp

PS en sv 650 kommer ha schysst ljud, samt med sv 650 menar jag de gamla från tidigt 2000 tal, för typ 20k

Håller med föregående talare. Frän och billig hoj. Enda som saknas är ABS men det klarar man sig utan.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hojen kommer inte gå sönder för att man byter rör utan att mappa om den, det är inget du behöver oroa dig över.
Värt att veta med ER6 från 2012 och fram (vet inte hur det var innan) är att avgasröret sitter ihop hela vägen, det går inte att köpa en ny ljuddämpare billigt som man kan slänga på lite snabbt för bättre ljud utan du behöver ett helsystem som tar bort blyklumpen till katalysator också...
Den och ER6 är ganska lika hojar men kawan är rätt många kilo tyngre som sagt och närmare 10% viktskillnad gör en del när man ska krypköra eller köra.
Du kommer ärligt talat, mest troligt, inte bry dig om ljudet när du väl har fått lappen, det är så kul att köra ändå att ljudet inte spelar någon roll.
Det är inte som på en moppe där ett byte av rör gör en större skillnad i effekt, du kommer inte känna någon skillnad där öht och fartvinden dödar det mesta av ljudet från hojen ändå.
Jag gillar att gasa på lite extra med min hoj och av den enkla anledningen så kör jag med original rör, jag vill inte att alla som bor längs med mina favoritvägar ska börja reta sig på att någon idiot kör och stör friden där.
"Loud pipes save lives" är bara ett fucko-uttryck för folk med liten dase och taskigt självförtroende :hihi

https://www.blocket.se/alvsborg/Kawasaki_ER6N_81688653.htm?ca=23_16&w=3
Mer ER6N för pengarna hittar du nog inte på blocket nu, -16 var sista årsmodellen innan den ersattes med Z650.
Saknas bara en strypsats och montering av den, tror jag betalade 1-1,5k för det hos min lokala handlare.

https://www.blocket.se/ostergotland/Kawasaki_Er6_n_ABS_81549929.htm?ca=23_16&w=3
4 år äldre, 400 mil mer på mätaren och 4000kr billigare.

Jag köpte min ER6N ny 2012 för 67900kr, när jag sålde den 2 år senare med 600 något mil på mätaren så låg likvärdiga hojar för runt 50 loppor på blocket vilket är vad jag fick för min (aldrig en bra affär att köpa nytt!).
Tycker andra hojen jag länkade är för dyr när du kan få en fyra år nyare som gått mindre för en liten peng extra, men åas är det kanske lättare att pruta när man köper av privatperson :tummenupp

Men med ovanstående sagt, en billig första hoj som en SV650 (som också är rätt lik en ER6) så slipper du lägga ut en massa pengar och du kan lägga mer pengar på kortet/utrustning.
Det vanligaste är att man byter hoj efter första eller andra året ändå när man fått lite känsla för vad man vill ha ut av sin körning och vad man behöver för hoj till det :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
0c474033146938f177c33c27f0ec51da.jpg



Buy quality, cry once
 

Jon Snow

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2018
Ort
Årjäng
Hoj
Ingen just nu
Tack för era synpunkter, ska se över valet av hoj!

Men om vi hoppar till skyddsutrustning, vad är det man ska ha för att vara fullt laglig och skyddad på vägarna? Har läst litegrann om jackor med skydd i, betyder det att man inte behöver ha diverse skydd under jackan isf om man köper en sådan?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tack för era synpunkter, ska se över valet av hoj!

Men om vi hoppar till skyddsutrustning, vad är det man ska ha för att vara fullt laglig och skyddad på vägarna? Har läst litegrann om jackor med skydd i, betyder det att man inte behöver ha diverse skydd under jackan isf om man köper en sådan?

Laglig, hjälm. Fullt skyddad, resten.

Jacka med skydd är nog det absolut vanligaste på folks överkroppar. Komplettera med separat ryggskydd.

Slarva inte med skor/stövlar. Mina Sidi räddade högerfoten när den hamnade i kläm mellan asfalt och hoj vid en klotning. Om sulan viker sig när du står på sulan och stöveln ligger på golvet på sidan är den för mjuk...
 
Last edited:

Jon Snow

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2018
Ort
Årjäng
Hoj
Ingen just nu
Slarva inte med skor/stövlar. Mina Sidi räddade högerfoten när den hamnade i kläm mellan asfalt och hoj vid en klotning. Om sulan viker sig när du står på sulan och stöveln ligger på golvet på sidan är den för mjuk...

Förstår inte riktigt hur du menar, har du lust att förklara på ett annat sätt, det med sulan och att den viker sig? :confused:
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Förstår inte riktigt hur du menar, har du lust att förklara på ett annat sätt, det med sulan och att den viker sig? :confused:

Snåla INTE med mc-stövlar, köp ett par rejäla som går en bit upp på benen.
Det är sjukt lätt hänt att man klämmer foten/benet under hojen vid en eventuell vurpa och du ska ha rejäl änglavakt för att det inte ska gå illa då om du har vanliga dojjor.
Jag hamnade med foten i kläm mellan min hoj och sidan på en bil 2011 iförd sneakers och jag har fortfarande problem med den foten, trots att jag inte bröt något då, har extremt dålig känsel över halva smalbenet och överdelen av foten.
Sätter mig inte på hojen utan mina stövlar sen dess, hade jag haft dom på mig då så hade jag antagligen klarat av att gå en hel dag på jobb nu utan att få ont innan lunch.
Jag kör med Alpinestars SMX och är toknöjd, varit med om två klotningar där jag kunnat gå därifrån lite lätt öm om fötterna istället för kross tack vare stövlarna.
Åk till en handlare och prova lite olika, den bästa utrustningen är den man trivs med för den kommer man faktiskt att använda.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förstår inte riktigt hur du menar, har du lust att förklara på ett annat sätt, det med sulan och att den viker sig? :confused:

Du ska kunna stå på stöveln när den ligger ner på golvet utan att fotdelen på stöveln nämnvärt ändrar form. Då skyddar den din fot någorlunda från att bli mosad under en MC, eller vad det vara må.
Det är också bra om stöveln är hyfsat vridstyv så du slipper trasa sönder vristen om du fastnar med foten och snurrar runt.

Ett par rejäla stövlar är fantastiskt skönt att ha när man daskar i backen och slår i hårda saker eller får hojen över foten.
 

Jon Snow

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2018
Ort
Årjäng
Hoj
Ingen just nu
Snåla INTE med mc-stövlar, köp ett par rejäla som går en bit upp på benen.
Det är sjukt lätt hänt att man klämmer foten/benet under hojen vid en eventuell vurpa och du ska ha rejäl änglavakt för att det inte ska gå illa då om du har vanliga dojjor.
Jag hamnade med foten i kläm mellan min hoj och sidan på en bil 2011 iförd sneakers och jag har fortfarande problem med den foten, trots att jag inte bröt något då, har extremt dålig känsel över halva smalbenet och överdelen av foten.
Sätter mig inte på hojen utan mina stövlar sen dess, hade jag haft dom på mig då så hade jag antagligen klarat av att gå en hel dag på jobb nu utan att få ont innan lunch.
Jag kör med Alpinestars SMX och är toknöjd, varit med om två klotningar där jag kunnat gå därifrån lite lätt öm om fötterna istället för kross tack vare stövlarna.
Åk till en handlare och prova lite olika, den bästa utrustningen är den man trivs med för den kommer man faktiskt att använda.

Tack så mycket för att du delade med dig, gör mig mycket mer mån om att skaffa stövlar. Vill ju förebygga att sådant ska hända, ska kolla in de stövlarna du rekomenderade också.

Du ska kunna stå på stöveln när den ligger ner på golvet utan att fotdelen på stöveln nämnvärt ändrar form. Då skyddar den din fot någorlunda från att bli mosad under en MC, eller vad det vara må.
Det är också bra om stöveln är hyfsat vridstyv så du slipper trasa sönder vristen om du fastnar med foten och snurrar runt.

Ett par rejäla stövlar är fantastiskt skönt att ha när man daskar i backen och slår i hårda saker eller får hojen över foten.

Tack för att du förklarade, nu förstår jag vad jag ska kolla efter när jag testar MC-stövlar! :)
 

Jon Snow

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2018
Ort
Årjäng
Hoj
Ingen just nu
Hur gör ni när ni ska en snabbsväng till en kompis, eller jobbet som är i närheten med avseende på skyddskläder?

Drar ni på er all skyddsutrustning även om ni ska åka en snabbis till butiken och köpa något, eller händer det att man åker iklädd i vanliga kläder och hjälm en kortare sträcka? Jag är nyfiken på att höra hur det ser ut i verkligheten.

+ är det jobbigt med MC-kläder, dvs om jag har tänkt mig pendla i framtiden till jobb osv, blir man osmidig i rörelserna? Varmt? Undrar detta eftersom att ibland har jag sett MC-förare som är iklädda i väldigt tjocka kläder, ser nästan ut som att de har 20kg kläder på sig, dvs ser ganska obekvämt ut :confused:

Tack på förhand för att ni har tålamod med mina konstiga frågor haha. :hihi
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har cirka 2 mil till jobb och jag kör aldrig hoj dit utan full utrustning med skinnställ, stövlar, handskar osv.
Är inte osmidigt öht, köper man grejer som sitter bra så sitter det bra, jag slänger mina jobbkläder i en ryggsäck och känner knappt av den när jag sitter på hojen.
Enda undantaget jag gör med utrustning är om jag ska ner till närmsta affären, har cirka 500 meter dit och det är inte skyltat mer än 40 så risken för en olycka är obefintlig.
Så fort jag ska utanför byn så är det full mundering som gäller, det känns inte rätt att köra annars.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top