Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41
  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Årjäng
    Hoj
    Ingen just nu
    Inlägg
    9
    Hur gör ni när ni ska en snabbsväng till en kompis, eller jobbet som är i närheten med avseende på skyddskläder?

    Drar ni på er all skyddsutrustning även om ni ska åka en snabbis till butiken och köpa något, eller händer det att man åker iklädd i vanliga kläder och hjälm en kortare sträcka? Jag är nyfiken på att höra hur det ser ut i verkligheten.

    + är det jobbigt med MC-kläder, dvs om jag har tänkt mig pendla i framtiden till jobb osv, blir man osmidig i rörelserna? Varmt? Undrar detta eftersom att ibland har jag sett MC-förare som är iklädda i väldigt tjocka kläder, ser nästan ut som att de har 20kg kläder på sig, dvs ser ganska obekvämt ut

    Tack på förhand för att ni har tålamod med mina konstiga frågor haha.

  2. #22
    Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Ängelholm
    Hoj
    Kawa Z650 -17, Cagiva Mito -99
    Inlägg
    2 225
    Har cirka 2 mil till jobb och jag kör aldrig hoj dit utan full utrustning med skinnställ, stövlar, handskar osv.
    Är inte osmidigt öht, köper man grejer som sitter bra så sitter det bra, jag slänger mina jobbkläder i en ryggsäck och känner knappt av den när jag sitter på hojen.
    Enda undantaget jag gör med utrustning är om jag ska ner till närmsta affären, har cirka 500 meter dit och det är inte skyltat mer än 40 så risken för en olycka är obefintlig.
    Så fort jag ska utanför byn så är det full mundering som gäller, det känns inte rätt att köra annars.

  3. #23
    Organisationsutmanad... SwePaces avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Segeltorp
    Hoj
    Husqvarna 701 SM
    Inlägg
    2 485
    Citat Ursprungligen postat av Jon Snow Visa inlägg
    Hur gör ni när ni ska en snabbsväng till en kompis, eller jobbet som är i närheten med avseende på skyddskläder?

    Drar ni på er all skyddsutrustning även om ni ska åka en snabbis till butiken och köpa något, eller händer det att man åker iklädd i vanliga kläder och hjälm en kortare sträcka? Jag är nyfiken på att höra hur det ser ut i verkligheten.

    + är det jobbigt med MC-kläder, dvs om jag har tänkt mig pendla i framtiden till jobb osv, blir man osmidig i rörelserna? Varmt? Undrar detta eftersom att ibland har jag sett MC-förare som är iklädda i väldigt tjocka kläder, ser nästan ut som att de har 20kg kläder på sig, dvs ser ganska obekvämt ut

    Tack på förhand för att ni har tålamod med mina konstiga frågor haha.
    All the gear all the time. Med det sagt har jag olika ställ till olika ändamål.

    Som ren nöjesåkare kan köra jag på det. Har klotat tillräckligt med skydd för att inte fuska.

    Gällande din fråga om stövlar så förstår jag att den blivit besvarad.
    Senast redigerat av SwePace den 2018-10-09 klockan 06:15.

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Årjäng
    Hoj
    Ingen just nu
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Knoddas Visa inlägg
    Har cirka 2 mil till jobb och jag kör aldrig hoj dit utan full utrustning med skinnställ, stövlar, handskar osv.
    Är inte osmidigt öht, köper man grejer som sitter bra så sitter det bra, jag slänger mina jobbkläder i en ryggsäck och känner knappt av den när jag sitter på hojen.
    Enda undantaget jag gör med utrustning är om jag ska ner till närmsta affären, har cirka 500 meter dit och det är inte skyltat mer än 40 så risken för en olycka är obefintlig.
    Så fort jag ska utanför byn så är det full mundering som gäller, det känns inte rätt att köra annars.
    Citat Ursprungligen postat av SwePace Visa inlägg
    All the gear all the time. Med det sagt har jag olika ställ till olika ändamål.

    Som ren nöjesåkare kan köra jag på det. Har klotat tillräckligt med skydd för att inte fuska.

    Gällande din fråga om stövlar så förstår jag att den blivit besvarad.
    Tack så mycket, ni har varit en riktigt bra hjälp! Det jag ska göra nu är att försöka ta mig till någon butik som säljer MC-kläder, och testa olika utrustning/kläder och sedan se om jag kan hitta det på blocket lite billigare eller om jag får köpa allting nytt. Har ni köpt MC-kläder på blocket eller begagnat på annat sätt någon gång eller ska man köpa allt nytt?

  5. #25
    Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Ängelholm
    Hoj
    Kawa Z650 -17, Cagiva Mito -99
    Inlägg
    2 225
    Citat Ursprungligen postat av Jon Snow Visa inlägg
    Tack så mycket, ni har varit en riktigt bra hjälp! Det jag ska göra nu är att försöka ta mig till någon butik som säljer MC-kläder, och testa olika utrustning/kläder och sedan se om jag kan hitta det på blocket lite billigare eller om jag får köpa allting nytt. Har ni köpt MC-kläder på blocket eller begagnat på annat sätt någon gång eller ska man köpa allt nytt?
    Jag har köpt mitt nuvarande ställ och mina stövlar begagnade, sparade mååånga kronor mot att köpa nytt.
    Mina handskar som jag köpte nya kostade lika mycket som jag gav för stället begagnat
    Sambon beställde ett nytt ställ ifrån fc-moto i Tyskland, 5 papp istället för 8 här i Sverige, klart mer prisvärt än att köpa det här om du inte vill köpa begagnat.
    Hjälm bör du inte köpa begagnad dock.

  6. #26
    Tycker att man även bör ha extra höftskydd. Bäckenbensbrott är inte alls trevligt. Föreslår även en airbagväst. Höftskyddet är billigt och i mitt tycke ett 'måste'. Airbagvästen kostar typ 5-7 tusen, men det är nog den del av skyddsutrustningen som räddar mest, dvs nacke, rygg, nyckelben, revben och i viss mån bäcken. Perfekta julklappar från ängsliga föräldrar och syskon
    Senast redigerat av Blomsterhondan den 2018-10-09 klockan 11:08.

  7. #27
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 027
    Citat Ursprungligen postat av Jon Snow Visa inlägg
    Tjena Tjena!

    Jag är ny här...
    ...har sen dess snöat in mig på Yamaha MT07.

    ... men nu är ju vintern på ingång så körkortet får bli efter vintern. ...
    För det första, är det värt att köpa en hoj nu innan vintern?
    Jag har plats i ett garage, och har även en CTEK som kan underhålla batteriet under vintern.
    Tänkte just pga att motorcyklar brukar vara billigare när vintern närmar sig,
    Jon Snow oroar sig för att Winter is Coming .
    Snyggt Jon!

  8. #28
    För gammal för att dö ung. PeteR1s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    600+650+800+1000x2
    Inlägg
    2 938
    Citat Ursprungligen postat av Jon Snow Visa inlägg
    Hur gör ni när ni ska en snabbsväng till en kompis, eller jobbet som är i närheten med avseende på skyddskläder?

    Drar ni på er all skyddsutrustning även om ni ska åka en snabbis till butiken och köpa något, eller händer det att man åker iklädd i vanliga kläder och hjälm en kortare sträcka? Jag är nyfiken på att höra hur det ser ut i verkligheten.

    + är det jobbigt med MC-kläder, dvs om jag har tänkt mig pendla i framtiden till jobb osv, blir man osmidig i rörelserna? Varmt? Undrar detta eftersom att ibland har jag sett MC-förare som är iklädda i väldigt tjocka kläder, ser nästan ut som att de har 20kg kläder på sig, dvs ser ganska obekvämt ut

    Tack på förhand för att ni har tålamod med mina konstiga frågor haha.
    En snabbis utan skydd kan leda till långt lidande och stora kostnader.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nynäshamn
    Hoj
    För många enligt hustrun...
    Inlägg
    433
    Citat Ursprungligen postat av Jon Snow Visa inlägg
    Hur gör ni när ni ska en snabbsväng till en kompis, eller jobbet som är i närheten med avseende på skyddskläder?.......................
    Är det så kort att det inte känns meningsfullt med skyddskläder så tar jag cykeln eller går, kan max bli en provkörning på tomten i träpjuck o shorts.

    Har du sjysta kläder så lär du dig ganska snart att hoppa i grejerna på någon minut.

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Årjäng
    Hoj
    Ingen just nu
    Inlägg
    9
    Sjukt schyssta tips, och tack för humorn haha! Ska genast börja leta igenom nätet på schyssta kläder, tror det är som ni säger viktigt att hitta kläder som man tycker ser bra ut och sitter bra, då det leder till att man alltid använder de. Är blocket det bästa stället om man letar begagnade MC-kläder? Guldvärt med er input ska ni veta

  11. #31
    Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Ängelholm
    Hoj
    Kawa Z650 -17, Cagiva Mito -99
    Inlägg
    2 225
    Citat Ursprungligen postat av Jon Snow Visa inlägg
    Sjukt schyssta tips, och tack för humorn haha! Ska genast börja leta igenom nätet på schyssta kläder, tror det är som ni säger viktigt att hitta kläder som man tycker ser bra ut och sitter bra, då det leder till att man alltid använder de. Är blocket det bästa stället om man letar begagnade MC-kläder? Guldvärt med er input ska ni veta
    Blocket är nog bästa stället att leta på, 1329 annonser på mc-kläder ute just nu i landet.
    Läs på och framförallt prova olika sorters utrustning, jag kommer aldrig köra med annat än skinnställ då jag varit med om att ett par goretex-brallor smälte in i huden på röven när jag kasade vid en vurpa, men sambon kör fullt goretex och är skitnöjd, hon har dock aldrig vurpat.
    Kevlar har jag ingen erfarenhet av men det är väl ett sorts mellanting om jag har förstått det rätt.
    Främsta fördelen som jag ser med skinn är att det sitter ofta ordentligt på plats om man har rätt storlek, det finns inte mycket utrymme för skydden att flytta på sig vid en eventuell vurpa.
    Mitt ställ sitter klistrat vid huden när jag kör, ytterst lite utrymme för skydden att flytta på sig.
    Mina gamla goretex-brallor kunde utan problem kasa runt en del kring benen, inte optimalt om man går omkull...
    Det tråkiga med skinn är att så fort det regnar så fullkomligt öser vattnet in vid stretch-tyget som sitter mellan benen, kan bli kallt och blött om picken och det hittar gärna vägen bak till arslet också

  12. #32
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 053
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Jon Snow Visa inlägg
    Hur gör ni när ni ska en snabbsväng till en kompis, eller jobbet som är i närheten med avseende på skyddskläder?

    Drar ni på er all skyddsutrustning även om ni ska åka en snabbis till butiken och köpa något, eller händer det att man åker iklädd i vanliga kläder och hjälm en kortare sträcka? Jag är nyfiken på att höra hur det ser ut i verkligheten.

    + är det jobbigt med MC-kläder, dvs om jag har tänkt mig pendla i framtiden till jobb osv, blir man osmidig i rörelserna? Varmt? Undrar detta eftersom att ibland har jag sett MC-förare som är iklädda i väldigt tjocka kläder, ser nästan ut som att de har 20kg kläder på sig, dvs ser ganska obekvämt ut

    Tack på förhand för att ni har tålamod med mina konstiga frågor haha.
    Hur mycket skydd man väljer att köra med är en personlig riskavvägning. Jag kör utan någon gång om året kanske, men jag säger aldrig till något annan att köra utan. Jag har tre uppsättningar hojkläder, ett raceställ, med racestövlar och racehandskar och racehjälm; ett allvädersställ med touringstövlar och äventyrshjälm; ett fy-satan-vad-varmt-det-är-ställ med skyddsjacka, kevlarhoodie och kevlarjeans och sportstövlar och sporthandskar.
    Jag är på jakt efter ett par vattentäta handskar som inte är mongofodrade till allväderställlet, och ett par svalare handskar till fy-fan-vad-varmt-stället.

    Jag kör aldrig till jobbet utan fullt ställ, men jag har 7-10 mil till jobbet beroende på var jag har uppdraget, och ofta innefattar det körning inne i tjockholm där man helst ser till att ha lite skydd på sig bland alla rattsurfarna och stressade latte och gula blend -morsor.

    Hojutrustningen kan vara jobbig, men då har du fel utrustning. Om den inte är följsam när du sitter på hojen så är det fel passform. När du inte sitter på hojen är den varm och otymplig oavsett vad du har.
    Köp inte billiga ställ, då det man tenderar att betala mer för är komforten, ivf över en viss gräns. Begagnat är bra för första utrustningen med, men inte hjälm.

    Jag har kraschat i allt mellan gånghastighet och 120, i kevlarjeans och nätskyddsjacka, allvädersställ och skinnställ. Det bekvämaste att krascha i är tveklöst skinnställ. Det är dock bökigast för pendlingen så det är några år sedan jag faktiskt pendlade i skinnställ.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Jon Snow Visa inlägg
    Hur gör ni när ni ska en snabbsväng till en kompis, eller jobbet som är i närheten med avseende på skyddskläder?

    Drar ni på er all skyddsutrustning även om ni ska åka en snabbis till butiken och köpa något, eller händer det att man åker iklädd i vanliga kläder och hjälm en kortare sträcka? Jag är nyfiken på att höra hur det ser ut i verkligheten.

    + är det jobbigt med MC-kläder, dvs om jag har tänkt mig pendla i framtiden till jobb osv, blir man osmidig i rörelserna? Varmt? Undrar detta eftersom att ibland har jag sett MC-förare som är iklädda i väldigt tjocka kläder, ser nästan ut som att de har 20kg kläder på sig, dvs ser ganska obekvämt ut

    Tack på förhand för att ni har tålamod med mina konstiga frågor haha.
    Hur mycket skydd man väljer att köra med är en personlig riskavvägning. Jag kör utan någon gång om året kanske, men jag säger aldrig till något annan att köra utan. Jag har tre uppsättningar hojkläder, ett raceställ, med racestövlar och racehandskar och racehjälm; ett allvädersställ med touringstövlar och äventyrshjälm; ett fy-satan-vad-varmt-det-är-ställ med skyddsjacka, kevlarhoodie och kevlarjeans och sportstövlar och sporthandskar.
    Jag är på jakt efter ett par vattentäta handskar som inte är mongofodrade till allväderställlet, och ett par svalare handskar till fy-fan-vad-varmt-stället.

    Jag kör aldrig till jobbet utan fullt ställ, men jag har 7-10 mil till jobbet beroende på var jag har uppdraget, och ofta innefattar det körning inne i tjockholm där man helst ser till att ha lite skydd på sig bland alla rattsurfarna och stressade latte och gula blend -morsor.

    Hojutrustningen kan vara jobbig, men då har du fel utrustning. Om den inte är följsam när du sitter på hojen så är det fel passform. När du inte sitter på hojen är den varm och otymplig oavsett vad du har.
    Köp inte billiga ställ, då det man tenderar att betala mer för är komforten, ivf över en viss gräns. Begagnat är bra för första utrustningen med, men inte hjälm.

    Jag har kraschat i allt mellan gånghastighet och 120, i kevlarjeans och nätskyddsjacka, allvädersställ och skinnställ. Det bekvämaste att krascha i är tveklöst skinnställ. Det är dock bökigast för pendlingen så det är några år sedan jag faktiskt pendlade i skinnställ.

  13. #33
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 590
    Citat Ursprungligen postat av Knoddas Visa inlägg
    Blocket är nog bästa stället att leta på, 1329 annonser på mc-kläder ute just nu i landet.
    Läs på och framförallt prova olika sorters utrustning, jag kommer aldrig köra med annat än skinnställ då jag varit med om att ett par goretex-brallor smälte in i huden på röven när jag kasade vid en vurpa, men sambon kör fullt goretex och är skitnöjd, hon har dock aldrig vurpat.
    Kevlar har jag ingen erfarenhet av men det är väl ett sorts mellanting om jag har förstått det rätt.
    Främsta fördelen som jag ser med skinn är att det sitter ofta ordentligt på plats om man har rätt storlek, det finns inte mycket utrymme för skydden att flytta på sig vid en eventuell vurpa.
    Mitt ställ sitter klistrat vid huden när jag kör, ytterst lite utrymme för skydden att flytta på sig.
    Mina gamla goretex-brallor kunde utan problem kasa runt en del kring benen, inte optimalt om man går omkull...
    Det tråkiga med skinn är att så fort det regnar så fullkomligt öser vattnet in vid stretch-tyget som sitter mellan benen, kan bli kallt och blött om picken och det hittar gärna vägen bak till arslet också
    Det där med Textil vs skinn har ju en viss betydelse.

    Vad gäller skinn så är det mindre skillnad mellan skyddet man får av olika ställ. Dvs det är relativt homogent vad dom klarar för slitage från asfalt.
    För textil så är det väldigt stor skillnad mellan olika ställ vad dom tål.
    Ett billigare allvädersställ kan säkerligen gå i bitar mer eller mindre ögonblickligen om man går i backen.
    Ett riktigt bra textilställ klarar mer slitage än dom flesta skinnställ gör. Och dom ska inte smälta på det sätt som du råkat ut för heller.

    Rent generelt skulle jag säga att köper man ett billigt textilställ så är risken stor att det är billigare textiler som inte tål lika mycket och skyddar sämre.
    Köper man ett dyrare textilställ så är det oftast bättre textiler som tål mer och skyddar bättre.
    Jag har gått i backen med mitt Rukka och det blev inte en skråma på stället. Inte någonstans. Hjälmen fick kasseras och ryggskyddet klövs på mitten men stället var oskadat som det såg ut.

    Dvs ett skinnställ kommer alltid (nästan) att ge fullgott slitageskydd.
    Ett textilställ kan beroende på vad man köper ge ett skydd som varierar från en vanlig nylonjacka till lika bra som ett skinnställ. Dom bra textilerna kostar tyvärr pengar så där finns det inga genvägar.

    För min egen del har jag bara ett textilställ med Gore-Tex. Förvisso ett svindyrt Rukka men det har varit värt varenda krona för mig. Och det har inte det där problemet som du beskriver att det läcker in vid grenen.
    Men det är ju för att det är vad som passar mig bäst efter mina prioriteringar och vad jag har för krav.
    Du har ju dina krav och dina prioriteringar vilket gör att du kanske väljer annorlunda.
    The man, the myth, the concept.

  14. #34
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 053
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Det där med Textil vs skinn har ju en viss betydelse.

    Vad gäller skinn så är det mindre skillnad mellan skyddet man får av olika ställ. Dvs det är relativt homogent vad dom klarar för slitage från asfalt.
    För textil så är det väldigt stor skillnad mellan olika ställ vad dom tål.
    Ett billigare allvädersställ kan säkerligen gå i bitar mer eller mindre ögonblickligen om man går i backen.
    Ett riktigt bra textilställ klarar mer slitage än dom flesta skinnställ gör. Och dom ska inte smälta på det sätt som du råkat ut för heller.

    Rent generelt skulle jag säga att köper man ett billigt textilställ så är risken stor att det är billigare textiler som inte tål lika mycket och skyddar sämre.
    Köper man ett dyrare textilställ så är det oftast bättre textiler som tål mer och skyddar bättre.
    Jag har gått i backen med mitt Rukka och det blev inte en skråma på stället. Inte någonstans. Hjälmen fick kasseras och ryggskyddet klövs på mitten men stället var oskadat som det såg ut.

    Dvs ett skinnställ kommer alltid (nästan) att ge fullgott slitageskydd.
    Ett textilställ kan beroende på vad man köper ge ett skydd som varierar från en vanlig nylonjacka till lika bra som ett skinnställ. Dom bra textilerna kostar tyvärr pengar så där finns det inga genvägar.

    För min egen del har jag bara ett textilställ med Gore-Tex. Förvisso ett svindyrt Rukka men det har varit värt varenda krona för mig. Och det har inte det där problemet som du beskriver att det läcker in vid grenen.
    Men det är ju för att det är vad som passar mig bäst efter mina prioriteringar och vad jag har för krav.
    Du har ju dina krav och dina prioriteringar vilket gör att du kanske väljer annorlunda.
    Jag känner tre personer som testat att krascha i XLmotos Corsa textilställ i högst timida hastigheter, 50 och neråt, och för samtliga så har stället gått sönder i sömmar, och det har slitit hål på tyget där det legat an mot asfalten.
    Dessutom är stället olidligt varmt på sommaren, lika vattentätt som en tvättsvamp och har en exceptionellt dålig passform med mycket fladder.
    Funderar man på att köra i ett sånt ställ så kan man lika gärna köra i vanliga jeans, de är iaf skönare, och håller vätan borta bättre med potential att kunna skydda bättre.

    Men, jag själv har kuskat runt i ett alpinestars andes, och har hållit mig torr, varm och inte fördjävligt överhettad, samt hel och ren vid marksyning. Det är ändå ett budgetställ och verkar ha utgått, men det gör iaf sitt tilltänkta jobb.

    Allväderställ är något som det kan vara värt att köpa från de riktiga tillverkarna, för budgetvarianterna verkar rent av otjänliga.

  15. #35
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 590
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Jag känner tre personer som testat att krascha i XLmotos Corsa textilställ i högst timida hastigheter, 50 och neråt, och för samtliga så har stället gått sönder i sömmar, och det har slitit hål på tyget där det legat an mot asfalten.
    Dessutom är stället olidligt varmt på sommaren, lika vattentätt som en tvättsvamp och har en exceptionellt dålig passform med mycket fladder.
    Funderar man på att köra i ett sånt ställ så kan man lika gärna köra i vanliga jeans, de är iaf skönare, och håller vätan borta bättre med potential att kunna skydda bättre.

    Men, jag själv har kuskat runt i ett alpinestars andes, och har hållit mig torr, varm och inte fördjävligt överhettad, samt hel och ren vid marksyning. Det är ändå ett budgetställ och verkar ha utgått, men det gör iaf sitt tilltänkta jobb.

    Allväderställ är något som det kan vara värt att köpa från de riktiga tillverkarna, för budgetvarianterna verkar rent av otjänliga.
    Det låter som att dom ställen är en bit ifrån optimala då ja.

    Jag tror som du. När det gäller textilställ så är det bäst att hålla sig till etablerade större varumärken eftersom dom har mer att förlora på om det visar sig att deras ställ inte håller ihop bättre än en spetsgardin vid en marksyning. Och dom riktiga budgetställen är lite för billiga för att det skulle vara ekonomiskt hållbart att göra dom i hållbara och rätt dyra textilsorter.
    The man, the myth, the concept.

  16. #36
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 185
    Ett bra textilställ kostar mellan 14.000 och 25.000 så det är inget man köper på Handelsboden för att ”spara pengar”...

    Jag har ett antal ställ som jag köpt begagnade. Nypriser kring 17.000 per styck, jag har gett kanske i snitt 1.500 per styck begagnade. De har fungerat som nya, har fenomenala skydd, är genomarbetade och klarar flera dagar i ösregn utan att läcka igenom. Just mina är av märket BMW (eftersom storlekarna är lika och passar perfekt är det enkelt att köpa osett) men i bekanskapskretsen finns även Stadler, Rukka och Klim som många är väldigt nöjda med även efter många års användning. Nypriser aldrig under 10.000, oftast närmare 20.000 men om det fungerar utan klagomål efter 15 år och 2000 mil/år är det synd att klaga på priset ens nytt.

    För vart och ett av mina egna begställ hade jag med facit i hand faktiskt varit beredd att betala de hutlösa nypriserna.

    Med det sagt förstår jag inte hur folk kan köpa skit för 5.000...


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
    Buy quality, cry once.

  17. #37
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 590
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Ett bra textilställ kostar mellan 14.000 och 25.000 så det är inget man köper på Handelsboden för att ”spara pengar”...

    Jag har ett antal ställ som jag köpt begagnade. Nypriser kring 17.000 per styck, jag har gett kanske i snitt 1.500 per styck begagnade. De har fungerat som nya, har fenomenala skydd, är genomarbetade och klarar flera dagar i ösregn utan att läcka igenom. Just mina är av märket BMW (eftersom storlekarna är lika och passar perfekt är det enkelt att köpa osett) men i bekanskapskretsen finns även Stadler, Rukka och Klim som många är väldigt nöjda med även efter många års användning. Nypriser aldrig under 10.000, oftast närmare 20.000 men om det fungerar utan klagomål efter 15 år och 2000 mil/år är det synd att klaga på priset ens nytt.

    För vart och ett av mina egna begställ hade jag med facit i hand faktiskt varit beredd att betala de hutlösa nypriserna.

    Med det sagt förstår jag inte hur folk kan köpa skit för 5.000...


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
    Ja. Mitt Rukka köpte jag 2007 så det har hängt med i 11 år och ca 11000 mil.
    Funktionellt så är det fortfarande helt vattentätt oavsett hur mycket det regnar.
    Däremot har en knapp börjat släppa i överlägget som man knäpper över dragkedjan på jackan. Ingen stor sak och med tanke på att jag har öppnat och stängt jackan rätt många gånger under åren så är det ett rätt bra facit tycker jag.

    Nypriset för ett likvärdigt ställ är väl i storleksordningen en bit över 15 000 kr men det är det väl värt tycker jag. Jag kommer lätt att köpa en ny likvärdig jacka när knappen till slut ramlar loss.
    The man, the myth, the concept.

  18. #38
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 185
    Citat Ursprungligen postat av Steffo_b Visa inlägg
    Ja. Mitt Rukka köpte jag 2007 så det har hängt med i 11 år och ca 11000 mil.
    Funktionellt så är det fortfarande helt vattentätt oavsett hur mycket det regnar.
    Däremot har en knapp börjat släppa i överlägget som man knäpper över dragkedjan på jackan. Ingen stor sak och med tanke på att jag har öppnat och stängt jackan rätt många gånger under åren så är det ett rätt bra facit tycker jag.

    Nypriset för ett likvärdigt ställ är väl i storleksordningen en bit över 15 000 kr men det är det väl värt tycker jag. Jag kommer lätt att köpa en ny likvärdig jacka när knappen till slut ramlar loss.
    Det kostar kanske 100 kr att låta sy in en ny knapp... Jag har förvisso bytt några dragkedjor i mina ställ med tiden men det är en skitkostnad med tanke på miltalen man hämtar ur dem. Och komforten under tiden!
    #BMWAtlantis
    Buy quality, cry once.

  19. #39
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2018
    Ort
    Årjäng
    Hoj
    Ingen just nu
    Inlägg
    9
    Ja som det verkar så är det ju inte helt lätt det där med mc-kläder, men jag har fått en uppfattning iaf av vad jag ska leta efter och vad jag ska undvika, ni verkar vara överens om att billiga textil-kläder ska undvikas så det ska jag tänka på när jag letar! Tack för alla svar, uppskattas.

    En dum fråga, kan ryggskydd från skidutrustning användas vid mc-körning? De ser ju helt likadana ut?

  20. #40
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 185
    Citat Ursprungligen postat av Jon Snow Visa inlägg
    Ja som det verkar så är det ju inte helt lätt det där med mc-kläder, men jag har fått en uppfattning iaf av vad jag ska leta efter och vad jag ska undvika, ni verkar vara överens om att billiga textil-kläder ska undvikas så det ska jag tänka på när jag letar! Tack för alla svar, uppskattas.

    En dum fråga, kan ryggskydd från skidutrustning användas vid mc-körning? De ser ju helt likadana ut?
    Tja, det går väl bra då de har samma syfte. Lite beroende på vad du har för kläder förstås. Och vad din MC-körning handlar om. +200 km/h på bana ger andra risker än endurokörning i klippterräng...
    Buy quality, cry once.

Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Höst och motorcyklar blir riktigt fint på bild

Whiskey
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här