Spännande historia som behöver er input!! Service/servicebok

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Hej!
Nyss köpt en hoj, en Superduke 990 -08. En lite speciell historia bakom service och servicebok som jag vill dela med mig av och kanske få lite input. Killen jag köpte av, som verkade lite speciell, hävdar vid visning att han nyligen haft hojen inne på en ventiljustering samt fått ny olja osv... han påstår att han hamnat i konflikt med mekanikern eftersom han tycker att servicen var för dyr, meken hade bytt olja trots att det inte var avtalat osv... konflikten gick tydligen så långt att säljaren ombads fara åt helvete av mekanikern och fick således inget kvitto eller stämpel i boken.
"Visst...vilka jävla historier folk drar!" tänkte jag och förberedde mig lite på att göra ventilkoll inom det närmaste...
Samtidigt så var historien så detaljerad att jag nästan trodde på den och motorn spann dessutom som en katt!

Idag tog jag och ringde den påstådda mekanikern och frågade om detta. Historien stämmer och det visar sig att killen som jag köpte av varit rätt rejält otrevlig, tom lite hotfull osv. Meken vägrade först säga nånting när jag ringde, "den hojen säger jag inte ett ord om..." lät det. Efter en stunds snack visar det sig att han lagt ner mycket tid, justerat ventilerna jävligt noggrannt och även gett den en allmän översyn, berättar att jag verkligen inte behöver vara orolig för den motorn efter det jobb han lagt på den, han tänker dock inte dela med sig av nån dokumentation av ren princip. 3600:- var killen skyldig honom och då hade han gett med sig och dragit av oljebytet och lite annat...

Till min fråga;
Hur hade ni gjort? Borde jag övertala mekanikern att ta emot en summa pengar mot att jag får en stämpel, kvitto osv? Är det värt det? Om han endast gör det mot hela summan, 3600? Jag känner ju mig trygg med att hojen är bra, men hur mycket påverkar det när jag nån gång vill göra mig av med den osv? Hur mycket bryr ni er om stämplar?

Långt inlägg jag vet! Har vissa svårigheter att vara kortfattad... :)

Mvh
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Dessa trådar brukar spåra ur (och då myser jag..) men efter en skål glass så är jag snäll ikväll.

Både du och mekanikern verkar ju vara överens om att du inte är boven i dramat och att mekanikern beviseligen gjort ett bra jobb. Därmed låter det som att du mot en mindre summa borde kunna få din stämpel. Kvittot är nog svårare men mindre viktigt. Det låter som en klassisk smörgåstårta borde lösa det, men han kanske föredrar lite sedlar i fickan för besväret. För övrigt brukar alla större verkstäder lagra allt elektroniskt numer så det låter lite extremt om han aktivt gick och plockade bort den informationen.

För övrigt verkar Superduke dra till sig intressanta personer, baserat på diverse trådar här...
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det var ett tag sedan man fick läsa en KTM-historia, på något sätt saknar jag tiden när det just var högsäsong för KTM-historier :yoparty
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Det var ett tag sedan man fick läsa en KTM-historia, på något sätt saknar jag tiden när det just var högsäsong för KTM-historier :yoparty

Är jag sent på det menar du med en smaskig KTM-historia, är det liksom lite ute?! :D Jag förstår att hojarna drar till sig folk som är lite sjuka i huvudet, jag som är en rätt sansad person känner rätt stor respekt för vridet och busigheten i min nya hoj!! :)
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Dessa trådar brukar spåra ur (och då myser jag..) men efter en skål glass så är jag snäll ikväll.

Både du och mekanikern verkar ju vara överens om att du inte är boven i dramat och att mekanikern beviseligen gjort ett bra jobb. Därmed låter det som att du mot en mindre summa borde kunna få din stämpel. Kvittot är nog svårare men mindre viktigt. Det låter som en klassisk smörgåstårta borde lösa det, men han kanske föredrar lite sedlar i fickan för besväret. För övrigt brukar alla större verkstäder lagra allt elektroniskt numer så det låter lite extremt om han aktivt gick och plockade bort den informationen.

För övrigt verkar Superduke dra till sig intressanta personer, baserat på diverse trådar här...

Tur för mig att du har fått din glass alltså?! :) Detta är en lite mindre men väldigt erfaren verkstad, får nog helt enkelt köra dit nån gång och ta en diskussion face-to-face!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle inte gjort någe för att få stämpel i boken... De är en 10 år gammal hoj.. Garantier är slut för massa år sen..
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det kan såklart vara värt att svänga förbi och ta en vänligt snack med meken på plats. Har du en trevlig ton kan han eventuellt ändra åsikt och tänka sig att stämpla boken.
Dock är det inte så jäkla noga på en hoj utan garantier, så om han är motsträvig hade jag släppt det och börjat prata om vädret istället. Du tjänar ju inget på att fortsätta på den banan den tidigare ägaren påbörjade.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Om du är ute efter dokumentation och historik skulle jag vilja påstå att ett specat kvitto är mer värt än en stämpel i boken.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är ju sån som helst kollar mina fordon själv men jagskulle inte bry mig om stämpel i boken på en så gammal hoj, och skulden är ju egentligen förra ägarens, sannolikt kommer väl mecken även ställa sig i kön hos kronofogden för att få sina pengar.

Men bara historien och vetskapen om att sitta på en servad hoj är ju värt en del så har du vägarna förbi så kan du ju ändå slänga in några wienerbrön där som tack för att han berättade hela historien om hojen.
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Jag skulle inte gjort någe för att få stämpel i boken... De är en 10 år gammal hoj.. Garantier är slut för massa år sen..

Jag tänker också lite så. Det skulle ju vara om man skulle vilja försöka sälja den nån gång, vissa stirrar ju sig blinda på kvitton och serviceböcker...
 

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Ort
Höör
Hoj
Just nu hojlös
Det kan såklart vara värt att svänga förbi och ta en vänligt snack med meken på plats. Har du en trevlig ton kan han eventuellt ändra åsikt och tänka sig att stämpla boken.
Dock är det inte så jäkla noga på en hoj utan garantier, så om han är motsträvig hade jag släppt det och börjat prata om vädret istället. Du tjänar ju inget på att fortsätta på den banan den tidigare ägaren påbörjade.
Ja men absolut. Har även en ganska nära anhörig som är bundis med mecken, lämnat hojar där länge, han kommer ev att lyfta mitt fall med honom också...

Om du är ute efter dokumentation och historik skulle jag vilja påstå att ett specat kvitto är mer värt än en stämpel i boken.
Sant! Man kan ju sätta vilken stämpel som helst, men det är ju alltid nåt. För min del så känns det som sagt tryggt efter samtalet med mekaren idag, men vill man nån gång sälja så är ju stämpeln ändå värt nåt...

Jag är ju sån som helst kollar mina fordon själv men jagskulle inte bry mig om stämpel i boken på en så gammal hoj, och skulden är ju egentligen förra ägarens, sannolikt kommer väl mecken även ställa sig i kön hos kronofogden för att få sina pengar.

Men bara historien och vetskapen om att sitta på en servad hoj är ju värt en del så har du vägarna förbi så kan du ju ändå slänga in några wienerbrön där som tack för att han berättade hela historien om hojen.
Ja, det är trots allt gött för mig att veta att en seriös mekare varit och skruvat, några wienerbröd är han nog värd i vilket fall, han kunde ju lika bra fortsatt vägra säga något alls som var hans ståndpunkt när vi började snacka.

Tackar er för åsikter och tankar!!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag tänker också lite så. Det skulle ju vara om man skulle vilja försöka sälja den nån gång, vissa stirrar ju sig blinda på kvitton och serviceböcker...

Jag skulle mer kolla efter hur många som ägt hojen å hur länge varje ägt den.. Sen kan man kolla skicket på hojen i jämförelse mot sträckan den gått..
Serviceboken säger inge hur den sköts eller körts..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bara att hänvisa till denna tråden när du skall sälja.
Allt som står på SH är sant, det vet varenda Kåtte.
 

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
-Vi har ju en "Servicekultur! i Sverige! Där vi skall lämna in våra Hojar............Och få Stämpeln i Boken!! :D

Så följ strömmen........ Haha* :hihi
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Kommer du att anlita samma mekaniker I framtiden? Kan vara bra med en bra start.
En stämpel I boken, en bra handskakning, (Smörgåstårtan lätt bra) och ett fortsatt got sammanbete.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Haha, schysst tips!! :) Det är lite som hojåkarnas Wikipedia då?

På ett doxologiskt kinda way.

Ämnet!

Hojen är 10 år gammal. Ett decennium. En eon av produktutveckling har gått in i dom hojar som spottas ut nu.
Din hoj är fortfarande lika bra som när den gick från fabriken. Det är dom nya som är sååå mycket bättre!
Ytterligare 50 häst, massa elektronik, körprogram, TFT-displayer och annat som just jag skyr - men de flesta andra förtrollas alldeles utav.

Om du tänkt behålla hojen några år, köra massa mil, serva på verkstad enligt fortsättningen på schemat och samla stämplar som förr vid gränsövergångar (googla!) så spelar den lilla luckan i serien ingen roll alls.

Men, om du säljer snart - utan att ha gjort nästa service i boken så kommer saken i annat läge.
Om du dessutom tvingas sälja för att livet kastat ändrade livsvillkor på dig:
# träffat tjej eller förlorat tjej
# fått barn, barn skaffar dyr hobby eller barn flyttar hemifrån
# etc mm osv

...så skall du se att det är just bristen på fettfläckar i serviceboken dom skjuter in sig på.
Man kommer pruta mer än stämpeln hade kostat. Troligen dubbelt upp.

För - vem vill ha en 990 SD om några år? Edgehojar åldras fort, och när dom ballaste sportar 50% mer häst, gadgets och design som upplevs modern just i ögonblicket, så är det troligen bara puritaner och bakåtsträvare som är spekulanter. Och vi vet att pruta.

Har den ens ABS?

See? Svaret på frågan ligger hos dig själv:
Har du hittat en liebhaber som kommer vara med dig under många år så spelar stämpeln ingen roll.
Men, har du redan tänjt din budget, och har hojar som ”en kul grej” kommer luckan att kosta.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Är det bara jag som reagerar på summan? 3600 kr och då var det service med ventilkoll? Tycker det verkar billigt enligt mina mått och inget värt att bråka över men okej.

Du ska inte betala för arbete utfört under säljarens tid som ägare av hojen. Du har ju köpt hojen efter det.

Vill du fortsätta serva hos nämnd mek?

Du kan ju alltid försöka mjuka upp meken och hävda att du som ny ägare behöver stämpeln vid ev framtida försäljning för jag hade frågat efter den på den typen av hoj. Superdukar går rätt hårt under sitt liv och ett tecken på bra skötsel även på 10 år gammal hoj är servicebok stämplad. Alla kanske inte frågar efter det men förmodligen frågas det mer på den modellen.

Jag ringer inte på hojar längre som saknar serviceböcker eller stämplar. Då ska priset vara bra mycket billigare än andra objekt på ex. blocket. Vilket innebär i korta slängar. Ingen stämpel kommer kosta dig pengar vid framtida försäljning och minskat intresse tror jag då spekulanter går på andra objekt istället som kanske har servicebok med stämplar.

Svår sits och jag hoppas det löser sig för dig. :)
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jag blir alltid förvånad när folk lämnar in 10år gamla fordon för service...

De fordon jag köpt (som ej varit en bil) som varit ens över 5år så har jag blivit imponerad när folk lyckats behålla manualen ens... Några stämplar har jag aldrig ens brytt mig om.
Min senaste snöskoter är nog det enda rekreationsfordon jag ägt där jag inte åkt på skriva ut manualen själv... (Den är förvisso det nyaste jag ägt också)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bara att hänvisa till denna tråden när du skall sälja.
Allt som står på SH är sant, det vet varenda Kåtte.

Liksom resten av internet. :hihi

Själv hade jag inte lagt mycket energi på det. Du har ju redan köpt den i tron om att historien är tjurbajs, och förhoppningsvis betalat där efter.

Edit : Min "nya" hoj kom med stämplad bok sånär som på senaste oljeservice (olja och filter pånden enligt bok, och oljan ser fan knappt brun ut, så den tror vi på). Men cykeln är liksom 11 år gammal.
Jag servar själv efter bok framöver, för tex en storservice med venyilkoll på verkstad kostar närmare 25% av hojens värde. Merparten av det är arbetstid som jag kan sätta i verkstaden en kall vinterkväll med en mugg glögg.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top