Startproblem med honda cbx550 -82

WilhelmVonHoj

Ny medlem
Gick med
13 May 2018
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBX550 -82
Hallå!
Var ute och körde i helgen, den startade utan problem och efter 30 min stannade jag till för att sträcka på mig och kolla hur mycket soppa jag hade i tanken (tankmätarn funkar inte)

Så öppnade tanken och skakade runt lite och det fanns gött om soppa. Stänger locket och ska kö iväg men då startar inte fanskapet, hör inte hur det tänder till en enda gång. Testade att försöka starta dagen efter men då hände samma sak, motorn slog om men ingen tändning. Är inte speciellt duktig på att skruva. Har någon några förslag?

Tackar på förhand!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det skulle ju kunna vara så att batteriet antingen har dött åldringsdöden, eller så har laddningen gett upp. Börja med att mäta batterispänningen över polerna, sen kan du testa att kabla igång hojen, eller springa igång den, och sen mäta igen över batteripolerna, på tomgång och på 3-4000 varv.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
Var ute och körde i helgen, den startade utan problem och efter 30 min stannade jag till för att sträcka på mig och kolla hur mycket soppa jag hade i tanken. Det fanns gött om soppa.
Stänger locket och ska köra iväg men då startar inte fanskapet, hör inte hur det tänder till en enda gång.
Testade att försöka starta dagen efter men då hände samma sak, motorn slog om men ingen tändning.
Har någon några förslag?

Hojen startar utan problem. Betyder att batteriet är OK ! :)
Efter ha kört 30 min startar hojen inte. Betyder ofta att laddningen inte fungerar. :huvet
(Ja försökte du starta hojen med varm motor och full choke, ja då är det inte så konstigt du inte fick igång motorn......Choke ska bara användas med kall motor.)

Förslag till åtgärder:
Ladda batteriet över natten med en smartladdare för MC.
Har du ingen smartladdare för MC så finns det på Biltema
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteriladdare/batteriladdare-12-v-15-a-2000040411
och kan finnas på din lokala Lidl för samma pris. Om Lidl är närmare.

Startar hojen på morgonen efter batteriladdning under natten så är batteriet OK.

Kontrollera laddningen på hojen med motorn igång. Du behöver en multimeter.
Rekommenderar den här för den har dubbla säkringar så lite svårare än många andra att förstöra.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Starta hojen, ställ in Multimetern på 20VDC och mätt spänningen över batteriet.
Batterispänningen ska från tomgång och vid högre varvtal ligga i området 14,0 till 14,7 Volt
både med släckt lyse och med tänt lyse.
(moderna hojar 14,2 till 14,4 Volt, ofta prick 14,3 Volt både med tänd och med släckt belysning).

Gör spänningen inte det, ligger under 14,0 Volt med tänd belysning så börjar det lukta laddningsfel.

Gick hojen igång efter batteriet laddats ?
Vad blev spänningen över batteriet med tänt lyse och med motorn igång vid lite olika varvtal, tex tomgång och vid 4000 RPM ?
 
Last edited:

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Om motorn går runt vid startförsök är den väl knappast batteri eller laddning som bråkar. Kan ju vara ett klassiskt hondafel, nämligen dödarknappen på styret. Om den står på "off" går motorn runt, men startar inte.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om motorn går runt vid startförsök är den väl knappast batteri eller laddning som bråkar. Kan ju vara ett klassiskt hondafel, nämligen dödarknappen på styret. Om den står på "off" går motorn runt, men startar inte.

Jo de är väldigt vanligt att batteriet är för svagt så de bara drar runt motorn men strömmen räcker inte till tändning. Batteriets spänning bör inte understiga 11,5 volt medans man kör startmotor för då blir de svårstartade.
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
På moderna maskiner med insprutning och databox, ja. Men här handlar det om en 1982-års modell. Dom är inte lika kinkiga med spänningen. För övrigt, kolla alltid det enklaste först.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om motorn går runt vid startförsök är den väl knappast batteri eller laddning som bråkar. Kan ju vara ett klassiskt hondafel, nämligen dödarknappen på styret. Om den står på "off" går motorn runt, men startar inte.

Beror på hoj förståss. Men på min SV650S 2000 förgasare, så gick motorn runt men den startade inte efter stått utan laddning i 3 månader under vintern 2009-2010.
Laddade batteriet och den startade.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Beror på hoj förståss. Men på min SV650S 2000 förgasare, så gick motorn runt men den startade inte efter stått utan laddning i 3 månader under vintern 2009-2010.
Laddade batteriet och den startade.

Jag har samma erfarenhet av förgasarhojar de blir också svårstartade med låg spänning men insprutare än värre såklart.
 

WilhelmVonHoj

Ny medlem
Gick med
13 May 2018
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBX550 -82
Tack för svar alla!!!
Ska dubbelkolla allt ni skrev och kolla spänningen så fort jag får tid att skruva (förhoppningsvis till helgen) och då får vi se. Ska bara tillägga att jag försökte starta hojen utan choke ett bra tag först ;)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top