Tl1000r

HasseRoth

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2018
Ort
Odensjö
Hoj
Yamaha MT-01 2008
Hej, är på gång att köpa en TLR och vill gärna ha lite tips på vad man ska vara uppmärksam på, den har gått ca 5500mil och verkar vara i hyfsat visuellt skick. Har hört det kan vara problem med växellådorna, finns det någon sanning i det? Sedan vet jag alla synpunkter som at den är tung etc, men det vet jag redan och accepterar det.
Tacksam för snabba svar då affär är nära förestående.
Hans
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Var väl mest bakdämparen som var problematisk på den. Rotationsdämpare som blev otillförlitlig under hård körning. Är den inte bytt så bör det göras - men med tanke på hojens ålder är väl ny dämpare en klok investering oavsett!

Fin hoj för övrigt, gott muller!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var väl mest bakdämparen som var problematisk på den. Rotationsdämpare som blev otillförlitlig under hård körning. Är den inte bytt så bör det göras - men med tanke på hojens ålder är väl ny dämpare en klok investering oavsett!
Fin hoj för övrigt, gott muller!

Det var TL1000S som hade rotationsdämpare. :D
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/tl1000s/
TL1000R har vanlig bakstötdämpare. :)
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/tl1000r/
Och detta var fel tack Klubba!
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag var på väg att köpa en tls förra året. Jag var och provkörde en till synes bra tls, men som var helt omöjlig att koppla ur och få i friläge med motorn igång. Detta var troligtvis pga skadad kopplingskorg som är vanligt på dessa modeller. I övrigt känns det som att man får mycket hoj för pengarna. TLR är ju dessutom riktigt fulsnygg.

Förutom koppling och stötdämpare så är bromsarna något underdimensionerade. De är ärvda från gsxr 750 om jag inte misstar mig.
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Jag tycker inte 6 kolvs bromsok känns svaga, se till att original avgassystem följer med, för att slippa framtida problem, med besiktning. Kopplingen på TLR är hydralik S en har vajer.:)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag var på väg att köpa en tls förra året. Jag var och provkörde en till synes bra tls, men som var helt omöjlig att koppla ur och få i friläge med motorn igång. Detta var troligtvis pga skadad kopplingskorg som är vanligt på dessa modeller. I övrigt känns det som att man får mycket hoj för pengarna. TLR är ju dessutom riktigt fulsnygg.

Förutom koppling och stötdämpare så är bromsarna något underdimensionerade. De är ärvda från gsxr 750 om jag inte misstar mig.

Även Hayabusa har samma bromsok, så underdimensionerade är fel ord. När de ändrade till 4-kols ok för gixxern så hette det "för bättre känsla"
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Hade en TLS -98. Jävligt ball hoj även om både bromsar o fjädring hade behövt filas på.
Lyfter framhjulet i tid och otid, snabb styrning o gott muller. Bakdämparen blev inte problem förrän den kom ut på bana (när den var ny alltså)
Hade jag haft plats kunde jag tänka mig att köpa en igen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
TL 1000 R är en kanonhoj, om än med något udda utseende på bakdelen och med ovan beskrivna stötdämparproblem. Rotationsstötdämparen i sig är ingen dålig ide, men just den stötdämpare man använde var tyvärr en alldeles för dålig konstruktion. Skyhög friktion och knappt någon dämpning är sällan ett bra recept för väghållning...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Last edited:

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
Stackars TS han måste bli helt frågande ang TLR .Sluta jämföra R,en med S,en det är två helt olika cyklar skiljer i sittställning effekt samt ramkonstruktion. Jag sitter perfekt på min men trivs inte lika bra på S en, brorsan har en S men säger att han blir trött på min R.:)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Stämmer försås, det var S-modellen som var direkt farlig enl användare. Bra att du noterade det Comeback :)

Hade en -97 TLS för några år sedan, den bakdämparen hade nog inte fått någon kärlek öht sedan hojen var ny.
Jäklar vilken dödsfälla den hojen var, bakdämparen slog i botten för minsta lilla, blev ganska många kalsongbyten innan jag till slut sålde den.
Men jag hade lätt kunnat tänka mig att köpa en igen, dock med en annan dämpare bak, eller en R :banana
 

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Ort
lerum
Hoj
ZZR1400
TS ang din fråga på växellådan. vet inte vad den heter någon får hjälpa mig här, men du petar bara i växlarna utan koppling, bara dippar på gasen en sekund, jag lovar det finns ingen som växlar snabbare.:):)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS ang din fråga på växellådan. vet inte vad den heter någon får hjälpa mig här, men du petar bara i växlarna utan koppling, bara dippar på gasen en sekund, jag lovar det finns ingen som växlar snabbare.:):)

Med tanke på att man inte behöver använda kopplingen för att växla så känns det som möjligt för mig att det blir problem med växellådorna.....som TS skrev #1
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Med tanke på att man inte behöver använda kopplingen för att växla så känns det som möjligt för mig att det blir problem med växellådorna.....som TS skrev #1
Det är väl knappast unikt för TLr?
Jag har aldrig kört en hoj som kräver koppling för att växla varken upp eller ner. Min nuvarande gammelhoj kopplar iofs automatiskt när man trampar på växelpedalen men den featuren finns mig veterligen endast på Dnepr.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det är väl knappast unikt för TLr?
Jag har aldrig kört en hoj som kräver koppling för att växla varken upp eller ner. Min nuvarande gammelhoj kopplar iofs automatiskt när man trampar på växelpedalen men den featuren finns mig veterligen endast på Dnepr.

Automatisk koppling finns även på Innova 125 och alla dess kloner
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top