Video Brock's Performance: Drivetrain friction

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Glad jag har tillräcklig effekt :) så jag slipper av O-ringa och av fetta och smörja kedjan för mer vridmoment på bakhjulet !
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Amerikanare....Hmm. Pratar om dragstrip med sporthojar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Herregud vilket nonsens. Han pratar om 11-12% förluster från vevaxel till bakhjul vilket väl förvisso ligger relativt nära sanningen.
Men han påstår i samma mening att den större delen av den förlusten är i kedjan vilket är rent nonsens.

Rent generellt brukar man säga att totala förluster ner tillbakhjulet från vevaxeln är någonstans 10-15% och det mesta är i växellådan och kopplingen.
Förlusten i kedjan har jag för mig att det generellt sett brukar sägas vara i storleksordningen upp till 2%.

Att han sedan är så djäkla puckad att han tror att det automatiskt finns en koppling mellan att kedjan ger lite svagt motstånd mot böjning (eftersom O-ringarna gör den något styv) och det motstånd som blir när en 200 hk motor drar i kedjan är fantastiskt tycker jag.

Om det är så att länkarna kärvat ihop så kommer ju motståndet att öka när man lägger på mer kraft men framför allt så innebär det en risk för att kedjan skär och så småningom brister. Det motstånd som O-ringarna ger i förhållande till motorns dragkraft är så försumbart att det är värt noll och intet.

Typiskt amerikansk attityd att stå och prata som om han vet saker när det i själva verket är så att han inte ens förstått grunderna i det han pratar om.

Killgissning deluxe med felaktiga grundförutsättningar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Typiskt amerikansk attityd att stå och prata som om han vet saker när det i själva verket är så att han inte ens förstått grunderna i det han pratar om.

Eftersom han inte konfirmerade i bänk (som allt det andra han testar) lägger vi det i högen "TGIF-efter-lunchen-snack".
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror inte han är helt ute och cyklar.
I snitt 1,5-2,5 hästar med kedjemodden låter ju ganska rimligt med tanke på att man kan få liknande variationer bara för att man kör tunnare olja.
Varför byter folk till 520 kedjor istället för 525 på bana, mindre motstånd. Det här är ju samma sak.
Är det värt det... Tja, orkar man pilla bort o-ringarna och koka kedjan inför varje byte och du bara kör bana så... :3freak

Fast jag hade gärna sett någon bänkning på det.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Herregud vilket nonsens. Han pratar om 11-12% förluster från vevaxel till bakhjul vilket väl förvisso ligger relativt nära sanningen.
Men han påstår i samma mening att den större delen av den förlusten är i kedjan vilket är rent nonsens.

Eftersom han inte konfirmerade i bänk (som allt det andra han testar) lägger vi det i högen "TGIF-efter-lunchen-snack".

Jag orkar inte titta på videon eftersom den kommer från just Brock's...

Men om han verkligen påstår att merparten av effektförlusten från vevaxel till bakhjul sker i kedjan, ja då är han nog ute och cyklar ganska rejält. Man behöver inte ens vara fysiker för att inse att en sådan effektförlust i kedjan - alltså värme - skulle leda till att kedjan antänds inom några enstaka sekunder.

Jag har egen erfarenhet av att jämföra olika kedjor i bromsbänken och effektvinsten då man monterar värsta sortens 520-kedja på värsta sortens gathoj är någon enstaka hästkraft.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag orkar inte titta på videon eftersom den kommer från just Brock's...

Men om han verkligen påstår att merparten av effektförlusten från vevaxel till bakhjul sker i kedjan, ja då är han nog ute och cyklar ganska rejält. Man behöver inte ens vara fysiker för att inse att en sådan effektförlust i kedjan - alltså värme - skulle leda till att kedjan antänds inom några enstaka sekunder.

Jag har egen erfarenhet av att jämföra olika kedjor i bromsbänken och effektvinsten då man monterar värsta sortens 520-kedja på värsta sortens gathoj är någon enstaka hästkraft.
Hur är det på motogphojar, är kedjorna tätade?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Videon är fokuserad på hojar som ska gå 400 meter. Då funkar nog en oljesmord kedja. Innan O-ringkedjor fanns hade många hojar oljesmörjning av kedjan, antingen från vevhusventilationen eller från oljetrycket genom en strypning. Tyvärr kan man inte ha det numera, roadracingfolket blir hysteriska för minsta lilla oljespill. Att det är mer förluster i en tätad kedja spelar nog ingen roll för dom flesta som mer gillar bättre livslängd på kedjan med minimalt underhåll.
Däremot händer det att toppförarna som jagar pallplatser använder otätade kedjor i olika grenar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alla MotoGP-hojar har tätade kedjor i 520-dimension och vanligast förekommande är nog den handbyggda DID ERV4. Som en ERV3 men med lite tajtare toleranser på alla ingående delar och som sagt handbyggd. Någon enstaka har värsta sortens RK och någon annan har värsta sortens EK, den med 3D-frästa plattor.

Ingen har otätade kedjor då deras livslängd blir för kort, i alla fall om man inte tänker åka omkring och stänka olja på konkurrenterna...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Alla MotoGP-hojar har tätade kedjor i 520-dimension och vanligast förekommande är nog den handbyggda DID ERV4. Som en ERV3 men med lite tajtare toleranser på alla ingående delar och som sagt handbyggd. Någon enstaka har värsta sortens RK och någon annan har värsta sortens EK, den med 3D-frästa plattor.

Ingen har otätade kedjor då deras livslängd blir för kort, i alla fall om man inte tänker åka omkring och stänka olja på konkurrenterna...

DID ERV3 är alltså finsmakaralternativet?
Ska skriva upp den på min önskelista som jag ska skicka till tomten.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
DID ERV3 är en kedja av mycket hög kvalitet precis som RK ZXW, RK GXW, EK 3D och EK ZVX3. Alla förekommer i en eller annan form i MotoGP, Moto2 och Moto3. Vad jag kan minnas så har de hyfsat jämförbar hållfasthet och nötningsbeständighet samtidigt som de innehåller den senaste tätningstekniken. Vilken man i slutänden föredrar beror nog mer på eget tycke och smak, men jag skulle helt klart välja alla dessa japanska alternativ före skräpmärken som Regina och Renthal och annan kinadynga.

Jag tror fortfarande att det bästa alternativet för en svensk trackdayåkare är EK. Addemoto i Lund har ett enormt lager av dessa.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror inte han är helt ute och cyklar.
I snitt 1,5-2,5 hästar med kedjemodden låter ju ganska rimligt med tanke på att man kan få liknande variationer bara för att man kör tunnare olja.
Varför byter folk till 520 kedjor istället för 525 på bana, mindre motstånd. Det här är ju samma sak.
Är det värt det... Tja, orkar man pilla bort o-ringarna och koka kedjan inför varje byte och du bara kör bana så... :3freak

Fast jag hade gärna sett någon bänkning på det.

Tja. Han pratar om 12% förluster i kedjan vilket är bullshit.
Du nämner själv siffror som säger att det han pratar om är nonsens. 1,5-2,5 hästar är ju vad man möjligen i bästa fall kan få om man byter ut kedjan på en 200hk sporthoj.
Förlusterna är i % inte i absoluta HK. Dvs en 50 hk hoj har ungefär samma % förluster i kedjan som en 200 hk sporthoj vilket betyder att förlusten i rena hästkrafter är en fjärdeldel i den svagare hojen.

Värt att notera är ju också att skillnader på 1,5-2,5 hk på en 200 hk sporthoj är för lite för att det ska säga någonting. Den skillnaden kan du lätt få om du bara kör samma hoj i bänken flera gånger efter varandra utan att ändra någonting. Har du ändringar i väder, lufttryck, små variationer i temperatur etc så kan du lätt få större skillnader än så med exakt samma hoj.

Så med andra ord så är skillnaderna med att byta kedjetyp generellt så små att dom är svåra att ens mäta i en bromsbänk.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du nämner själv siffror som säger att det han pratar om är nonsens. 1,5-2,5 hästar är ju vad man möjligen i bästa fall kan få om man byter ut kedjan på en 200hk sporthoj.
Förlusterna är i % inte i absoluta HK. Dvs en 50 hk hoj har ungefär samma % förluster i kedjan som en 200 hk sporthoj vilket betyder att förlusten i rena hästkrafter är en fjärdeldel i den svagare hojen.
Jag har inte sagt eller antytt vilken variant av hojar det är. Han säger ju själv att medelvärdet de får är 1,5-2,5 hästar och en ren gissning är att de hojar som bänkas där är i den övre katagorin av sporthojvärlden och rena rakt-fram-racehojar.
Och jag förstår ganska väl att hästar och % inte är samma sak. Jag citerade bara vad han sa i videon.

Värt att notera är ju också att skillnader på 1,5-2,5 hk på en 200 hk sporthoj är för lite för att det ska säga någonting. Den skillnaden kan du lätt få om du bara kör samma hoj i bänken flera gånger efter varandra utan att ändra någonting. Har du ändringar i väder, lufttryck, små variationer i temperatur etc så kan du lätt få större skillnader än så med exakt samma hoj.

Så med andra ord så är skillnaderna med att byta kedjetyp generellt så små att dom är svåra att ens mäta i en bromsbänk.
Det finns en video om bänken de har och vilket temp/luftfuktighet de har i rummet någonstans i hans flöde. Orkar inte leta upp den just nu.
I samma video går de även igenom vilken typ av soppa de använder och att de i princip aldrig kör på soppan som finns i tanken då man aldrig vet vad det är för kvalitet.
Så jag tippar på att hans bänkningar därav går att jämföra med varandra på ett ganska bra vis.

Men om vi tar och tittar på det SuperStreetBike (Länken Comeback la upp) fick fram på den ZX-6R de bänkade med 530 vs. 520 kedja
530: 118.2 HP
520: 119.7 HP
Skillnad 1,5 hästar.
De hade säkert kunna få fram samma siffror genom att minska friktionen på annat sätt. T.ex. byta till annan olja.
Så nej, jag tror inte han är helt ute och cyklar.

Spelar det någon roll för 99,99% av alla sporhojåkare eller alla gatåkare....Nä, för vem fan orkar pilla bort o-ringar på kedjor bara för att smörja dem var 5 mil.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har inte sagt eller antytt vilken variant av hojar det är. Han säger ju själv att medelvärdet de får är 1,5-2,5 hästar och en ren gissning är att de hojar som bänkas där är i den övre katagorin av sporthojvärlden och rena rakt-fram-racehojar.
Och jag förstår ganska väl att hästar och % inte är samma sak. Jag citerade bara vad han sa i videon.


Det finns en video om bänken de har och vilket temp/luftfuktighet de har i rummet någonstans i hans flöde. Orkar inte leta upp den just nu.
I samma video går de även igenom vilken typ av soppa de använder och att de i princip aldrig kör på soppan som finns i tanken då man aldrig vet vad det är för kvalitet.
Så jag tippar på att hans bänkningar därav går att jämföra med varandra på ett ganska bra vis.

Men om vi tar och tittar på det SuperStreetBike (Länken Comeback la upp) fick fram på den ZX-6R de bänkade med 530 vs. 520 kedja
530: 118.2 HP
520: 119.7 HP
Skillnad 1,5 hästar.
De hade säkert kunna få fram samma siffror genom att minska friktionen på annat sätt. T.ex. byta till annan olja.
Så nej, jag tror inte han är helt ute och cyklar.

Spelar det någon roll för 99,99% av alla sporhojåkare eller alla gatåkare....Nä, för vem fan orkar pilla bort o-ringar på kedjor bara för att smörja dem var 5 mil.

Jo. Men fortfarande. Dom 1,5 hästarna skillnad när utgångsläget var 118,2 innebär ungefär 1,3%. Det är rätt mycket mindre än dom 12-13% som han pratar om i videon.

Dvs han pratar i videon om friktionsförluster som är i storleksordningen en tiopotens fel.
Det hävdar jag är att vara ute att cykla. Det är ju som att jag skulle påstå att min VFR har 1100 hästar. (Också en tiopotens fel.)

Kan det göra skillnad att byta kedja. Absolut. Allt man gör som minskar friktionen är ju en skillnad även om den är marginell.
Har det betydelse för en vanlig dödlig? Nej. absolut inte. Det är för lite för att man ska märka av det vid normalt bruk. Och det leder som du säger till att man får lägga en stor del av sin fritid åt att smörja kedjan istället.
Kan det ha betydelse när man jagar hundradelar på strippen? Det kan det säkert.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Men VAR i videon säger han att kedjan skulle stå för 12-13%? Det jag kan höra är att mellan vevaxeln och bakhjulet är det 11-12%, sen säger han iofs att kedjan står för en stor del. Och förmodligen står växellådan för den största delen... Men du verkar ha snöat in lite på en siffra som han i videon faktiskt inte nämner.

Jo. Men fortfarande. Dom 1,5 hästarna skillnad när utgångsläget var 118,2 innebär ungefär 1,3%. Det är rätt mycket mindre än dom 12-13% som han pratar om i videon.

Dvs han pratar i videon om friktionsförluster som är i storleksordningen en tiopotens fel.
Det hävdar jag är att vara ute att cykla. Det är ju som att jag skulle påstå att min VFR har 1100 hästar. (Också en tiopotens fel.)

Kan det göra skillnad att byta kedja. Absolut. Allt man gör som minskar friktionen är ju en skillnad även om den är marginell.
Har det betydelse för en vanlig dödlig? Nej. absolut inte. Det är för lite för att man ska märka av det vid normalt bruk. Och det leder som du säger till att man får lägga en stor del av sin fritid åt att smörja kedjan istället.
Kan det ha betydelse när man jagar hundradelar på strippen? Det kan det säkert.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top