Köpråd MC-Handskar!!

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Var ute en sväng med The beast igår och jag kan ju konstatera att nu är det inte sommarvärme längre. Handskarna jag använder för tillfället råkade jag få med mig hem från körskolan då jag körde upp för 6 år sedan. Så man kan ju säga att det är dags för nya.
Jag är nu ute efter ett par handskar som klarar sig rätt bra i alla förhållanden. Finns de ens?
Vad har ni för handskar när ni kör?
Har kikat runt på lelles nu då dom har rea men vet inte vad jag vill ha. Jag vet att man får vad man betalar för men jag kan tänka mig ett par handskar för runt 1.000:-
Kan tänka mig slänga på några hundralappar om man får något riktigt bra.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Köp inga allvädershandskar, då kan du lika gärna köpa ett par slalomhandskar. Det är mjuka skinn eller tygpåsar för händerna, och har ganska begränsade mängder skydd, och blir lätt för varmt sommartid. Köp ett par sportigare/racehandskar istället, och skaffa ett par innervantar, tex Biltemas med vindstopp, och/eller ett par överdragshandskar, då står du dig i alla väder, kanske inte snöstorm, men få kör hoj då ändå ;)
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Köp inga allvädershandskar, då kan du lika gärna köpa ett par slalomhandskar. Det är mjuka skinn eller tygpåsar för händerna, och har ganska begränsade mängder skydd, och blir lätt för varmt sommartid. Köp ett par sportigare/racehandskar istället, och skaffa ett par innervantar, tex Biltemas med vindstopp, och/eller ett par överdragshandskar, då står du dig i alla väder, kanske inte snöstorm, men få kör hoj då ändå ;)

Bra svar! Lite det jag varit inne på. Jag kör ju med skinnställ och vill inte ha något gore-tex klumpheter på mig. Får bli som du säger. Någon snygg och vettig handske med bra skydd och innerhandskar när det blir kallare :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Handtagsvärme är svaret. Då slipper man bylsiga vintervantar med kass passform.
Att ha handskar som är slappa nog för att få plats med innerhandskar är rätt tråkigt. MÅSTE man absolut köra utan värme är det bättre med ett par som är riktigt fodrade från början och ett annat par som sitter bra när det är varmt.

Jag har 6v-system och en generator i klass med en cykeldynamo så värmehandtag är inte ett alternativ just nu.:gnissla
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fryser du om händerna är kroppen kall !

Bra svar! Lite det jag varit inne på. Jag kör ju med skinnställ och vill inte ha något gore-tex klumpheter på mig. Får bli som du säger. Någon snygg och vettig handske med bra skydd och innerhandskar när det blir kallare :)

Hur skulle annars fiskare kunna arbeta med bara händer i vatten med isflak ?
En lösning kan vara varma kläder utanpå skinnstället.

En annan lösning enkel lösning som jag sett använts av MC-bud är "muddar" på styret.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
När det är - grader kör iallafall jag med snöskoter handskar o vid minus 5-10° ar det lika gosigt om händerna i skoter handskarna som det är när händerna är mellan låren på en gosig kvinna.
Men visst dom är kanske inte korvmojs posör handskar men varma o sköna o det anser jag är viktigare.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Handtagsvärme är svaret. Då slipper man bylsiga vintervantar med kass passform.
Att ha handskar som är slappa nog för att få plats med innerhandskar är rätt tråkigt. MÅSTE man absolut köra utan värme är det bättre med ett par som är riktigt fodrade från början och ett annat par som sitter bra när det är varmt.

Jag har 6v-system och en generator i klass med en cykeldynamo så värmehandtag är inte ett alternativ just nu.:gnissla

Jag kör precis så. Jag har flera par handskar och väljer handskar utefter temperatur och förväntat väder.
Ett par ventilerade skinnhandskar som används för det mesta, Ett par icke ventilerade skinnhandskar när det börjar bli lite svalare och ett par fodrade Halvarsson med Gore TEX som används när det börjar krypa ner mot nollan och kanske regnar lite.
sen är dom fodrade handskarna lite otympliga så jag använder dom bara när dom verkligen behövs. Jag är hellre lite småsval om fingrarna. Ska man köra längre så behöver man ju dock marginalerna på sin sida för det är en sak att greja 20-30 minuter jobbpendling och en helt annan om man ska sitta och köra några timmar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
I storlek 7 ! ? :D
Det hade jag inte kunnat tro !

Är själv en liten pys 172cm kort och för mig passar Held 8,5 och 4bikers 9

Haha ingen risk. Köpte dom sista storlek 9 :)
Dock blev jag uppringd och fick reda på att dom inte fanns i lagret överhuvudtaget. Så det vart inga handskar. Får bli till nästa säsong :banana
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Strul med lagersaldot hos Lelles? Har väl aldrig hänt förr! Jag tror att det är minst tre beställningar som jag lagt på deras webb där de sen hört av sig och sagt att grejorna inte finns. Kan inte påstå att jag är särskilt sugen på att beställa där igen när de redan fått en andra chans två gånger. En gång är ingen gång, två gånger är en gonggong. :arsele

Men handskarna i sig är ju vettiga, tror jag. Har nämligen ett par själv och jag är nöjd hittills efter en säsong. Inte vurpat och tänkte inte göra det heller men de känns säkra. Kanske lite varma när det närmar sig 25c och uppåt men å andra sidan så har jag inte behövt använda GoreTex-handskarna när det varit lite kyligt om mornarna så det jämnar ut sig.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top