Misslyckad uppkörning

mrmustasch

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2015 suzuki gladius
Hallå hej! Kände för att skriva av mig lite. Misslyckades med uppkörningen för A ute på Gillinge imorse, fick inte ens åka ut i trafik.

Satte ner en fot på lågfarten, rev en kona i högfarten och bromsade heller inte tillräckligt effektivt. Har bara mig själv att skylla på, jävligt surt och depp just nu men får se det som en lärdom försöker jag intala mig, blir till att öva mer och hoppas på att fler tider dyker upp här i oktober.

Fler som kört upp ute på Gillinge i år? Hur gick det för dig isåfall?
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Hej Mustasch.

Två utav mina elever körde upp i år i Gillinge men som tur så klarade dom uppkörningen. Inspektörer i Gillinge är väldigt kräsna om man ska jämföra dom med Tullinge.
Upp med hakan och öva mer så kommer det att gå bra!

Lycka till :hej
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra inställning!

Öva mer är helt rätt. Du är bacon därute annars...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hej Mustasch.

Två utav mina elever körde upp i år i Gillinge men som tur så klarade dom uppkörningen. Inspektörer i Gillinge är väldigt kräsna om man ska jämföra dom med Tullinge.
Upp med hakan och öva mer så kommer det att gå bra!

Lycka till :hej

Är inte Tommy kvar i Tullinge längre. Har för mig att han kuggade runt 75%...
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
mrmustasch: Att inte börja skrika och gorma om att det är nå'n annans fel; 'är ett tecken på mognad. 'hoppas det går bra nästa gång.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Jag gjorde mer eller mindre samma misstag i oktober för två år sedan, fick surt vänta till maj för att få min revansch. Kan garantera att det är värt det :)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Gällande Tommy H; var inte han polis?

Minns nog fel namn hursom. Var i alla fall en snubbe som kuggade mest folk i Sverige tydligen, för ca 10 år sedan. Vill minnas hela verksamheten där ute blev föremål för kritik från Trafikverket. Han kuggade i alla fall mig 2007 med orden "du körde för långsamt". En kollega till mig på den tiden var tidigt på plats där ute en morgon för uppkörning, och hörde snubben säga till sin kollega "fyra innan lunch, en godkänd och tre kuggade". I kontexten att det var dagens planering. Redan innan någon kört.
 
Last edited:

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Gällande Tommy H; var inte han polis?

Minns nog fel namn hursom. Var i alla fall en snubbe som kuggade mest folk i Sverige tydligen, för ca 10 år sedan. Vill minnas hela verksamheten där ute blev föremål för kritik från Trafikverket. Han kuggade i alla fall mig 2007 med orden "du körde för långsamt". En kollega till mig på den tiden var tidigt på plats där ute en morgon för uppkörning, och hörde snubben säga till sin kollega "fyra innan lunch, en godkänd och tre kuggade". I kontexten att det var dagens planering. Redan innan någon kört.

Ha ha ha! Den pajasen! Han heter Tommy ja.

När jag körde upp skulle jag köra i ca 3 km/tim, ungefär som en pensionär med rollator bildligt talat. T o m min trafiklärare ifrågasatte honom men nix, just den dagen skulle det minsann kuggas folk till höger och vänster. Nån som tydligen visste vem han var där sa att vissa dar delar han ut körkort på löpande band, andra dar inga alls, kanske möjligen en i värsta fall.

Nästa dag ringde jag Trafikverket och sa vid bokning av ny tid: ”Vem som helst men inte den där!” och nästa gång fick jag en som jag tror mig minnas hette Schabo eller liknande, ung var han och superbra i alla fall. Efter hela prövningen med Schabo (namn korrekt?) och vi var tillbaka sa han: Ja det var ju skönt med lite flås så här på morgonen. :)

Glömmer aldrig de orden, vilken känsla man hade i just det ögonblicket = lycka. Och fick även köra hem trafikskolans mc, tjejerna bakom disken mumlade ”Men vi brukar väl inte låta folk köra hem hojar utan läraren..?”. Var den enda som fick lov att köra hem hojen ensam. :)

Öva på och kolla om det finns fler tider än för ny uppkörning. Lycka till! :)
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Gällande Tommy H; var inte han polis?

Minns nog fel namn hursom. Var i alla fall en snubbe som kuggade mest folk i Sverige tydligen, för ca 10 år sedan. Vill minnas hela verksamheten där ute blev föremål för kritik från Trafikverket. Han kuggade i alla fall mig 2007 med orden "du körde för långsamt". En kollega till mig på den tiden var tidigt på plats där ute en morgon för uppkörning, och hörde snubben säga till sin kollega "fyra innan lunch, en godkänd och tre kuggade". I kontexten att det var dagens planering. Redan innan någon kört.

Det var han. Så helt OT men lite kul ändå.

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?165757-Best-of-Hamrén

Sätter ju onekligen problematiken med en missad uppkörning i lite perspektiv om inte annat...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
... text ...

Öva på och kolla om det finns fler tider än för ny uppkörning. Lycka till! :)

Tack, men jag tog kortet senare samma sommar, så jag har hunnit köra ca 15 000 mil sen dess nu. Men har iofs fortfarande mycket som behöver övas på :tummenupp

EDIT: Vid nästa uppkörning (som gick bra) sa min körskollärare "ok, då ses vi vid skolan sen", och så försvann han på bakhjulet i typ 190 :)
 
Last edited:

mrmustasch

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2015 suzuki gladius
Tack för alla kommentarer! Känns bättre nu såhär några timmar senare, blir till att kolla efter nya tider nu alternativt tagga inför våren :yoparty
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Hallå hej! Kände för att skriva av mig lite. Misslyckades med uppkörningen för A ute på Gillinge imorse, fick inte ens åka ut i trafik.

Satte ner en fot på lågfarten, rev en kona i högfarten och bromsade heller inte tillräckligt effektivt. Har bara mig själv att skylla på, jävligt surt och depp just nu men får se det som en lärdom försöker jag intala mig, blir till att öva mer och hoppas på att fler tider dyker upp här i oktober.

Fler som kört upp ute på Gillinge i år? Hur gick det för dig isåfall?

Jag var också ute i Gillinge i morse med en som jag handleder, när vi åkte hem hade 6 av 8 kuggat, 4 av 8 (du var en av dem) fick inte åka ut i trafiken.
Det känns som det är ganska svårt att klara kortet. MEN, jag tror inte de kuggar för att vara taskiga, de är snarare ute efter att se till att vi hojåkare överlever.

Du har en bra attityd och det kommer gå bra, bara att göra som du skrev, träna på.
Håller tummarna för att du klarar det nästa gång. Om du har möjlighet att frakta dig lite för att köra upp, kolla, Uppsala, Västerås, Nyköping osv.
Jag vet inte var de har uppkörning för mc men det kan finnas uppkörningar närmare i tid på andra platser.
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Är inte Tommy kvar i Tullinge längre. Har för mig att han kuggade runt 75%...

Någon konstig inspektör är kvar som kuggade min elev förra året. Sa att han släppte gasen på undanmanövern...eleven körde en XT660 och man hör klart och tydligt när gasen släpps på en dessutom så klarade han ändå banan men blev kuggad. Flera som såg detta blev asförbannade. Idiot inspektören :huvet
 

mrmustasch

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2015 suzuki gladius
Jag var också ute i Gillinge i morse med en som jag handleder, när vi åkte hem hade 6 av 8 kuggat, 4 av 8 (du var en av dem) fick inte åka ut i trafiken.
Det känns som det är ganska svårt att klara kortet. MEN, jag tror inte de kuggar för att vara taskiga, de är snarare ute efter att se till att vi hojåkare överlever.

Du har en bra attityd och det kommer gå bra, bara att göra som du skrev, träna på.
Håller tummarna för att du klarar det nästa gång. Om du har möjlighet att frakta dig lite för att köra upp, kolla, Uppsala, Västerås, Nyköping osv.
Jag vet inte var de har uppkörning för mc men det kan finnas uppkörningar närmare i tid på andra platser.

Jasså minsann! Var det du som hade den orangea kawasakin? I så fall snackade vi en del både innan vi började och efter jag blev underkänd. Hur gick det för din elev?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ha ha ha! Den pajasen! Han heter Tommy ja.

När jag körde upp skulle jag köra i ca 3 km/tim, ungefär som en pensionär med rollator bildligt talat. T o m min trafiklärare ifrågasatte honom men nix, just den dagen skulle det minsann kuggas folk till höger och vänster. Nån som tydligen visste vem han var där sa att vissa dar delar han ut körkort på löpande band, andra dar inga alls, kanske möjligen en i värsta fall.

Nästa dag ringde jag Trafikverket och sa vid bokning av ny tid: ”Vem som helst men inte den där!” och nästa gång fick jag en som jag tror mig minnas hette Schabo eller liknande, ung var han och superbra i alla fall. Efter hela prövningen med Schabo (namn korrekt?) och vi var tillbaka sa han: Ja det var ju skönt med lite flås så här på morgonen. :)

Glömmer aldrig de orden, vilken känsla man hade i just det ögonblicket = lycka. Och fick även köra hem trafikskolans mc, tjejerna bakom disken mumlade ”Men vi brukar väl inte låta folk köra hem hojar utan läraren..?”. Var den enda som fick lov att köra hem hojen ensam. :)

Öva på och kolla om det finns fler tider än för ny uppkörning. Lycka till! :)

Sådär gjorde min trafiklärare när jag tog kortet också. Jag var sist av dom som gav sig ut på körningen i trafik och när det var dags för mig så sa han att "Jag åker tillbaka till körskolan med dom andra. När du är klar så kan du väl ta ut och rasta hojen lite. Se bara till att den är tillbaka vid körskolan senast kl 18"

På min fråga om hur det blir om jag kuggar så svarade han bara att "Skulle det bli så så får du väl ringa så kommer jag men det kommer inte att hända"

Sjukt trevlig känsla.

Gällande Gillinge så är det en av inspektörerna där som är ohyggligt hårda på bedömningarna. Jag har ju övningskört en del med grannen och han kuggade där ute trots att jag var helt stensäker på att han skulle klara det efter dom körningar jag gjort med honom. Han hade tydligen kuggat alla i den gruppen på 4 personer den gången. Nu hittade ju grannen en ny körtid i Tullinge bara 3 veckor senare och klarade det men om inte grannen gjorde något väldigt konstigt på uppkörningen i Gillinge så var det en djäkligt hård bedömning. Han bromsade lite för hårt på inbromsningen från 90 så att ABS gick in och då fick han inte göra om den utan det var bara att åka hem.
 

Erajk

Medlem
Gick med
29 Jun 2017
Ort
VARBERG
Hoj
Yamaha MT10 2017
Bommade också min första! Fick inte heller åka ut i trafik. Spöregnade när jag körde upp så jag märkte inte ens att jag låste bakdäcket på bromsdelen. Fick göra om och gjorde samma misstag igen. Upp med hakan och kämpa på. Det är värt det när du har kortet i handen! :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top