Skaffa A2 eller avvakta för att kunna ta A-Körkort direkt?

iflov

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2018
Ort
Göteborg med omnejd
Hoj
2019 - MT-10 Yamaha
Hej,
Ny på forumet och intresset för hoj har alltid funnits sedan man körde en liten Fiddy i skogarna för många år sedan.

Dilemmat nu är att jag är 22 år gammal, bekanta säger nu är det ju lika bra att avvakta 2 år till för att kunna ta tung direkt. Istället för att ta A2 nu.

Är det SÅ står skillnad för nybörjare att ta A2 eller A. Oavsett tänker jag inte köpa den snabbaste MCn i stan.

Är det värt att ta A2, eller avvakta! :)

Tack// Mvh
 

iflov

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2018
Ort
Göteborg med omnejd
Hoj
2019 - MT-10 Yamaha
livet är för kort för att vänta på roliga saker

Helt rätt! Men, det jag tänker på hur är det att ligga på motorväg med en A2. Vad är max-hastighet, "trevlig maxhastighet". Vet ju att A1 inte är det bästa på motorväg. Ursäktar nybörjare frågorna men nu vill ja komma fram till något så vet jag om jag kan åka till körskolan efter jobbet idag och eventuellt skriva in mig :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Motorväg är aldrig roligt med någon mc.
Väntar du med att ha sex tills du gift dig också?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
En A2 hoj på 35kw (47hk) klarar motorväg utan problem, bör gå att brassa en bit över 150 beroende på vad det är för sorts hoj.
Min gamla 25kw ER6 klarade iaf 150 när den var strypt.
Tar du kortet i början av nästa år så behöver du ju bara köra ett år med A2 innan du kan göra ny uppkörning för A.
Ett tips är att köpa en hoj som klarar kraven för uppkörning A så kan du strypa av den sen när du ska göra ny uppkörning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Grejen med hoj är ändå inte att köra fort rakt fram. 47hk är fullt tillräckligt för att köra ihjäl sig på och en A2-hoj gör nog 180+ om den inte är alltför klunsig aerodynamiskt sett.

Att vänta två år med att ta hojkort... varför då liksom? Du får göra en extra uppkörning fast då med två års körvana.

Dessutom ökar chansen att bli en duktig motorcyklist drastiskt i och med att du inte fokuserar på effekt och hastighet istället för teknik och balans. Dvs det som faktiskt avgör både nyttan och nöjet med hojkörning.

Ta A2 och så åker du på SMC-kurser, DET är skoj!


Buy quality, cry once
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tar du A2 först hinner du inte glömma alltför mycket teori innan du tar A. Dessutom hinner du få hyfsad rutin.
Finns gott om A2-hojar som är tillräckligt snabba och roliga. Det du missar är egentligen bara acceleration och en massa kilon att baxa runt på.
Kanske inte 180+ men i alla fall 170
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man behöver inte göra om teorin. Bara en uppkörning.


Buy quality, cry once
 

iflov

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2018
Ort
Göteborg med omnejd
Hoj
2019 - MT-10 Yamaha
Såklart inte Motorväg o rakt fram är det enda. Men de jag ville få fram är att om det är 120 km/h så ska ja kunna ligga med trafiken, utan att "maxa" MCn.

Har försökt räkna på totalkostnaden, är ju väldigt individuellt också. Hur mycket mer körning med MC i övningssyfte behövs det än bil? För 5-8 kör lektioner, Räcker det? Har tyvärr ingen privat som jag kan övningsköra med.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Såklart inte Motorväg o rakt fram är det enda. Men de jag ville få fram är att om det är 120 km/h så ska ja kunna ligga med trafiken, utan att "maxa" MCn.

Har försökt räkna på totalkostnaden, är ju väldigt individuellt också. Hur mycket mer körning med MC i övningssyfte behövs det än bil? För 5-8 kör lektioner, Räcker det? Har tyvärr ingen privat som jag kan övningsköra med.

Inga som helst problem att köra 120 km/h, det är inte 11kW vi pratar om utan 35kW...

Totalkostnaden beror på hur du räknar men räkna med kanske 15.000 kr för körkortet och om du är smart köper du hoj innan och övningskör exempelvis konbana på egen hand utöver körlektioner. En handledare kan du nog få fram exempelvis via sporthoj eller blänkare på facebook på din hemort.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

iflov

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2018
Ort
Göteborg med omnejd
Hoj
2019 - MT-10 Yamaha
Inga som helst problem att köra 120 km/h, det är inte 11kW vi pratar om utan 35kW...

Totalkostnaden beror på hur du räknar men räkna med kanske 15.000 kr för körkortet och om du är smart köper du hoj innan och övningskör exempelvis konbana på egen hand utöver körlektioner. En handledare kan du nog få fram exempelvis via sporthoj eller blänkare på facebook på din hemort.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro


Har tänkt tvärtom att ta kortet innan MCn, Men kanske borde tänka om där då?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag gjorde som du tänker och då får man köra allt på skola. Känner du någon som kan vara handledare kan du ju nöta lågfarten (som jag tyckte var klurigast) själv utan att pröjsa så mycket för skola.

Mycket hänger på om du kan göra av hojen någonstans (kommer vara problem senare också) samt om du har någon som kan vara handledare.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag körde a2 ungefär 1,5 månad innan jag fyllde. Tyckte det var värt då jag redan reggat om hojen i vilket fall. Tog sedan för tung på födelsedagen.

Man kan ju alltid regga a2 och ta bort strypningen vilket många gör och även jag. Då jag hade min hoj på 35kw upplevde jag den som tillräckligt pigg tills dess man skulle över 100km/h.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har tänkt tvärtom att ta kortet innan MCn, Men kanske borde tänka om där då?

Det finns ju för och nackdelar med båda sätten, men betydligt fler fördelar med det ena.

Om du väntar med att köpa hojen tills du har kortet så kan du ju provköra lite olika modeller och hitta en som känns rätt.
Där tar fördelarna med det slut.

Om du köper hojen först så kan du spara lagom eller jäkla massa pengar på körkortet genom att träna själv.
Du kan köra upp med din egen hoj som du känner grymt bra för att du, enligt ovanstående, lagt massor med tid på att öva öva öva.
Det är SVINDYRT att köra upp via en körskola.
Du kommer bli phEtt mer motiverad att ta kortet så fort som möjligt varje gång du går ut i garaget (eller var du nu har hojen) och ser hojen stå där och vänta på dig.
Enda nackdelen här är väl att du bör bekosta eventuell fika när ni övningskör och något flak bärs eller en flaska sprit som tack till handledaren som du säkert kommer kunna få tag i här på forumet eller via facebook som nämndes innan (handledaren då, spriten eller ölen bör du inte införskaffa här). :tummenupp

Valet av hoj kan göra enormt mycket för hur enkla manöverproven på uppkörningen blir också, jag skulle inte vilja köra upp på en glidare eller ett touring-lok på 280kg men en motard eller något mer åt streethållet är busenkelt i jämförelse. :banana
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den som spar han har det roliga kvar :huvet
Klart du ska ta A2 - kort. :tummenupp :)

En A2 hoj får ha max 35kW eller ca 46hk.
Min 1 a hoj en BMW R60 med bara 30hk (köpt 1966) gjorde med eftermonterad kåpa 160km/h uppmätt (mätt, ej hastighetsmätaren) på Revingerakan öster om Lund. En söndagsmorgon.
Revingerakan där Joakim Bonnier satte svenska hastighets rekord med bil.
På den tiden var det i Sverige fram till sommaren 1967 fri fart enligt eget omdöme utanför tättbebyggt område........

Dvs en A2 hoj har inga som helst problem hänga med i laglig motorvägshastighet i Sverige idag, högst 120km/h.
En annan sak är att köra motorväg med MC är inte så kul,
jag föredrar småvägar med många kurvor.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ta A2 först för tjyvingen, inget att vänta på!
Jag hade ägt 3 hojar innan jag tog kortet, bra motivation att få tummen ur och skaffa kortet. Övningskörde nog privat typ 3 gånger kanske så för den sakens skull hade jag inte behövt nån men jag kunde vara på jobbet 1 km hemifrån och snurra runt på lågfartsbanan hur mycket som helst på kvällar och helger, det sparade rätt mycket körskoletid.

Tog kanske 5 lösa lektioner och i slutändan gjorde jag en intensivkurs på kanske 8 timmar(?) och satte provet på första försöket.

Lägg typ 15 kkr på hoj, 20 kkr på kortet och 10 kkr på skyddsutrustning så har du en lite högre budget än det absolut minsta men en desto mer realistisk sådan.

Det var nån här som skrev att för 10 kkr får man 50 % motorcykel och 50 % någon annans problem och det stämmer nog rätt bra. Fråga mig hur jag vet... :gnissla
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
En frisk A2-hoj gör 200+/-20 km/h.
Vilken A2 hoj gör det?
Min Z650 har 68 hästar och jag har som mest sett 198 på mätaren, ja jag har pressat den och möjligt att jag kan få upp den strax över 200 men sen är det stopp.
Säger inte att du har fel, jag är mest nyfiken på om jag kan köpa en rolig tredje hoj som ser klen ut på pappret så den blir billig att försäkra :tummenupp

En polare med A2 kort kör Honda CB500X med 47hk och den gör runt 150, 160 om man har medvind och är kissnödig.


Det var nån här som skrev att för 10 kkr får man 50 % motorcykel och 50 % någon annans problem och det stämmer nog rätt bra. Fråga mig hur jag vet... :gnissla

Köpte relativt nyligen en sliten gammal tvåtakt 125a från -99 för '11 och det citatet stämmer in löjligt bra, jag hatar fanskapet redan och då har jag inte ens fått igång den.
Runt 20' kan man få väldigt mycket hoj för pengarna om man har lite tur och siktar in sig på rätt modell dock.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vilken A2 hoj gör det?
Min Z650 har 68 hästar och jag har som mest sett 198 på mätaren, ja jag har pressat den och möjligt att jag kan få upp den strax över 200 men sen är det stopp.
Säger inte att du har fel, jag är mest nyfiken på om jag kan köpa en rolig tredje hoj som ser klen ut på pappret så den blir billig att försäkra :tummenupp

En polare med A2 kort kör Honda CB500X med 47hk och den gör runt 150, 160 om man har medvind och är kissnödig.

En A2 nakenhoj med hundrakilossnubbe på som har huvtröja = lagårdsvägg. Hjälper inte ett skit med miniblinkers från Biltema, svart visir och olaglig regskylt.

En vanlig A2-hoj med åtminstone toppkåpa, förare med normalt BMI och skinnställ = lätt 180.


125-or med 25 hk gjorde 160 redan 1986.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top