Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Göteborg med omnejd
    Hoj
    4hjul en ratt
    Inlägg
    13

    Skaffa A2 eller avvakta för att kunna ta A-Körkort direkt?

    Hej,
    Ny på forumet och intresset för hoj har alltid funnits sedan man körde en liten Fiddy i skogarna för många år sedan.

    Dilemmat nu är att jag är 22 år gammal, bekanta säger nu är det ju lika bra att avvakta 2 år till för att kunna ta tung direkt. Istället för att ta A2 nu.

    Är det SÅ står skillnad för nybörjare att ta A2 eller A. Oavsett tänker jag inte köpa den snabbaste MCn i stan.

    Är det värt att ta A2, eller avvakta!

    Tack// Mvh

  2. #2
    Medlem Kramers avatar
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    998 cc
    Inlägg
    459
    livet är för kort för att vänta på roliga saker
    "Jag är väl som folk mest.
    Död på insidan, tom i blicken
    och sitter helst ensam på bussen.
    Närapå radikalt alldaglig."

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Göteborg med omnejd
    Hoj
    4hjul en ratt
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Kramer Visa inlägg
    livet är för kort för att vänta på roliga saker
    Helt rätt! Men, det jag tänker på hur är det att ligga på motorväg med en A2. Vad är max-hastighet, "trevlig maxhastighet". Vet ju att A1 inte är det bästa på motorväg. Ursäktar nybörjare frågorna men nu vill ja komma fram till något så vet jag om jag kan åka till körskolan efter jobbet idag och eventuellt skriva in mig

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Triumph Street Triple R -11
    Inlägg
    518
    Motorväg är aldrig roligt med någon mc.
    Väntar du med att ha sex tills du gift dig också?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Göteborg med omnejd
    Hoj
    4hjul en ratt
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Motorväg är aldrig roligt med någon mc.
    Väntar du med att ha sex tills du gift dig också?
    Helt sant. Blir körskolan idag för och se om de ens har utbildningar för MC nu vid mörkare tider.

  6. #6
    Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Ängelholm
    Hoj
    Kawa Z650 -17, Cagiva Mito -99
    Inlägg
    2 225
    En A2 hoj på 35kw (47hk) klarar motorväg utan problem, bör gå att brassa en bit över 150 beroende på vad det är för sorts hoj.
    Min gamla 25kw ER6 klarade iaf 150 när den var strypt.
    Tar du kortet i början av nästa år så behöver du ju bara köra ett år med A2 innan du kan göra ny uppkörning för A.
    Ett tips är att köpa en hoj som klarar kraven för uppkörning A så kan du strypa av den sen när du ska göra ny uppkörning.

  7. #7
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 185
    Grejen med hoj är ändå inte att köra fort rakt fram. 47hk är fullt tillräckligt för att köra ihjäl sig på och en A2-hoj gör nog 180+ om den inte är alltför klunsig aerodynamiskt sett.

    Att vänta två år med att ta hojkort... varför då liksom? Du får göra en extra uppkörning fast då med två års körvana.

    Dessutom ökar chansen att bli en duktig motorcyklist drastiskt i och med att du inte fokuserar på effekt och hastighet istället för teknik och balans. Dvs det som faktiskt avgör både nyttan och nöjet med hojkörning.

    Ta A2 och så åker du på SMC-kurser, DET är skoj!


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  8. #8
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 4 par -44 till -12
    Inlägg
    548
    Tar du A2 först hinner du inte glömma alltför mycket teori innan du tar A. Dessutom hinner du få hyfsad rutin.
    Finns gott om A2-hojar som är tillräckligt snabba och roliga. Det du missar är egentligen bara acceleration och en massa kilon att baxa runt på.
    Kanske inte 180+ men i alla fall 170
    Racing is the process of turning money into noise.

  9. #9
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 185
    Man behöver inte göra om teorin. Bara en uppkörning.


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Göteborg med omnejd
    Hoj
    4hjul en ratt
    Inlägg
    13
    Såklart inte Motorväg o rakt fram är det enda. Men de jag ville få fram är att om det är 120 km/h så ska ja kunna ligga med trafiken, utan att "maxa" MCn.

    Har försökt räkna på totalkostnaden, är ju väldigt individuellt också. Hur mycket mer körning med MC i övningssyfte behövs det än bil? För 5-8 kör lektioner, Räcker det? Har tyvärr ingen privat som jag kan övningsköra med.

  11. #11
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 185
    Citat Ursprungligen postat av iflov Visa inlägg
    Såklart inte Motorväg o rakt fram är det enda. Men de jag ville få fram är att om det är 120 km/h så ska ja kunna ligga med trafiken, utan att "maxa" MCn.

    Har försökt räkna på totalkostnaden, är ju väldigt individuellt också. Hur mycket mer körning med MC i övningssyfte behövs det än bil? För 5-8 kör lektioner, Räcker det? Har tyvärr ingen privat som jag kan övningsköra med.
    Inga som helst problem att köra 120 km/h, det är inte 11kW vi pratar om utan 35kW...

    Totalkostnaden beror på hur du räknar men räkna med kanske 15.000 kr för körkortet och om du är smart köper du hoj innan och övningskör exempelvis konbana på egen hand utöver körlektioner. En handledare kan du nog få fram exempelvis via sporthoj eller blänkare på facebook på din hemort.


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
    Buy quality, cry once.

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Göteborg med omnejd
    Hoj
    4hjul en ratt
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Inga som helst problem att köra 120 km/h, det är inte 11kW vi pratar om utan 35kW...

    Totalkostnaden beror på hur du räknar men räkna med kanske 15.000 kr för körkortet och om du är smart köper du hoj innan och övningskör exempelvis konbana på egen hand utöver körlektioner. En handledare kan du nog få fram exempelvis via sporthoj eller blänkare på facebook på din hemort.


    Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

    Har tänkt tvärtom att ta kortet innan MCn, Men kanske borde tänka om där då?

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    262
    Jag gjorde som du tänker och då får man köra allt på skola. Känner du någon som kan vara handledare kan du ju nöta lågfarten (som jag tyckte var klurigast) själv utan att pröjsa så mycket för skola.

    Mycket hänger på om du kan göra av hojen någonstans (kommer vara problem senare också) samt om du har någon som kan vara handledare.

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    kalmar
    Hoj
    utan
    Inlägg
    76
    Jag körde a2 ungefär 1,5 månad innan jag fyllde. Tyckte det var värt då jag redan reggat om hojen i vilket fall. Tog sedan för tung på födelsedagen.

    Man kan ju alltid regga a2 och ta bort strypningen vilket många gör och även jag. Då jag hade min hoj på 35kw upplevde jag den som tillräckligt pigg tills dess man skulle över 100km/h.

  15. #15
    Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Ängelholm
    Hoj
    Kawa Z650 -17, Cagiva Mito -99
    Inlägg
    2 225
    Citat Ursprungligen postat av iflov Visa inlägg
    Har tänkt tvärtom att ta kortet innan MCn, Men kanske borde tänka om där då?
    Det finns ju för och nackdelar med båda sätten, men betydligt fler fördelar med det ena.

    Om du väntar med att köpa hojen tills du har kortet så kan du ju provköra lite olika modeller och hitta en som känns rätt.
    Där tar fördelarna med det slut.

    Om du köper hojen först så kan du spara lagom eller jäkla massa pengar på körkortet genom att träna själv.
    Du kan köra upp med din egen hoj som du känner grymt bra för att du, enligt ovanstående, lagt massor med tid på att öva öva öva.
    Det är SVINDYRT att köra upp via en körskola.
    Du kommer bli phEtt mer motiverad att ta kortet så fort som möjligt varje gång du går ut i garaget (eller var du nu har hojen) och ser hojen stå där och vänta på dig.
    Enda nackdelen här är väl att du bör bekosta eventuell fika när ni övningskör och något flak bärs eller en flaska sprit som tack till handledaren som du säkert kommer kunna få tag i här på forumet eller via facebook som nämndes innan (handledaren då, spriten eller ölen bör du inte införskaffa här).

    Valet av hoj kan göra enormt mycket för hur enkla manöverproven på uppkörningen blir också, jag skulle inte vilja köra upp på en glidare eller ett touring-lok på 280kg men en motard eller något mer åt streethållet är busenkelt i jämförelse.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 494
    Den som spar han har det roliga kvar
    Klart du ska ta A2 - kort.

    En A2 hoj får ha max 35kW eller ca 46hk.
    Min 1 a hoj en BMW R60 med bara 30hk (köpt 1966) gjorde med eftermonterad kåpa 160km/h uppmätt (mätt, ej hastighetsmätaren) på Revingerakan öster om Lund. En söndagsmorgon.
    Revingerakan där Joakim Bonnier satte svenska hastighets rekord med bil.
    På den tiden var det i Sverige fram till sommaren 1967 fri fart enligt eget omdöme utanför tättbebyggt område........

    Dvs en A2 hoj har inga som helst problem hänga med i laglig motorvägshastighet i Sverige idag, högst 120km/h.
    En annan sak är att köra motorväg med MC är inte så kul,
    jag föredrar småvägar med många kurvor.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-09-26 klockan 16:41.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    953
    Citat Ursprungligen postat av iflov Visa inlägg
    ...hur är det att ligga på motorväg med en A2. Vad är max-hastighet...
    En frisk A2-hoj gör 200+/-20 km/h.
    Senast redigerat av iceice den 2018-09-26 klockan 16:38.

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    953
    Lite inspiration inför valet av motorcykel: http://a2bikes.co.uk

    OBS: DET FINNS A2-HOJAR SOM INTE GÅR ATT ANVÄNDA VID UPPKÖRNING: https://www.trafikverket.se/korkort/...behorighet-a2/

  19. #19
    pousseur kjellpers avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Triumph Street Triple Rx -15
    Inlägg
    1 218
    Ta A2 först för tjyvingen, inget att vänta på!
    Jag hade ägt 3 hojar innan jag tog kortet, bra motivation att få tummen ur och skaffa kortet. Övningskörde nog privat typ 3 gånger kanske så för den sakens skull hade jag inte behövt nån men jag kunde vara på jobbet 1 km hemifrån och snurra runt på lågfartsbanan hur mycket som helst på kvällar och helger, det sparade rätt mycket körskoletid.

    Tog kanske 5 lösa lektioner och i slutändan gjorde jag en intensivkurs på kanske 8 timmar(?) och satte provet på första försöket.

    Lägg typ 15 kkr på hoj, 20 kkr på kortet och 10 kkr på skyddsutrustning så har du en lite högre budget än det absolut minsta men en desto mer realistisk sådan.

    Det var nån här som skrev att för 10 kkr får man 50 % motorcykel och 50 % någon annans problem och det stämmer nog rätt bra. Fråga mig hur jag vet...

  20. 2018-09-26, 19:02

  21. #20
    Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Ängelholm
    Hoj
    Kawa Z650 -17, Cagiva Mito -99
    Inlägg
    2 225
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    En frisk A2-hoj gör 200+/-20 km/h.
    Vilken A2 hoj gör det?
    Min Z650 har 68 hästar och jag har som mest sett 198 på mätaren, ja jag har pressat den och möjligt att jag kan få upp den strax över 200 men sen är det stopp.
    Säger inte att du har fel, jag är mest nyfiken på om jag kan köpa en rolig tredje hoj som ser klen ut på pappret så den blir billig att försäkra

    En polare med A2 kort kör Honda CB500X med 47hk och den gör runt 150, 160 om man har medvind och är kissnödig.


    Citat Ursprungligen postat av kjellper Visa inlägg
    Det var nån här som skrev att för 10 kkr får man 50 % motorcykel och 50 % någon annans problem och det stämmer nog rätt bra. Fråga mig hur jag vet...
    Köpte relativt nyligen en sliten gammal tvåtakt 125a från -99 för '11 och det citatet stämmer in löjligt bra, jag hatar fanskapet redan och då har jag inte ens fått igång den.
    Runt 20' kan man få väldigt mycket hoj för pengarna om man har lite tur och siktar in sig på rätt modell dock.
    Senast redigerat av Knoddas den 2018-09-26 klockan 19:50.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

MM93, för mig, är svårsmält. Jag "gillar" helt enkelt inte Marc - dock - med det sagt, alldeles exceptionellt speciell, det är han. I mitt tycke (svårt att medge [...]

Apis
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här