Kompressormatning.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ohh, en slutkörd kamkedja som man töjer ut lite extra låter som ett bra recept på ventilsallad, speciellt med det extra tillägget "kan ev klara det" :tummenupp :hihi

Den får såklart inte spännas mer än utan spacer de sköter kamkedjespännaren. En något sliten kedja 3000 mil + är flera mm längre än en ny så då brukar de gå bra att spacra upp cylindrarna flera mm.
 

Peopirat

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2018
Ort
Borlänge
Hoj
-85 kawasaki gpz900
Ja, precis, det är ett rejält slack på kamkedjan, så det är nog inget problem. Fins det någon formel att räkna ut höjningen i mm. för att på en 900cc motor med 11:1 få ner kompet till 7:1?
Jag turbokonverterade en Z1r för många år sedan, då fanns det Vance & Hines smidda 6,5:1 kolvar att köpa.
Jag ämnar löpa linan ut, och göra vad som krävs för att få detta att fungera, med kamtider och förgasarmod, Att trycka genom originalförgasarna och behålla intercoolern. Frågan är om man kan flytta den för att få genomloppskylning av fartvinden, eller om längden på installationsrören blir att fördröja respons och ge krav på ökat kompressorvarvtal. Det finns förty ett Max.varvtal på kompressorn, har för mig det ligger runt 12500 rpm.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
7:1 är onödigt lågt "statiskt" kompförhållande de gör bara motorn svag innan ladd. De jag rek 8:1 till 8,5: 1 är statiskt kompförhållande som de flesta kör med. Jag tror du far efter Dynamiskt kompförhållande räknar man ut genom hur länge ventiler är öppen och de statiska kompförhållandet tillsammans. Vance & Hines kolvarna va garanterat uträknat på dynamiskt komp 6,5.
De statiska kf är lätt att räkna ut de är bara räkna med pi formel hur mycket 2mm höjning ger i volym och sedan plussa på det befintliga volymen i förbränningsrummet.
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Om originalkompet var 11,1 så får du 8,4 i statiskt komp med en 2 mm distans. Jag tycker inte du ska gå lägre än 8,4 i komp.
Förutsatt att borr och slag stämmer nedan:
GPZ900
Borr 72,5 mm
Stroke 55,0 mm
Slagvolym 227,1 cm3
Orig Kompförh. 11,1
toppvolym 22,5 cm3

Om du ersätter en original cylinderfotpackning på 0,2 mm med en 2 mm packning så blir distansen 1,8 mm. Då hamnar kompet på 8,6 istället.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Jag får det till: d=s/(k2-1)-s/(k1-1)

d=distanstjocklek (mm)
s=slaglängd (mm)
k1=originalkomp ()
k2=önskat komp ()
 

Peopirat

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2018
Ort
Borlänge
Hoj
-85 kawasaki gpz900
Jag funderar över en till sak, jag skaffade en bypassventil som leder förbi kompressorn vid motorbroms, detta kommer att fungera likadant vid både tryck och sugmatning?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag funderar över en till sak, jag skaffade en bypassventil som leder förbi kompressorn vid motorbroms, detta kommer att fungera likadant vid både tryck och sugmatning?

Det behövs väl ingen bypass om man kör med sugkompressor eller har jag fatta det hela fel? Är inte den till för att inte blåsa gasspjäll och trottlar om man kör med tryck? Om man kör med sug så är gasspjäll och trottel på sugsidan och då kan dom ju inte utsatta för tryck, mojlitvis vakuum om jag inte fattat det hela galet?

En stor säkerthetsventil eller sprängbleck på insuget mellan kompressor och motorn för att rädda kompressorn vid baktänding är väl minst sagt bra att ha om man kör med sugkompressor.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top