Kompressormatning.

Peopirat

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2018
Ort
Borlänge
Hoj
-85 kawasaki gpz900
Jag håller på med ett projekt och vill lära mig mer om kompressormatning.
Det är en Kawasaki GPZ 900 motor och en aisin 500 kompressor. Kommer detta att fungera, att sugmata motorn via en Stromberg Vacuumförgasare och trycka genom en laddluftkylare som på bilderna? Vad finns det annars för alternativ för att få detta att fungera?
 

Bifogat

  • IMG_0318.jpg
    IMG_0318.jpg
    1.2 MB · Visningar: 161
  • IMG_0258.jpg
    IMG_0258.jpg
    1.1 MB · Visningar: 148
  • IMG_0306.jpg
    IMG_0306.jpg
    1.9 MB · Visningar: 173
  • IMG_0277.jpg
    IMG_0277.jpg
    1.4 MB · Visningar: 157

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är ju novis på kompressorer men äör ju på gång med ett kompressorbygge. Läs igen min tråd om kompressor matningen av min CB250, tror inte att det där kommer att funka enligt vad som skrivits i den tråden då bränsleluftblandning kommer att kondensera i intercoolern. Ska man ha intercooler ska den sitta före förgasaren så den matas av kyld luft och man får köra med trycksatt förgasare.

Hur tänker du driva kompressorn, är som nyfiken då jag funderar att ta min drivning från svänghjulet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror inte detta kommer funka alls för de blir för lång väg för bränsledimman från förgasaren genom långa rör och intercoolern. De kommer bli för mycket utfällning av bränslet i interccolern samt rörväggar. Gasresponsen lär bli flera sekunder försenad dessutom = enormt lagg. Kör utan ic istället och så kort väg som möjligt mellan förgasare och plenum om du ska köra sugkompressor.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dina kylarpaket är väl dessutom vinklade 90 grader fel? Som det ser ut på bilderna måste du köra på bredsladd för att det ska blåsa någon luft genom dom. Venturieffekt har aldrig slagit på kylare, i synnerhet inte när det blåser från båda håll ;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dina kylarpaket är väl dessutom vinklade 90 grader fel? Som det ser ut på bilderna måste du köra på bredsladd för att det ska blåsa någon luft genom dom. Venturieffekt har aldrig slagit på kylare, i synnerhet inte när det blåser från båda håll ;)

Det kan man ju lösa med fläkt, kåpor och/eller luftkanaler.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan man ju lösa med fläkt, kåpor och/eller luftkanaler.
Jojo, tex VTR har ju kylarna på tvären, men dels ser ju inte TS bygge ut som en hoj som byggs för en marschhastighet på 200+, jag anar hillclimb, så vinddraget blir kanske sådär och fläktar både bygger på och drar strömming, som man sällan har överskott av på en hoj.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag röstar på 4 st trycksatta original vakuumförgasare istället för sugförgasare.
Sen tror jag upplägget funkar fint.:tummenupp
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
håller med zx9xpress och boost3 som bättre alternativ men min idé om du ska köra sugförgasare är en veber 40-45 dcoe förgasare istället för strombergaren. men annars så är en idé med överladdning alltid en god idé :tummenupp
 

Peopirat

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2018
Ort
Borlänge
Hoj
-85 kawasaki gpz900
Ja, det var mina farhågor, att just det skulle hända, och jag provkörde kompressorn med en borrmaskin, och bensinen samlades i intercoolern. Men som jag förstår blir ju luften varm när den komprimeras, så kylen bör sitta efter kompressorn, tänker jag. Jag tar drivningen från en axel som fyller 2 funktioner, den driver generatorn och startmotorn driver samma axel genom en frikopplingsfunktion.IMG_0180.jpgIMG_0343 2.jpg Jag fick förlänga den del som driver generatorn, göra splines på den, fixa en remskiva och gjorde en extra lagring. sedan flyttade jag generatorn.
 

Peopirat

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2018
Ort
Borlänge
Hoj
-85 kawasaki gpz900
Ja, det verkar vettigt! Dock undrar jag om de vacuumoriginalförgasarna pallar övertryck, och att de inte får spel, just för att det inte blir något vacuum. Det skulle varit perfekt om det gick, då kunde jag använda det insugsrör jag gjort. Bara flyttat det bakom förgasarna.
 

Peopirat

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2018
Ort
Borlänge
Hoj
-85 kawasaki gpz900
IMG_0358.jpg remskivan till drivningen.IMG_0334.jpg Den förlängda och splinsade axeln. Den drivs via en duplexkedja från vevaxeln och roterar 1,2:1. Fungerar även som drivaxel till startmotorn.IMG_0327.jpgSå ser drivningen till generatorn ut original.IMG_0324.jpgIMG_0345.jpg Om inte generatorn går för tungt bör den åtminstonne ladda tillräckligt till tändningens strömförbrukning tänker jag. Fästena till generatorn och kompressorn löper så det går att spänna upp remmen.
 

Peopirat

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2018
Ort
Borlänge
Hoj
-85 kawasaki gpz900
Efter att ha läst tråden om CB250 så förstår jag att jag inte riktigt förstår hur jag skall modda originalförgasarna, här behöver jag lära mig mer, absolut.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Överst i Turbo Dragracing finns en klistrad tråd om hur man gör med förgasare och allt annat som är bra att veta.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Trycksätt flottörhusventilationen med slang från pitotrör.
Sätt ett pitotrör i tryckröret, med ett 4 mm hål riktat mot flödesriktningen. Gör gärna pitotröret justerbart i sidled för att kunna justera bränsleblandningen.
Trycksätt bränsletryckregulatorn från plenumkammaren.

Ja, det verkar vettigt! Dock undrar jag om de vacuumoriginalförgasarna pallar övertryck, och att de inte får spel, just för att det inte blir något vacuum. Det skulle varit perfekt om det gick, då kunde jag använda det insugsrör jag gjort. Bara flyttat det bakom förgasarna.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du bygger om till trycksatta org förgasare så får du ut mer effekt och den blir rappare och du kan du ha kvar intercoolern.
De är många saker du måste läsa på om för att de ska funka. Läs nybörjarguiden här på Turboforumet hur man bygger en turbomotor de är samma princip som men trycksatt laddning med kompressor. Där står allt från hur du trycksätter förgasarna och hur du sänker kompförhållandet.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?176421-Turbokonverteringsguide-Nybörjare!

När jag ser kolvarna så ser de ut som smidda högkompskolvar? Om så är fallet måste du sänka kompförhållandet markant. Även med org kolvar blir kompförhållandet för högt om du vill ladda över 0,5 bar! Jag gissar att du vill komma över 1 bar åtminstone och då måste kompförhållandet ner till 9;1 eller ännu lägre neråt 8;1 då kan du ladda mer än 1 bar utan spikning på 95/98 okt. Om de är smidda kolvar måste du mäta upp nuvarande kompförhållande och räkna ut hur mycket du måste höja cylindrarna alt svarva av kolvarna ev måste du både svarva av kolvarna och spacra upp cylinderbanken för att nå ner till 8:1. Jag skulle siktat på 8:1 eller max 8,5:1 då har du ett bra skydd mot spikning och kan köra 95 okt.

Jag tror även generatorn kommer slira på remmen för den har för liten remyta att drivas från. Du måste tokspänna remmen så hårt för att den inte ska slira i detta utförande så axlar och rem kommer ta skada (gå av) En generator går svintung när den laddar de är flera hästkrafter den drar då vilket kräver mer anliggning mot rem, kolla hur mycket anliggning en bil har de är nästan runt hela remhjulet! Varför kan du inte köra med org laddning från motorn den drar mindre effekt och den räcker till bränslepump. Ang bränslepump så måste de vara en högtryckspump som klarar minst 2 bar. Bilpumpar typ volvo 940 eller likn klarar 8 bar så de är overkill och de drar onödigt mycket ström men de är billiga och funkar. Om du är rik så köp en pump som ger bara 2-4 bar för de drar mindre ström. Annars har jag en volvo pump som jag körde min turbohoj med,, bara pma om du inte köper en dyrare pump.
 
Last edited:

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
som boost och zx9 skrev är dom bästa alternativet:yoparty men ska du köra sugförgasare så istället för intercoler så går det köra vatten/metanol insprutning kanske kan vara ett alternativ. vad det gäller förgasare så säljer kl-racing kina kopior på veberförgasare som heter fais som faktiskt är riktigt bra grejer
 
Last edited:

Peopirat

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2018
Ort
Borlänge
Hoj
-85 kawasaki gpz900
Tack för en hel del nyttig info! Det är originalkolvarna. 11:1, så kompet måste ner en hel del, ja. Jag är medveten om den lilla remskiveanliggningen på generatorn, den är mer som en remspännare. Tanken är inte att den skall köras dagligen, så ett batteri kan räcka till att ge energi till pump ochtändningen. Det är originalgeneratorn, jag tog drivningen till kompressorn där den satt, så därför funkar inte den att ha som original. Det var just denna drivning av generatorn, med denna axel som går genom motorn och drivs direkt med kedja från vevaxeln som gav mig tanken att relativt enkelt ta ut drivning till en kompressor, samt att jag fick en Aisin 500 av en god vänIMG_0347.jpg Här syns den axeln.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Försök höja cylindrarna med 2mm spacer kamkedjan kan ev klara det speciellt om den är lite slut. Kamaxlarna kommer flytta sig några grader när man spacrar upp cylindrarna så de måste om.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Försök höja cylindrarna med 2mm spacer kamkedjan kan ev klara det speciellt om den är lite slut. Kamaxlarna kommer flytta sig några grader när man spacrar upp cylindrarna så de måste om.
Ohh, en slutkörd kamkedja som man töjer ut lite extra låter som ett bra recept på ventilsallad, speciellt med det extra tillägget "kan ev klara det" :tummenupp :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top