Glid-ljud när framhjulet rullar

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Hej,
på framhjulet låter det som att bromsarna ligger emot ständigt. Det ser likadant ut som på bak, där det inte låter, men något skapar oljudet.
Jag har nyligen fått bromsvätska bytt, och nyss hade jag hela oket nedmonterat och tvättade det väl, det såg redan ganska bra ut.
Vad är kvar förutom att kolla på skevhet och byta bromsbeläggen?
Var köper man bromsbelägg enklast?
MVH
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
P.s. "kan man" och är det en bra idé att tvätta bromsbeläggen med brake cleaner?
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Prova att öppna locket på bromsvätskebehållaren så det inte byggts upp ett tryck där som får klossarna att inte gå tillbaka riktigt om du inte testat det.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Prova att öppna locket på bromsvätskebehållaren så det inte byggts upp ett tryck där som får klossarna att inte gå tillbaka riktigt om du inte testat det.

Fast jag hade ju pistongerna långt isär förut, när jag återplacerade beläggen?
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Fast jag hade ju pistongerna långt isär förut, när jag återplacerade beläggen?

Eftersom frågan var vad som fanns att kolla så är det en sån sak som man kan kolla och så det inte är för mycket bromsvätska. Men eftersom du har haft kolvarna i helt isär så borde det inte orsaka något sådant men är en väldigt lätt sak att kolla/göra.

Eftermarknadsgrepp kan ibland skapa problem när de inte släpper tillbaka trycket upp i behållaren så att beläggen ligger an
.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Bromsklossarna skall ligga an skivan ständigt i utgångsläget och det kan ge ett visst ljud.
Hissa upp framhjulet och rotera hjulet och kolla så det inte går trögt. Gör det inte det så är allt ok.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Som sagt ovan, frambromsen ligger ofta på lite grand efter det att man bromsat. Så länge skivorna inte blir heta så är det i mitt tycke inget problem. Kör en liten bit och bromsa bara med bakbromsen. Är skivorna inte heta så är det ok. My 5 cents.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Ska kolla om detta ger nåt nämnvärt rullmotstånd! Men jag tror inte det, rullar ändå nerför en liten backe var morgon med motor av för att bespara grannarna på oljud.

Nu när jag tänker efter glömde jag skivbromslåset i en gång fram, och körde iväg och trillade nästan. Kom ju inte mer än en halvmeter, men kanske fick hela oket sig en smäll och blev skevt av detta, ska kolla!
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Bromsklossarna skall ligga an skivan ständigt i utgångsläget och det kan ge ett visst ljud.
Hissa upp framhjulet och rotera hjulet och kolla så det inte går trögt. Gör det inte det så är allt ok.

Praktiskt funkar det ju, men jag tror ljudet ökar rätt bra med hastigheten, och alla vill ju ha ett så rent ljud som möjligt, särskilt när bakbromsarna inte låter..
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Vad jag kan minnas har alla mina hojars klossar legat emot så Att det ger ifrån sig ett lätt metalliskt vinande.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ska kolla om detta ger nåt nämnvärt rullmotstånd! Men jag tror inte det, rullar ändå nerför en liten backe var morgon med motor av för att bespara grannarna på oljud.

Nu när jag tänker efter glömde jag skivbromslåset i en gång fram, och körde iväg och trillade nästan. Kom ju inte mer än en halvmeter, men kanske fick hela oket sig en smäll och blev skevt av detta, ska kolla!

Hur känns det när du bromsar? Blir det jämn och fin bromsverkan och utan känningar i bromshandtaget?
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Hur känns det när du bromsar? Blir det jämn och fin bromsverkan och utan känningar i bromshandtaget?

Kan inte klaga på inbromsningen. Möjligen lite lite gnissel vid mildare inbromsning i lägre hastighet, men det är allt jag kan klaga på..

Men fråga, vad är det som får pistongerna att släppa igen efter man bromsat? Ingenting?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kan inte klaga på inbromsningen. Möjligen lite lite gnissel vid mildare inbromsning i lägre hastighet, men det är allt jag kan klaga på..

Men fråga, vad är det som får pistongerna att släppa igen efter man bromsat? Ingenting?

Nej. När du släpper bromsen slutar beläggen pressas mot skivan. Däremot kommer dom hela tiden att ligga och släpa mot skivan men utan något tryck. Det ger upphov till ett visst ljud eftersom det oftast är hålborrade eller spårfrästa skivor på hojar. Men det ska inte vara så att det gör att hjulet rullar tungt. Då är det i så fall ett tecken på att oken kärvar och behöver underhåll.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Nej. När du släpper bromsen slutar beläggen pressas mot skivan. Däremot kommer dom hela tiden att ligga och släpa mot skivan men utan något tryck. Det ger upphov till ett visst ljud eftersom det oftast är hålborrade eller spårfrästa skivor på hojar. Men det ska inte vara så att det gör att hjulet rullar tungt. Då är det i så fall ett tecken på att oken kärvar och behöver underhåll.

Är fortfarande väldigt konfunderad att min bakbroms är så tyst och fin, men fram görs det glidljud. Måste vara att den är mer sliten om det inte var för att jag råka rulla iväg med skivbromslåset kvar på plats en gång..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är fortfarande väldigt konfunderad att min bakbroms är så tyst och fin, men fram görs det glidljud. Måste vara att den är mer sliten om det inte var för att jag råka rulla iväg med skivbromslåset kvar på plats en gång..

Det är inget att fundera över. Jag har ljud från frambromsarna när jag rullar både på min nuvarande hoj och från min förra. Ingen av dom hade något märkbart ljud från bakbromsen. Dels är det bara en skiva bak, dels är den betydligt mindre än den fram och bakbromsarna är långt ifrån alltid hålborrade eller slitsade eftersom det inte behövs då bakbromsen får så lite belastning. Det är just hålen eller slitsarna som ger upphov till ljudet enligt min erfarenhet.

Så länge som inte framhjulet rullar väldigt trögt och bromsen tar som den ska så har du inget att oroa dig för. Det kommer ljud ifrån bromsar och i viss mån lager när man rullar även om allt är helt i sin ordning.

Har du lyckats ställa till med skeva skivor genom att rulla iväg med skivbromslåset i så kommer det ju att visa sig genom att bromsen dels tar väldigt långt in. Ibland måste man pumpa två gånger för att den ska ta ordentligt och dels så får du rätt kraftigt pulserande broms. Har du inte sådana problem så kan du lugnt bortse ifrån att din fadäs med skivbromslåset ska ha ställt till med något. Skivan blir skev långt innan du kröker fästena till bromsoken.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Det är inget att fundera över. Jag har ljud från frambromsarna när jag rullar både på min nuvarande hoj och från min förra. Ingen av dom hade något märkbart ljud från bakbromsen. Dels är det bara en skiva bak, dels är den betydligt mindre än den fram och bakbromsarna är långt ifrån alltid hålborrade eller slitsade eftersom det inte behövs då bakbromsen får så lite belastning. Det är just hålen eller slitsarna som ger upphov till ljudet enligt min erfarenhet.

Så länge som inte framhjulet rullar väldigt trögt och bromsen tar som den ska så har du inget att oroa dig för. Det kommer ljud ifrån bromsar och i viss mån lager när man rullar även om allt är helt i sin ordning.

Har du lyckats ställa till med skeva skivor genom att rulla iväg med skivbromslåset i så kommer det ju att visa sig genom att bromsen dels tar väldigt långt in. Ibland måste man pumpa två gånger för att den ska ta ordentligt och dels så får du rätt kraftigt pulserande broms. Har du inte sådana problem så kan du lugnt bortse ifrån att din fadäs med skivbromslåset ska ha ställt till med något. Skivan blir skev långt innan du kröker fästena till bromsoken.

Gott snack, ska kolla ev skevhet och rullmotstånd, sen begrava denna oro då :tummenupp
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Kan inte klaga på inbromsningen. Möjligen lite lite gnissel vid mildare inbromsning i lägre hastighet, men det är allt jag kan klaga på..

Men fråga, vad är det som får pistongerna att släppa igen efter man bromsat? Ingenting?


Om jag förstått det rätt. Är det så att packningen runt kolven som deformeras/följer med när du bromsar. Sen när du släpper bromsen, återgår dom till viloläge. Efterhand som bromsklossen slits ned så kan du trycka ut kolven längre än vad packning har möjlighet att följa med. Då glider kolven i själva packningen den lilla biten, o hamnar i ett nytt "viloläge" eller vad man nu skall kalla det :)
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Kan inte klaga på inbromsningen. Möjligen lite lite gnissel vid mildare inbromsning i lägre hastighet, men det är allt jag kan klaga på..

Men fråga, vad är det som får pistongerna att släppa igen efter man bromsat? Ingenting?

Tätningen har ett kvadratiskt tvärsnitt, när du bromsar så fjädrar den lite så att den får en rombisk form, när du släpper trycket så återgår den till den kvadratiska formen och då drar den tillbaka kolven lite (typ någon millimeter). Detta under förutsättning att kolven löper lätt i oket. Du skall kunna trycka in kolvarna med fingrarna utan att vara Karl-Alfred.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top