Bästa PHEV? (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
För egen del är jag helt såld på Toyota C-HR's utseende och insida, men den jäkeln är ju såklart inte PHEV utan bara elhybrid :(

Enligt den tekniska informationen som finns så verkar Kia Niro vara bland de smartare valen, för att få en "SUV"-PHEV till bra pris...

1170x


1170x


1170x
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Sen var det där med kombi och dragkrok. Finns hybrider som grejar men finns det elbilar? Ja utöver Tesla X och annat över miljonen.

Tesla 3 men då får man vara generös med tolkningen av ordet "finns".

Samt ännu mer generös med tolkning av ordet "kombi". :tungan

Men det verkar stämma att den går att få med dragkrok, det hade jag missat. :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Idag har jag kört BMW i8. Det måste ju vara en av de bättre pluginsen.
Den där skulle jag kunna vänja mig vid. Tjo vad den stack iväg :)

i8.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Grovt räknat vill TS alltså lägga 180 000kr på en hyrbil för att spara 20 000kr i bränsle?

C-HR är en rel. ny modell men säg en Auris Hybrid för 200 000kr verkar bringa 135 000kr och uppåt efter 3 år.

Eftersom du enl. uppgift kör lite så kanske du skulle klara dig med 50 000-60 000kr i värdeminskning på 3 år. Visst tillkommer något oljebyte, torkarblad, försäkring och ränta men det kommer naturligtvis inte i närheten av 120 000-130 000 pengar som är kvar upp till hyrbilen.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Grovt räknat vill TS alltså lägga 180 000kr på en hyrbil för att spara 20 000kr i bränsle?

C-HR är en rel. ny modell men säg en Auris Hybrid för 200 000kr verkar bringa 135 000kr och uppåt efter 3 år.

Eftersom du enl. uppgift kör lite så kanske du skulle klara dig med 50 000-60 000kr i värdeminskning på 3 år. Visst tillkommer något oljebyte, torkarblad, försäkring och ränta men det kommer naturligtvis inte i närheten av 120 000-130 000 pengar som är kvar upp till hyrbilen.

Billigast är såklart att inte ha en bil i huvud taget :gnissla
Och att välja en Volvo XC90 T8 Hybrid för 700 000 kr är "lite" dyrare än de som diskuterats i tråden.

Men visst, en Auris är nog mer sunt förnuft än en C-HR.
Och hade det varit sunt förnuft som styrde folk val så hade vi inte kört MC och vi hade sett fler billiga Skoda och Dacia på vägarna :gråta

En nackdel med Auris, precis som med C-HR är att de är elhybrider och inte laddhybrider, förstår inte hur Toyota tänkt där :7peta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Billigast är såklart att inte ha en bil i huvud taget :gnissla
Och att välja en Volvo XC90 T8 Hybrid för 700 000 kr är "lite" dyrare än de som diskuterats i tråden.

Men visst, en Auris är nog mer sunt förnuft än en C-HR.
Och hade det varit sunt förnuft som styrde folk val så hade vi inte kört MC och vi hade sett fler billiga Skoda och Dacia på vägarna :gråta

En nackdel med Auris, precis som med C-HR är att de är elhybrider och inte laddhybrider, förstår inte hur Toyota tänkt där :7peta

Hur de tänkt? Tja, de har uppenbarligen tänkt ganska bra... Syrran har en såndär sjusitsig Prius som de köpte ny när den kom.

Den har idag gått 20.000 mil lite drygt. Genomsnittsförbrukning precis 0,5 liter per mil och den drar halvlitern oavsett om de åker med familjen på semester till syditalien eller om de åker till jobbet vintertid i Trondheim. Exakt noll har varit trasigt eller krävt åtgärd utöver vanlig service med oljebyte osv.

En laddhybrid hade exempelvis dragit MER på långfärd men givetvis mindre på kortare sträckor. Men tekniken är betydligt dyrare och för en normalbilist i mellersta eller norra skandinavien torde väl en vanlig hybrid vara an mycket bra kompromiss då den minskar förbrukningen rakt av med ganska mycket nästan oavsett körförhållanden.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hur de tänkt? Tja, de har uppenbarligen tänkt ganska bra... Syrran har en såndär sjusitsig Prius som de köpte ny när den kom.

Den har idag gått 20.000 mil lite drygt. Genomsnittsförbrukning precis 0,5 liter per mil och den drar halvlitern oavsett om de åker med familjen på semester till syditalien eller om de åker till jobbet vintertid i Trondheim. Exakt noll har varit trasigt eller krävt åtgärd utöver vanlig service med oljebyte osv.

En laddhybrid hade exempelvis dragit MER på långfärd men givetvis mindre på kortare sträckor. Men tekniken är betydligt dyrare och för en normalbilist i mellersta eller norra skandinavien torde väl en vanlig hybrid vara an mycket bra kompromiss då den minskar förbrukningen rakt av med ganska mycket nästan oavsett körförhållanden.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Hur får du till att en laddhybrid drar MER än en vanlig hybrid på långkörning ? Den funkar ju som en vanlig hybrid fast den har ren eldrift i några mil som bonus. Jag ligger på ca 0,4 l/mil på långkörnig. (Har inte hunnit med så mycket ännu). ??
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Billigast är såklart att inte ha en bil i huvud taget :gnissla

Men visst, en Auris är nog mer sunt förnuft än en C-HR.
Och hade det varit sunt förnuft som styrde folk val så hade vi inte kört MC och vi hade sett fler billiga Skoda och Dacia på vägarna :gråta

Nu var inte det kontentan av mitt inlägg utan att hyrbil verkar vara ett dyrt alt. :) Eftersom jag inte kunde trolla fram en 3 år gammal C-HR på beg.marknaden tog jag Auris som jämförelse. C-HR är inte så mkt dyrare = blir nog jämförbara siffror +/- nyhetens behag som beg..

Alltså, med dagens marknad blir hyrbilen dyr vilket man kan höra från många när man frågar. I.o.m. att privatleasing i den omfattning som förekommer idag är en ganska ny företeelse tycker jag det är lite intressant vad folk tycker i efterhand, standardkommentaren är ungefär:

Jo bilen har varit bra och allt fungera smidigt fast.. vi kunde ha köpt bilen för den summa vi nu har lagt ut under 3 år.

Man räknar i efterhand istället för innan och så betalar man 100 000kr under 3 år för att slippa en handpenning på 40 000kr, typ.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur får du till att en laddhybrid drar MER än en vanlig hybrid på långkörning ? Den funkar ju som en vanlig hybrid fast den har ren eldrift i några mil som bonus. Jag ligger på ca 0,4 l/mil på långkörnig. (Har inte hunnit med så mycket ännu). ??

Betydligt tyngre pga mer batterier.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hur får du till att en laddhybrid drar MER än en vanlig hybrid på långkörning ? Den funkar ju som en vanlig hybrid fast den har ren eldrift i några mil som bonus. Jag ligger på ca 0,4 l/mil på långkörnig. (Har inte hunnit med så mycket ännu). ??

Vissa laddhybrider, exempelvis nämnda KIA, har betydligt sämre eller tom obefintlig bromsenergiåtervinning etc utan har i princip bara det medhavda batteriet som kraftkälla. Är en avvägning man får göra, ett återvinningssystem är dyrt och om batteriet ändå räcker till din vardagskörning så det är el som du kör på 95% av tiden så kör du inte in den extrakostnaden.

Tror Kian hade en uppgiven förbrukning på kring 0.1 l/milen mer för laddhybrid som körde på bensin än "vanlig" hybrid. Å andra sidan är ju det en blandning av stad och landsväg, men i verkligheten kommer en laddhybrid mest att gå på bensin på långresa, dvs landsväg/motorväg där en vanlig hybrid har mindre fördel mot en normal bensinare.

Sen är ju laddisarna som någon skrev oftast tyngre, men exempelvis Priusen har olika batterityper i vanlig hybrid och laddhybrid där de vanliga har billigare batterier som är tyngre per kWh om än lättare totalt.
 

Polkish

Nybörjare
Gick med
16 Nov 2017
Ort
Järvsö
Hoj
Yamaha MT-09 -17
Vi har en 6 månader gammal C-HR.

+ hyffsad komfort och gillar man stilen så är den ganska tuff. Fina blickar från miljödamerna efter vägen.

- Plåt låda(nästan max volym för att höra radion på motorvägen med "stora" ljudpaketet), opraktisk då den är klumpig och ändå inte särskilt rymlig, klen motor med snitt förbrukning på 0,7l/mil.

Rekommenderar inte att köpa en C-HR. Den fungerar bra från A till B vid stadskörning och kanske 70 vägar, men behöver man ligga på lite blir den fort törstig. Dessutom är det bättre krut i min gamla corolla -97 som har lägre snittförbrukning.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är det bara billigt man vill åka kan man ha en Dacia. Hustrun körde en Logan i tre år med en snittförbrukning på 0,52 l/mil. Tändningslåset gick sönder en gång, men annars fungerade allt till sista dagen då en glödlampa gick sönder.
Nu kör hon en privatleasad Octavia 1.0 från i år. Den drar lite mer (0,55), men har till skillnad från Dacian både ljudisolering och adaptiv farthållare. Anledningen till privatleasingen är främst att slippa sälja bilen när det gått tre år. Visst betalar man för den lyxen, men det är 3100 kr/mån för 2000 mil per år inklusive service. 112000 kr på en bil som kostade drygt 240 kkr i listpris är mindre än 50% av värdet.
Hur begagnatmarknaden ser ut om tre år vet man inte. Alltfler verkar vilja kunna köra elektriskt. Det är inte bara för att det är ekonomiskt utan det är skrammelfritt, bekvämt och kul att prova ny teknik.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
En liten puck värt att notera är ju att för många så har ens nuvarande bil en årsskatt på 7000 kr (Volvo V70 -10) iochmed nya bonus/malus-systemet. Medan en hybrid har ca 350-400 kr.

7000 * 3 = 21 000 kr
375 * 3 = 1 125 kr

så möjligtvis att drivmedelskostnaden sjunker med 20 000 kr (vem och hur det nu räknades fram) och att årsskatten också minskar med 20 000 kr. Totalt 40 000 kr på en tre års period.

40 000 kr, also known as, tre fina 13 300 kr-semesterresor :)
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
En liten puck värt att notera är ju att för många så har ens nuvarande bil en årsskatt på 7000 kr (Volvo V70 -10) iochmed nya bonus/malus-systemet.

Nä. Bonus malus gäller bara nya bilar från och med 1 juli 2018 så en åtta år gammal beggad V70 kommer inte att påverkas.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Nä. Bonus malus gäller bara nya bilar från och med 1 juli 2018 så en åtta år gammal beggad V70 kommer inte att påverkas.

Fast vist ska man höja skatten rent allmänt också va? Dock inte i närheten av bonus-malus summorna.
Köpte min lilla 320D (-09) för att det var billig skatt och låg förbrukning, och då för runt 3-4år sedan var ju diesel the shit.
Tror årsskatten höjts från typ 1900ish till 3136kr nu. Körde mycket mil då också, men väldigt få mil nu för tiden. Så det var ju en kanon affär... Dock nöjd med bilen som sådan så vill ändå inte byta.

Vore ju snyggt annars om man drabbades av 3år ultrahög skatt för att man INTE köper en ny bil alls...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Pratade med en Golf GTE ägare idag, alltså laddhybrid, som verkade i stort sett nöjd även om det inte var så imponerande siffror.

Den specades med 5 mils räckvidd vilkets ansågs omöjligt, kanske om noll uppför och 25°C. Motorväg i -10°C trodde han mer på 1 mil. Själv snitta han 3.5 mil med viss försiktighet och ansåg att 2.5 mil kan vara rimligt vid normal blandad körning. Valet stod mellan den o bara el-varianten som enl. densamme specade 20 mil och av någon orsak uppskattades det till 12 mil vilket han inte vågade ha som limit.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hur fort kör man på motorväg om det bara går en mil på el?
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Fast vist ska man höja skatten rent allmänt också va? Dock inte i närheten av bonus-malus summorna.
Köpte min lilla 320D (-09) för att det var billig skatt och låg förbrukning, och då för runt 3-4år sedan var ju diesel the shit.
Tror årsskatten höjts från typ 1900ish till 3136kr nu. Körde mycket mil då också, men väldigt få mil nu för tiden. Så det var ju en kanon affär... Dock nöjd med bilen som sådan så vill ändå inte byta.

Vore ju snyggt annars om man drabbades av 3år ultrahög skatt för att man INTE köper en ny bil alls...

Det kommer säkerligen skattehöjningar för alla begagnade bilar också, var så säker, hur kul vore det annars?

Men att panga på med skattehöjningar i nivå med bonus malus retroaktivt hade nog inte varit särskilt poppis någonstans. Speciellt inte för de med amerikanska fullsize-pickisar där jag såg skräcksiffror på >20k/år i skatt om man skulle köpa den ny efter 1/7.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top