Bästa PHEV? (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag vill påstå att Toyota saknar en motsvarighet till KIA Optima. Idag körde jag lite över 50 mil och är glad att jag slapp lyssna på en motor som ylar som en gammal DAF när man vill köra om någon.

Jag har ingen erfarenhet av hur garantier fungerar hos KIA. Jag har inte ens kört 6000 mil så inget har gått sönder.

Innan denna körde jag en VW e-up i 9000 mil. Jag vill gärna köra ren elbil igen.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jaja, då e det inte lönt.. Opel ampera har ingen nämnt.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
2020. Det verkar vara året då de stora/flesta biltillverkare släpper sina rena elbilar.

https://feber.se/bil/art/387647/volkswagens_kommande_elbil_ska/

Två batteripack kommer att erbjudas vid lansering - 48 kWh eller 62 kWh. Den förstnämnda bjuder på 33 mils räckvidd medan det större ska klara sig 48 mil, bägge enligt WLTP-körcykeln.

48/33 = 1.45kWh/mil. 62/48 = 1.29 kWh/mil. Varför skulle elförbrukningen minska per mil för att man har större batteri? :va
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Två batteripack kommer att erbjudas vid lansering - 48 kWh eller 62 kWh. Den förstnämnda bjuder på 33 mils räckvidd medan det större ska klara sig 48 mil, bägge enligt WLTP-körcykeln.

48/33 = 1.45kWh/mil. 62/48 = 1.29 kWh/mil. Varför skulle elförbrukningen minska per mil för att man har större batteri? :va

Den ökade vikten!?
Låter inte logiskt, men enda saken jag kan komma på som diffar.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Den ökade vikten!?
Låter inte logiskt, men enda saken jag kan komma på som diffar.

Det borde öka förbrukningen, inte minska. Men det var väl det du menade med 'inte logiskt'

Min tolkning är att siffrorna är uppenbart fel och därför inte går att lita på. Vilket är synd, ska man gå från laddhybrid till ren elbil vill det till att räckvidden är tillräcklig för dom flesta resor man gör, någon långresa per år kan säkert ersättas med hyrbil eller alternativt förflyttningsmedel men ska jag till Göteborg från Skåne utan att ladda på vägen blir det svettigt med lilla batteriet om man ska hålla anständig motorvägsfart, kanske går med stora om det verkligen är 48 mil (WLTP är ju betydligt mer realistisk än den 'gamla' cykeln, men den är knappast 120+ km/h på motorväg som den bygger på).


Sen var det där med kombi och dragkrok. Finns hybrider som grejar men finns det elbilar? Ja utöver Tesla X och annat över miljonen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Sen var det där med kombi och dragkrok. Finns hybrider som grejar men finns det elbilar? Ja utöver Tesla X och annat över miljonen.

Tesla 3 men då får man vara generös med tolkningen av ordet "finns".
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Tesla 3 men då får man vara generös med tolkningen av ordet "finns".

Som tillägg bör man ta i beräkning att en tesla 3 förväntas kosta upp mot 5-600000 i sverige när allt är klart.
Vilket direkt slår bort den från marknaden får många. Utom eventuellt som firmabil / taxi.
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Åker idag Optima Phev genom jobbet. Ett par negativa saker jag kommer på direkt är ju att batterierna sitter i bakluckan. skitknepigt viktfördelning så på vintern kommer man knappt fram.. blir lika snuskigt när man ska ha stopp på satyget.
Sen tycker jag den är väldigt liten invändigt.. (lite bortskämt innan med en Jeep då)
Sen som alla hybrider så är dom ju ganska törstiga när det är slut på batteri..

Annars är det helt okej bil med mycket utrustning.

Skulle jag välja en ny Phev idag skulle de nog bli Mitsubishi Outlander phev.
Är det nån som kan säga nå negativt om dom?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
S84,
Kör du mycket över hastighetsgränsen? Min bil drar ungefär 0,55-0,6 när batteriet är slut så "törstig" är inte rätt, tycker jag. Mina längre resor är i tjänsten och då kör jag absolut aldrig för fort. Så hög lön har jag inte.

Att en elbil med större batteri verkar vara snålare än den med mindre batteri kan bero på att man sparar samma mängd i batteriet från att användas och då är det bara nytta av det större. Av 48 kanske man kan använda 42 och av 62 blir det 56 tillgängligt. Batterierna mår sämre av att laddas fullt och dras ur helt.
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Nja jo okej erkänner blir mycket E4 Norrut och ligger väl runt 140 strecket. Snittar typ 0,8 när jag är framme.
Vilket jag kan tycka är mycket. Men man kanske ska lätta lite på blyfoten..
Ska tilläggas att det är privata resor så lönen har mindre betydelse. ;)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Två batteripack kommer att erbjudas vid lansering - 48 kWh eller 62 kWh. Den förstnämnda bjuder på 33 mils räckvidd medan det större ska klara sig 48 mil, bägge enligt WLTP-körcykeln.

48/33 = 1.45kWh/mil. 62/48 = 1.29 kWh/mil. Varför skulle elförbrukningen minska per mil för att man har större batteri? :va

Jag skulle misstänka att till att börja med så är dom där sifforrna rejäla glädjesiffror. Kollar man på Tesla så vekrar dom räkna med ca 2 kWh/mil under optimala förhållanden. Hur man ska kunna komma ner under 1,5 förstår jag inte. Det skulle krävas att den är rejält bättre rent aerodynamiskt. För så stor skillnad gör inte vikt även om Teslan är en rejäl klump.
Realistiskt sett är det nog bättre att räkna räckvidd utifrån att an gör slut på mellan 2 - 2,5 kWh/mil tror jag.

Elförbrukningen per mil minskar inte för att man har mer batteri. Den ska öka något eftersom bilen blir lite tyngre. Visst. Ett större batteri klarar troligen lite mer återvinning av bromskraft men det ska inte göra så stor skillnad. Framför allt verkar det lite konstigt om dom ska kunna slå Tesla på fingrarna med 25% Det är en rejäl förbättring när det är frågan om motorer som har en verkningsgrad på över 90%. Det finns med andra ord inte dom marginalerna att förbättra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Åker idag Optima Phev genom jobbet. Ett par negativa saker jag kommer på direkt är ju att batterierna sitter i bakluckan. skitknepigt viktfördelning så på vintern kommer man knappt fram.. blir lika snuskigt när man ska ha stopp på satyget.
Sen tycker jag den är väldigt liten invändigt.. (lite bortskämt innan med en Jeep då)
Sen som alla hybrider så är dom ju ganska törstiga när det är slut på batteri..

Annars är det helt okej bil med mycket utrustning.

Skulle jag välja en ny Phev idag skulle de nog bli Mitsubishi Outlander phev.
Är det nån som kan säga nå negativt om dom?

Låg markfrigång, obefintlig fyrhjulsdrift.

Annars är den nog bland de bättre hybriderna.


Buy quality, cry once
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nja jo okej erkänner blir mycket E4 Norrut och ligger väl runt 140 strecket. Snittar typ 0,8 när jag är framme.
Vilket jag kan tycka är mycket. Men man kanske ska lätta lite på blyfoten..
Ska tilläggas att det är privata resor så lönen har mindre betydelse. ;)

Där har du nog förklaringen. Jag kör ju förvisso långt ifrån en hybrid med min 3,6 liters boxer i min Subaru Outback men både i den och i min förra bil så var det rejäl skillnad mellan laglig hastighet och din momsade hastighet.

I laglig fart på 110 väg så drar min Halvsuv med konstant fyrhjulsdrift och en stor motor 0,75 utan några problem. I 140 så ligger den snarare kring 0,85-0,9.
Ligger jag lagligt på 90 och 100 vägar så klarar jag mig undan med strax under 0,7.

Hastigheten har ganska stor betydelse. Sen är det ju en fråga om man tycker det är värt det att sänka hastigheten. Det tar ju lite längre tid. Men i ärlighetens namn så är skillnaden i tid väldigt liten. höjning av hast från 100 - 120 innebär 1 minut /mil. Dvs du sparar 5 minuter på 5 mils körning. 25 minuter istället för 30. Och oftast går det inte att ligga jämnt i den överhastigheten enligt min erfarenhet. Plus att bil på landsväg aldrig blir riktigt roligt oavsett hastighet. Däremot ligger jag oftast med momsad hastighet eftersom jag trivs bättre med det. Det känns bättre. Men jag är medveten om att jag häller en del bensinpengar i sjön.
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Låg markfrigång, obefintlig fyrhjulsdrift.

Annars är den nog bland de bättre hybriderna.


Buy quality, cry once

Jag vill ju åt lastutrymmet men ändå ha kvar batterier. Passat har man ju sneglat på men har fått för mig att outlandern är mer anpassad för mig.

Men hur kass kan fyrhjulsdriften vara? lär ju ialla fall vara bättre än tvåhjulsdriven?
Viss ingen jeep men det förväntar jag mig inte heller.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inte bättre än tvåhjulsdriven - enligt tre kamrater som har dem...


Buy quality, cry once
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Min gamla elbil drog ungefär 1,4-1,5 kWh/mil på blandad körning. Som bäst vid lugn landsvägskörning 70-90 km/h var jag nere i 10,7 kWh/100 km. Tittar man på kommentarer från dom som kör KIA Soul EV och Hyundai Ioniq electric så går de snålare än andra elbilar. Det är inte svårt att förstå att en Tesla drar mycket. Hjulen på dem är enorma och det är kolosser att ändra fart på.

Sämst verkningsgrad av alla elbilar har nog MB B-klass. En liten bil med förbrukning som en Tesla.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men hur kass kan fyrhjulsdriften vara? lär ju ialla fall vara bättre än tvåhjulsdriven?
Viss ingen jeep men det förväntar jag mig inte heller.
Jag jobbade med en kille som körde XC60, som han normalt sett var väldigt nöjd med. Men när en sensor till något som hade med antisladd/bromsar gav upp tog han sig knappt fram i lite snömodd. Att köra fram till sitt hus var bara att glömma tex. Hans grabb hade en gammal 850, och den tog sig fram helt obehindrat där XC60n blev stående. Men då är ju å andra sidan den gamla 850n byggd för att fungera, den har inte en liten serverpark för att hantera bristerna hos chassi.

Min gamla elbil drog ungefär 1,4-1,5 kWh/mil på blandad körning. Som bäst vid lugn landsvägskörning 70-90 km/h var jag nere i 10,7 kWh/100 km. Tittar man på kommentarer från dom som kör KIA Soul EV och Hyundai Ioniq electric så går de snålare än andra elbilar. Det är inte svårt att förstå att en Tesla drar mycket. Hjulen på dem är enorma och det är kolosser att ändra fart på.

Sämst verkningsgrad av alla elbilar har nog MB B-klass. En liten bil med förbrukning som en Tesla.
Det är ju inte bara motorn som drar ström, allt annat ska ju också drivas, stereo, skärmar, värme/kyla mm. Och Tesla har väl överlägset mest lullull? Det är visserligen motorn som driver allt det i en bensin/dieseldriven bil också, men det blir inte lika konkret som i en elbil dock.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Min gamla elbil drog ungefär 1,4-1,5 kWh/mil på blandad körning. Som bäst vid lugn landsvägskörning 70-90 km/h var jag nere i 10,7 kWh/100 km. Tittar man på kommentarer från dom som kör KIA Soul EV och Hyundai Ioniq electric så går de snålare än andra elbilar. Det är inte svårt att förstå att en Tesla drar mycket. Hjulen på dem är enorma och det är kolosser att ändra fart på.

Sämst verkningsgrad av alla elbilar har nog MB B-klass. En liten bil med förbrukning som en Tesla.

hur långt bilarna nådde procentuellt i relation till NEDC-körcykelns räckvidd.

Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid
kom 95,5 procent av utlovad räckvidd.
Optima har en batterikapacitet om 11,26 kWh.

Kia Niro Plug-In Hybrid
kom 89,8 procent av utlovad räckvidd.
Niro har en batterikapacitet om 8,9 kWh.

Toyota Prius Plug-In Hybrid
kom 88,2 procent av utlovad räckvidd.
Prius har en batterikapacitet om 8,8 kWh.

Hyundai Ioniq plug-in
kom 84,9 procent av utlovad räckvidd.
Ioniq har en batterikapacitet om 8,9 kWh.

Mini Countryman Plug-In Hybrid
kom 80,5 procent av utlovad räckvidd.
Countryman har en batterikapacitet om 7,6 kWh.

Volkswagen Passat Sportscombi GTE
kom 78,2 procent av utlovad räckvidd.
Passat har en batterikapacitet om 9,9 kWh.

BMW 530e iPerformance
kom 72,8 procent av utlovad räckvidd.
530e har en batterikapacitet om 9,2 kWh.

Volkswagen Golf GTE
kom 68,4 procent av utlovad räckvidd.
Golf har en batterikapacitet om 8,7 kWh.

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid
kom 66,5 procent av utlovad räckvidd.
Outlander har en batterikapacitet om 12 kWh.

Mercedes E 350 e
kom 62,4 procent av utlovad räckvidd.
E 350 e har en batterikapacitet om 6,2 kWh.

laddhybrid-rackvidd-pa-el.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top