YZF 1000 R

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
300 underbara höst mil nådda:) motorn verkar kry och den drar ingen olja däremot verkar förgasarnas nålventiler inte vara 100% krya men det är ju fint vinter pyssel

Börjar allvarligt fundera på något mordernare. Typ R1 HP2 Ducati V4.

Känns lite som att vill man ha en hoj så är det NU det gäller. Gustavo kräkolin blev ju sjukt nog kvar o kommer nivå 5 bilarna så vetefan om man ens kommer att få köra hoj på allmän plats mycket längre.
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Halloj gubbe.

Här är en hemsida i Japan som säljer original delar till det mesta med motor snabba leveranser o efter till o moms blev det i mina fall ca halva svenska priset hos en handlare. O detta är original delar.

https://www.megazip.net

Det finns som sagt till det mesta med motor.

Mvh
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vill tacka för tipset om M7RR jävlar vilken skillnad hojen svänger ju av sig själv o går galet mycket stabilare fästet verkar vara bra även nu när det är lite kyligare:yoparty
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
I snö slasket finns ju alltid tid för att pilla på saker o uppenbart pillar jag för mycket i garaget då sambon muttrade att jag verkar mera intresserad av hojarna än av hennes ny bantade workoutade 25kg lättare kropp.

Det kan vara så:D

Pillade loss bakre bromsoket och klöv detta för rejäl rengöring och upptäckte kristaliserad bromsvätska:va.

Jag har mekat i hela mitt liv men aldrig sett kristaliserad bromsvätska, alla kanaler o hela bromskolvarnas baksida var täckta med något som liknade kristaliserad kåda, det satt rejält fast fick skava ur kanalerna i ok halvorna med ett litet borr så hårda var dessa kristaller.

Så det blir att riva bägge fram oken med för att kolla hur dessa ser ut inuti.

Gammal hojar är spännande att gå på forn sökning i.:tummenupp:tummenupp
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Någon vänlig person som vet något om alternativa fälgar som passar? Allt går att få att passa om man vill o har kunskaper men ibland kan det ju vara trevligt att bara lyfta i o skruva fast utan vägen genom svarv o fräs.

Mvh
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Någon vänlig person som vet något om alternativa fälgar som passar? Allt går att få att passa om man vill o har kunskaper men ibland kan det ju vara trevligt att bara lyfta i o skruva fast utan vägen genom svarv o fräs.

Mvh

Mjoooo.... vad är du ute efter? Bredare posördäck, lättare fälgar eller bara byta för att du kan? Jag har sving från dunderklump och kommer köra 5-ekrade fälgar från R6 inkl. distanser.

Min nuvarande kombo (som inte riktigt lirar) är:
- Sving från ThunderAce
- 5-ekrad fälg från R6 (från 03 och framåt tror jag)
- Axel från ThunderAce
- Drevhub från R1 -07
- Distanser från R1 -06 + -08
- Bromsok och fäste från... R6?

Allt det blir 3 mm för brett för svingen, så jag kommer skifta samtliga distanser runt fälgen till R6 -04, men behålla resten.

Det som kommer spöka för dig med den kombon är bromsoket och avståndet till bromskivan. Nånstans måste det bli lite modifiering, i det här fallet på fästet till bromsoket som är nertaget i tjocklek för att det ska passa på ovansidan av svingen som det sitter på R6 istället för hängande på undersidan som T-Ace.

Lite onödigt då din hoj redan använder 180-däck och 5,5-tumsfälg bak även om de nyare 5-ekrade är lättare. R1-fälgen som är 6 tum på 2000-talet är i princip identisk så den bör passa åtminstone upp till årsmodell 2014. Det gäller bara hitta rätt distanser för den smalare T-Ace svingen och såvitt jag kunnat hitta är det delarna från R6 fram till -08 ungefär eller R1 upp till -03 som gäller då.
 
Last edited:

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Utan att ha kollat några mått så har ju FZR oken på ovansidan och utseende likt en Acesving om nu detta är viktigt så det kanske är en framkomlig väg.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Man bugar och tackar.

Jpe70 någon posör är jag inte o kommer jag aldrig att bli men jag gillar att finna vägar till förbättringar av en redan bra konstruktion.

Du har ju gjort detta av vad jag tror att anledningen är att just få ned vikten på fälgen för original fälgen är tung o kan man minska den oförändrade vikten är detta endast positivt i alla hänseenden.


Spixer.

Det blir att finna en för sving o mäta på denna för att se vad som kan skilja.

Klarade jag att klyva ett xt600 nav o minska bredden med 20mm så jag fick ryckutgämnare på min TT600 alu sving så går det mesta om man vill.

Mvh
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nja, jag gjorde det både för att få lättare men även bredare fälg. Jag kör ju inte Thunderace alls... ;)

Vad jag vet har den äldre Fzr Exup-svingen samma mått. Men det är ju knappast en förbättring på 'Ace.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hem låter som ett ytterligare vinter projekt.

Tror även jag fått tag på ett helsystem från accra i england och det skall ju vara ett bra system som behåller körbarheten utan Exup spjället.:brynad
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Med ny renoverade ok både fram o bak, nya belägg, nya teflon slangar, nyrenoverade huvudbromscylindrar både fram o bak så börjar jag förstå hur ACE,n med original bromsar har kortare bromssträcka än dom flesta helt moderna ABS bromsade sporthojar har inklusive R1.

Grymt överjävliga bromsar när dom funkar som yamaha tänkte sig på den tiden. O M7RR har fått bevisa att dom har gott bett när det är kallt o vått med upprepade stenhårda inbromsningar.

Så nu blir det att återställa stötdämperiet till nytt original skick som nästa projekt i raden..:tummenupp
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
God jul på er alla från mej.

Jag är ensam hemma resten av familjen jobbar så framgaffel renovering o rivning av hela thunderacen har börjat med några öl o en del chipps samt passande musik.

Första som slår mig är den galna mängden skruvar små fästen stora fästen osv , man kan säkert lätta yzf,n några kg genom att slänga en bra hög med bråte som i japansk manér sitter där för att säkra hojen delar mot en asiatisk tromb.

Det är helt klart att teknikerna på Yamaha har tänkt alla tankar som går att tänka inte knepigt att en del begår harakiri i ren förtvivlan.

Men det är väll detta som skiljer äldre japanska hojar mot mycket annat i just det att dom bara fungerar och fungerar år efter år i ur o skur.

Jag är fortfarande överförtjust i denna maskin och den lilla geichan skall få en ny röd/vit dress med guld inslag att visa upp till våren, hoppas att många uppskattar henne så hon får många männs heta blickar på sig även om hon e lite rund om baken:D

God jul o ha ett bra nytt år med mycket hoj åka utan olyckor.

Mvh
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
God fortsättning.

Efter att ha pillar bort 100 st m5-6 skruvar med brickor o 50st m8. Är gaffelbena lösa och isärrivna.

Gaffelns glidlager glappande 1,5mm:rofl
inte konstigt att det har känts som att styrlagren är glappande.
Men det innebär att maskinen blir ännu trevligare när gafflarna är nylagrade o med ny olja rengjorda ventiler o inte minst att blivit av med den vätskan/oljan i gafflarna.

Den hade nog kunnat användas till slipvätska, den var så skitig att jag är säker på att det var Yamaha original från fabrik 1998.

Beställde rubbet från Japan för 800:-
4 glidlager över under.
2 pboxar.
2 skrapringar.
2 nya skärningar.
Billigt.

Sedan såg jag att skivorna fram mera slitna än vad jag trodde så det blev 2 nya fina guld färgade med alucenter för lägre fjädrar vikt.

Funderade på att skicka dom gammla till ISR för att nita dit nya friktionsytor o behålla dom gamla centrumen men det blev helt nya i goldserien till att börja med.

Sedan såg jag att metall hållaren för instrumentet o front kåpan var lite snett från den vältningen av hojen o släpningen i 10 meter när porten öppnade sig som skedde för tidigare ägaren när han parkerade fel framför en vikport.

Så en sådan letades upp på EBay för ett par 100 lappar NOS naturligtvis.

Nya bromsvätske behållare o handtag från Rizoma blev trevligt lätt moddade från R1.

Funderar på justerbar fotpinnar o växel/broms o det finns en tillverkare i Sverige som har till thunderacen..

Så geichan med den feta bakdelen går sakta mot ett bättre liv..

Ölen är dock slut i garaget:gråta

Mvh Gott nytt år på er..
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
3+ grader krut torra vägar o abstinens.

I går kväll gick jag ut i garaget o skruvade helt sonika ihop thunderacen för att få åka lite hoj, inte fasen kan man ju skita i att köra pga att man väntar på lite delar.

2 timmar gick åt att klä på geichan igen i dom skrapade plastdelarna men har dom dugit till nu kan dom nog duga idag med o några dagar till.

Att ha vår värme den 3/1 hör ju inte till vanligheterna så det gäller att utnyttja detta.

Mvh kör försiktigt så här på våren:tummenupp
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jaha dunder klumpen surrade så gott under dagen och jag passade på att utvärdera Metzeler M7RR däcken o är fortsatt imponerad över hur konsekventa dom är.

Testade att bromsa först lite mjukt på rimfrost på vägkanterna, det var helt odramatiskt det gick att bromsa mycket hårdare än vad jag trodde var möjligt med RR däck på frusen vägyta.

Samma sak gäller när jag accelererade,det spann inte för än jag var uppåt 8500+ rpm så greppet i dessa Metzeler är uppenbart mycket bra på tillomed frusna ytor av asfalt.

Under turen var jag in på Bike i trollhättan o kollade klämde o provsatt ett gäng hojar. Bla Ducati panigale v4 och Kawasaki H2 carbon samt en brutalt gigantisk BMW 1250 Touareg kittad Gs och en otroligt sexig

yamaha XSR900 abarth kittad sjukt snygg.

Så välkommen o omhuldad har jag aldrig blivit på Bike som när jag parkerade yamaha utanför antren och ett antal personer som undrade över att åka sporthoj på vintern. +6,5 grader:fakta

Som sagt ni missade en helt fantastisk solig dag med lite trafik i dag jag kände mej lite ensam o uttittad av måååånga bilister som jag körde om:lol

Vad för ryggsäck skall man ha?? Bör rymma matlåda o smörgås låda sammt någon t-shirt o nått par sockar..
Mjuk?
Hard shell??
Storlek??
Fabrikat??

Kreiga är det bra skit?
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har kört med en Kriega R25 i några år nu och är mer än nöjd. Används inte bara på SportHoj utan även på trampcykel och annars när jag behöver en ryggsäck. :)

https://kriega.com/riderpacks/r25

Anledningen till att jag frågar är att jag testade en vanlig mjuk ryggsäck typ biltema och trodde att jag skulle fara av hojen när jag mötte en lastbil i bra motvind, lastbilen
vind fång slet utav bara fasen i ryggan kusligt minst sagt o efter detta har jag åkt utan.

Skall kolla den du länkade till.. tack så mycket..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top