YZF 1000 R

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tja i mitt fall så är det väldigt enkelt.. jag har absolut nada vetskap om vilka däck som är ditt eller datt inte heller vilka som är bra på det ena eller det andra.

Ledsen att den ovetskapen är löjlig för dom som vet mycket om däck o vad dessa passar bäst för.

Men du missar en sak... det var inte du som förde den diskussionen. :tungan :)

Det var Goffen som blandade in Supercorsa snarare vilket kändes rätt ... sporthoj.com-typiskt... utifrån din undran om däck för pendling. :rofl

Du fick flera tips, de första tipsen på bra däck med grymt våtgrepp de andra på lite mer knäskrapsorienterade och du valde den sportigare varianten. Skitbra, de funkar för din tänkta körning och betydligt bättre än de gamla. Som en ny hoj troligen.
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jpe jag är grymt tacksam för alla råd och jag noterar allt intresant på papper så försvinner inte informationen.

Kör jag hälften av alla mil jag kör bil så kommer jag nog behöva byta bakdäck och framdäck minst en gång nästa sommar o då testar jag naturligtvis annat än metzeler.

Eftersom jag kört cross o enduro o brutit en hel hög med ben i kroppen o dragit sönder några meter senor o dyligt sa vet jag att har man bättre däck och fjädring samt bromsar än vad som behövs då är ett antal risker eliminerade för smärta och sjukskrivning.

Bara 2 dagar karens o dom 20% andra dagen man inte får täcker kostnaden för metzeler däcken. Räknar man sedan bort eventuell smärta så är det ren vinst med något onödigt bra däck.

Troligen kommer jag inte köra på bana då min fabless är att brottas i gytja o skit med en cross/enduro men jag hoppas att testa lite förar utbildning på bana man kan inte lära sig för mycket.

Som i morse när jag var i en rondell då häver en äldre farbror sin in framför mig. ca 7-8 meter mellan hoj o bil jag han resa hojen o sikta bakom bilen o då kunna bromsa hårt gubben stannade o titta sedan drig han som en avlöning, hade jag haft bilen så hade jag aldrig tvekat att sätta fronten rakt i sidan på gubben oavsett om min bil blivit skrot,, har gjort så ett par gånger i rondell o det är alltid den som kör in framför som är vållande.

I en sådan här situation kan däckens grepp vara skillnade på lasarett besök eller som i dag.lite svordommar i hjalmen.

Men jag är som sagt grymt tacksam för alla tipps en novis i på en sporttourer kan få.

Mvh
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du kommer att vara nöjd med dina däck! :) De är inte bäst på allt men gör det du behöver. Och får du släpp på landsväg ska du inte ha körkort... :tungan
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Verkar som Länsförsäkringar kommer få en ny kund för idag var jag och hämta min nya dunderklump.:banana
Vilken hoj. Helt såld under provkörningen efter första kurvan. Otroligt mycket motorcykel för pengarna. Blir nog många mil nästa säsong. :yoparty
 

Cartman79

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2018
Ort
Örebro
Hoj
CB 1000 Super Four
Moddlaren!

Så du kör på någon med flit som har begått ett misstag?
Du verkar vara en sympatisk kille..

Missförstå inte, jag försvarar inte ingen här, men att med berått mod köra på någon:dummer
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Så du kör på någon med flit som har begått ett misstag?
Du verkar vara en sympatisk kille..

Missförstå inte, jag försvarar inte ingen här, men att med berått mod köra på någon:dummer

Du förstår att när man har varit tvungen att lägga en av sina hojar 2 gånger i rondell o blivit prejad upp på en refug en gång i rondell, alla gångerna har jag hört samma sak.

JAG SAG DEJ INTE. Dom tittar fan inte utom farbrorn han hade ögon kontakt o valde ändå att köra rakt ut. Japp o bil bromsar jag inte i den situationen inte en chans.

Sista krocken var en dam som kör rakt ut i rondellen varvid jag träffar hennes framskärm o total skrotar den bilen.
Daen hävdar att jag skall följa högerregeln i rondellen o om inte den gäller så bör jag följa kugghjuls principen.

Det var endast jag i rondellen när damen helt plötsligt kör rakt in 2-4 meter framför..

Jag hoppas inte DU behöver möta en Sådan här person som helt uppriktigt tar möjligheten att lägga in dej på en längre sjukhusvistelse.

Jag har skrotat i snitt en bil om året i 30 år o det har aldrig varit mitt fel enligt alla utredningar o försäkrings bolag jag har alltid fått 100% ersättning o aldrig något premie straff.

Moraliskt är det kanske fel att resonera så här men det är inte juridiskt fel dessutom har inte jag några moraliska skyldigheter att se till att någon kaffedrickande mobilsurfande latte person har sin bil med sig hem.

VARENDA dag ser jag folk som kör mot rött ljus, kör mot stopplikt, kör över heldragna linjer, kör om i dolda kurvor, kör om med möte så andra får stå på bromsem for att undvika olyckor.

Dessa personer anser antagligen att just DOM har mera bortom än andra o således där med en rätt att bryta mot varenda trafikregel.

Tackolov måste jag ju säga att 95% av alla förare kör vettigt och använder backspeglar. Varje dag jag crusar hem i 85-95 km flyttar sig bilister till kanten o släpper fram mej på hojen utan att jag ber om det.

Men dom 5% som verkar vara totalt avsknad av sunt förnuft om dessa får köpa en ny bil det skiter jag fullständigt i, konstigt nog kör dessa personer nastan uteslutande volvo XC60-90 eller BMW X3-5.

Har dessa personer mindervärdeskomplex eller anser dom att just dom i sina ytterst vanliga bilar är mer värda?

Mvh
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Verkar som Länsförsäkringar kommer få en ny kund för idag var jag och hämta min nya dunderklump.:banana
Vilken hoj. Helt såld under provkörningen efter första kurvan. Otroligt mycket motorcykel för pengarna. Blir nog många mil nästa säsong. :yoparty

Du kommer nog precis som jag bara bli mer o mer förtjust i hojen skalv har jag pillat isär nästan hela hojen i jakt på att lära mig hur den sitter ihop o hur den mår.

Har insett att blå loctite är något som du skall använda dej av det är fina vibrationar precis runt 3000-4000 rpm 80-120km tyvärr o saker verkar vilja släppa, inte rammla av men släppa.

Hon har fått hiflo rejs filter med mera filter yta o motul 300V alla broms vätskor är bytta till ATE rejsing även kopplingen har fått ny bromsvätskan för den som var i var nog aldrig bytt såg ut som hydraul olja.

Nya bromsbelägg fram o i kväll skall kedja samt styrlager justeras o tvättas samt smörjas:tummenupp

Hojen är som sagt bara trevligare o trevligare. Sa 400 mils målet är innom räckhåll i oktober:D

Dryga 200 mil har jag orkat med ännu och i dag blir det en tripp på 30-40 mil till
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Härligt moddlaren!

Själv blir det inget kört på min i år. Har för mycket annat just nu :rodnar

Tack för tipset angående loctite blå. Hojen jag köpt är i ett toppenskick och servad efter boken osv så för min del blir det isärplockande för tvätt, puts och annat gott gott. Kedja och drev ska rengöras osv. Men sånt där är bara roligt för då lär man sig mer av hojen. :)
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Sitter och letar packväskor. Finns det något att få tag på till thunderacen? Tänker främst då på GIVI och deras hårda väskor. Håller ramen för sidoväskor? Någon som har något tips? :va
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tror tdm900/fjr1300 väskorna funkar tror aven dessa är original på yamahas nya 700 paralelltwin.

I bakramen finns färdiga poppnut fästen till väskfästen. På min sitter redan monterat fäste till väska
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Okej, toppen! Ska kolla läget med yamahacenter imorn. Kan du se på ditt fäste från vilket företag det eventuellt kommer ifrån? :)
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
Hej, jag har en Cuts till en Thunderace liggandes om någon är intresserad.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Okej, toppen! Ska kolla läget med yamahacenter imorn. Kan du se på ditt fäste från vilket företag det eventuellt kommer ifrån? :)

Det finns inget namn eller typnummer på fästet så jag kan inte hjälpa dig tyvärr men yamahacenter är nog en bra början skulle jag tro.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej, jag har en Cuts till en Thunderace liggandes om någon är intresserad.

Blir dom inte hemskt fula med kutsen? Sag att det finns kompletta eftermarknads bakändar typ R1 som är bolt on o betydligt vackrare. Sedan finns ju kolfiber med:brynad
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
Kom även på att jag har ett kit med toppackning och cylinderfotspackning mm liggandes ifall ngn är intresserad.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Får man vara med i den här tråden även om man bara har svingen från dunderklumpen...?
854f3e1f6bebb215b3a060ad3f9876fc.jpg


Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det att ha oket på ovansidan var inte dumt :tummenupp det får jag nog fundera på när M7 åker på bak blir lixom bara enklare känns det som.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top