YZF 1000 R

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag tackar för alla tips och information. :Bugar

Jag är 25 år och bor på landet utanför Helsingborg. Trygg hansa var jag i kontakt med igår och svaret då var flera tusen mer än LF:s erbjudande idag så tyvärr inget alternativ.

Pratade med ägaren idag och som jag förstod det så ska thunderacen blivit felklassad redan när den kom i slutet av 90 och inget företag har brytt sig om att ändra i sina papper sen dess. Därför vi får så olika svar och förmodligen därför den hoppat rundor i klasserna för dig spixer.

Det hjälpte inte att förklara för försäkringsföretagen att min fz har mer effekt osv den var billigare ändå. Aja det kostar att ha roligt. Verkar som LF är mest bang 4 the buck i mitt fall.

Kör ni helsyntet eller delsyntet i era?
Den drar troligen en del olja, kör på nåt lagom billigt du har råd att fylla på med. :)

Biltema helsyntet eller Q8 Racing i 20lit från Swedol.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag tackar för alla tips och information. :Bugar

Jag är 25 år och bor på landet utanför Helsingborg. Trygg hansa var jag i kontakt med igår och svaret då var flera tusen mer än LF:s erbjudande idag så tyvärr inget alternativ.

Pratade med ägaren idag och som jag förstod det så ska thunderacen blivit felklassad redan när den kom i slutet av 90 och inget företag har brytt sig om att ändra i sina papper sen dess. Därför vi får så olika svar och förmodligen därför den hoppat rundor i klasserna för dig spixer.

Det hjälpte inte att förklara för försäkringsföretagen att min fz har mer effekt osv den var billigare ändå. Aja det kostar att ha roligt. Verkar som LF är mest bang 4 the buck i mitt fall.

Kör ni helsyntet eller delsyntet i era?

Helsyntet för mig

Det är ju inte alla som drar olja heller, bara fler än vanligt, min drar bara olja om jag gör repor över 200, de perioder jag lyckas avhålla mig från det drar den inget märkbart.

Min är uppe i runt 5400 mil, och det enda jag gjort förutom olja, filter och belägg är att jag bytte kamkedjesträckaren vid ventilkollen vid 4200 mil.
Har nya packboxar hemma men inget läckage ännu men tänkte riva gaffeln i vinter och byta olja och packboxar ändå.
Funderar på att skicka bakdämparen på service i vinter med, det skadar inte oavsett.
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Helsyntet för mig

Det är ju inte alla som drar olja heller, bara fler än vanligt, min drar bara olja om jag gör repor över 200, de perioder jag lyckas avhålla mig från det drar den inget märkbart.

Min är uppe i runt 5400 mil, och det enda jag gjort förutom olja, filter och belägg är att jag bytte kamkedjesträckaren vid ventilkollen vid 4200 mil.
Har nya packboxar hemma men inget läckage ännu men tänkte riva gaffeln i vinter och byta olja och packboxar ändå.
Funderar på att skicka bakdämparen på service i vinter med, det skadar inte oavsett.

Var skickar du bakdämparen? Jag skall göra samma procedur med gaffeln för att samtidigt kunna fetta om styrlager o svinglagringen som tydligen skall fettas om var 2000 mil.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Var skickar du bakdämparen? Jag skall göra samma procedur med gaffeln för att samtidigt kunna fetta om styrlager o svinglagringen som tydligen skall fettas om var 2000 mil.

Har inte bestämt mig ännu, ev Yamahacenter i HBG men är det någon som har ett bättre alternativ så tar jag tacksamt emot tips.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tar inte kumlins även sporthojs dämpare? Får kolla detta.
Jo, det gör de. Är det bara service inga problem, vill man ha den ombyggd måste man vara ganska specifik och ta ett snack med dem. Rätt bra priser kan jag tycka också.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tack för svaret jpe70.

Kumlins är jäkligt bra på cross o enduro dämpare av alla slag även om det gäller att modifiera ex en gammal Öhlin med nya kyb saker i.

Bara nya tätningar och ny olja gör garanterat rätt så stor skillnad mot ca 20 år gamla gummin oringar o inte minst trött olja.

Skulle kanske skicka med gaffelbena oso då är allt tipp topp o hojens betende som ny igen.

Tunderrace funkar väldigt bra på grusvägar i 90-110 km o går att sladda friskt ut ur böjarna iomed det grymma botten vridet o den sanslöst styva ramen.

Är som att köra en rallybil dit framhjulet pekar går maskinen även om bakändan viftar o skottar grus:D

Blir bara mer o mer förtjust i hojen helt enkelt.
Närmar mig 200mil på drygt 2 veckors körning o i morse var det lite halt när jag stog på över en vit väg markering så bakändan kastade lite.. chassiet reagerade inte alls rock steddy så att säga..

jäkligt nöjd med köpet rent ut sagt.

Vad däck kan tänkas vara bra om man vill att det skall svänga lite lättare o ha vettigt våt grepp samt funka att jobba i lägre temperaturer??

Mvh
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tack för svaret jpe70.

Kumlins är jäkligt bra på cross o enduro dämpare av alla slag även om det gäller att modifiera ex en gammal Öhlin med nya kyb saker i.

Bara nya tätningar och ny olja gör garanterat rätt så stor skillnad mot ca 20 år gamla gummin oringar o inte minst trött olja.

Skulle kanske skicka med gaffelbena oso då är allt tipp topp o hojens betende som ny igen.

Tunderrace funkar väldigt bra på grusvägar i 90-110 km o går att sladda friskt ut ur böjarna iomed det grymma botten vridet o den sanslöst styva ramen.

Är som att köra en rallybil dit framhjulet pekar går maskinen även om bakändan viftar o skottar grus:D

Blir bara mer o mer förtjust i hojen helt enkelt.
Närmar mig 200mil på drygt 2 veckors körning o i morse var det lite halt när jag stog på över en vit väg markering så bakändan kastade lite.. chassiet reagerade inte alls rock steddy så att säga..

jäkligt nöjd med köpet rent ut sagt.

Vad däck kan tänkas vara bra om man vill att det skall svänga lite lättare o ha vettigt våt grepp samt funka att jobba i lägre temperaturer??

Mvh
Skicka med benen. De gör dem som nya men vill du ha special så säg till. Däck? Moderna sporttouring, vad sitter det nu? 120/70 och 180/55 borde funka bra typ Pirelli Angel, Pilot Road (lite svajiga vid inspirerad körning på varm asfalt), Dunlop Roadsmart.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det sitter mezeler rennsport 180/55 bak och bridgestone battax bto 23 120/70 fram

Inte för att det verkar vara kasst fäste men jag kan tänka mig att det finns bättre höst däck som fixar vått och kallt underlag bättre än andra.

I dag blir det nytt hiflo rejs filter o motul 300 bettan skall bara ha det bästa när hon e så snäll och fin i sitt sätt:rofl
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det sitter mezeler rennsport 180/55 bak och bridgestone battax bto 23 120/70 fram

Inte för att det verkar vara kasst fäste men jag kan tänka mig att det finns bättre höst däck som fixar vått och kallt underlag bättre än andra.

I dag blir det nytt hiflo rejs filter o motul 300 bettan skall bara ha det bästa när hon e så snäll och fin i sitt sätt:rofl
Det är rätt gamla däck generellt, och rennsport dessutom inte det bästa höstdäcket till att börja med. Nästan vad som helst nytt kommer bli enormt bättre!

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det sitter mezeler rennsport 180/55 bak och bridgestone battax bto 23 120/70 fram

Inte för att det verkar vara kasst fäste men jag kan tänka mig att det finns bättre höst däck som fixar vått och kallt underlag bättre än andra.

I dag blir det nytt hiflo rejs filter o motul 300 bettan skall bara ha det bästa när hon e så snäll och fin i sitt sätt:rofl

Metzeler M7RR! Vått eller torrt, snabbt eller långsamt, på bana eller pendling till jobbet! :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=NvSkD0GrTcQ
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det blev metzeler M7RR. Rätt billiga om nu fästet är så bra som det påstås
Det är ju supersportdäck så kanske inte optimala för höstkörning men de lär nog funka utan problem.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är ju supersportdäck så kanske inte optimala för höstkörning men de lär nog funka utan problem.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Våta höstlöv är det få däck som är optimala för ändå. Men när nästa vår övergår till sommar och det är dags för en bandag tror jag att valet på ett optimalt däck för höstkörning hade varit ett sämre val! :)

SPORTEC™ M7 RR is derived from our experience in Road Racing and engineered to empower sport riders in all conditions of weather and temperature.

Det stämmer... :)

https://www.metzeler.com/en-ww/products/tyres/sportec-m7-rr#gallery-2

https://www.metzeler.com/en-ww/products/tyres/roadtec-01
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja kalla våta asfalts ytor är kanske inte värsta bekymret utan dom fina vita fälten som motorn orkar vrida loss hjulet redan på gasen runt 3-4000rpm händer ju inget speciellt "ännu" än att hon ruskar på rumpan lite utan att säja till innan.. det var detta jag tänkte komma runt det är inga astronomiska hastigheter utan att kunna pendla till jobbet 12-13 mil om dagen o det är ju lite kyligt vissa dagar kl 05 på morgonen:tummenupp
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Det blev metzeler M7RR. Rätt billiga om nu fästet är så bra som det påstås

Dom är rätt ok men det är ju inte samma fäste som k3 eller Supercorsa sladdar betydligt mer men så beror det på hur man kör såklart ! Är nog ett bättre allround med om du tänkt köra i vatten bla.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ha ha ha ha, varför diskuteras ens supersportiga (ban)däck till en Thunderace-klump?

Ah, just. Vi är på sporthoj och utan såna däck kör man omkull direckt!

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Ah, just. Vi är på sporthoj och utan såna däck kör man omkull direckt!

:Bugar Precis så är det.


Får man ens temp i dem vid vanlig transport nu på hösten?

Själv är man nog gammal och långsam och rullar på Michelin road 5 både bak och fram.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tja i mitt fall så är det väldigt enkelt.. jag har absolut nada vetskap om vilka däck som är ditt eller datt inte heller vilka som är bra på det ena eller det andra.

Ledsen att den ovetskapen är löjlig för dom som vet mycket om däck o vad dessa passar bäst för.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top