YZF 1000 R

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jaha nu har jag ju köpt en gammal sportigare hoj som jag e nöjd med det blev en YZF1000R som första sportigare hojen jag har ägt.

Måste bara få säga att jag har missat något väldigt roligt och väsentligt i mitt liv tills nu, kommer på att jag skrattar varje gång hon klättrar upp över 9000rpm o skickar framhjulet i vädret på dom 3 första växlarna.

Att sitta i uppkrupen på tanken o skrika som en liten tjej av ren glädje pga en hoj ja det var längesedan att jag kommer att köra skrotet så länge det går i höst är inget snack det blev 20mil i blåsten i dag efter stormen o skrotet är nästan obemärkt av vinden.

Jag är lycklig o har passerat 100 mil på en vecka så 6-800 mil i höst bör inte vara omöjligt.


Mvh
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Måste bara få säga att jag har missat något väldigt roligt och väsentligt i mitt liv tills nu, kommer på att jag skrattar varje gång hon klättrar upp över 9000rpm o skickar framhjulet i vädret på dom 3 första växlarna.

Då går den betydligt bättre än min, den skickar inga framhjul i luften utan att man vill det på 3:an.


Att sitta i uppkrupen på tanken o skrika som en liten tjej av ren glädje pga en hoj ja det var längesedan att jag kommer att köra skrotet så länge det går i höst är inget snack det blev 20mil i blåsten i dag efter stormen o skrotet är nästan obemärkt av vinden.

Just aerodynamiken har jag reagerat på i många år vid provkörninar av annat, ingen modern hoj tycker jag har kommit i närheten av hur lyckad den är på denna hoj.
Man känner verkligen ingenting oavsett hastighet av vinden förutom rena byvindar från sidan.

Både R1 och CBR samt 1000RR (verkar inte spela någon roll vilken årsmodell) har en del turbolens vid lite, och det behövs inga jättefarter heller, högre farter som saknas helt på Acen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Då går den betydligt bättre än min, den skickar inga framhjul i luften utan att man vill det på 3:an.





Just aerodynamiken har jag reagerat på i många år vid provkörninar av annat, ingen modern hoj tycker jag har kommit i närheten av hur lyckad den är på denna hoj.
Man känner verkligen ingenting oavsett hastighet av vinden förutom rena byvindar från sidan.

Både R1 och CBR samt 1000RR (verkar inte spela någon roll vilken årsmodell) har en del turbolens vid lite, och det behövs inga jättefarter heller, högre farter som saknas helt på Acen.

Denna är endast 2 ägare på hon har rullat ca 100mil om året sedan ny o är skött som ett spädbarn som det verkar tyvärr så råkade ägaren ut för etten missöde då den stog parkerad vid en port med automat öppning som aldrig normalt används utom den dagen.

Så hojen blev vält o porten sköt den framforsig pa asfalten rill porten var helt öppen, jag betalade fickpengar för den så ett nytt kåpsett är helt ok att investera i utan att den blir för dyr.

Vet ej om denna är original drevad varvar ca 4000 i 110-115km.

Nä denna är verkligen aerodynamisk i ösregn blir bara lite av axlarna o halva hjälmen blöt, jag är 184 o sitter sjukt komfortabel 20-30mil går kanon fint är bara handlederna som blir lite stela. Inga vibrationer mer än vid ca 2500rpm.

Det är faktiskt ganska mycket prestanda för fickpengar o försäkring är gratis i princip.

Som sagt sanslöst nöjd o nu skall jag ut på en 20-30mila tur i dag igen.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det funkar utmärkt att pendla i -2° med yzf den skyddar otroligt bra för vind att det endast är fingrar som blir kyliga men med tumhandskar är det som att halvligga i soffan i 100km sanslöst trevlig maskin:tummenupp

Snittar 0,43 i ca 100km det känns också som en bra siffra..
 
Last edited:

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Det funkar utmärkt att pendla i -2° med yzf den skyddar otroligt bra för vind att det endast är fingrar som blir kyliga men med tumhandskar är det som att halvligga i soffan i 100km sanslöst trevlig maskin:tummenupp

Snittar 0,43 i ca 100km det känns också som en bra siffra..



Nä det brukar inte vara något problem förutom händerna precis som du säger.

Enligt dottern (1,67 kort förvisso) är det ingen besvärande turbolens i 270 mätarfart som passagerare heller.

Blev lite exalterad av en BMW (kan ha varit en 330) :D en gång och glömde bort att hon satt där.


Faaan detta måste vara den bästa hojen genom tiderna. :banana

Edit:
Finns en tråd om du missat den även om den inte är den mest aktiva milt sagt
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?163472-Thunderace-tråden!
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Vilket försäkringsföretag rekommenderas på denna modell ni som äger en? Bilsport och svedea går fetbort om man är under 30. :gråta
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Bilsport går bort oavsett ålder skulle jag tro.
Har haft Trygghansa flera år (runt 3500-4000 hel/hel) men ändrade till LF nu i år 3400 för samma.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
2600 Lf men då skall skyddskläder alltid användas o hojen skall stå inlåst i garage när man är hemma. Är man borta skall den låsas av två individuella lås.

3000 självrisk obegränsad körsträcka avställbar försäkring.
Mvh
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Toppen. Tack för tipsen. Verkar som LF ligger bra till. Ska kolla läget.

Sista fråga. Kör ni båda helförsäkrat eller är halv att rekommendera på en snart 20 år gammal mc?
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Egentligen är det ju ekonomiskt vansinne att köra helförsäkrat på en sådan hoj, jag har betalt den flera gånger om i försäkringspremier.

Men jag fortsätter göra det lite av gammal vana samt att personskyddet har varit bättre villkor på innan (har inte hunnit kolla LF villkor riktigt ännu).

Sedan har det skilt typ några hundra bara i premie mellan hel och halv.

Skulle något hända med hojen som kostar mer än självrisken lär det ju bli inlösen oavsett antar jag, oddsen för att man får den reparerad tror jag är ganska liten.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Sant det du säger spixer. Får se vad LF säger. Väntar på att de ringer upp. Svedea ville ha 5000 mer än vad ett exemplar skulle kosta i inköp. I trafik enbart... jo tjena.

Hoppas på bra besked från LF helt enkelt. Verkar vara en väldigt fin hoj efter lite sökningar på internet. Finns det något annat är ökad oljekonsumtion som man ska titta efter? Är ju förgasarmotor (vilket jag kan noll om) men en stabil sådan vad jag hört.

Service verkar ligga på samma som min Fz1 vilket är ok. Vissa saker gör man ju dock själv.:)
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Vilket försäkringsföretag rekommenderas på denna modell ni som äger en? Bilsport och svedea går fetbort om man är under 30. :gråta

Kolla även Gjensidige. Fick klart bäst pris där (men så är jag en gammal gubbe som snart fyller 40 också...)
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Fick svar från LF och ringde gjensidige som tyvärr ville ha 18000 för hel och 12 för halv. Så fick hoppa dem.

LF erbjöd 5800 för halv och 7700 för hel med alla rabatter. Så en halv är nog mest försvarbart här.

Får fundera och se. Som sagt verkar vara en oerhört trevlig mc som en ev. extrahoj att toura på mm.

Intressant dock att ingen verkar vilja klassa det som sporttourer hos de företag jag ringt. Alla säger yzf1000r och sporthoj. Kan de blanda ihop den med r1an från samma tid? Eller nä så pass koll borde de ha. :va
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
I mitt fall så sa svedea sporttourer . Lf kallade den oso sporttourer i samma klass som blackbird o haiabusa. Bagge dessa får ju dessutom pisk av tunderrace,n i allt utom ren toppfart.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Fick svar från LF och ringde gjensidige som tyvärr ville ha 18000 för hel och 12 för halv. Så fick hoppa dem.

LF erbjöd 5800 för halv och 7700 för hel med alla rabatter. Så en halv är nog mest försvarbart här.

Får fundera och se. Som sagt verkar vara en oerhört trevlig mc som en ev. extrahoj att toura på mm.

Intressant dock att ingen verkar vilja klassa det som sporttourer hos de företag jag ringt. Alla säger yzf1000r och sporthoj. Kan de blanda ihop den med r1an från samma tid? Eller nä så pass koll borde de ha. :va

Kolla med Trygghansa årsförsäkring med, de har varit billigast de flesta andra år utom detta.


Nu vet jag inte hur gammal du är och var du bor men TF har varit billigast nästan alltid på sportisar för min del både centralt i Malmö och ute på landet.

Fan vet hur de räknar, för min del har det varierat genom åren vad de har klassat den som, den har varit både tourer och sport på samma bolag men olika år, den var tourer 2010 (tror det var det året) och sedan blev den sport igen året efter.

På TH har dock premien varit i paritet med förra året hela tiden, bara mindre justeringar förutom ett år då den helt plötsligt var mer än dubbelt upp, nästan trippelt.

Då blev det LF ett år då med sedan så var de tillbaka som billigast igen året efter.


Största anledningen till att jag bytte var e.g. att de ändrade självrisken utan att jag bett om det när det nya försäkringsbrevet skickades ut, då kollade jag runt istället för att bara betala fakturan.

LF var då några hundra billigare så då bytte jag.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Hoppas på bra besked från LF helt enkelt. Verkar vara en väldigt fin hoj efter lite sökningar på internet. Finns det något annat är ökad oljekonsumtion som man ska titta efter? Är ju förgasarmotor (vilket jag kan noll om) men en stabil sådan vad jag hört.

Service verkar ligga på samma som min Fz1 vilket är ok. Vissa saker gör man ju dock själv.:)

Vad jag vet så finns det bara några svaga punkter men inget som sticker ut på något sett.

Oljeförbrukning som du redan vet som den delar med både FZR och tidiga R1.
Packboxar i gaffeln pga att det är grova rör, men det är ju inte dyrt att fixa. delarna är väl samma som FJR1300 om jag inte missminner mig.

Sedan får man ju ta i lite mer vid broms jämfört med en nyare hoj, panikstopp gör man inte med ett eller två fingrar.

Edit:
Antar att förgasargummi kan bli aktuellt pga ålder snart men det är ju inget specifikt för denna hojen.
Man kanske skulle vinterförvara gummina i parafinolja :)

Det är vad jag vet det enda.
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag tackar för alla tips och information. :Bugar

Jag är 25 år och bor på landet utanför Helsingborg. Trygg hansa var jag i kontakt med igår och svaret då var flera tusen mer än LF:s erbjudande idag så tyvärr inget alternativ.

Pratade med ägaren idag och som jag förstod det så ska thunderacen blivit felklassad redan när den kom i slutet av 90 och inget företag har brytt sig om att ändra i sina papper sen dess. Därför vi får så olika svar och förmodligen därför den hoppat rundor i klasserna för dig spixer.

Det hjälpte inte att förklara för försäkringsföretagen att min fz har mer effekt osv den var billigare ändå. Aja det kostar att ha roligt. Verkar som LF är mest bang 4 the buck i mitt fall.

Kör ni helsyntet eller delsyntet i era?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top