Avdelningen tvivelaktigt trevliga investeringar - Ny diskmaskin

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Diskmaskinen här hemma bestämde sig för att ge upp häromdagen. En 10 år gammal Siemens är inget jag ger mig på att försöka reparera.

Var i det stora elektronikvaruhuset innan idag och kikade lite. Det är verkligen supertråkigt.

Står lite i valet och kvalet mellan två olika maskiner, en Miele och en Asko.

Vad säger sporthojsforumets samlade kunskap om diskmaskiner i allmänhet och dessa maskinerna i synnerhet?

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/DBI8557S/asko-diskmaskin-dbi8557s-stal

https://www.elgiganten.se/product/v...5SCUXXLST/miele-diskmaskin-g4935scuxxlst-stal
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Miele. Ett så självklart val att det borde vara olagligt att köpa annat.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Diskmaskinen här hemma bestämde sig för att ge upp häromdagen. En 10 år gammal Siemens är inget jag ger mig på att försöka reparera.

Var i det stora elektronikvaruhuset innan idag och kikade lite. Det är verkligen supertråkigt.

Står lite i valet och kvalet mellan två olika maskiner, en Miele och en Asko.

Vad säger sporthojsforumets samlade kunskap om diskmaskiner i allmänhet och dessa maskinerna i synnerhet?

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/DBI8557S/asko-diskmaskin-dbi8557s-stal

https://www.elgiganten.se/product/v...5SCUXXLST/miele-diskmaskin-g4935scuxxlst-stal
Kollar själv efter diskmaskin. De råd jag fått är bl. a. Att det ska vara stålbotten och den där övre rotor ska sitta fast i bakstycket på maskinen för att det håller längre.
Byggd för 20 års användning låter bra. Energiklass A++++är också bra. Båda fabrikaten är pålitliga. Svårt val. Flexibel korg är bra också men det har båda.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Fast över 11k för en jävla diskmaskin e lite överdrivet. Jag hade tagit mielen

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag hade försökt laga den trasiga. Dels för att jag gillar att laga saker men också för att slippa köpa en ny för 10 tusen... :tungan
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lätt värt 5’ att slippa diska för hand i 2 mån...


Buy quality, cry once
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Båda är bra så jag skulle jämföra hur det är planerat för disken i maskinen.
Jag är en sån där jobbig jävel som flyttar om allt i diskmaskinen om frugan har fyllt upp den, jag har mitt utvecklade system som är perfekt och då ska det vara så.
Så en dålig lösning på korgar etc skulle få mig att välja bort den direkt, jag valde mellan Bosch och Miele när jag köpte en för 7 år sedan och Boschen vann pga utformningen inuti.
Dock har båda fjädrarna till luckan gett upp nu (troligtvis en unge på 1 år som har hoppat på luckan...) så det får bli en ny snart igen.

Nästa steg är hur tysta de är samt vilken garanti som finns på maskinen. 5år är ett krav på vitvaror om du frågar mig, det är en vettig avskrivning och då gråter man inte om man måste köpa en ny.
Vem fan vill ha samma diskmaskin i 20 år, det blir lite äckligt nästan... 10 år, då byts det oavsett om det funkar eller ej. Tvättmaskiner byter jag var 5:e år, brukar slänga ut den gamla på blocket och köper bara till bra pris när det dyker upp.
Har 1 tvättmaskin och en torktumlare som står inplastade och väntar på att ersätta de "gamla", nu funderar jag dock på att installera dessa också så att jag har dubbelt då 3 ungar kräver mycket tvätt...
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ser att Asko har korg för bestick, värdelös lösning. Miele har ingen bild på innanmätet,
Köp en maskin där bestick och mindre saker placeras på egen hylla överst i maskinen
Siemens har en sådan lösning.
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Efter en hel del funderingar mellan maskinerna, både av mig och min fru har vi till slut lagt beställning på Askon.

Den enskilt största anledningen till detta var inredningen. Askon hade en väldigt smart inredning där mycket var ommöblerbart. Bland annat är det en bestickhylla mellan övre och undre huvudhyllan som är helt dynamisk. Bland annat kan man lyfta ut ena halvan av bestickhylla och ersätta med underspolingsbar glashylla för låga glas.
Bestickkorgen kommer inte att användas.

Vidare är de utdragbara hyllplanen faktiskt på riktiga kullager. Dessutom är mycket av inredningen, bland annat spolarmar faktiskt gjort av rostfritt och inte plast.

Levereras på torsdag eller fredag. Uppdaterar då den är på plats.

Tack för input.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Båda är bra så jag skulle jämföra hur det är planerat för disken i maskinen.
Jag är en sån där jobbig jävel som flyttar om allt i diskmaskinen om frugan har fyllt upp den, jag har mitt utvecklade system som är perfekt och då ska det vara så.
Så en dålig lösning på korgar etc skulle få mig att välja bort den direkt, jag valde mellan Bosch och Miele när jag köpte en för 7 år sedan och Boschen vann pga utformningen inuti.
Dock har båda fjädrarna till luckan gett upp nu (troligtvis en unge på 1 år som har hoppat på luckan...) så det får bli en ny snart igen.

Nästa steg är hur tysta de är samt vilken garanti som finns på maskinen. 5år är ett krav på vitvaror om du frågar mig, det är en vettig avskrivning och då gråter man inte om man måste köpa en ny.
Vem fan vill ha samma diskmaskin i 20 år, det blir lite äckligt nästan... 10 år, då byts det oavsett om det funkar eller ej. Tvättmaskiner byter jag var 5:e år, brukar slänga ut den gamla på blocket och köper bara till bra pris när det dyker upp.
Har 1 tvättmaskin och en torktumlare som står inplastade och väntar på att ersätta de "gamla", nu funderar jag dock på att installera dessa också så att jag har dubbelt då 3 ungar kräver mycket tvätt...

Det där fixar du enkelt själv; det brukar sitta en fjäder med ett litet "snöre" på varje sida inne i luckan. Så var det iaf på min siemens som jag fick ficka på båda sidor med några månaders mellanrum.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Dåså, maskinen har varit på plats sedan i söndags. Skönt att slippa handdiska.

Vaket föll ju på Askon främst på grund av inredningen. Den är riktigt smart utformad med flera påhittiga detaljer. Byggkvaliten känns god.
Bestickhyllan sitter under översta hyllan och kan anpassas mellan bestickhylla och underspolad typ glashylla. Passar utmärkt för skålarna sim barnen äter gröt ur var morgon.

Hade jag köpt maskinen igen?
12,000 är en faslig massa pengar för något så tråkigt som en diskmaskin. Hade budgeten varit tight hade jag nog tagit något billigare. Finns det finansiellt utrymme, så varför inte?

Bilderna talar för sig själva...

9951f39ce2f9da16eec5e1d72a8cce59.jpg
0eff1f6bfcc3c9a1217c78461aee4bf4.jpg
e70f65a54e4a5e699ec50ab75614b762.jpg
8c5c61b00ec8a7e64b8b165024ad26ae.jpg
4e8944032a4a54337ff95a041ac932aa.jpg
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Dåså, maskinen har varit på plats sedan i söndags. Skönt att slippa handdiska.

Vaket föll ju på Askon främst på grund av inredningen. Den är riktigt smart utformad med flera påhittiga detaljer. Byggkvaliten känns god.
Bestickhyllan sitter under översta hyllan och kan anpassas mellan bestickhylla och underspolad typ glashylla. Passar utmärkt för skålarna sim barnen äter gröt ur var morgon.

Hade jag köpt maskinen igen?
12,000 är en faslig massa pengar för något så tråkigt som en diskmaskin. Hade budgeten varit tight hade jag nog tagit något billigare. Finns det finansiellt utrymme, så varför inte?

Bilderna talar för sig själva...

9951f39ce2f9da16eec5e1d72a8cce59.jpg
0eff1f6bfcc3c9a1217c78461aee4bf4.jpg
e70f65a54e4a5e699ec50ab75614b762.jpg
8c5c61b00ec8a7e64b8b165024ad26ae.jpg
4e8944032a4a54337ff95a041ac932aa.jpg
Hos oss blir det Ikeas inbyggda.. "Nejjj, herre gud, vi kan inte ha den synlig, det är jättefult!" och så var det med mina argument. Nu kommer vi att peijja 6-7 lax för en Electrolux maskin. Hoppas den håller bättre än deras kyl och frys..

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hos oss blir det Ikeas inbyggda.. "Nejjj, herre gud, vi kan inte ha den synlig, det är jättefult!" och så var det med mina argument. Nu kommer vi att peijja 6-7 lax för en Electrolux maskin. Hoppas den håller bättre än deras kyl och frys..

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Jag har kört med IKEAs integrerade maskin sedan min köksrenovering för drygt fyra år sedan och den håller fortfarande. Den kanske inte är lika genomtänkt i designen som maskinen i inlägget ovan, men för det mesta blir det rent och så länge jag slipper handdiska är jag nöjd.

Nu ska jag dock flytta om en dryg månad och tidigare ägare av den nya bostaden har tydligen klarat sig med en bänkdiskmaskin, så jag lär väl bli tvungen att köpa nytt. 11 lax är dock en aning mer än jag tänkt att det skulle kosta, så vi får se var det landar.
Baserat på tidigare erfarenheter vet jag att en formel som ofta stämmer är X*2+moms :näsblod (X=tänkt budget)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
För sent, men köp den med sämst miljöklass, så kanske du sparar 60min programtid.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top