Kuggad Uppkörning (Löjligt...)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Helt ok för mig.

Den elev som gör wheelies, stoppies, sladdar och kör trail skulle jag inte bry mig om att kolla ifall han kan göra garagevändning, bromsprov eller manöverprov.

Det väsentliga är inte hur utan ATT man visar sig behärska fordonet.

Men nu är ju jag inte körskolelärare.

Nånting säger mig att man skulle bli underkänd fortare än man kan säga "garagesvängen" om man dyker upp på uppkörningen med attityden "skit i körbanorna, kolla här ba!" :hihi
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Helt ok för mig.

Den elev som gör wheelies, stoppies, sladdar och kör trail skulle jag inte bry mig om att kolla ifall han kan göra garagevändning, bromsprov eller manöverprov.

Det väsentliga är inte hur utan ATT man visar sig behärska fordonet.

Men nu är ju jag inte körskolelärare.

När jag körde upp så sa inspektören först att man skulle stanna vid dubbelkonen och stå till i en minut utan att sätta ner foten, sen sa han "jag skämtar bara, men gör du det får du lappen direkt" :)
När jag undrade vad han skulle hitta på den dagen en trialsnubbe tog honom på orden garvade han och sa att då får han stå sitt kast :D

/R
 

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Vad var garagevändningen för något? Man gör ju 2 olika såna i nuvarande läget. En i lågfarten längst bort på banan och en när man vänder i högfarten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad var garagevändningen för något? Man gör ju 2 olika såna i nuvarande läget. En i lågfarten längst bort på banan och en när man vänder i högfarten.

Av diskussionen hittills så har du väl förstått att det var ett moment så svårt att bara ett fåtal superfantomer typ Rossi och någon trialvärldsmästare klarade av det. Och Carla, fast mest för att inspektören inte vågade annat än godkänna...





Eller så var det inte alls så märkvärdigt, men utslagsgivande så att alla ”som kört cross sedan 9 års ålder” och därför ansåg sig redan vara världsmästare blev kuggade då de inte kunde hantera hojen.

Ja, och så var det ju lite läskigt för kortbenta att köra sakta i sväng och då blev det ju ORÄTTVIST.


Buy quality, cry once
 

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Av diskussionen hittills så har du väl förstått att det var ett moment så svårt att bara ett fåtal superfantomer typ Rossi och någon trialvärldsmästare klarade av det. Och Carla, fast mest för att inspektören inte vågade annat än godkänna...

Haha ok! Nåväl jag tycker ändå man testas rätt väl på manöverproven vi har idag. Och att det ger mer tid ute i faktisk trafikkörning.

Men det verkar ju inte spela jättestor roll även om de berömmer en på ens förmåga att hantera hoj, trafikregler, uppsyn, osv, när man kör ett par cm till vänster. :fakta

Bara att göra om, göra 100% perfekt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Av diskussionen hittills så har du väl förstått att det var ett moment så svårt att bara ett fåtal superfantomer typ Rossi och någon trialvärldsmästare klarade av det. Och Carla, fast mest för att inspektören inte vågade annat än godkänna...





Eller så var det inte alls så märkvärdigt, men utslagsgivande så att alla ”som kört cross sedan 9 års ålder” och därför ansåg sig redan vara världsmästare blev kuggade då de inte kunde hantera hojen.

Ja, och så var det ju lite läskigt för kortbenta att köra sakta i sväng och då blev det ju ORÄTTVIST.


Buy quality, cry once

Tror att du och många andra missförstår varför jag (och många andra) är kritiska till garagesvängen. Jag har aldrig sagt att det är ett för svårt moment, jag har bara sagt att jag tycker att det är ett irrelevant moment. Ja, jag kuggade en uppkörning på grund av att provförrättaren underkände min garagesväng. Men till och med min körskollärare tyckte att det var orättvist då jag i hans mening inte hade utfört svängen särskilt dåligt. Jag bara råkade släppa ner en fot i backen under en mikrosekund. Nuförtiden bedömer man helhetsbilden, och det är fullt acceptabelt att nudda marken under lågfartsprovet så länge helheten ser bra ut och du visar att du kan hantera hojen ordentligt. Vilket jag tycker är vettigt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja men det är fullt rimligt och själva syftet.

Men om man inte behärskar balans, har man då i trafiken att göra?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Garagevändningen var kalas som lackmus på hur bekväm föraren var på hojen, och dels för att få ner elever på jorden när dom blev för stöddiga lite för snabbt:

"Bra! Det klarade du snyggt.
Nu: pröva samma sak från andra hållet. Jag åker och handlar korv så länge..." :brynad




Det pratades om "cirkuskonst" och "inget praktiskt värde" när övningen togs bort, men som flera andra påpekat - som diagnostiskt 10-sekunderstest är det oslagbart.

"Garagevändningen" återkom förövrigt under militärutbildningen men under annat namn, och övades iinntteennssiivvtt.
Då för att det var en grundförutsättning att ordonnanser och trafikare snabbt och säkert skulle kunna vända bort från eldöverfall även på begränsad yta.

Dags att införa momentet i körkortsutbildningen igen - men nu under epitetet "ortenvändning"...?

Jag lärde mig u-sväng för högertrafik men när jag gjorde en u-sväng första gången när jag kört fel i England hamnade jag på höger sida! Hur gick det här till? :va
Bara att snabbt ta fram kartan och vara "turist" som kört fel... :D

Sedan lärde jag mig att göra en u-sväng även i länder med vänstertrafik... :tungan

Jag bara älskar de få gånger jag åker med andra och vi behöver vända och den enda som klarar att vända utan att paddla och jucka fram och tillbaka är föraren med SportHoj med sämst styrutslag! :tummenupp :hihi:kär
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag klarade garagesvängen på min uppkörning 1991 utan större problem. Lugn, stabil hoj med brett styre. Radfyra med "mjuk gasrespons".

Ber man mig göra en garagesväng idag så skulle det inte gå så bra. Då kör jag ändå 1000 mil om året. Det säger väl en del om garagesvängens praktiska användbarhet? Ok, jag håller med om att den är bra när man kört fel och måste vända. Vilket händer! :) (Fast sällan i samband med fientligt eldöverfall....)

På mina trajor är det sk*tsvårt för mig att göra en garagesväng. Trots mina årliga 1000 mil blandad körning. Den ena har lågt smalt styre och vändradie som en Stena-färja, den andra är topptung. På Kawa-scootern är det enklare, och på min höga och tunga Guzzi skulle jag fixa det efter en stunds övning. Alltså är det delvis en materialfråga - vilken hoj man kör på.

Det enda som motiverade denna uppvisning var att det var en sorts "bevis" på att man kunde hantera balans/koppling/gaskontroll i krypfart på hojen.

Men var det det bästa sättet att visa detta? Jag ställer mig tvivlande.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ja men det är fullt rimligt och själva syftet.

Men om man inte behärskar balans, har man då i trafiken att göra?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Kan du förklara hur dagens lågfartsbana inte är ett tillräckligt bra prov på om man behärskar balans fullt tillräckligt för att vistas i trafiken?
Har du (och ni andra som beklagar er över att garagesvängen inte finns längre) kört dagens lågfart/högfartsbana?
 
Last edited:

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Återigen, det handlar inte om att man gör en garagevändning i trafik. Det handlar om att se ifall den prövande fixar grundläggande balans, gas/kopplingskontroll och lågfartskörning exempelvis på gator med blandad trafik (gånghastighet).

Dagens lågfartsprov klarar man nästan utan att öva, vilket ju var poängen. Men vill vi verkligen ha MC-förare som knappt kan köra ute i trafiken?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Jag är inte med på ditt resonemang för 5öre. Du tycker det är SINNESJUKT att folk inte åker runt med fulla styrutslag utan att sätta ner fötterna i 0.4km/h men du förstår inte hur lågfartsbanan är relevant eller testar balans i rimlig hastighet för vad en normalt funtad person kör sin motorcykel i när de ska svängas utan fötter i marken? Jag har då aldrig, ALDRIG, hamnat i en situation där jag måste vända min motorcykel i en parkeringsruta utan att sätta ner mina fötter för då kommer jag smälla. Och jag tvivlar STARKT på att jag någonsin kommer smälla baserat på att jag inte åker runt och vänder lite här och där på parkeringsrutor utan fötter. Du måste även sitta och undra varför dom inte har som övningsmoment att rulla baklänges i nerförsbacke minst 10% lutning 100m utan bromsar IFALL man någon gång skulle få motorstopp i uppförsbacke samtidigt som bromsarna lägger av och neutralen magiskt hoppar i och låser sej. För kan man inte rulla baklänges med dom förutsättningarna då kommer man garanterat inte klara framföra sitt fordon i 110km/h utan att dö heller.

Så jävla orimligt så de finns inte.

Visst, ditt argument med att det testar balans och kontroll. Det gör även en lågfartsbana fast på ett mdr rimligt och verklighetsförankrat vis. Jag menar, annars kan vi ju testa balans med ögonbindel och balansbräda och kontroll med en tur på trailen upp för någon klippa i närheten av provstället innan du får åka ut och visa att du kan köra motorcykel på allmän väg?
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
När kom garagsvängen ? Kan inte komma ihåg jag gjorde den när jag tog kort -82
 

Kimban

Babados Endurance Racing Team
Gick med
11 Oct 2010
Ort
Hemma
Hoj
Italienskor och Tüsk
Blev också underkänd på plats pga att jag låg för långt till vänster, alla andra moment i körningen hade varit bra. Gjorde precis som dig att jag låg precis till vänster om strängen i mitten. Men uppkörningsmannen menade att man skulle ligga till höger om den, han låg under uppkörningen långt till höger och vissa tillfällen låg han höger om högerhjulspår.
Precis i slutet på uppkörningen så ropar han i intercomen att jag åka in till högerkanten och nästan stanna detta är för att vi möter några lastbilar och då anser han att man ska ligga typ så långt till höger man kan, pga att lastbilschaufförerna blir rädda för mc-förare om de ligger i mitten, detta är på en normal 2 filig 70-väg.

Så när vi kom tillbaka så sa han att det inte blir godkänt och att om jag fortsätter köra så här (hade A1) så skulle jag köra ihjäl mig.

Men på kvällen när jag kollade på nätet på resultatet så var det godkänt, vet inte om uppkörningsmännen diskuterade efter och godkände eller vad han gjorde men godkänd blev jag :banana
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kan du förklara hur dagens lågfartsbana inte är ett tillräckligt bra prov på om man behärskar balans fullt tillräckligt för att vistas i trafiken?
Har du (och ni andra som beklagar er över att garagesvängen inte finns längre) kört dagens lågfart/högfartsbana?

Ja jag har kört dagens lågfarts-/högfartsbana också och dessutom ganska ofta då jag coachar blivande MC-förare mellan 125 och 1300 cc. Dessutom med olika hojar.

Det finns massor med övningar och grejer man kan göra men ofta tar de längre tid vilket ökar kostnaden för uppkörningen... garagevändningen var ju suverän i det att den på tio sekunder skilde agnarna från vetet.

Dagens lågfartsbana handlar mer om att tvinga fram kopplingskontroll, men det lite mer avancerade att hålla balansen med hjälp av gas, broms och koppling kan man ju inte se och det är faktiskt en stor poäng när man kör hoj. Och blicken naturligtvis.

På SMC-utbildningar kör vi ”bryggargården” och det är uppenbart att många har problem med denna, nästan oavsett storlek på banan. Rent generellt korrelerar det med allmän körskicklighet skulle jag vilja påstå. Dvs grundläggande kördynamik och balans har betydelse för körförmågan i alla fartregister, men är lättast att träna och upptäcka brister i vid låga hastigheter.

Rent allmänt är det väl BRA om motorcyklister generellt sett är DUKTIGA att köra och inte bara fick körkortet i flingpaketet?

Jag har full förståelse för att det känns surt att kugga uppkörningen. Men lösningen är nog inte att göra provet enklare utan det självklara - öva mer!



Buy quality, cry once
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är inte med på ditt resonemang för 5öre. Du tycker det är SINNESJUKT att folk inte åker runt med fulla styrutslag utan att sätta ner fötterna i 0.4km/h men du förstår inte hur lågfartsbanan är relevant eller testar balans i rimlig hastighet för vad en normalt funtad person kör sin motorcykel i när de ska svängas utan fötter i marken? Jag har då aldrig, ALDRIG, hamnat i en situation där jag måste vända min motorcykel i en parkeringsruta utan att sätta ner mina fötter för då kommer jag smälla. Och jag tvivlar STARKT på att jag någonsin kommer smälla baserat på att jag inte åker runt och vänder lite här och där på parkeringsrutor utan fötter. Du måste även sitta och undra varför dom inte har som övningsmoment att rulla baklänges i nerförsbacke minst 10% lutning 100m utan bromsar IFALL man någon gång skulle få motorstopp i uppförsbacke samtidigt som bromsarna lägger av och neutralen magiskt hoppar i och låser sej. För kan man inte rulla baklänges med dom förutsättningarna då kommer man garanterat inte klara framföra sitt fordon i 110km/h utan att dö heller.

Så jävla orimligt så de finns inte.

Visst, ditt argument med att det testar balans och kontroll. Det gör även en lågfartsbana fast på ett mdr rimligt och verklighetsförankrat vis. Jag menar, annars kan vi ju testa balans med ögonbindel och balansbräda och kontroll med en tur på trailen upp för någon klippa i närheten av provstället innan du får åka ut och visa att du kan köra motorcykel på allmän väg?

Nä men du missförstår ju hela grejen så det är väl klart att du inte håller med. :fakta

Det handlar inte om att förbereda för en ofta förekommande situation i trafiken (även om en snabb U-sväng på trånga gator är en fröjd att behärska) utan om att snabbt avgöra om vederbörande har övat tillräckligt på att KÖRA hoj och inte bara sitta på den...


Buy quality, cry once
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
När jag körde upp 1981 behövde man inte ens kunna bromsa. Någon hade sagt att man skulle pumpa lite för om framhjulet låste sig så började det rulla när man släppte. :död Inte bra vet alla och inspektören gillade inte det. :(

-Va står du här för? -Jag pumpade ju med frambromsen... -Ja, då får du väl göra det rätt då!
Nästa bromsning pumpade jag inte, och jag fick mitt körkort. :tummenupp

Det tog många år innan jag blev hyfsad på att hantera frambromsen. :rodnar

Nu kan jag både bromsa och göra en u-sväng men jag har nog gjort fler u-svängar, dvs kört fel, :tungan än jag behövt bromsa fullt i en paniksituation, men jag lärde mig bromsa ändå.

Som tur var hade jag kamrater som lärde mig anpassa hastigheten och planera min körning. De körde grus så trots att jag hatade det, så till slut kunde jag köra med tvåhjulssladd också.

Nu finns det ABS så man behöver inte kunna bromsa och kör man bara på breda vägar behöver man aldrig göra en jobbig u-sväng heller! :fakta

Men jag är lite udda och är stolt över det jag kan, inte det jag inte kan på motorcykel! :D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Min körlärare (1990-tal...) sade till mig att köra "c:a 60 ut % från vägrenen". Alltså något till vänster om mitten.

Varför då?
1. För att han ansåg att en mc skulle ligga mitt i synfältet på bilförarna bakom.
2. För att ingen-ingen-ingen bilförare skulle få för sig att tränga sig fram i samma fil som mc:n. Vilket i teorin skulle kunna ske om man låg för långt till höger, "a la moppe style".

Rimligt, tycker jag. Och använder den logiken i trafiken. Mitt i eller lite-lite till vänster. Men inte till höger om jag kan undvika.

Fast ibland blir det höger också - i stadstrafik då. Rödljus+regnväta+hala övergångsställen+hala brunnslock kan ibland locka mig över åt höger. Man vill ju välja ett spår med bästa grepp och inte riskera onödiga hjulsläpp på underlag med bristande friktion.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Nä men du missförstår ju hela grejen så det är väl klart att du inte håller med. :fakta

Det handlar inte om att förbereda för en ofta förekommande situation i trafiken (även om en snabb U-sväng på trånga gator är en fröjd att behärska) utan om att snabbt avgöra om vederbörande har övat tillräckligt på att KÖRA hoj och inte bara sitta på den...


Buy quality, cry once

Om det INTE handlar om att förbereda folk för möjliga situationer i trafiken då vet jag inte ens varför vi övningskör och inte bara ger oss ut i trafiken direkt bara vi kan köra långsamt och säkert utan att sätta ner fötterna? Hela grejjen med att övningsköra och sedan testa en förare är väll för att se om denne kan hantera möjliga trafiksituationer på egen hand utan att köra ihjäl sej själv eller andra?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ja jag har kört dagens lågfarts-/högfartsbana också och dessutom ganska ofta då jag coachar blivande MC-förare mellan 125 och 1300 cc. Dessutom med olika hojar.

Det finns massor med övningar och grejer man kan göra men ofta tar de längre tid vilket ökar kostnaden för uppkörningen... garagevändningen var ju suverän i det att den på tio sekunder skilde agnarna från vetet.

Dagens lågfartsbana handlar mer om att tvinga fram kopplingskontroll, men det lite mer avancerade att hålla balansen med hjälp av gas, broms och koppling kan man ju inte se och det är faktiskt en stor poäng när man kör hoj. Och blicken naturligtvis.

På SMC-utbildningar kör vi ”bryggargården” och det är uppenbart att många har problem med denna, nästan oavsett storlek på banan. Rent generellt korrelerar det med allmän körskicklighet skulle jag vilja påstå. Dvs grundläggande kördynamik och balans har betydelse för körförmågan i alla fartregister, men är lättast att träna och upptäcka brister i vid låga hastigheter.

Rent allmänt är det väl BRA om motorcyklister generellt sett är DUKTIGA att köra och inte bara fick körkortet i flingpaketet?

Jag har full förståelse för att det känns surt att kugga uppkörningen. Men lösningen är nog inte att göra provet enklare utan det självklara - öva mer!



Buy quality, cry once

Jag förstår ditt resonemang och håller med om att det givetvis är bra och viktigt att folk som får sitt körkort faktiskt kan hantera en hoj.
Men att kombinationen högfart/lågfart skulle vara sämre på att visa elevens kunskap om balans köper jag inte för fem öre.
Alla som har tagit en körlektion på en vettig körskola har fått det inbankat i huvudet att om man ska hålla balansen och klara krypkörningen bra så är det just med hjälp av gas, broms, koppling och blicken på rätt ställe.
Jag vet inte vad ni har för sorts körskolor i Luleå, men om folk inte fått lära sig ovanstående så är det rätt låg standard där uppe.

Att lösningen för folk som kuggar eller tycker det är för svårt är att träna mer håller jag med om, jag har kört upp för A1, A beg och A och kuggade ingen för att jag tränade massor inför uppkörningarna.
Jag har polare som har fått göra 2, 3 och 4 (!) uppkörningar innan de klarade skiten för att de mest beklagade sig över att lektioner var dyra, lågfart/högfart var meningslösa moment för man inte har någon nytta av det i trafiken och så vidare.

Jag tycker det är vettiga moment för att få ett hum om eleven är redo för att få köra trafikdelen eller inte.
Är det bästa möjliga lösningen? Kanske inte, men det är så det ser ut i nuläget och vi får alla anpassa oss efter det.

Ovanstående 2 rader är citat från inspektören från min senaste uppkörning när vi efteråt diskuterade högfart och framförallt lågfartsbanan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lågfartsbanan är absolut bra! (Men garagevändningen gav mer)


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top