Kuggad Uppkörning (Löjligt...)

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Visserligen har jag ju flera handledare och ingen tyckte det var fel att jag låg som jag gjorde. De tyckte till och med det var perfekt för då får inte folk för sig att köra om. Jag ligger ju inte så långt till vänster att folk vill köra om på höger sida...
 

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Låter överdrivet. ...
... Det är surt, men det är bara att göra om.:fyllisar

Jo men precis. Kan ju inte överklaga eller någonting. Lite meningslöst att grubbla över, men jag vill gärna förstå hela motivationen då jag inte tycker jag gjort allt för mkt fel. Men kommer ju ligga prick i mitten från och med nu och bara skifta placering m.a.p. trafikförhållanden och svängningar.

Sedan tycker jag ju att det är omständligt och onödigt att behöva göra om varenda moment och sätta dom perfekt igen när man gjorde ett minimalt fel i trafiken.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Grabben körde upp för flera år sen å vart kuggad för han inte genade tillräckligt på slingrande 70 väg vid gamla F18 i Tullinge..

Vart ganska sur å tänkte snacka me den nitiska inspektören, men grabben ville inte att jag gjorde de...
Hade ju kunnat förstå att man genar för mycke, men för lite???
 

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Grabben körde upp för flera år sen å vart kuggad för han inte genade tillräckligt på slingrande 70 väg vid gamla F18 i Tullinge..

Vart ganska sur å tänkte snacka me den nitiska inspektören, men grabben ville inte att jag gjorde de...
Hade ju kunnat förstå att man ge ar för mycke, men för lite???

Var det det enda förrättaren påpekade - alltså var det grunden till hela underkänningen?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är nog bara provförrättaren som vet exakt vad som avgjorde - helheten räknas.

Du kan vara säker på att du med mer erfarenhet kommer att tycka att du inte var så duktig att köra innan du hade kortet...

Öva mer!


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Det är nog bara provförrättaren som vet exakt vad som avgjorde - helheten räknas.

Du kan vara säker på att du med mer erfarenhet kommer att tycka att du inte var så duktig att köra innan du hade kortet...

Öva mer!

Det kan jag tänka mig också - men när han just inte påpekar någonting annat så känns det som att man verkligen måste köra helt perfekt genom allting.

Visst, det kan ju vara bra att vara en riktigt duktig förare med inga fel, men ska det vara så hårda bud när man ser att man kan köra fint och bra, och till och med får beröm för hur bra man kör och hur man hanterar situationer?
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Svinigt av förrättaren att döma ut dig på dette viset. Ifall det det handlar om statt eller nåt annat så är det tjänstefel under yrkesutövande. Fick själv rådet att hålla placering om en mm till vänster om den tänkta mittlinjen i höger körfält tills sidoförflyttning skedde dvs omkörning. Naturligtvis en omöjlig uppgift. Finns ju annat att tänka på i trafiken som är viktigare.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
När jag tog kort blev jag uppmanad att ligga till vänster om mitten gärna i hjulspår på vänster sida när det gällde transport rakt fram. Flera anledningar 1: Ta plats för att inte bli omkörd vid möte och liknande 2: jag har flyttat ut mej på vägen från anslutande vägar där bilar kan smita ut nosen 3: bättre att bilar uppfattar mej som en bil med trasig höger framlykta än en moped i vägrenen så mötande inte får för sej att köra om annan mötande i mörker 4: ligger det skit på vägen brukar inte de ligga i skidspåren utan tryckas undan av alla bilar och hamna mellan hjulspåren osv osv. Jag körde upp enligt den uppmuntran och det gick ju bra på första försöket. Körde upp i Säve. Tycker det TS skriver låter orimligt att bli kuggad för, förutsatt att det är hela historien? Även förutsatt att vänster hjulspår inte använts i alla situationer som tex skarp högersväng där det bör undvikas för att inte krocka med eventuellt mötande som väljer att skära kurvan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
tex skarp högersväng där det bör undvikas för att inte krocka med eventuellt mötande som väljer att skära kurvan.

Under min 42 år på hoj är det avklivande bussresenärer och genande hojar som höjt pulsen för mig när jag kört hoj. Ligger själv i höger däckfåra eller till höger om den - alla jämra "moderna" bilister verkar ha förkärlek till att slicka mittlinjen och därmed kör JoJo när de möter andra fordon. Hur man kör på Essingen eller Södra länken är undantagen...
 

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
När jag tog kort blev jag uppmanad att ligga till vänster om mitten gärna i hjulspår på vänster sida när det gällde transport rakt fram. Flera anledningar 1: Ta plats för att inte bli omkörd vid möte och liknande 2: jag har flyttat ut mej på vägen från anslutande vägar där bilar kan smita ut nosen 3: bättre att bilar uppfattar mej som en bil med trasig höger framlykta än en moped i vägrenen så mötande inte får för sej att köra om annan mötande i mörker 4: ligger det skit på vägen brukar inte de ligga i skidspåren utan tryckas undan av alla bilar och hamna mellan hjulspåren osv osv. Jag körde upp enligt den uppmuntran och det gick ju bra på första försöket. Körde upp i Säve.

Tycker det TS skriver låter orimligt att bli kuggad för, förutsatt att det är hela historien? ...

Är det enda han sa att jag gjorde fel på. Hade fel placering, alltså till vänster om mittlinjen, vid färd rakt fram. Detta tyckte han inte alls om och svor till och med lite grann "När jag såg dig köra där till vänster tänkte jag bara vafaan, han kör ju bra annars", det förstod jag inte alls, men sen förklarade han hur han tänkte. Att en bil tar mer plats men ändå håller sig i mitten, så man själv vill hålla sig i mitten för att inte försvåra omkörningar.

Jag flyttade mig alltid till höger när det kom bilar som ville köra om och det gick jättebra.

Bara att göra om, göra "rätt" antar jag.
 

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Näe jag ska hålla mig i mitten från och med nu. Bara lyssna på vad de säger och ta kortet, orkar inte mer. Hade inget annat jag gjorde fel på utan godkänt på allt, så borde la gå om jag rättar till det.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Näe jag ska hålla mig i mitten från och med nu. Bara lyssna på vad de säger och ta kortet, orkar inte mer. Hade inget annat jag gjorde fel på utan godkänt på allt, så borde la gå om jag rättar till det.
Bra där! Ta din plats. Att hålla lite till vänster kan motiveras med att man faktiskt kör där en bilförare normalt sitter. Varför ska man göra annorlunda på en hoj...?

Fast det har varierat genom åren var som anses "rätt" så gör som de blir nöjda. Kan man vettigt argumentera sitt beteende är det också godkänt så länge man inte bryter lagar och regler.

Att hålla undan så långt till höger man kan inbjuder däremot bara till problem och trängande.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Bra där! Ta din plats.

Fast inte mer än uppköraren anser såklart, det har varierat genom åren.

Att hålla undan så långt till höger man kan inbjuder däremot bara till problem och trängande.

Definitivt. Vill egentligen mest förstå vad den stora faran är med att ligga lite mer till vänster när man åker rakt fram. Så som jag kör tvivlar jag att någon vill köra om mig till höger. Men om jag ligger i mitten så borde det ju vara lugnt i vilket fall.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Definitivt. Vill egentligen mest förstå vad den stora faran är med att ligga lite mer till vänster när man åker rakt fram. Så som jag kör tvivlar jag att någon vill köra om mig till höger. Men om jag ligger i mitten så borde det ju vara lugnt i vilket fall.
Ingen fara alls faktiskt, förutom att det kan vara obehagligt för dig att balansera i slitaget. Precis i mitten brukar vara lättare rent praktiskt.

Låter mer som en eftergift för att ge inkompetenta bilister mer vingelmån när de rattsurfar.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bara att bita ihop och inse att uppkörningen är en bedömningssport som både har tydliga riktlinjer och är tämligen rättvis. Vill man prova på motsatsen är dressyrsporten ett hårt uppvaknande.
151CAD23-3381-4FD3-9215-E8520E29EE89.png

Ursäkta...? Haltar(!) jämförelsen?
Jo, kanske lite. Uppkörningar är ju rätt billiga i jämförelse.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
så jag får vänta ett halvår

Går det ens att hitta tid för en ny uppkörning nu?

Jo då, jag hade prov 16:e Oktober i Stockholm när jag lyckades med min uppkörning.
Det var sista veckan dom hade uppkörningar för det året.

Ligg på bara och kolla tider varje dag.
Folk avbokar hela tiden så då är det bara att sno den tiden. :tummenupp
 
Last edited:

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Bara att bita ihop och inse att uppkörningen är en bedömningssport som både har tydliga riktlinjer och är tämligen rättvis.

Jepp, det gör jag. Ville mest bara förstå vad det var jag gjorde så fel att det var rättvist att kugga hela uppkörningen på. Men har fått bra svar här i tråden! Tack för motivationen :) Ska def sätta det nästa gång med bra placeringar!

Jo då, jag hade prov 16:e Oktober i Stockholm när jag lyckades med min uppkörning.
Det var sista veckan dom hade uppkörningar för det året.

Ligg på bara och kolla tider varje dag.
Folk avbokar hela tiden så då är det bara att sno den tiden. :tummenupp

Ligger på och kollar varje dag nu. När man ändå är varm i kläderna. :)
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Är det enda han sa att jag gjorde fel på. Hade fel placering, alltså till vänster om mittlinjen, vid färd rakt fram. Detta tyckte han inte alls om och svor till och med lite grann "När jag såg dig köra där till vänster tänkte jag bara vafaan, han kör ju bra annars", det förstod jag inte alls, men sen förklarade han hur han tänkte. Att en bil tar mer plats men ändå håller sig i mitten, så man själv vill hålla sig i mitten för att inte försvåra omkörningar.

Jag flyttade mig alltid till höger när det kom bilar som ville köra om och det gick jättebra.

Bara att göra om, göra "rätt" antar jag.

Det är ju ändå rätt frustrerande att 2 personer blir uppmanade att köra precis tvärt emot varandra. Känns ju som att ingem behöver gå till körskolan för att lära sej mer än vart broms, koppling och växelspak sitter för resten beror på helt på vem du får som förättare från trafikverket om det är godkännt eller ej.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top