Kuggad Uppkörning (Löjligt...)

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Tjena alla, ny här på forumet. Från Göteborg. Kör en FZS600 -03, och håller på att ta kortet.

Jag har haft 2 uppkörningar nu, en i Halmstad och en i Borås igår. När jag körde upp i Halmstad blev allt stressat och jag kuggade på högfarten. Det var förståeligt.

Men, när jag körde upp i Borås gick allting jättebra. Satte lågfart, högfart och bromsning perfekt. Sen ut i trafiken. Tyckte jag hanterade allting perfekt, sprang till och med ut folk på gatan i korsningar och jag lyckades lösa det bra. God uppsyn, säkerhet, osv.

Så kommer vi fram till förarprovscentralen och jag känner mig galant.:rock Då får jag höra "Jag måste tyvärr underkänna dig". Va!?

Tydligen så ligger jag lite för långt till vänster i mitt körfält när jag kör rakt fram. Det kom folk och körde om, och då flyttade jag till höger för att underlätta. Och i korsningar håller jag till höger om jag ska höger, vänster om jag ska vänster, osv.

Detta var tydligen tillräckligt för att underkänna hela uppkörningen. :död

Han sa "Hade du haft placeringen mer i mitten hade du klarat uppkörningen väldigt starkt, för du kör bra med bra uppsyn, osv."

Jag tyckte det räckte med att ge ett tips "Håll dig mer i mitten när du kör rakt fram." och ge mig lappen istället för att underkänna mig för allting så jag får vänta ett halvår, lägga ut x par tusen, fixa tid för mig och handledare/sätt att köra dit hojen på, osv... Onödigt tyckte jag, när han såg att jag kan köra och anpassa mig bra.

Det är ingen helhetsbedömning som de säger, utan utslag på minsta grej! Någon som varit med om liknande kuggningar?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag hade lackat direkCt och ollat hakremmen på hans hjälm...

Skämt åsido, tycker inte att det låter rimligt att kugga dig för en sån grej, hade varit mer rimligt att han gav dig kortet och bad dig tänka på din placering därefter.
Går det ens att hitta tid för en ny uppkörning nu?
 

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Jo, jag var ju inte jätteglad när det enda han påpekade var det. När jag körde därifrån låg jag mer i mitten, enkelt fixat. Förstår inte bedömningen alls, och vad folk menar när dom säger att de gör en helhetsbedömning. Skitsnack.

Den närmsta tiden jag hittade i närområdet var 17 maj, så får la hoppas att Norge bär med sig lite tur till mig...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
När jag körde upp för lätt MC så fanns fortfarande garagesvängen kvar. Fullständigt idiotiskt prövningsmoment som till och med transportstyrelsen nu insett är orealistiskt och därför har man tagit bort det. Jag blev kuggad för att jag under en halv mikrosekund råkade sätta foten i backen och blev därför underkänd på hela uppkörningen utan att ens fått visa vad jag kunde i trafiken. Jag höll inte på att tappa balansen, var inte utom kontroll på något sätt, men när jag kör långsamt runt en tight sväng sådär så gillar jag att ha fötterna i beredskap för att fånga upp om jag skulle tippa så att hojen inte välter och råkade därför nudda marken som hastigast... Fullt rimligt att underkänna hela uppkörningen för det tyckte kontrollanten. Jag höll väl inte riktigt med om att det var tillräckliga bevis för att jag inte ska ha körkort, men det var bara att boka ny uppkörning :rolleyes:

Sen förstår jag inte riktigt din kontrollants resoinemang kring placering. När jag började köra fick jag lära mig på körskola att man ska placera sig till höger eller vänster vid höger- respektive vänstersväng... Mitten rakt fram kan jag köpa, men det känns verkligen inte som en såpass allvarlig grej att du behövde bli underkänd.
 
Last edited:

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Bleh! Alltså förstår dom inte att om man i helhet har väldigt bra kontroll och koll på trafik och hojen och allting, att man borde bli godkänd? Varför vara så otroligt nitiska på så dumma saker?

Ge små tips och kortet, det räcker ju! :gnissla
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där med placeringen på vägen tycker jag är ganska viktig för den egna säkerheten. Jag vill inte bli omkörd när var och hur det passar en korkad bilist bakom mig utan jag vill vara den som bestämmer när dom får köra om.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det där med placeringen på vägen tycker jag är ganska viktig för den egna säkerheten. Jag vill inte bli omkörd när var och hur det passar en korkad bilist bakom mig utan jag vill vara den som bestämmer när dom får köra om.

Men det är väl lite det som är grejen med att placera sig ute i vänster-/högerkanten vid sväng (vilket jag tolkar det som att trådstartaren gjort och blivit underkänd för)? Dels för att visa att man planerar att svänga, men även så att bakomvarande som ska rakt fram kan fortsätta?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men det är väl lite det som är grejen med att placera sig ute i vänster-/högerkanten vid sväng (vilket jag tolkar det som att trådstartaren gjort och blivit underkänd för)? Dels för att visa att man planerar att svänga, men även så att bakomvarande som ska rakt fram kan fortsätta?

Fast kör man allt för lågt åt vänster riskerar man ju att någon får för sig att köra om till höger.

Svårt att spekulera i vad som verkligen skett, men jag vill gärna tro att uppkörningsmannen har gjort en rimlig bedömning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det där med placeringen på vägen tycker jag är ganska viktig för den egna säkerheten. Jag vill inte bli omkörd när var och hur det passar en korkad bilist bakom mig utan jag vill vara den som bestämmer när dom får köra om.
Jag kanske inte alltid leker polis och bestämmer när dom får köra om, men ja, i korsningar så ställer jag mig åt det håll jag ska svänga, men ser till att ta tillräckligt med plats för att inget stolpskott ska kunna tränga sig upp bredvid. Det är ju jag med ett mindre fordon som ska dra nytta av det, andra ska inte ta sig friheter bara för att jag tar upp mindre bredd :fakta

Rakt fram ligger jag alltid i vänster hjulspår på ett ungefär, åtminstone på transportsträckorna. Mopeder kör i vägrenen, motorcyklar kör på vägen :fakta
 

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
I min egna bedömning ligger jag inte så långt åt vänster att det är "överdrivet". Någonstans mellan mitten på filen och mitten av mittlinjen.

Det är en så otroligt enkel sak att fixa och som jag tycker är en högst orimlig grund till att kugga en annars perfekt uppkörning med flera udda trafikförhållanden i regn och blåst. Är det rimligt att vara så oerhört nitisk med en sån sak? Det körde om flera människor enkelt och smidigt i mötande trafik, och jag underlättade för dem alla.

Jag håller med om att jag inte låg rätt med att ligga mer där bilisten sitter, men inte att det ska vara helt avgörande för att få mitt kort efter såpass väl körning i helhet (som han själv påpekade).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kanske inte alltid leker polis och bestämmer när dom får köra om, men ja, i korsningar så ställer jag mig åt det håll jag ska svänga, men ser till att ta tillräckligt med plats för att inget stolpskott ska kunna tränga sig upp bredvid. Det är ju jag med ett mindre fordon som ska dra nytta av det, andra ska inte ta sig friheter bara för att jag tar upp mindre bredd :fakta

Rakt fram ligger jag alltid i vänster hjulspår på ett ungefär, åtminstone på transportsträckorna. Mopeder kör i vägrenen, motorcyklar kör på vägen :fakta

Tror du missförstår mig, det är inte för att "leka polis" och hindra folk att köra om mig, det är för att jag inte vill bli inklämd mellan en bil och ett vägräcke för att någon idiot inte kan vänta 100 meter med sin omkörning.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
det där med uppkörning är lite av ett lotteri efter som det är en subjektivbedömnig. vem vet han kanske inte hade kuggat många nog sista månaden så han va tvungen att kugga dig för att statistiken ska bli rätt :smasha
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det där med uppkörning är lite av ett lotteri eftersom det är en subjektiv bedömning. Vem vet han kanske inte hade kuggat många nog sista månaden så han va tvungen att kugga dig för att statistiken ska bli rätt :smasha

Låter troligt! Siffrorna ska vara rätt, statistiken är det viktigaste i dagens Sverige. :fakta

Att verkligheten är rätt är inte lika viktigt... :(

Lycka till vid nästa uppkörning! Och må statistiken stå dig bi! :)
 

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Tydligen så ligger jag lite för långt till vänster i mitt körfält när jag kör rakt fram.

När du säger så, ligger du så pass mycket till vänster, att du ligger till vänster om vänster hjulspår som oftast bildas av bilarna? Då är du nog rätt långt ut. Om du ligger i själva spåret, kan ju skapar problem med vattenplaning. Ligger du innanför spåren, men till vänster, då är det ju bara löjligt!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det varierar nog extremt mycket vad man kan bli kuggad för på en uppkörning.
När jag körde upp för tung hoj förra året så missade jag en 40 skylt och fortsatte i 60 i några hundra meter.
Satte även ner foten 2 ggr under lågfarten.
Jag fick lappen ändå för han tyckte att allt annat såg så bra ut men han bad mig försöka vara mer uppmärksam på skyltar i framtiden.
En korrekt helhetsbedömning, gubben som kuggade dig verkar vara ganska oskön och nitisk.
 

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
När du säger så, ligger du så pass mycket till vänster, att du ligger till vänster om vänster hjulspår som oftast bildas av bilarna? Då är du nog rätt långt ut. Om du ligger i själva spåret, kan ju skapar problem med vattenplaning. Ligger du innanför spåren, men till vänster, då är det ju bara löjligt!

Låg ungefär där bilisten sitter, kanske aningen mer åt mitten i filen till och med. När det regnar undviker jag såna spår just pga vattenplaning. När jag blev underkänd pga det blev jag helt paff, när allting gick så fint, säkert och bra och han inte hade något annat att klaga på.

Det varierar nog extremt mycket vad man kan bli kuggad för på en uppkörning.
När jag körde upp för tung hoj förra året så missade jag en 40 skylt och fortsatte i 60 i några hundra meter.
Satte även ner foten 2 ggr under lågfarten.
Jag fick lappen ändå för han tyckte att allt annat såg så bra ut men han bad mig försöka vara mer uppmärksam på skyltar i framtiden.
En korrekt helhetsbedömning, gubben som kuggade dig verkar vara ganska oskön och nitisk.

Ja, helhetsbedömning fanns inte på kartan när jag körde upp igår. Inga fötter nere, fina enkla manövreringar, säkra avstånd och hastigheter, osv. Trodde inte mina öron...

Säkert den svenska statistikens förbannelse som ligger till grund av detta, eller att han hade en dålig dag. :(
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja det kan säkert skilja i bedömning mellan olika kontrollanter.

Jag tog hojkort väldigt sent, 2004. Jag hade visserligen haft hojkort som följde med bilkortet långt innan men körde för fort några gånger så att lappen drogs in och fick tas om. Därefter hade jag inget hojkort genom att de hade blivit delade.

Vintern 2003/04 köpte jag en ny Gixxer 1000. Det var ett ganska stort steg från att inte ha kört annat än moppe decennier innan. Det var ju snö så det var bara att vänta fram till april innan jag kunde övningsköra. Vågade inte köra upp direkt genom att de hade infört garagesväng och annat tok som jag måste få rätt på hur det fungerade.

Dagen för uppkörning kom. Givetvis i en annan stad... Jag var så uppskruvad och sugen på att få KK och köra själv så jag sov inte en sekund på natten men var vid gott mod. Vi var flera som körde upp och de andra var märkbart nervösa. En kille sket på sig och fick sitta på sidan av området och sanera sig :(

Bromsprov, garagesväng m.m. gick kanonbra, bättre än på körskolan så jag kände att nu var det nära och bara lite stads- och landsvägskörning kvar. Jag var sist på tur.

Då sa kontrollanten - det blir tyvärr ingen körning idag. En blinkers har lagt av på min (hans) hoj. Det kan jag säkert fixa sa jag och han öppnade toppboxen som innehöll verktyg och lampor. Det var snart grejat och vi drog iväg genom stan. Ut på motorvägen och när vi svängde av den var jag i toppform och sket i att släppa på gasen för att gör att snyggt nedlägg. Det kändes som 45 gaders lutning och så jag höll in knät för att det inte skulle ta i backen. I verkligheten gissar jag att det var max 15 graders lutning :)

När vi kom tillbaka frågade han - vet du vilken hastighet det är när man svänger ut på motorvägen? Jag hade inte en aning utan svarade lite svävande - 90 km/h ? Det är 110 sa han och jag tänkte att nu sket det sig (för mig också). Du har klarat kortet sa han och jag fick ett intyg att det var okey att köra direkt :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
I min egna bedömning ligger jag inte så långt åt vänster att det är "överdrivet". Någonstans mellan mitten på filen och mitten av mittlinjen.
Jag håller med om att jag inte låg rätt med att ligga mer där bilisten sitter, men inte att det ska vara helt avgörande för att få mitt kort efter såpass väl körning i helhet (som han själv påpekade).

Har din körskolelärare sagt att du ligger för mycket till vänster? Har du bara kört som du blivit lärd på körskolan är det inte lätt att veta hur just den uppkörningsgubben vill ha det. Tråkigt för dig, men försök att inte ge upp.
 

Feroyn

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZS600, -03
Snyggt jobbat Sydney :hojsmilie

Har din körskolelärare sagt att du ligger för mycket till vänster? Har du bara kört som du blivit lärd på körskolan är det inte lätt att veta hur just den uppkörningsgubben vill ha det. Tråkigt för dig, men försök att inte ge upp.

Jag har inte haft körskolelärare. Övat privat. Så detta var ju det enda jag gjorde fel på så att säga. Han sa att jag hade klarat uppkörningen väldigt bra om jag bara hade kört mer i mitten, och att om jag får honom igen och han ser att min placering är som han vill så kan han godkänna mig.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Låter överdrivet. Min erfarenhet(1 för A2 och 1 för tung i Falkenberg) är att MC-kontrollanterna vill att folk ska ta körkort, dvs KAN de godkänna dig så kommer de göra det. Samtidigt så är det samma som med uppkörningar för bil, alla kontrollanter har sin bestämda uppfattning. Vissa får körkort trots att de kört för fort, och vissa kuggar för att de inte kollat i backspegeln exakt 1 gång var 6e sekund. Det är surt, men det är bara att göra om.:fyllisar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top