Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 2345678
Resultat 141 till 153 av 153
    Medlem Baintha Brakks avatar
    Reg.datum
    mar 2016
    Hoj
    2001 Honda 650 Transalp. Honda 1000cbf 2008
    Killen som körde upp före mig glömde att slå av sin blinkers flera gånger. Trafikinspektören fick säga åt honom flera gånger. När dom kom tillbaks så fick killen skäll. Trot eller ej men han fick kortet. Han hade nog kuggat om han varit privatist.

F.d Hybridpilot farmerlips avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2 röda och en gul
    På den svartvita tiden när jag tog mc-kort blåste det storm dagen för uppkörning. ALLA blåste omkull/bort från konkörning/garagevändning. Till slut gav inspektören upp och sa att vi skiter i det här, det funkar inte. Alla klarade sig :-)

Medlem
    Reg.datum
    aug 2017
    Hoj
    Honda NC750X -17
    så jävligt blåste det (nästan) när frugan gjorde uppkörning förra månaden.. men ingen hänsyn till att det blåste så in i helvete.
    man skulle köra tokbra trotts vindbyar på 13-15m/s i sidan på lågfarten, konerna blåste iväg också..
    tre av fyra kuggade den vändan och nu är det ju kört med tider för ny uppkörning, så nytt teoriprov måste ju göras i vinter då det räcker endast 1år?!

nya friska tag nästa säsong och hoppas på bättre provförättare än dom som hon fått hittills.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Hoj
    Kawasaki ER6N
    Citat Ursprungligen postat av perjul Visa inlägg
    Sonens körskollärare höll hårt på att han bara skulle blinka ut ur rondeller. Uppkörningsmannen gav som kommentar att han borde blinka vänster in i rondeller, om han hade för avsikt att först svänga vänster, och sen blinka höger när han lämnar rondellen. Lotteri, mao...
    Bör och ska är inte detsamma.

En förarprövare behöver dock inte hålla sig till reglerna. Denne kan hitta på egna bedömningsgrunder.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Citat Ursprungligen postat av Firestone Visa inlägg
    Bör och ska är inte detsamma.

En förarprövare behöver dock inte hålla sig till reglerna. Denne kan hitta på egna bedömningsgrunder.

Nu var det inte någon bedömningsregel utan ett tips från coachen.

Grunderna i trafiken handlar om bedömningar utifrån huvudregeln
    ”Underlätta för andra trafikanter”.

För att detta skall vara möjligt så måste man ”vara tydlig med sina egna avsikter” och där ingår exempelvis att det kan vara smart att blinka vänster i en rondell så länge man avser fortsätta i den eller avser att inför rondellen ta innerspåret.

Det finns heller inga explicita regler för ”håll avstånd”, ”etablera ögonkontakt vid korsningar och övergångsställen” och liknande men det betyder ju inte att den erfarne förarprövaren inte får ge tipsen till den som visar upp sina färdigheter. Alla chanser att överleva i trafiken är bra.

Frågan är snarare om man överhuvudtaget är lämplig som förare om man är extrem rättshaverist...

Buy quality, cry once.
    Buy quality, cry once.

Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Hoj
    Kawasaki ER6N
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Nu var det inte någon bedömningsregel utan ett tips från coachen.

Grunderna i trafiken handlar om bedömningar utifrån huvudregeln
    ”Underlätta för andra trafikanter”.

För att detta skall vara möjligt så måste man ”vara tydlig med sina egna avsikter” och där ingår exempelvis att det kan vara smart att blinka vänster i en rondell så länge man avser fortsätta i den eller avser att inför rondellen ta innerspåret.

Det finns heller inga explicita regler för ”håll avstånd”, ”etablera ögonkontakt vid korsningar och övergångsställen” och liknande men det betyder ju inte att den erfarne förarprövaren inte får ge tipsen till den som visar upp sina färdigheter. Alla chanser att överleva i trafiken är bra.

Frågan är snarare om man överhuvudtaget är lämplig som förare om man är extrem rättshaverist...

Buy quality, cry once.
    Tack. Visst är det bra med regler och experter?

Just det där med att blinka i rondeller skulle vi kunna skrocka om en stund.

Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl

Det är väl bara att läsa t.ex här vad Tragikverket skriver...om körning i rondeller, nåja cirkulationsplats som det egentligen heter.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    www.ducatiklubben.se

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar

Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Det är väl bara att läsa t.ex här vad Tragikverket skriver...om körning i rondeller, nåja cirkulationsplats som det egentligen heter.
    Om Tragikvärket var för trafiksäkerhet skulle de gå ut med stora infokampanjer i asociala media, TV, tidningar och på deras skyltar i trafiken om vilka regler vi ska köra efter.

Men nu kör de på Noll Vision där det går bra att krocka bara det inte innebär död eller mer än 10% bestående invaliditet!

Tillsammans med det faktum att Tragikvärket inte tror att trafikanterna kan ta till sig information så kan vi köra hur som helst i rondeller, som heter cirkulationsplats men det är det bara regelnissar som använder, för när vi krockar så är det förskräcklingsbolagen som bestämmer. Tragikvärket skiter i vilket! Om vi inte dör eller får mer än 10% bestående invaliditet är Noll Vision uppfylld!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Jag tror att vår rättshaverist stirrar sig blid på enskilda detaljer när han även om han blinkat rätt troligtvis skulle blivit kuggad ändå. Examinatorn såg nog att helhetskompetensen hos föraren helt enkelt inte fyllde kraven.

Jag är inte bitter...
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Ja länsman blir lite upprörd om man är i rondellen och kör.

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Ja länsman blir lite upprörd om man är i rondellen och kör.
    Ja, träffar du en länsman så förstår jag! Det var många år sedan länsman försvann...

Men länsman är numera även ett smeknamn för polis vilket då är ungefär likvärdigt att använda för det som vi i dagligt tal kallar rondell, men som egentligen heter cirkulationsplats!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Medlem nick burns avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Hoj
    ducati 916,999
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Jag tror att vår rättshaverist stirrar sig blid på enskilda detaljer när han även om han blinkat rätt troligtvis skulle blivit kuggad ändå. Examinatorn såg nog att helhetskompetensen hos föraren helt enkelt inte fyllde kraven.

Jag är inte bitter...
    Det nog så det ligger till...

Samspelet i trafiken bygger till största delen på att visa hänsyn och ha ett defensivt körsätt, får inte uppfattningen att ts är den defensiva typen...
    En och annan sådan fastnar i tragikverkets nät vid uppkörning, de flesta slinker igenom dock...

Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Hoj
    Sålt alla....
    Jag tabbade mig en hel del på uppkörningarna, och fick inget kort de gångerna, kolla efter min tråd om det....Nej just det, det finns ingen sån tråd

Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 2345678

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Vad mer har ägaren struntat i...? Har man skippat service under så många mil är man antingen vansinnigt lat, totalt okunnig - eller har en ekonomisk situation som [...]

notrightrider
Vill du annonsera ovan? Klicka här