Bulten gick av!!

Rollern

Ny medlem
Gick med
1 May 2018
Ort
STOCKHOLM
Hoj
2012 Yamaha YZF-R125
Jag skulle sätta fast bulten till framkugget, och den lossna! Nu sitter halva bulten i framkugget efter som jag spände för hårt, dumt.
Har nu en bult jag kan såtta fast själva ”ringen” och framkugget iställer för två. tror ni att det håller en resa på 120km tills jag skaffat en ny bult?
Man blir ju lite småsur att ta kollektiv till skolan.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ok ditt fyllo, du har alltså två stycken typ M6 i framdrevet? Det håller helt säkert med en skruv
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nä Chronic han har bult o en bult har inga gängor bultar är släta runda stål/järn stänger med en typ av hatt som hindrar att den rammlar rakt igenom.
 

blocket

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Öland
Hoj
Xjr 1300 å ett gammalt elände
Nu har jag inte läst hela tråden men har du provat att borra? :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur många läste rubriken och insåg vilken riktning tråden skulle ta innan ni läst den? :fakta:hej

Hade det inte varit för att tråden ligger i teknik och mekhörnan så hade jag inte blivit väldigt överraskad om tråden handlat om att någon bonde grävt av slingerbulten. :hihi
 

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Var lite sjysta, grabben kör 125:a. Han kanske behöver tips isället för dryga kommentarer. Sorry för OT i teknikforumet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Chansa inte, jag tror inte låsbrickan sitter tillräckligt säkert med bara en skruv. Skaffa en ny skruv på närmaste bensinmack och dra fast med två skruvar.

Stumpen som sitter kvar i drevet går nog att pillra ut ganska lätt, kanske du kan greppa med en tång från baksidan av drevet.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hade det inte varit för att tråden ligger i teknik och mekhörnan så hade jag inte blivit väldigt överraskad om tråden handlat om att någon bonde grävt av slingerbulten. :hihi

Precis min tanke med såhär sömndrucken som man är... :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Chansa inte, jag tror inte låsbrickan sitter tillräckligt säkert med bara en skruv. Skaffa en ny skruv på närmaste bensinmack och dra fast med två skruvar.
En liten brasklapp här, OM nu en mack har skruv 2018, och inte bara varmkorv och chailatte, så har dom garanterat bara 8.8-skruvar. Det är ju inte helt osannolikt att det ska vara något annat till just ett framdrev.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De funkar finfint med en "bult" de gör inte ens något om den lossnar heller. Drevet hålls inne av kedjan för den tar ju i ramen långt innan drevet och kedjan kan åka ut såpass mycket att de lossnar. Jag har i ungdomens tider kör utan ena skruven i säkert flera hundra mil utan att veta om det pga för löst dragen bult, no problems at all.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu har du blivit en vanlig SH medlem.
Avdragen skruv / (sönderdragna gängor) är kanske SHs vanligaste utmaning.
Bara inse att du är mycket starkare än du tror och skaffa en momomentnyckel 4 - 20Nm.
Och hylsor.
Och glöm inte att angivna moment är med torra gängor. Med oljiga / feta gängor dra inte med mer än 2/3 / 70% av angivet moment. Exempel angivet moment 21 Nm, oljig gänga, dra med 14 Nm.
Och lycka till både på hojen och i kollektivtrafiken. :)
 

Bifogat

  • Moment20150718.pdf
    48.4 KB · Visningar: 55
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En liten brasklapp här, OM nu en mack har skruv 2018, och inte bara varmkorv och chailatte, så har dom garanterat bara 8.8-skruvar. Det är ju inte helt osannolikt att det ska vara något annat till just ett framdrev.

8.8 räcker nog gott, det är ju ingen belastning på dom, de ska ju bara hålla brickan i rätt läge. Egentligen skulle väl en skruv räcka men ett utstickande öra på en detalj som roterar med ett par tusen rpm känns intuitivt inte tryggt.

Och jag har sett några block för mycket som slagits sönder av en kedja för att föreslå en chansning där om det inte är en nödreparation för att ta sig hem.
 
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Kul med trådar där alla inriktningar kommer till tals, allt från Hoztic med eventuellt krav på höghållfast skruv till Boost, skiten funkar utan bult över huvud taget, drevet kommer ändå att hållas på plats. Inte så lätt för en nybliven 125-åkare att navigera rätt i den informationen.

Ett tips till TS är att lägga upp en bild, det tror jag underlättar för många att förstå det aktuella caset.

Min gissning är att det rör sig om två skruvar som håller en bricka som ligger utanför drevet som man förskjuter i splinesen så att den låser utanför drevet. Påkänning på dom skruvarna är minimal så det räcker definitivt med en skruv och funkar mycket bra med skruvar av låg hållfasthetsklass, förutsatt att man inte drar för hårt vid montering. I det fallet så skulle man i ett krisläge klarat sig utan låsbrickan också, dra en najtråd i spåret funkar för att ta sig hem. Dock är det en gissning beträffande konstruktionen, så en bild underlättar alltid.

Det finns andra varianter där drevet sitter med en fingängad centrumskruv och ingreppet är väldigt kort, där ställs det ju helt andra krav på hållfasthet och är väl inte att rekommendera att köra utan den skruven även om drevet inte åker av. Det är en dyr axel att byta om splinesen blir skadad...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag skruvade ihop en sån motor ( om det är hojen i hans vatterenu, info ) med 180cc tidigare i våras, den hade definitivt en sån splinesbricka med 2 st hål i drevet. Sitter ju kvar med tuggummi om det kniper.

Jag tappade hela brickan & bägge skruvar på min Monster 900, satte i nya skruvar och najade "tills vidare" ( 2 år )
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top