Gran Premio Movistar de Aragón MotoGP

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om det stämmer så borde varvtiderna ha förbättrats för dom andra jämfört med förra året medan Yamaha bör köra ungefär samma tider som förra året. Visst kan väder och vind skilja från ett år till ett annat men det borde gå att hitta ett mönster på så pass många race. Nån som orkar kolla? :)

Just Aragon är ju svårt eftersom Rossi var på återhämtning efter skada förra året, men han körde 1 sek snabbare över racedistansen medan MM och Dovi var 10 sek snabbare.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är alltid svårt att jämföra från säsong till säsong eftersom väder såväl som gummiblandningar kan ha ändrats. Men när man gör lite djupare dataanalyser som bl.a. involverar beräkningar eller uppskattningar av ett slags "greppindex" utifrån ett givet däck så ser det ut ungefär på det sättet - Yamaha och Suzuki är lite snabbare, Honda och Ducati är mycket snabbare medans Aprilia och KTM är svåranalyserade eftersom de är förbannat inkonsistenta.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Kändes som Dovi lekte med MM under andra halvan av racet då han hade mycket mer tryck i hojen, varje gång MM körde om kunde han blåsa om på en raka för att sedan som det verkade slå av på takten. Vet inte om Dovi försökte få MM att göra ett misstag eller att han ville hålla ner hastigheten för att få fler personer mellan sig och MM men det slog bakut när väl MM kom om och kunde bygga sig så mycket lucka att Duccen inte blåste om på nästkommande acceleration.

Är övertygad om att Dovi skulle vinna ifall han bara hade borrat ner huvudet och kört istället för att försöka sig på att störa MM då Ducatin verkar vara helt outstanding just nu.

Tråkigt att Lorre inte fick visa vad han gick för idag.

Just den här racet tror jag faktiskt inte att JL skulle ha varit ett hot för de tre top förare även om han fullföljde hela racet med tanke på den mjuka framdäck valet! Jag skulle tro att det hade gått för honom precis som i Assen (Han hade säkert leds början av halva racet sedan hade han fallit som sten slutet av racet).

Om JL hade varit med racet, hade nog gynnat det mest för Dovi med hårda däckvalet:)

Det är lite synd att Dovi inte ökade bara farten för att slita ut MM´s mjuka bakdäcket, sedan är ju frågan ifall han visste om MM hade mjuk bakdäck:va

Sedan tycker jag JL´s uttalande av incidentet låter som en amatör trots allt han har varit så många år inom Motogp!!!

Jag undrar om JL trodde att övriga förare hade väjningsplik för honom bara för att han hade Pole Position:va

Det känns som JL kommer att förstöra för MM nästa säsong precis som han har gjort det för Dovi i år och det kommer säkert gynna mest Dovi:hihi
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Just Aragon är ju svårt eftersom Rossi var på återhämtning efter skada förra året, men han körde 1 sek snabbare över racedistansen medan MM och Dovi var 10 sek snabbare.

Och så kan det ju förklaras med att han förra året startade trea och kom femma, men i år startade 17 och fick såga sig förbi sju stycken för att bli nia.
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Ger Lorenzo delvis rätt, tråkigt när någon gör en överoptimistisk satsning in i första kurvan och tar ut andra. Även om det inte var kontakt så tvingade manöver fram korrigeringar som orsakade vurpan.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ger Lorenzo delvis rätt, tråkigt när någon gör en överoptimistisk satsning in i första kurvan och tar ut andra. Även om det inte var kontakt så tvingade manöver fram korrigeringar som orsakade vurpan.

Man åker alltid på korrigeringar i första böj, men inte ens i våra svenska supporterklasser är det vanligt att man highsidar efter att man har fått byta spår. Han kraschade för att han inte ville slå av på farten utan hade bestämt sig för att vara först. Han tog ju Pole så 25p var ju redan hans. Själva racet var mest en formalitet..
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Ger Lorenzo delvis rätt, tråkigt när någon gör en överoptimistisk satsning in i första kurvan och tar ut andra. Även om det inte var kontakt så tvingade manöver fram korrigeringar som orsakade vurpan.

Det är alltid stökigt i första kurvan!! Lorenzos ambition outweighed his talent, some Stoner skulle ha sagt. :fyllisar
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Det är alltid stökigt i första kurvan!! Lorenzos ambition outweighed his talent, some Stoner skulle ha sagt. :fyllisar

Det sa Stoner när han blivit avknuffad efter en överambitiös kurvtagning av en konkurrent, så det passar nog bättre in på MM isf ????
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Sagt det förut och säger det igen, nästa år kommer att bli riktigt kul med Lorenzo och Marquez i samma team.

Det tog 1 1/2 år innan han hittade hem på Ducatin och fick sin röst hörd att ändra vissa saker. Han kanske hittar hem snabbare på Hondan men jag ser det som omöjligt att HRC lyssnar mer på honom än MM. Detta kommer säkert göra honom surare och MM kommer garanterat inte vara snällare i racen när det är teamkompisen som hotar honom.
Summa sumarum avundas jag inte JL när han går upp mot en av de största talangerna någonsin inom mc-racing på samma material.
Han får dock gärna fightas med MM hela säsongen dock tror jag det är en högoddsare.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det tog 1 1/2 år innan han hittade hem på Ducatin och fick sin röst hörd att ändra vissa saker. Han kanske hittar hem snabbare på Hondan men jag ser det som omöjligt att HRC lyssnar mer på honom än MM. Detta kommer säkert göra honom surare och MM kommer garanterat inte vara snällare i racen när det är teamkompisen som hotar honom.
Summa sumarum avundas jag inte JL när han går upp mot en av de största talangerna någonsin inom mc-racing på samma material.
Han får dock gärna fightas med MM hela säsongen dock tror jag det är en högoddsare.

Jag hoppas att Honda lyssnar på Lorre.
Inte bara därför att det verkar(?) ha funkat på Ducatin utan också för att
jag tror alla förbättringar på Hondan gynnar MM mer än JLo.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Det kommer bli roligt oavsett hur det går, förstår ni inte det?

Det här är sportens två största primadonnor, som ska köra i samma team.
Marquez har alltid varit överlägsen och han vet om sitt eget värde och han är kunden av Honda och kungen av MotoGP. Men när Marquez inte får som han vill eller om han blir utmanad av Lorenzo så kommer det smälla.

Lorenzo är också en supertalang med sin felfria och mjuka körning och jämna varvtider som få.

Nästa säsong kommer bli grymt kul för det blir underhållande oavsett vilken väg det går.

Båda kommer le i början och vara vänner, precis som Lorenzo och Dovi var.
Alla är vänner tills man börjar konkurrera på riktigt, speciellt i samma team.

Alternativ 1: Lorenzo blir snabb som fan och kan utmana Marquez, det kommer bli hård körning med efterspel.
Alternativ 2: Lorenzo lyckas inte alls anpassa sig och blir jämt frånåkt och kraschar satan, precis som han gjorde med Ducati i 1,5 säsonger. Han börjar skylla ifrån sig och säger att Marquez psykar honom osv.

Mycket av ovan händer idag hos Ducati redan, men Dovi är en cool katt och bryr sig inte speciellt mycket.
Jag tror inte Marquez kommer vara lika lugn om Lorenzo antingen blir snabb, eller börjar skylla ifrån sig och säger att Marquez psykar honom och gör fulingar.

PS. Glöm inte att Lorenzos storhetsvansinne nu kommer vara större än någonsin med tanke på att han faktiskt blivit riktigt snabb på Ducatin och troligtvis kommer vinna 1-2 race till i år och avsluta med topp. I hans värld, vilken mycket väl kan vara sanningen, så visste Lorenzo direkt vad som var fel och vad som behövdes göras med Ducatin för att den skulle bli snabb.

Detta kanske leder till att han tror samma sak om Hondan, även om Marquez är snabb så är Hondan inte en bra hoj för andra förare. Lorenzo kommer ha sin filosofi hur hojen skall vara och hur den skall utvecklas, och Marquez sin.

Det kommer leda till konflikter.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Det kommer bli roligt oavsett hur det går, förstår ni inte det?

Det här är sportens två största primadonnor, som ska köra i samma team.
Marquez har alltid varit överlägsen och han vet om sitt eget värde och han är kunden av Honda och kungen av MotoGP. Men när Marquez inte får som han vill eller om han blir utmanad av Lorenzo så kommer det smälla.

Lorenzo är också en supertalang med sin felfria och mjuka körning och jämna varvtider som få.

Nästa säsong kommer bli grymt kul för det blir underhållande oavsett vilken väg det går.

Båda kommer le i början och vara vänner, precis som Lorenzo och Dovi var.
Alla är vänner tills man börjar konkurrera på riktigt, speciellt i samma team.

Alternativ 1: Lorenzo blir snabb som fan och kan utmana Marquez, det kommer bli hård körning med efterspel.
Alternativ 2: Lorenzo lyckas inte alls anpassa sig och blir jämt frånåkt och kraschar satan, precis som han gjorde med Ducati i 1,5 säsonger. Han börjar skylla ifrån sig och säger att Marquez psykar honom osv.

Mycket av ovan händer idag hos Ducati redan, men Dovi är en cool katt och bryr sig inte speciellt mycket.
Jag tror inte Marquez kommer vara lika lugn om Lorenzo antingen blir snabb, eller börjar skylla ifrån sig och säger att Marquez psykar honom och gör fulingar.

PS. Glöm inte att Lorenzos storhetsvansinne nu kommer vara större än någonsin med tanke på att han faktiskt blivit riktigt snabb på Ducatin och troligtvis kommer vinna 1-2 race till i år och avsluta med topp. I hans värld, vilken mycket väl kan vara sanningen, så visste Lorenzo direkt vad som var fel och vad som behövdes göras med Ducatin för att den skulle bli snabb.

Detta kanske leder till att han tror samma sak om Hondan, även om Marquez är snabb så är Hondan inte en bra hoj för andra förare. Lorenzo kommer ha sin filosofi hur hojen skall vara och hur den skall utvecklas, och Marquez sin.

Det kommer leda till konflikter.

Hondan kanske inte är bästa hojen men den är garaterat inte det monster vi sett det senaste två åren som bara MM kunnat hantera. Nu presterar CC, Morbidelli och Nakagami riktigt hyggliga race och placeringar DP hade säkert kunnat varit mkt bättre med om däcken passat honom bättre.
JL har ju redan visat att han kan anpassa sig till en annan sorts hoj och spontant tror jag att steget mellan Ducce och Honda är mkt mindre än när han gick från Yamaha. Dock så är det ju bevisat vad som händer när grinolle hamnar i samma box som ett annat superego(VR) och det är nästan så jag ser framemot JL och MM ställningskrig. Fatta vilka race vi skulle få om de visar sig jämna och börjar byta färg med varandra....
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Hondan kanske inte är bästa hojen men den är garaterat inte det monster vi sett det senaste två åren som bara MM kunnat hantera. Nu presterar CC, Morbidelli och Nakagami riktigt hyggliga race och placeringar DP hade säkert kunnat varit mkt bättre med om däcken passat honom bättre.
JL har ju redan visat att han kan anpassa sig till en annan sorts hoj och spontant tror jag att steget mellan Ducce och Honda är mkt mindre än när han gick från Yamaha. Dock så är det ju bevisat vad som händer när grinolle hamnar i samma box som ett annat superego(VR) och det är nästan så jag ser framemot JL och MM ställningskrig. Fatta vilka race vi skulle få om de visar sig jämna och börjar byta färg med varandra....

Exakt det jag menar! Tror och hoppas att allt du säger stämmer, framför allt med steget mellan Ducati och Honda.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Dovi vinner nästa år:fyllisar

JL brukar väl ha mjuka däcken som favorit, så blir det nog stort utmaning för honom att vänja sig vid de hårda däcken som Hondan trivs bäst på....framför allt hårda framdäcken:hihi

Dessutom Hondan har ju sämre acceleration o inbromsning stabilitet jämförfört med Ducatin....
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag tycker det är tråkigt, ni tycker det är tråkigt, men tråkigast för dem alla är det förstås för Rossi och Vinales.
Som någon skrev "Va fan har hänt?". :va

Dom var ju ändå hyfsat med i starten på säsongen.
Men hojen verkar gå bakåt.
Som förespråkare för, framför allt, bra racing är detta skittrist.
Jag vill på alla sätt ha med Yammorna på topp igen.
Yamma frånkörda av Suzuki och Aprilia.
Även om det är bra att även dom är närmare.
Det är mindre mellan Rossi och Smith än mellan Rossi och Marc och Smith är före Zarco. :confused:
Verkar vara någon influensa som bara drabbar Yamaha.

Saxat från Crash.com
Vinales: ‘Worst race with Yamaha’
Rossi: Maybe some top Yamaha guys will ask, 'why?'

Zarco förbereder sig för ett liv på KTMnästa år... ;)

Jag skulle inte lägga någon större vikt vid uttalanden från två uppretade och tveksamt mediatränade förare. Det är ju inte så att årets hoj är sämre eller långsammare än fjolårets hoj, utan snarare så att konkurrenterna har tagit ett större steg framåt jämfört med Yamaha.

Jag tror inte heller att Yamahas ingenjörer är "hopplöst förlorade" som det antyds lite här och var i media. De vet mycket väl vad de håller på med och de vet mycket väl vad de letar efter, men oftast är vägen från detta till fullt genomförande allt annat än rak.

Jag tror fortfarande att Yamahas kräftgång är lättast att förklara med det faktum att det är otroligt tight i toppen. Det här är inte nationell Superstock där man fortfarande kan hamna på pallen utan svingaxelmutter. Det här är MotoGP där skillnaden mellan fiasko och succe är hårfin. Ett litet misstag i ett beslut som fattats för mer än ett år sedan kan växlas ut till en stor prestandanackdel mer än ett år senare.

Men samtidigt är det ju det som är en del av racingen och det som vi vanliga dödliga profiterar från, förmågan att ta fram alternativa lösningar för de problem som uppstår när ett beslut är taget som inte går att ändra som motorn, är inte säker på att det blir bättre av att "öppna" motorn.
Kan bli mer problemlösning istället för innovation...

"pallen utan svingaxelmutter" :D :D :D
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag tycker det är tråkigt, ni tycker det är tråkigt, men tråkigast för dem alla är det förstås för Rossi och Vinales.
Som någon skrev "Va fan har hänt?". :va

Dom var ju ändå hyfsat med i starten på säsongen.
Men hojen verkar gå bakåt.
Som förespråkare för, framför allt, bra racing är detta skittrist.
Jag vill på alla sätt ha med Yammorna på topp igen.
Yamma frånkörda av Suzuki och Aprilia.
Även om det är bra att även dom är närmare.
Det är mindre mellan Rossi och Smith än mellan Rossi och Marc och Smith är före Zarco. :confused:
Verkar vara någon influensa som bara drabbar Yamaha.

Saxat från Crash.com
Vinales: ‘Worst race with Yamaha’
Rossi: Maybe some top Yamaha guys will ask, 'why?'

Zarco + KTM > MM + Honda :fakta

(eller kanske inte...)

Du menar att MM ska hänga en lina från sin honda och dra Zarco på KTMen?

Lär vara enda sättet att få fart på den... :D
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Jag tror JLO är in for a suprise nästa år!
Men visst vore det kul om han kunde utmana MM.:rofl
Men tror ändå på MM som vanligt han är kungen så är det bara.:yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top