Gran Premio Movistar de Aragón MotoGP

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Kändes som Dovi lekte med MM under andra halvan av racet då han hade mycket mer tryck i hojen, varje gång MM körde om kunde han blåsa om på en raka för att sedan som det verkade slå av på takten. Vet inte om Dovi försökte få MM att göra ett misstag eller att han ville hålla ner hastigheten för att få fler personer mellan sig och MM men det slog bakut när väl MM kom om och kunde bygga sig så mycket lucka att Duccen inte blåste om på nästkommande acceleration.

Är övertygad om att Dovi skulle vinna ifall han bara hade borrat ner huvudet och kört istället för att försöka sig på att störa MM då Ducatin verkar vara helt outstanding just nu.

Tråkigt att Lorre inte fick visa vad han gick för idag.
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Att försöka provocera fram något negativt för en medtävlande i en tävling med ruskigt höga hastigheter är en väldigt dum taktik.
Om det nu var så som han tänkte.
Och som kostade 5 VM poäng.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dagens behållning - två Suzuki och en Aprilia inom topp sex. Och så klart Jorge Martins första varv.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Dagens behållning - två Suzuki och en Aprilia inom topp sex. Och så klart Jorge Martins första varv.

Ja både Rins och Iannone såg väldigt heta ut hela distansen, riktigt kul

Edit: kändes dock som att det nästan var teamorder på att Rins skulle backa av mot Iannone med suggested mapping samt Iannones frenetiska vinkande?!
 
Last edited:

Najjklas

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2010
Ort
Partille
Hoj
Thunderace -97
Såg klippet där Lorenzo skyller sin vurpa på Marquez.
Marc har en del dumheter i bagaget, men detta har jag svårt att förstå. Ena stunden säger L att Marc inte gav honom något annat alternativ än att vrida på gasen, medan han andra stunden säger att han hade möjligheten att slå av och gå utanför kurvan för att sedan rejoina igen.
Visst går Marc på hårt, men det är ju över 20 pers som ska igenom kurvan i stort sett samtidigt och jag vet inte riktigt vad lorenzo tänker. Att han skall ha företräde från utsidan?

Jag tycker att orden är extremt hårda (att MM förstörde både hans race, fot, hans chanser i mästerskapen + ev hans nästa race) för att komma ifrån en man som i nästa stund säger att han inte tänker gå med ärendet till race direction.

Jag lyssnar gärna om någon är av annan åsikt och kan förklara denna situation.
Det kanske finns saker jag inte uppfattar då jag själv inte kör på bana.

Däremot tycker jag såklart det är tråkigt då jag gärna hade sett dom fightas, än mer nu när han också skadade sig.
Bör inte en kurva som denna (första efter start) vara bättre sopad då det är många som ligger utanför racelinjen just under starten?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag har svårt att se hur en blockpass skulle vara så väldans fel. Visst gör man det 10 ggr på ett race och tvingar en annan förare ur spår så kan man väl förstå att folk blir trött på en men detta är ju bara löjligt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Såg klippet där Lorenzo skyller sin vurpa på Marquez.
Marc har en del dumheter i bagaget, men detta har jag svårt att förstå. Ena stunden säger L att Marc inte gav honom något annat alternativ än att vrida på gasen, medan han andra stunden säger att han hade möjligheten att slå av och gå utanför kurvan för att sedan rejoina igen.
Visst går Marc på hårt, men det är ju över 20 pers som ska igenom kurvan i stort sett samtidigt och jag vet inte riktigt vad lorenzo tänker. Att han skall ha företräde från utsidan?

Jag tycker att orden är extremt hårda (att MM förstörde både hans race, fot, hans chanser i mästerskapen + ev hans nästa race) för att komma ifrån en man som i nästa stund säger att han inte tänker gå med ärendet till race direction.

Jag lyssnar gärna om någon är av annan åsikt och kan förklara denna situation.
Det kanske finns saker jag inte uppfattar då jag själv inte kör på bana.

Däremot tycker jag såklart det är tråkigt då jag gärna hade sett dom fightas, än mer nu när han också skadade sig.
Bör inte en kurva som denna (första efter start) vara bättre sopad då det är många som ligger utanför racelinjen just under starten?

MM var kanske lite väl het men Lorre försökte även han vinna racet i första, MM är bara lite bättre på att reda ut sådant så han känner sig nog lite pissed på sig själv, utåt är det bekvämt att ha någon att lägga skulden på. :)

Banan är sopad, blir inte bättre än så men bäst fäste är det ju självklart där alla kör, den "smusiga" delen av banan har bara lite sämre fäste än idealspår, inget som egentligen är svårt att hantera utan han var lite väl het och ville lite för mycket, troligen chansade lite för att kunna trycka tillbaka och det sket sig.

Få race vinns i första, de allra flesta som avgörs där förloras...

Men Lorre verkar hetare nu än på många år, blir nog kul nästa! :)
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Sagt det förut och säger det igen, nästa år kommer att bli riktigt kul med Lorenzo och Marquez i samma team.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Sagt det förut och säger det igen, nästa år kommer att bli riktigt kul med Lorenzo och Marquez i samma team.

Tror tyvärr bara vi kommer få se mer av "surlorre" när saker och ting inte går som han tänkt sig.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Så tight va det väl ändå inte?!

Absolut inte. Fick ju plats minst en hoj mellan dem när de låg bredvid varandra. Lorenzo hade lätt kunnat ta ett tightare spår.

https://www.youtube.com/watch?v=WK1yMTyGltQ


En helt annan sak jag funderat på är det här med cruising-bestraffningarna. Om man, likt Viñales och Morbidelli, ligger och cruisar mitt i vägen för nån som är inne på ett snabbt varv så blir man bestraffad genom att bli placerad längre bak i startfältet.

Om man inte cruisar, men ändå stör nån mitt i deras snabba varv då? Tänker mer specifikt på det MM gjorde mot MV i FP3. MV låg och laddade i slutsekunderna för att försöka komma in direkt till Q2, även om han förvisso inte fick nån bra tid, medans MM hakade på och bland annat gjorde en tokpassering som lär ha stört MV. Det är ju heller inte första gången han följer en konkurrent (som t.ex. VR, AD, JL osv) för att, som det ser ut, psyka eller störa.

Nån mer som reagerat/tänkt på detta?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...En helt annan sak jag funderat på är det här med cruising-bestraffningarna. Om man, likt Viñales och Morbidelli, ligger och cruisar mitt i vägen för nån som är inne på ett snabbt varv så blir man bestraffad genom att bli placerad längre bak i startfältet.

Om man inte cruisar, men ändå stör nån mitt i deras snabba varv då? Tänker mer specifikt på det MM gjorde mot MV i FP3. MV låg och laddade i slutsekunderna för att försöka komma in direkt till Q2, även om han förvisso inte fick nån bra tid, medans MM hakade på och bland annat gjorde en tokpassering som lär ha stört MV. Det är ju heller inte första gången han följer en konkurrent (som t.ex. VR, AD, JL osv) för att, som det ser ut, psyka eller störa.

Nån mer som reagerat/tänkt på detta?

Förarna försöker haka på varandra mer som regel än undantag verkar det.
Därav de nästan löjliga cruising scenerna sist, påminde ju om skidstafetter ett tag...
Just Marc blir nog mera följd än följer.
Rent allmänt är väl detta ett bra sätt att lära sig linjer, eller nya spår, på en bana gissar jag?
Att just MM gör det för att störa/psyka och alla andra gör det för att lära sig tror iaf inte jag.

Men det kan vara mina lätt rödfärgade glasögon också...:)
 

Johyy K

Medlem
Gick med
28 Aug 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha WR450F, Suzuki DR650
MM gick ju till och med ut o sa att han ville komma bakom en Ducce på rakan för att inte tappa så mycket så han erkände ju att han cruisade för att få slippstream på en Ducati.
Dock gjorde han en ful omkörning på Vinales i FP som bara var onödig fattar inte varför?

Men att folk cruisar stör jag mig sjukt mycket på tyckte synd om Smith som hade ett riktigt bra varv på G o som garanterat förlorade tid på att Morbidelli o Vinales cruisade på rakan.
Straffet borde varit hårdare mot Vin o Morb.
Förstår att dem gör det men känns inte snyggt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
MM gick ju till och med ut o sa att han ville komma bakom en Ducce på rakan för att inte tappa så mycket så han erkände ju att han cruisade för att få slippstream på en Ducati.
Dock gjorde han en ful omkörning på Vinales i FP som bara var onödig fattar inte varför?

Men att folk cruisar stör jag mig sjukt mycket på tyckte synd om Smith som hade ett riktigt bra varv på G o som garanterat förlorade tid på att Morbidelli o Vinales cruisade på rakan.
Straffet borde varit hårdare mot Vin o Morb.
Förstår att dem gör det men känns inte snyggt.

Skillnaden mellan proffs och amatörer, amatörer gör vad de kan medans proffs gör det som behövs.
Glöm det som sagts till oss när vi var små att det viktigaste är att göra sitt bästa oavsett hur det går, det viktigaste är att Vinna, inget annat!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tycker det är tråkigt, ni tycker det är tråkigt, men tråkigast för dem alla är det förstås för Rossi och Vinales.
Som någon skrev "Va fan har hänt?". :va

Dom var ju ändå hyfsat med i starten på säsongen.
Men hojen verkar gå bakåt.
Som förespråkare för, framför allt, bra racing är detta skittrist.
Jag vill på alla sätt ha med Yammorna på topp igen.
Yamma frånkörda av Suzuki och Aprilia.
Även om det är bra att även dom är närmare.
Det är mindre mellan Rossi och Smith än mellan Rossi och Marc och Smith är före Zarco. :confused:
Verkar vara någon influensa som bara drabbar Yamaha.

Saxat från Crash.com
Vinales: ‘Worst race with Yamaha’
Rossi: Maybe some top Yamaha guys will ask, 'why?'
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag skulle inte lägga någon större vikt vid uttalanden från två uppretade och tveksamt mediatränade förare. Det är ju inte så att årets hoj är sämre eller långsammare än fjolårets hoj, utan snarare så att konkurrenterna har tagit ett större steg framåt jämfört med Yamaha.

Jag tror inte heller att Yamahas ingenjörer är "hopplöst förlorade" som det antyds lite här och var i media. De vet mycket väl vad de håller på med och de vet mycket väl vad de letar efter, men oftast är vägen från detta till fullt genomförande allt annat än rak.

Jag tror fortfarande att Yamahas kräftgång är lättast att förklara med det faktum att det är otroligt tight i toppen. Det här är inte nationell Superstock där man fortfarande kan hamna på pallen utan svingaxelmutter. Det här är MotoGP där skillnaden mellan fiasko och succe är hårfin. Ett litet misstag i ett beslut som fattats för mer än ett år sedan kan växlas ut till en stor prestandanackdel mer än ett år senare.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Förarna försöker haka på varandra mer som regel än undantag verkar det.
Därav de nästan löjliga cruising scenerna sist, påminde ju om skidstafetter ett tag...
Just Marc blir nog mera följd än följer.
Rent allmänt är väl detta ett bra sätt att lära sig linjer, eller nya spår, på en bana gissar jag?
Att just MM gör det för att störa/psyka och alla andra gör det för att lära sig tror iaf inte jag.

Nu menade jag inte att han regelmässigt cruisar för att hitta nån att haka på, utan det ser mer ut som att han tar det lugnt för att hitta en lucka och ifall en "lämplig" konkurrent (VR, JL, AD, MV) dyker upp så hakar han på dem. Sen om det är för psykande, störande eller för att försöka lära sig deras linjer för att se var de är starka respektive svaga vet jag inte. Incidenten i helgen med MV verkade mer för psykande - ett "I'm right here".

MM gick ju till och med ut o sa att han ville komma bakom en Ducce på rakan för att inte tappa så mycket så han erkände ju att han cruisade för att få slippstream på en Ducati.
Dock gjorde han en ful omkörning på Vinales i FP som bara var onödig fattar inte varför?

Den fulomkörningen är ju nåt han gjort vid fler tillfällen med/mot andra förare.

Har för mig att de brittiska kommentatorerna iaf påpekat psykkrig när MM hakat på andra förare och "lekt race" mitt i fria träningarna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu menade jag inte att han regelmässigt cruisar för att hitta nån att haka på, utan det ser mer ut som att han tar det lugnt för att hitta en lucka och ifall en "lämplig" konkurrent (VR, JL, AD, MV) dyker upp så hakar han på dem. Sen om det är för psykande, störande eller för att försöka lära sig deras linjer för att se var de är starka respektive svaga vet jag inte. Incidenten i helgen med MV verkade mer för psykande - ett "I'm right here".



Den fulomkörningen är ju nåt han gjort vid fler tillfällen med/mot andra förare.

Har för mig att de brittiska kommentatorerna iaf påpekat psykkrig när MM hakat på andra förare och "lekt race" mitt i fria träningarna.

Det är ju även fullt möjligt att mm som gillar att köra tajt och gör inte gör det för att jävlas eller psyka, utan för att det är så han funkar helt enkelt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu menade jag inte att han regelmässigt cruisar för att hitta nån att haka på, utan det ser mer ut som att han tar det lugnt för att hitta en lucka och ifall en "lämplig" konkurrent (VR, JL, AD, MV) dyker upp så hakar han på dem. Sen om det är för psykande, störande eller för att försöka lära sig deras linjer för att se var de är starka respektive svaga vet jag inte. Incidenten i helgen med MV verkade mer för psykande - ett "I'm right here"...

Det är ju inga bästisar som är ute och åker så det är säkert mycket mer psykningar än vi ser eller vet om. :)
Ca 7:30 kvar MM ut före MV (men MV var på väg).
Rätt säker på att MM inte vill dra runt MV.
Ca 4:30 kvar är MV före MM.
Ca 4:00 kvar MV försöker släppa fram MM. Vilket MM inte vill.
Ca 1:30 kvar och MM är tight bakom MV.
Ca 0:35 kvar. MM påbörjar sin omkörning av MV.
Detta på ett ställe där han ABSOLUT gjort samma sak i racet om det varit på sista varvet.

Så att just detta är ett bevis på att MM kört fult tycker inte jag.
Det finns bättre bevis för det...:3freak
Gissar att vi har olika glasögon där.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag skulle inte lägga någon större vikt vid uttalanden från två uppretade och tveksamt mediatränade förare. Det är ju inte så att årets hoj är sämre eller långsammare än fjolårets hoj, utan snarare så att konkurrenterna har tagit ett större steg framåt jämfört med Yamaha.

Jag tror inte heller att Yamahas ingenjörer är "hopplöst förlorade" som det antyds lite här och var i media. De vet mycket väl vad de håller på med och de vet mycket väl vad de letar efter, men oftast är vägen från detta till fullt genomförande allt annat än rak.

Jag tror fortfarande att Yamahas kräftgång är lättast att förklara med det faktum att det är otroligt tight i toppen. Det här är inte nationell Superstock där man fortfarande kan hamna på pallen utan svingaxelmutter. Det här är MotoGP där skillnaden mellan fiasko och succe är hårfin. Ett litet misstag i ett beslut som fattats för mer än ett år sedan kan växlas ut till en stor prestandanackdel mer än ett år senare.

Om det stämmer så borde varvtiderna ha förbättrats för dom andra jämfört med förra året medan Yamaha bör köra ungefär samma tider som förra året. Visst kan väder och vind skilja från ett år till ett annat men det borde gå att hitta ett mönster på så pass många race. Nån som orkar kolla? :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top