Bild Bmw r1250gs

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Därför jag kör en billig 1999 Opel Astra. 5 nyanser av samma röda originalfärg nu och repad på båda sidor ( av tidigare ägare ) Då kan man lägga de pengarna på riktiga fordon istället haha. :lol

Synd att du inte riktigt trivdes med GSA:n. Den är stor och bökig och lämpar sig kanske inte riktigt för stadspendling. Du funderade inte på att byta in den och hämta ut den vanliga GS1250n istället då? Den väger väl 20 kg mindre och är mer lätthanterlig? Visst avsevärt mer pengar än Ktm.

Det är en stor klumpsumma att köpa BMW men kollar man på blocket så håller de värdet oerhört bra jämfört med andra märken. T.ex. Ducatis multistrada mm. En 3-4 år gammal GS med 3000 mil kostar kanske 30-40000 mindre än en helt ny, där du har 3 års garanti. 5 år genom vissa återförsäljare. Det är rätt svårslaget. Den vanliga GS med all lull lull går på 215 000:- om man utelämnar SOS. 220 000 med GPS. Helt ok med tanke på vad Multin ligger på.

Gillade verkligen dämpningen på 1200an. Var som natt och dag jämfört med min 10 år gamla Fz1. Helt otroligt vilken känsla det var när man testade nödbroms och när man ladda på genom kurvor. Det var uppenbart att det var en kompetent hoj som kan hänga med det mesta på gatan. 0-100 går rätt snabbt. :tungan

Gällande tillval så lutar det åt aluminiumväskor och ingen SOS.. men allt annat ska med. Känns inte som att man behöver den och 3500kr är lite för häftigt för en extra knapp...
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har kört 1500 mil med min R1250GS nu och är supernöjd:tummenupp Håller med om det mesta som Spritelight och BrooklynS skrivit. Hade ju KTM 1290 ADV i 4 säsonger och var nöjd med dem, särskilt motorn. Provade 1200:an men tyckte den var för trött jämfört med KTM:n. Hade möjlighet att prova 1250:n väldigt tidigt och blev såld direkt. Inte samma brutala effekt men klart tillräckligt och vridet är grymt. Faktiskt hela 143 Nm och inte 136 som BrooklynS skrev. Jag kör rätt mycket per säsong, (ca. 2500 mil), och resonerade precis som du. KTM rasar i andrahandsvärde när de gått lite mil till skillnad mot BMW. Var tvungen att byta KTM:n varje år eller köra skiten ur den. Var nere i alper, dolomiter och pyrenéer i år och BMW:n är bättre på allt utom effekt. Jag har SW Motechs alu lådor med snabbkoppling för att ta av hållarna. Har funkat kanon och kan rekomenderas:tummenupp
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Har kört 1500 mil med min R1250GS nu och är supernöjd:tummenupp Håller med om det mesta som Spritelight och BrooklynS skrivit. Hade ju KTM 1290 ADV i 4 säsonger och var nöjd med dem, särskilt motorn. Provade 1200:an men tyckte den var för trött jämfört med KTM:n. Hade möjlighet att prova 1250:n väldigt tidigt och blev såld direkt. Inte samma brutala effekt men klart tillräckligt och vridet är grymt. Faktiskt hela 143 Nm och inte 136 som BrooklynS skrev. Jag kör rätt mycket per säsong, (ca. 2500 mil), och resonerade precis som du. KTM rasar i andrahandsvärde när de gått lite mil till skillnad mot BMW. Var tvungen att byta KTM:n varje år eller köra skiten ur den. Var nere i alper, dolomiter och pyrenéer i år och BMW:n är bättre på allt utom effekt. Jag har SW Motechs alu lådor med snabbkoppling för att ta av hållarna. Har funkat kanon och kan rekomenderas:tummenupp

Låter på er alla som att detta är klart rätt väg att gå. Nästa hoj jag kör vill jag ha iallafall 3 år utan att behöva byta och sälja med för stort ekonomiskt tapp. BMW är starkast på nästan allt utom effekt. Men tror de har lagt sig helt rätt i segmentet av hojar av den karaktären nu. Ska bli kul att provköra. Tack för er input! :tummenupp
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
1200LC blev ju tyngre än gamla 1200... hur är det med 1250?
Vet att man kan googla, men här nämns vikten som något negativt...

(förbannat, var skitnöjd med min -16 tills jag läste denna tråd)
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
1200LC blev ju tyngre än gamla 1200... hur är det med 1250?
Vet att man kan googla, men här nämns vikten som något negativt...

(förbannat, var skitnöjd med min -16 tills jag läste denna tråd)

5 kg tyngre, men den känns lättare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
1200LC blev ju tyngre än gamla 1200... hur är det med 1250?
Vet att man kan googla, men här nämns vikten som något negativt...

(förbannat, var skitnöjd med min -16 tills jag läste denna tråd)

Haha jag satt nöjd med 2015 också men det är mycket pengar som skall emellan så jag sitter nog nöjd ett tag till trots suget...


Buy quality, cry once
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
@Schnell
Jag kör en "gammal" -11 GS, när jag var ny och körde en avrostning så gjorde vi en kul övning som om man är ovan vid stora cyklar säger en hel del.
stå bredvid hojen och balansera den utan stöd, nu sätter du pekfingret på passagerare sadeln och håller hojen enbart så, nu skall du gå runt cykeln från ena sidan till andra med endast pekfingret att hålla cykeln via bakändan på hojen...jag var mycket tveksam men när man väl vågar så går det ganska enkelt :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När har man nytta av denna övning/kunskap?

Man har ALLTID nytta av denna kunskap/kompetens. Det handlar om balans och att få en känsla för hojens balanspunkt. Vad jag vet kör även RR-förarna denna övning ibland och det är nog inte för att det är helt onödigt...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
@Schnell
Jag kör en "gammal" -11 GS, när jag var ny och körde en avrostning så gjorde vi en kul övning som om man är ovan vid stora cyklar säger en hel del.
stå bredvid hojen och balansera den utan stöd, nu sätter du pekfingret på passagerare sadeln och håller hojen enbart så, nu skall du gå runt cykeln från ena sidan till andra med endast pekfingret att hålla cykeln via bakändan på hojen...jag var mycket tveksam men när man väl vågar så går det ganska enkelt :)

Haha hmm låter som en kul och smart övning i teorin. Vet i fasen om jag vågat testa i verkligheten dock. Men, ingen kommer ihåg en fegis.... :hihi
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
@Portland

Även om jag haft mc i några år är jag i princip en nybörjare, men jag tänker på det killen sa som jag körde upp inför och just blev godkänd,
"detta godkännande betyder att du har laglig rätt att framför en tung mc, det betyder inte nödvändigtvist att du är bra på det, det är nu den verkliga utbildningen börjar" (fritt från minnet)

Detta har jag tänkte på många gånger att det är ett långt och möjligen evigt lärande och allt som man gör bidrar olika till att du blir en bättre förare.

Första gången jag körde på grus och testade att stå upp som dom erfarna gubbarna gjorde så blev jag helt förundrad av vilken skillnad i upplevelse det var, som ett exempel.

Som BrooklynS säger så tror jag att balans är otroligt viktigt när du kör 2-hjuling och ovan övning kan för många skapa en förståelse för hur det fungerar på en stor tung hoj?
Tänk om du skall resa på semester med packning på hela hojen och du fäller upp städet för att känna hur den är balanserad inför resan, det kan påminna dig om hur du får tänka om i trafiken senare, inbromsning och acceleration osv...

Vid samma tillfälle la vi ner en GSA på sidan och fick testa olika tekniker att få upp den.

När jag läser din kommentar gissar jag att du är mycket erfaren på hoj och att du då kanske glömt bort hur det var i början? eller så tycker du bara att det är trams, och det är ok också :)
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Haha hmm låter som en kul och smart övning i teorin. Vet i fasen om jag vågat testa i verkligheten dock. Men, ingen kommer ihåg en fegis.... :hihi

Bjud hem 2 kompisar som ställer sig på varsin sida om styret som vakter sen är det bara att göra övningen, utan oro i magen :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bjud hem 2 kompisar som ställer sig på varsin sida om styret som vakter sen är det bara att göra övningen, utan oro i magen :tummenupp

Fäll ut sidostödet - känns det läskigt är det bara att vicka över den lite till vänster och ta om. :)

En annan bra övning är att leda omkring hojen från högersidan - samt att kliva av/på från det hållet också.

På hjul så är en liknande variant att försiktigt åka fram längs med och luta dig med armbågen mot en vägg/garageport etc; sitt kvar på hojen några sekunder och sedan med en knyck med armen räta upp och åka bort från väggen/porten. Olika känsla från olika håll i början men jättebra balans/kontrollövning.

Sedan kan jag tycka att en bra grundövning med ny hoj är att ha två koner/petflarror/extrahanskar etc och köra åttor - trängre och trängre tills man känner sig trygg med hur hojen uppför sig i olika vinklar osv. Man har ju en bättre och en sämre sida och åttor tränar bägge. Börja med tio meter mellan konerna och minska radien stegvis. Försök hålla ytterlinjen max två meter utanför ytterkonen...

Men balans kan man ju öva i garaget varje gång man tänker fara ut- med sidostödet ute för säkerhets skull...


Buy quality, cry once
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Det finns flera grejer från tex RR som inte med automatik gör en till en bättre förare generellt.
De har tex ofta tjejer i högklackade skinnstövlar och bikini, ibland med en skylt och ibland med ett paraply.
Trevligt så sett... men inte heller det påverkar vanliga förare så mycket irl.

Inget av detta har väl dock med nya GS:en att göra så sorry att jag ställde frågan.
Vill folk balansera sin cykel med pekfingret så får de självklart fortsätta med det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men Portland, menar du då att en ökad känsla för balans är meningslöst när man kör hoj?




Buy quality, cry once
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Fäll ut sidostödet - känns det läskigt är det bara att vicka över den lite till vänster och ta om. :)

En annan bra övning är att leda omkring hojen från högersidan - samt att kliva av/på från det hållet också.

På hjul så är en liknande variant att försiktigt åka fram längs med och luta dig med armbågen mot en vägg/garageport etc; sitt kvar på hojen några sekunder och sedan med en knyck med armen räta upp och åka bort från väggen/porten. Olika känsla från olika håll i början men jättebra balans/kontrollövning.

Sedan kan jag tycka att en bra grundövning med ny hoj är att ha två koner/petflarror/extrahanskar etc och köra åttor - trängre och trängre tills man känner sig trygg med hur hojen uppför sig i olika vinklar osv. Man har ju en bättre och en sämre sida och åttor tränar bägge. Börja med tio meter mellan konerna och minska radien stegvis. Försök hålla ytterlinjen max två meter utanför ytterkonen...

Men balans kan man ju öva i garaget varje gång man tänker fara ut- med sidostödet ute för säkerhets skull...


Buy quality, cry once

Bra tips på övningar som man inte tänkt på. Ska absolut testa. Jag känner mig bra säker med att leda runt en hoj osv. Skillnaden är att jag aldrig haft en hoj av äventyrstypen med stora väskor och som är aningen mer otymplig än en fz1n.

Är dock helt inställd på att det blir en äventyrshoj som nästa hoj. Kollar typ bara 1250GS-klipp på youtube och allmänt om adventurehojar. Long way round kollar man även om igen. Bästa serien ever.

Det är väl bara att inse att det kommer stå en GS i garaget i framtiden eller något liknande iallafall. :D

Då kan man göra en sån där coool u-sväng som på Mototrek. :rock

https://www.youtube.com/watch?v=LKRPPjF3BIs&t=179s
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Bjud hem 2 kompisar som ställer sig på varsin sida om styret som vakter sen är det bara att göra övningen, utan oro i magen :tummenupp

Det får nog bli något sånt känner jag. :) :tummenupp
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Bumpar till denna tråd lite.

Haft min 1250 nu sen April. P.g.a arbete mm och leverans så har det inte blivit mer än 300 mil men mer ska det klart bli. Supernöjd med hela bågen. Jäklar vad najs den är.

Jag har några funderingar.

Om man är intresserad av extraljus, vilka rekommenderas? BMW original kostar ju 8000 med montering. Finns det andra som är bra? Vet att SW-motech har några olika varianter men blir inte klok på vilka man ska välja.

Det jag vill åt mest är en större ljusbild dvs säkerheten. Om de sen lyser upp väldigt bra så är det ju klart ett plus.

Varit i kontakt med Adventuremc/CB-parts och hittat dessa. Vad är skillnaden... Jag har noll koll på detta så all hjälp vore toppen.

https://adventuremc.se/sv/safety.html

Tack på förhand.

/Schnell. :Bugar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jadu, kolla vad två år gamla 1200 GS/A kostar... Inte som att ha pengarna på banken men inte så jäkla långt ifrån.

100 lax köper en 2010 med 6000 mil - i bästa fall.

Två år gammal ligger kring 180-190. Exklusive väskor.


Buy quality, cry once

Priserna håller än idag...
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top