Tappar varv på tomgång

SiddeP

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2018, Orion AGB 37 125cc
Har en Orion AGB 37 125cc (kina-fiddy) med ett problem med tomgången.
När den står på tomgång så tappar den varv för att oftast återfå varv igen fast ibland dör den.
Detta inträffar när främst den är varm och får stå på tomgång, kanske 20-30 sekunder eller så.
Går bra i övrigt (kanske inte den snabbaste att varva upp när man drar fullgas från låga varv dock).

Det som är testat:
Rengjort förgasare -samma resultat
Bytt förgasare och bränslefilter - inget resultat
Justerat ventilerna till -insug ~0,04, avgas ~0,09 - inget resultat (spelet var egentligen bra från början)
Testat olika lägen på luft/bränsleskruven - inget resultat
Bytt tändstift - inget resultat

Någon som har någon idé om vad man kan fortsätta leta / testa någonstans?

Har funderat på tändspole, CDI och tändplatta/stator....
 

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Ska ventilspelet vara så tajt? Känns som hälften av de flesta andra.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Väldigt tight ventilspel. Finns risk att dom inte stänger korrekt iomed att.det är en luftkyld motor utan oljekylare.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För fet blandning, antingen beroende på att flottörnålen inte tätar, flottörnivån för hög eller för fet inställd tomgångblandning.
 

SiddeP

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2018, Orion AGB 37 125cc
Tror inte det är för fet blandning då jag bytt förgasare och testat olika lägen på blandskruven. Ventilspelet har jag fått från flera andra forumtrådar men jag medger att det verkar tight. Alla motorer är ju olika och jag skall testa med 0,1 på båda. Vad tror ni om tändningen?
 

SiddeP

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2018, Orion AGB 37 125cc
Nu har jag ändrat till så att jag har 0,1 på både insug och avgassidan. Har dessutom bytt tändspole.
Situationen är oförändrad förutom att ett svagt tickande hörs från insugsventilen så jag antar att 0.1 är lite mycket på insug.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Det låter som att den går fett. På min Orion så har förgasaren 3 lägen på chocken. De olika lägena funkar olika bra beroende på temperatur.

Har du testat att byta eller plocka av luftfiltret?
 

SiddeP

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2018, Orion AGB 37 125cc
Tror inte den går fett då jag testat lite olika lägen på blandskruven.
Luftfiltret bytte jag samtidigt som förgasaren. Har dock inte testat köra utan luftfilter.
Testerna är gjorda utan choke när den är varm.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Några ebaygasare jag köpt tidigare har varit avsedda för tvåtaktare. Gått ganska jättefett då.
Har du testat att släppa ner nålen ett snäpp eller två så den inte är för hög och släpper igenom?
Sitter blandskruven på motorsidan eller åt luftfiltret till?
Hur många varv ut har du den justerad?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Fick liknande problem på min Exxo när jag bytte till ett annat öppet luftfilter, kör du med original eller en annan variant?
En polare fick samma problem när han bytte luftfilter på sin Orion till ett mer öppet..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Alla kina fyrtaktare som jag skruvat med har varit hyperkänsliga på bränsleskruven. Motorn har endast gått bra på tomg inom några få grader hit eller dit så de är svårt att hitta rätt blandning. Och lågfartsmunstycket har slagit igen stup i kvarten för de är så litet hål i det. Lågfartsmunstycket måste stål/koppartrådas igenom för att de ska bli absolut rent, enbart urblåsning duger inte.
 

SiddeP

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2018, Orion AGB 37 125cc
Har testat olika lägen på nålen för en tid sedan (innan tomgången började svaja) men kan göra ett försök till på den.
Att sänka nålen hade den egenskapen att den böade mer än annars (den böar alltid om man drar WOT från tomgång). Om man däremot har halv-choke minimeras den egenskapen dock.

Jag skulle kunna plocka isär och gå över munstyckena men förgasaren är helt ny vilket gör att det inte känns som något som jag har någon större förhoppning på.

Luftfiltret är orginalmodell och tomgången var på samma sätt med det gamla filtret.

Blandskruven sitter på motorsidan och är för tillfället lite drygt 1,5 varv utskruvat.
Jag skruvade in den lite idag och inbillade mig att det blev något bättre (från nästan 2 varv till drygt 1,5 varv)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tomg har endast med lågfartsmunstycke och bränsleskruv att göra. Hur trottelnålen står har ingen bet för tomg.
Ju mer du skruvar ut bränsleskruven ju mer soppa får den. Prova skruva ut den mer o mer med ett kvarts varv åt gången tills den går finast. Om den går stabilast med 3-4 varv ut och du tror skruven sitter kvar så kan du köra så men om skruven vibrerar lös så sätt i 10% större lågfart och ställ om skruven igen. Du kan då skruva in den mer så den inte riskerar vibrera ut.
De kan även tänkas att skruven ska in en hel del så prova även åt de hållet. De gör inget om den går fint med helt inskruvad bränsleskruv. Men om den går finare o finare ju närmare fullt inskruvad och nästan helt perfekt helt inskruvad måste du gå upp ca 10% i lågfart och ställa om bränsleskruven igen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top