Triumph Tiger 955i va BMW 800GS

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Funderade på att köpa en GS800 för lite blandat bruk. På menyn står jobbpendling, lite Norge-touring och dito Baltikum, på blandat underlag. Samt ev. lite skjutsande. Får nu justera ner budgeten lite, och kikar därför närmare på Triumphen. Är årsmodellerna med ekrade hjul som i så fall är aktuella.

Frågan är: hur mycket sämre är Triumphen?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
"Sämre"...
Tiger 955 är ju en gammal modell. Högre (om jag minns rätt jag) och tyngre. För tung för riktig grusåka. Men en fin touringhoj med en härlig motor. Mer pulver och mycket karaktär, gott ljud. Stor tank.

BMW:s är en mycket modernare modell. ABS å såna nya grejer! :) Lättare och därmed lättare att hantera. Gör sitt jobb bra men kanske lite könlöst. Tycker jag. Motorn gör ett bra jobb, men något ospännande, trist ljud. Fixar grusväg ganska bra.

Nyare hojar är ju i allmänhet "duktigare". Den nyare borde därför vara det bättre köpet, men den äldre har karaktär och en go'are motor. Svårt val - provkör båda!

(Jag hade gått på en Tiger - tycker att den är cool med sina konstiga "ögon". Vem som helst kan köra BMW GS. Men en gammal Tiger - det är en hoj för Män. ;) ;) )
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Som sagt, BWMn är inte längre aktuell pga högre pris. Därav funderingarna på Triumphen. Bryr mig inte om ABS. Skönt att slippa, faktiskt. Hur som, låter som hyggligt bra recension gällande Triumphen. Tack för den :tummenupp.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jodå, men priset är inte rätt just nu.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Jag har ägt både en GS 800 och en Tiger 955i och jag skulle välja Tigern då jag älskade motorn.
BMWns 800 motor är trist och linjär och 955i är mer bottenvrid och har en härlig topp.
Tiggern kan man lätt köra på bakhjulet med, och långt. BMWn får man inte upp med samma lätthet.

Touring med Tigger går riktigt smidigt (jag hade tre packväskor bak) och jag var ute på en långtur med full packning med min (ca 400 mil).
Grusbus gjorde jag dock aldrig med den.

Men som sagt, jag sålde min Tiger 955i och köpte en BMW 800 GS och blev besviken på avsaknad av karaktär på BMWn.
(även Tiger 800 är linjär och lite "tråkig" enligt mig)
Prova en Tiger 955i, du kommer inte ångra dig.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Vet inte....jag hade väl en blackout tidpunkt och köpte en ny Tiger 955i 2001. Matade en hel del mil med den under ett års tid. Listan på alla möjliga fel blev lång. Annars en underbar långfärdshoj med trevlig motor(förutom rutan=katastrof oavsett vad man gör. en del plockade väl bort den också).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vet inte....jag hade väl en blackout tidpunkt och köpte en ny Tiger 955i 2001. Matade en hel del mil med den under ett års tid. Listan på alla möjliga fel blev lång. Annars en underbar långfärdshoj med trevlig motor(förutom rutan=katastrof oavsett vad man gör. en del plockade väl bort den också).

Där ser man nackdelen med att köpa ny hoj, alla barnsjukdomarna.
Min Sprint RS 2001, köpt 2011 med 3000 mil körda är nu redo för 6000mila servicen.
Bortsett från däck och drivpaket är det allvarligaste att hastighetsmätaren lade av för magnethjulet på höger sida av framhjulet skar, dålig smörning av plastbitarna vid ca 3200mil.?
ca 1500kr för ny hastighetsgivare med magnethjul.
Numera byter jag själv däck och smörjer magnethjulet med nytt fett vid varje däckbyte......
Jo jag har också bytt styrlager, de var slut vid 4000mil.
Gaffelbenen läcker inte olja ännu efter 6000mil
Att jämföra med BMW
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?286154-Hur-ofta-behöver-du-göra-gaffelrenovering
Andras åsikter
http://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Där ser man nackdelen med att köpa ny hoj, alla barnsjukdomarna.
Min Sprint RS 2001, köpt 2011 med 3000 mil körda är nu redo för 6000mila servicen.
Bortsett från däck och drivpaket är det allvarligaste att hastighetsmätaren lade av för magnethjulet på höger sida av framhjulet skar, dålig smörning av plastbitarna vid ca 3200mil.?
ca 1500kr för ny hastighetsgivare med magnethjul.
Numera byter jag själv däck och smörjer magnethjulet med nytt fett vid varje däckbyte......
Jo jag har också bytt styrlager, de var slut vid 4000mil.
Gaffelbenen läcker inte olja ännu efter 6000mil
Att jämföra med BMW
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?286154-Hur-ofta-behöver-du-göra-gaffelrenovering
Andras åsikter
http://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html

Jag har ju haft hur många nya hojar som helst.(inkl nya modeller). Ingen annan hoj har haft några sk barnsjukdomar.
Med det så säger jag inte att BMW:n är bättre för det. Sen vi gick in i 2000-talet så finns det väl egentligen inga barnsjukdomar på hojar direkt. Förutom BMW, dom tycker jag har gjort tvärtom, dragits med sånt sen och det verkar som dom dras med sånt än. BMW var bättre förr? Triumph var sämre förr?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Barnsjukdomar har ju inget med att göra om hojen är nytillverkad eller rejält begagnad att göra :fakta Barnsjukdomar är ju problem som uppstår på första årsmodellen av nya modeller.

Så kan det bli när man inte skriver exakt utan lämnar utrymme för feltolkning. :fakta

Jag läste inte samma som dig. Sprinten med den motorn kom väl innan 2000 så hans årsmodell var några år "gammal" och därmed utan barnsjukdomar, när han köpte den ny... :)

Fast jag har haft fel förr!:fakta :tungan

Men vad det gäller Tigern eller BMWn så har jag inte kört någon av dem så där har jag inget att tillföra. :fakta:)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Barnsjukdomar har ju inget med att göra om hojen är nytillverkad eller rejält begagnad att göra :fakta Barnsjukdomar är ju problem som uppstår på första årsmodellen av nya modeller.

Eller första modellen med nya motorn. Sprint RS tillverkades 1999 - 2004
På Sprint RS byttes 955 motorn under 2001 från den äldre modellen med en kåpa över kopplingsidan till en ny 955 motor med bla två kåpor på kopplingssidan.
Min Sprint RS har den äldre motorn med en kåpa över kopplingsidan.
Samma byte av 955 motor under 2001 på Triumph Tiger ?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top