Billig hoj för grus?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Då och då hamnar jag på grusvägar och där känns inte Street Triplen riktigt anpassad för det. Nu har jag funderingar på en KTM 1290 GT och misstänker att den gör sig ungefär lika bra på grus som britten.
Därför går mina tankar till att skaffa nåt gammalt härke som går att köra grusväg med utöver asfaltscykeln. Förut hade jag en DragStar och den funkade bättre än nuvarande på löst underlag, men nu tittar jag på gamla Téneré, DR, Dominator för nån tiotusenlapp eller drygt det.
Skulle ett sånt köp bara göra mig galen på saker som faller i bitar?
Det förnuftiga vore väl en 1290 Adventure, men ska man alltid vara förnuftig?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Less is more. Efter du börjat köra grus så kommer du förstå att det är ännu roligare att köra de mindre skogsvägarna. Sen de små stigarna. Sen de brötiga traktorspåren. Alla har ju såklart sina preferenser, men för mig är en 1290 SuperDuke GT på grus som att köra Finlandsfärja i Göta kanal. 1290 Adventure så klart en hoj mer lämpad för ändamålet, men fortfarande en hoj vars primära styrkor är långtouring på asfalt eller platta grusvägar.

För 10k får du 50% hoj och 50% någon annans problem. I så låg prisklass skulle jag också snegla på DR650, XR600, TT600R.

Jag har en F650GS 2002 som ska avyttras då den bara samlar damm numera. Går som tåget på grus, men inget man vill brottas med på något mer stökigt. Står hyfsat nära geografiskt där du huserar.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Brorsan har en gammal DR350 och menade att oavsett vad jag köper ska den inte enbart ha kickstart.:3freak
Anledningen att inte köpa dyrare är till viss del att finansiera en 1290GT.
Jag känner inte till så många traktorspår att åka i så det är inget jag planerar att roa mig med. Vad är prislappen på BMWn?

Det är extremt sällan jag får för mig att bestiga Kilimanjaros två toppar så bekvämlighet i dagsetapper på östafrikanska vägar är inte prio ett.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Du kan även kika på Ktm 625 å 640 även Suzuki Drz 400 å Honda xr 650...
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Brorsan har en gammal DR350 och menade att oavsett vad jag köper ska den inte enbart ha kickstart.:3freak
Anledningen att inte köpa dyrare är till viss del att finansiera en 1290GT.
Jag känner inte till så många traktorspår att åka i så det är inget jag planerar att roa mig med. Vad är prislappen på BMWn?

Det är extremt sällan jag får för mig att bestiga Kilimanjaros två toppar så bekvämlighet i dagsetapper på östafrikanska vägar är inte prio ett.

Special price for you my friend är 20k :krama :D. Hade väl en tanke att sätta ut den i vår för 25k. Mycket gjort mekaniskt på den nyligen. Skicka PM för mer info. Men det är mer ett touring/pendlings/äventyrs-verktyg, än något man sladdar runt med för nöjes skull. Utrustad med universums bekvämaste sadel.

Som JPT nämnde, DRZ400 är ju annars ett bra val om man avser lattja runt och inte behöver något att avverka motorväg med.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Jag hade en DR650 som jag tyckte var väldigt underhållande att slänga ut på alla möjliga och omöjliga småvägar.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Åka grus tröttnar man rätt snabbt på. Åtminstone jag tycker det är f-n så mycket roligare att köra i skogen på gamla traktorspår eller stigar. Att då brottas med en 650 eller större kräver sitt av föraren och om du inte är så van enduroåkare skulle jag rekommendera en 350 eller 450 som max.
En ren crosshoj i de storlekarna ligger runt 10K för 02-04. Ska du ha motsvarande fast landsvägsreggade får du gå upp en 5-10K för samma årsmodeller.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nu är inte jag nån liten räka på 75 kg utan väger mellan 110 och 120 kg så nån hysterisk skogskörning är osannolik för en åldring som mig. En riktig crosshoj eller enduro lär jag inte stå ut med serviceintervallen på.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Nu är inte jag nån liten räka på 75 kg utan väger mellan 110 och 120 kg så nån hysterisk skogskörning är osannolik för en åldring som mig. En riktig crosshoj eller enduro lär jag inte stå ut med serviceintervallen på.
Du behöver nog plussa på budgeten lite, men då kan du få något som funkar helt ypperligt. Dom 600/650 som nämnts funkar till lagom blandad kompott. Kawasaki KLR650 kan också vara ett alternativ. Själv har jag erfarenhet från grusbus med XT660, XT600, Kawasaki KLR650 samt Yamaha TTR600.

Av dessa är de tre första riktiga traktorer för bekväm grustouring, men inbjuder inte till allt för yster lek pga hög vikt/låg effekt. TTR:en är mycket kompetentare offroadhoj, och är betydligt lättare. Och obekvämare. Min går ändå ofta på helgturer om 60-80 mil. Dock är även effekten med moderna mått mätt låg även på den. Mindre hojar än så är är definitiv roligare i bökigare före, men en pina om man vill köra långa turer på blandat underlag. Allt går, bara en fråga om tycke och smak :banana.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Nu när hösten närmar sig får du väldigt prisvärda hojar för typ 15000 som täcker dina behov.
Kring 600cc är rätt lämpligt tycker jag, då väger de inte så hiskeligt och går att leva med på transportsträckorna. Om du är mer inne på att köra oasfalterade vägar och inte så mycket "traktorstigar som blir knappt synliga spår i skogen" så då är det kul med något som kan skicka ut bakhjulet lite också..

BMW 650GS är inte dum, Hondas Transalp, Yamaha XT600 och Suzuki DR 650 funkar säker också. Då har du också tendenser till komfort som jag påstår inte finns på endurohojar :arsele
Skaffa vettiga däck för gruskörandet bara. Det gör enormt mycket. Och gå på något som känns bra, finns mycket vrak i den prisklassen.. :crash
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag såg en Versys 650 under 20 och den ser ju ut som en modern mc...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Versys har väl 17" fram? Och det vill man ju inte ha på en dedikerad grushoj. Och inte 19" heller. 21" ska det vara :).
Jag har kört grusväg med en Falco, 17" fram och bak.
Det var kul som fan, bakhjulet pekade nästan aldrig i färdriktningen, efter en bit och lite testande av gränserna så kändes den jäkligt säker, övertygad om att en offroad hoj känns grymt mycket stadigare oavsett om man har 17, 19 eller 21" fram :tummenupp
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har också kört 17 och 19 fram offroad. Och vet därför att det är 21 man hamnar på till slut ändå :hihi.
Går att köra grus med vilken hoj som helst. Men ska man skaffa en dedikerad grushoj kan man lika gärna landa rätt direkt.
 

Spakapan

Medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
Har också kört 17 och 19 fram offroad. Och vet därför att det är 21 man hamnar på till slut ändå :hihi.
Går att köra grus med vilken hoj som helst. Men ska man skaffa en dedikerad grushoj kan man lika gärna landa rätt direkt.

Helt riktigt. 17 på motard funkar hyggligt men det är fortfarande sådär. CB250 är nog vanligaste MCn på Afrikas grusvägar så visst går det men valfri hoj med 21” är skapad för ändamålet så att säga. Sittställning, fjädringsväg osv. Inte minst så finns det massor av däck att välja på. Till 17 (och i viss mån 19) får man hålla på och klämma in bakdäck fram med knepiga profiler och allmänt stök.

För att hålla nära budget stämmer jag också in i kören och säger någon XT eller TT. Finns mycket som är bättre men få som är billigare..
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
För 10k får du 50% hoj och 50% någon annans problem. Dominatorn är ju inte direkt Hondas mest kvalitativa bygge, snarare tvärt om. Dock väldigt billiga. I så låg prisklass skulle jag också snegla på DR650, XR600, TT600R.

Är dominatorn såpass dålig alltså? Vad är det som brukar krångla med dem? Särskilt svaga punkter?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Är dominatorn såpass dålig alltså? Vad är det som brukar krångla med dem? Särskilt svaga punkter?

Fel fel fel av mig. Det är ju såklart Dominatorns budget-kusin SLR som har ett skamfilat rykte. Den byggdes i Spanien med medioker kvalitetskontroll.

Det man ska se upp på med NX650 är ventilsäten som kan ge sig, eller packningar som blir kassa. Men det handlar ju snarare om att objekten är gamla och risiga. Annars är de vad jag vet inte direkt kända att ha några modellrelaterade svagheter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Billig hoj för grus, då ligger väl en Africa Twin bra till. Ingen ABS men allt annat finns på plats, vill man ha lite mer motor finns Yamaha Super Ténéré.

AT har en gigantisk eftermarknad, endast slagen av BMW-s GS-modeller. Bränslepumpen är väl ungefär det enda typfelet, annars går de billigt och länge. Transalp är ännu billigare och mindre och säkerligen ännu bättre, men klart tristare hoj. En AT kan du åka till Nordkap med utan att dö på kuppen (men den är förstås för tung för skogsstigen där en 250 enduro hade passat bättre). Men grusväg och skogsväg funkar skitbra.

Vill du ha ännu billigare blir det encylindrigt med allt vad det innebär.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top