Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Triumph Street Triple R -11
    Inlägg
    488

    Billig hoj för grus?

    Då och då hamnar jag på grusvägar och där känns inte Street Triplen riktigt anpassad för det. Nu har jag funderingar på en KTM 1290 GT och misstänker att den gör sig ungefär lika bra på grus som britten.
    Därför går mina tankar till att skaffa nåt gammalt härke som går att köra grusväg med utöver asfaltscykeln. Förut hade jag en DragStar och den funkade bättre än nuvarande på löst underlag, men nu tittar jag på gamla Téneré, DR, Dominator för nån tiotusenlapp eller drygt det.
    Skulle ett sånt köp bara göra mig galen på saker som faller i bitar?
    Det förnuftiga vore väl en 1290 Adventure, men ska man alltid vara förnuftig?

  2. #2
    Numera mest i diket k1322s avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Enstånkor
    Inlägg
    1 875
    Less is more. Efter du börjat köra grus så kommer du förstå att det är ännu roligare att köra de mindre skogsvägarna. Sen de små stigarna. Sen de brötiga traktorspåren. Alla har ju såklart sina preferenser, men för mig är en 1290 SuperDuke GT på grus som att köra Finlandsfärja i Göta kanal. 1290 Adventure så klart en hoj mer lämpad för ändamålet, men fortfarande en hoj vars primära styrkor är långtouring på asfalt eller platta grusvägar.

    För 10k får du 50% hoj och 50% någon annans problem. I så låg prisklass skulle jag också snegla på DR650, XR600, TT600R.

    Jag har en F650GS 2002 som ska avyttras då den bara samlar damm numera. Går som tåget på grus, men inget man vill brottas med på något mer stökigt. Står hyfsat nära geografiskt där du huserar.
    Senast redigerat av k1322 den 2018-09-14 klockan 14:44.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Triumph Street Triple R -11
    Inlägg
    488
    Brorsan har en gammal DR350 och menade att oavsett vad jag köper ska den inte enbart ha kickstart.
    Anledningen att inte köpa dyrare är till viss del att finansiera en 1290GT.
    Jag känner inte till så många traktorspår att åka i så det är inget jag planerar att roa mig med. Vad är prislappen på BMWn?

    Det är extremt sällan jag får för mig att bestiga Kilimanjaros två toppar så bekvämlighet i dagsetapper på östafrikanska vägar är inte prio ett.

  4. #4
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skarlunda
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    1 445
    Du kan även kika på Ktm 625 å 640 även Suzuki Drz 400 å Honda xr 650...

  5. #5
    Numera mest i diket k1322s avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Enstånkor
    Inlägg
    1 875
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Brorsan har en gammal DR350 och menade att oavsett vad jag köper ska den inte enbart ha kickstart.
    Anledningen att inte köpa dyrare är till viss del att finansiera en 1290GT.
    Jag känner inte till så många traktorspår att åka i så det är inget jag planerar att roa mig med. Vad är prislappen på BMWn?

    Det är extremt sällan jag får för mig att bestiga Kilimanjaros två toppar så bekvämlighet i dagsetapper på östafrikanska vägar är inte prio ett.
    Special price for you my friend är 20k . Hade väl en tanke att sätta ut den i vår för 25k. Mycket gjort mekaniskt på den nyligen. Skicka PM för mer info. Men det är mer ett touring/pendlings/äventyrs-verktyg, än något man sladdar runt med för nöjes skull. Utrustad med universums bekvämaste sadel.

    Som JPT nämnde, DRZ400 är ju annars ett bra val om man avser lattja runt och inte behöver något att avverka motorväg med.

  6. #6
    Medlem phnoms avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    -99 Suzuki DR650 | -10 S1000RR
    Inlägg
    262
    Jag hade en DR650 som jag tyckte var väldigt underhållande att slänga ut på alla möjliga och omöjliga småvägar.

  7. #7
    Du har inte en chans -Ta den! Tuxedos avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    GSXR 1000, K7 & K3
    Inlägg
    584
    Åka grus tröttnar man rätt snabbt på. Åtminstone jag tycker det är f-n så mycket roligare att köra i skogen på gamla traktorspår eller stigar. Att då brottas med en 650 eller större kräver sitt av föraren och om du inte är så van enduroåkare skulle jag rekommendera en 350 eller 450 som max.
    En ren crosshoj i de storlekarna ligger runt 10K för 02-04. Ska du ha motsvarande fast landsvägsreggade får du gå upp en 5-10K för samma årsmodeller.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Triumph Street Triple R -11
    Inlägg
    488
    Nu är inte jag nån liten räka på 75 kg utan väger mellan 110 och 120 kg så nån hysterisk skogskörning är osannolik för en åldring som mig. En riktig crosshoj eller enduro lär jag inte stå ut med serviceintervallen på.

  9. #9
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, Yamaha FZ6-N, Honda CB500F
    Inlägg
    1 090
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Nu är inte jag nån liten räka på 75 kg utan väger mellan 110 och 120 kg så nån hysterisk skogskörning är osannolik för en åldring som mig. En riktig crosshoj eller enduro lär jag inte stå ut med serviceintervallen på.
    Du behöver nog plussa på budgeten lite, men då kan du få något som funkar helt ypperligt. Dom 600/650 som nämnts funkar till lagom blandad kompott. Kawasaki KLR650 kan också vara ett alternativ. Själv har jag erfarenhet från grusbus med XT660, XT600, Kawasaki KLR650 samt Yamaha TTR600.

    Av dessa är de tre första riktiga traktorer för bekväm grustouring, men inbjuder inte till allt för yster lek pga hög vikt/låg effekt. TTR:en är mycket kompetentare offroadhoj, och är betydligt lättare. Och obekvämare. Min går ändå ofta på helgturer om 60-80 mil. Dock är även effekten med moderna mått mätt låg även på den. Mindre hojar än så är är definitiv roligare i bökigare före, men en pina om man vill köra långa turer på blandat underlag. Allt går, bara en fråga om tycke och smak .

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    784
    Kawasaki KLX650R är ett annat förslag. Svår att hitta.

    http://www.motorcyclespecs.co.za/mod...x650r%2096.htm

  11. #11
    Alltid retar det nån zoddris avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    uume
    Hoj
    Honda VFR1200F -10
    Inlägg
    649
    Nu när hösten närmar sig får du väldigt prisvärda hojar för typ 15000 som täcker dina behov.
    Kring 600cc är rätt lämpligt tycker jag, då väger de inte så hiskeligt och går att leva med på transportsträckorna. Om du är mer inne på att köra oasfalterade vägar och inte så mycket "traktorstigar som blir knappt synliga spår i skogen" så då är det kul med något som kan skicka ut bakhjulet lite också..

    BMW 650GS är inte dum, Hondas Transalp, Yamaha XT600 och Suzuki DR 650 funkar säker också. Då har du också tendenser till komfort som jag påstår inte finns på endurohojar
    Skaffa vettiga däck för gruskörandet bara. Det gör enormt mycket. Och gå på något som känns bra, finns mycket vrak i den prisklassen..
    Citat Ursprungligen postat av ozeo
    den stora frågan är vem som kom på o borra i foppatoffeln :brynad

  12. #12
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade, Honda VT750S & Yamaha XT600K Motard/Enduro
    Inlägg
    13 284
    Jag skulle säga TT600R eller XR600.
    Fast helst av allt skulle du nog vilja ha en KTM 690 Enduro eller hur

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Örsundsbro
    Hoj
    Triumph Street Triple R -11
    Inlägg
    488
    Jag såg en Versys 650 under 20 och den ser ju ut som en modern mc...

  14. #14
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, Yamaha FZ6-N, Honda CB500F
    Inlägg
    1 090
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Jag såg en Versys 650 under 20 och den ser ju ut som en modern mc...
    Versys har väl 17" fram? Och det vill man ju inte ha på en dedikerad grushoj. Och inte 19" heller. 21" ska det vara .

  15. #15
    Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Ängelholm
    Hoj
    Kawa Z650 -17, Cagiva Mito -99
    Inlägg
    2 190
    Citat Ursprungligen postat av perjul Visa inlägg
    Versys har väl 17" fram? Och det vill man ju inte ha på en dedikerad grushoj. Och inte 19" heller. 21" ska det vara .
    Jag har kört grusväg med en Falco, 17" fram och bak.
    Det var kul som fan, bakhjulet pekade nästan aldrig i färdriktningen, efter en bit och lite testande av gränserna så kändes den jäkligt säker, övertygad om att en offroad hoj känns grymt mycket stadigare oavsett om man har 17, 19 eller 21" fram

  16. #16
    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm! perjuls avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Årsta
    Hoj
    Yamha TTR600, Yamaha XT600E, Yamaha FZ6-N, Honda CB500F
    Inlägg
    1 090
    Har också kört 17 och 19 fram offroad. Och vet därför att det är 21 man hamnar på till slut ändå .
    Går att köra grus med vilken hoj som helst. Men ska man skaffa en dedikerad grushoj kan man lika gärna landa rätt direkt.

  17. #17
    Medlem Spakapans avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    -08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av perjul Visa inlägg
    Har också kört 17 och 19 fram offroad. Och vet därför att det är 21 man hamnar på till slut ändå .
    Går att köra grus med vilken hoj som helst. Men ska man skaffa en dedikerad grushoj kan man lika gärna landa rätt direkt.
    Helt riktigt. 17 på motard funkar hyggligt men det är fortfarande sådär. CB250 är nog vanligaste MCn på Afrikas grusvägar så visst går det men valfri hoj med 21” är skapad för ändamålet så att säga. Sittställning, fjädringsväg osv. Inte minst så finns det massor av däck att välja på. Till 17 (och i viss mån 19) får man hålla på och klämma in bakdäck fram med knepiga profiler och allmänt stök.

    För att hålla nära budget stämmer jag också in i kören och säger någon XT eller TT. Finns mycket som är bättre men få som är billigare..

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Skogen
    Hoj
    XL1200C
    Inlägg
    149
    Citat Ursprungligen postat av k1322 Visa inlägg
    För 10k får du 50% hoj och 50% någon annans problem. Dominatorn är ju inte direkt Hondas mest kvalitativa bygge, snarare tvärt om. Dock väldigt billiga. I så låg prisklass skulle jag också snegla på DR650, XR600, TT600R.
    Är dominatorn såpass dålig alltså? Vad är det som brukar krångla med dem? Särskilt svaga punkter?

  19. #19
    Numera mest i diket k1322s avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Enstånkor
    Inlägg
    1 875
    Citat Ursprungligen postat av Oktanhalt Visa inlägg
    Är dominatorn såpass dålig alltså? Vad är det som brukar krångla med dem? Särskilt svaga punkter?
    Fel fel fel av mig. Det är ju såklart Dominatorns budget-kusin SLR som har ett skamfilat rykte. Den byggdes i Spanien med medioker kvalitetskontroll.

    Det man ska se upp på med NX650 är ventilsäten som kan ge sig, eller packningar som blir kassa. Men det handlar ju snarare om att objekten är gamla och risiga. Annars är de vad jag vet inte direkt kända att ha några modellrelaterade svagheter.

  20. #20
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 113
    Billig hoj för grus, då ligger väl en Africa Twin bra till. Ingen ABS men allt annat finns på plats, vill man ha lite mer motor finns Yamaha Super Ténéré.

    AT har en gigantisk eftermarknad, endast slagen av BMW-s GS-modeller. Bränslepumpen är väl ungefär det enda typfelet, annars går de billigt och länge. Transalp är ännu billigare och mindre och säkerligen ännu bättre, men klart tristare hoj. En AT kan du åka till Nordkap med utan att dö på kuppen (men den är förstås för tung för skogsstigen där en 250 enduro hade passat bättre). Men grusväg och skogsväg funkar skitbra.

    Vill du ha ännu billigare blir det encylindrigt med allt vad det innebär.
    Buy quality, cry once.

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Old Badger
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här